• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Protecting the climate - How the human brain prevents us from saving the world | DW Documentary
    https://youtu.be/MK3wf_17hxY?si=D3XEv4cbxr9_N7Fm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Předchozí článek dobře ukazuje, že domácnosti jsou až tím posledním článkem, který by měl měnit svoje spotřební zvyklosti. Tyto zvyklosti by museli změnit především korporátní manažeři. To je ale něco úplně jiného, než skutečně "soukromý sektor"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Německá firemní auta jsou vozovým parkem, který nejvíce poškozuje klima v Evropě. Analýza, kterou si nechala vypracovat společnost T&E, vypočítala, že celkové emise automobilů v Německu by se snížily téměř o třetinu, kdyby se do roku 2030 všechna nová komerčně registrovaná vozidla elektrifikovala. To by umožnilo velkou část úspor emisí potřebných k dosažení vyšších národních klimatických cílů, o nichž se v současné době v odvětví dopravy diskutuje."
    Elektrifizierung von Dienstwagen würde… | Transport & Environment
    https://www.transportenvironment.org/te-deutschland/articles/elektrifizierung-von-dienstwagen-wurde-pkw-emissionen-in-deutschland-um-ein-drittel-senken-studie
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Kind of related - adaptace českého státu na vedro

    Nejde mi to z fb líp zkopírovat

    Ta bezmoc těch rodičů musí být hrozná

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak to zamrzi, ked ti dosledky klimatickej zmeny pokazia dovolenku, na ktoru letis lietadlom, zaujimave ze tam nemaju napr. lodne spojenie ako nahradu

    Zoufalství a vztek turistů na Madeiře: Poraďte si, jak umíte - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-zoufalstvi-a-vztek-turistu-na-madeire-poradte-si-jak-umite-40484831
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Climate crisis threatens medical blood supply in US amid extreme weather | US news | The Guardian
    https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/20/blood-shortage-summer-temperatures-extreme-heat-climate-change
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    No One Left | Swift Press
    https://swiftpress.com/book/no-one-left/

    Library Genesis: Paul Morland - Tomorrow's People: The Future of Humanity in Ten Numbers
    https://libgen.rs/book/index.php?md5=137F331E7943529D96614E0DB52B011B

    Library Genesis: Morland, Paul - The human tide: how population shaped the modern world
    https://libgen.rs/book/index.php?md5=52286ED7931A3BD254136CF175488CC0
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    related

    Is Humanity REALLY Heading for Population Collapse?! Aaron Bastani meets Paul Morland
    https://youtu.be/9TusC0_h100?si=Xf5Wl52Kv_Qa3wrW


    During 1960s, fears of planetary ‘overpopulation’ became widespread. And yet, in more recent years, an altogether different worry has emerged: future population decline. Fertility rates have fallen for decades - and in some places centuries - as humans live in cities, gender equality improves and access to birth control becomes widespread. But, according to some, if they fall too far, and too fast, the basis of the modern welfare state is in jeopardy - not to mention our entire economic order. Could falling birth rates, combined with increased life expectancy, even if not universal, really be as big a challenge in the 21st century as climate breakdown and runaway inequality? Or is this just another moral panic with no basis in fact?

    To discuss all of that Aaron Bastani is joined by Dr Paul Morland, a demographer whose latest book is titled “No One Left”. Dr Morland’s previous books include “The Human Tide” and “Tomorrow’s People: The Future of Humanity in Ten Numbers
    MATT
    MATT --- ---
    @carbonbrief
    🚘 More than half of all cars sold in China last month were electric.

    📈 For the first time ever, electric vehicles (EVs) and plug-in hybrids reached a record-high of 51.1% of retail sales in July, according to data from the China Passenger Car Association.

    🛢️Meanwhile, EVs are already noticeably reducing China’s oil demand. Compared with a year earlier, the increase in the number of EVs on China’s roads cut demand for transport fuels by approximately 4%.

