Ekonom Lukáš Kovanda odpálil na LinkedIn a několika zpravodajských serverech přebírajících jeho texty doslova bombu. „Český Green Deal je tu, vláda ho chce schválit bez pozornosti médií nyní v čase dovolených. Jen pohonné hmoty kvůli němu mají zdražit o 10 Kč/l.“
Pozornost médií si tak tento ekonom nepochybně získal, protože nic nepotěší čtenáře tolik jako pikle ze strany vlády, která nám opět zdraží život. Problém je, že každé slovo té věty je špatně. Že se Lukáš Kovanda snaží urvat mediální pozornost často způsoby za hranou etiky, si většina jeho sledujících v posledním roce určitě všimla.
Je pak velkým selháním novinářů, pokud šokující informace bez dalšího kontextu převezmou k vytváření vlastních šokujících titulků. I když u Blesku asi nikdo nečeká seriózní informace.
Podstatné je, že vláda žádný český Green Deal neschvaluje. Vláda na svém zasedání měla rozhodnout o vítězi tendru na Dukovany a probrat tři strategické dokumenty: Státní energetickou koncepci, Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu a Politiku ochrany klimatu.
Všechny tři dokumenty procházejí již několik měsíců veřejným připomínkovým řízením, nejedná se tedy o nic utajovaného. Schválením těchto dokumentů nevzniká žádná nová legislativa. A už vůbec jimi nezdražují pohonné hmoty.
Původcem zatížení pohonných hmot emisními povolenkami je směrnice EU schválená během českého předsednictví, která je ovšem jen logickým pokračovatelem dříve schválených závazků. Systém obchodování s emisními povolenkami ETS 2 je plně oddělený a nezávislý od stávajícího systému ETS 1.
Nařizuje nákup povolenek dodavatelům energií a pohonných hmot s tím, že systém obchodování obsahuje mechanismy proti růstu cen povolenky nad hranici 45 EUR. Při této maximální ceně povolenky a ceně benzínu 40 Kč/litr by to znamenalo zdražení o 2,7 Kč na litr.Benzín dražší o 2 Kč je přijatelná cena za klima i bezpečnost - Médium.czhttps://medium.seznam.cz/clanek/martin-prochazka-benzin-drazsi-o-2-kc-je-prijatelna-cena-za-klima-i-bezpecnost-75465