    MATT
    MATT --- ---
    TUHO:
    Oleg Olegovič
    Plný text zde:
    "Trojicí strategických dokumentů, které nastavují směrování Česka v následujících desetiletích prakticky ve všech oblastech, by se měla brzy znovu zabývat vláda. Státní energetická koncepce (SEK), Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu (NECP) a Politika ochrany klimatu (POK) se připravovaly dlouhé měsíce, přesto ministři jejich schválení v polovině července odložili.
    Na to nyní reaguje desítka organizací zastupující část tuzemského průmyslu, energetiky, bank, pojišťoven, ale třeba i zaměstnavatelé ve zdravotnictví a školství. Ve výzvě adresované premiérovi Petru Fialovi (ODS), kterou mají HN k dispozici, vyzývají k rychlému přijetí všech tří dokumentů.
    „V případě nezachycení trendu bezemisní ekonomiky v podobě nástupu zelených technologií, elektromobility, digitalizace, úspor energie a sektorů s vyšší přidanou hodnotou může dojít k negativním dopadům na tuzemskou bilanci zahraničního obchodu a odlivu kapitálu do zemí, které vytvoří vhodnější podmínky,“ varují ve společném prohlášení.
    Mezi signatáři jsou „tradiční“ zástupci obnovitelného sektoru, jako je Svaz moderní energetiky, Solární asociace či CZ Biom – České sdružení pro biomasu. Svůj podpis připojil ovšem také třeba Jiří Horecký, prezident Unie zaměstnavatelských svazů, která zastřešuje téměř 17 tisíc zaměstnavatelů s 830 tisíci zaměstnanci, nebo loni založená Aliance pro bezemisní budoucnost (ApBB). Členy ApBB jsou ČEZ, Orlen Unipetrol, onsemi, Škoda Auto či Sigma Group. Patří k nim i finanční instituce, jako je Moneta či Komerční banka. Šéf „komerčky“ Jan Juchelka je také prezidentem ApBB, generální ředitel ČEZ Daniel Beneš zase viceprezidentem. Členem ApBB je i vydavatel HN, společnost Economia.
    Vyzyvatelé upozorňují, že tuzemská ekonomika potřebuje předvídatelný rámec, podle kterého mohou cílit své investice. Právě ten má podle nich přinést trojice zmíněných strategií. NECP musí Česko navíc předložit Evropské komisi a už nyní je s tím v prodlení. V současnosti platná energetická koncepce z roku 2015 je zase zcela neaktuální, nová koncepce měla být podle původního plánu hotová už před čtyřmi lety. Podle signatářů lze ještě diskutovat o stanovených cílech pro rok 2040 a dál. „Na rozsáhlou diskusi týkající se cílů 2030 již čas není,“ upozorňuje však výzva.
    Ta v zásadě reaguje na vyostřenou debatu, která se kolem dokumentů rozjela v polovině července, kdy je měli ministři na stole poprvé. Na sociálních sítích a v médiích se pro ně vžilo ne úplně přesné označení „český Green Deal“ a rozšířila se obava, že výsledkem může být zdražení plynu, uhlí a pohonných hmot pro domácnosti. Právě proto je ministři zatím neschválili. Před zdražením varovala opozice, na chybějící analýzy finančních dopadů však poukázal také třeba Svaz průmyslu a dopravy.
    „Všechny zmíněné dokumenty potřebují aktualizovat. Naše připomínky ministerstva znají a my stále doufáme, že je maximálně zohlední a dokumenty dopracují,“ říká generální ředitel svazu Daniel Urban. Podle mluvčí úřadu vlády Lucie Ješatové bude nyní nutné dokumenty o ekonomické dopady navržených opatření skutečně doplnit. Ministerstvo průmyslu podle vedoucího tiskového oddělení Marka Vošáhlíka už v SEK „drobné formulační úpravy“ provedlo. Prioritou je podle Urbana NECP, který je nutné předložit Evropské komisi. Není však potřeba schvalovat všechny tři dokumenty ve spěchu najednou.
    Nejspornějším tématem se stal záměr na rozšíření emisních povolenek mimo velkou energetiku a průmysl, které jimi už nyní musí kompenzovat svou produkci CO2. Takzvané ETS 2 se tak promítne do nákladů domácností po roce 2027. O kolik to bude, závisí na ceně budoucí povolenky ETS 2."
    "Podle propočtů think-tanku Fakta o klimatu v případě ceny povolenky ve výši 30 eur zdraží litr benzinu o 1,80 koruny, nafta o dvě a megawatthodina plynu o 150 korun. Pokud cena povolenky bude 45 eur, prodraží to litr benzinu o 2,70, litr nafty o 2,90 a megawatthodinu plynu o 225 korun. Průměrný byt vytápěný plynem spotřebuje ročně zhruba 12, rodinný dům pak asi 20 megawatthodin.
    Některé odhady mluví o výrazně vyšších cenových dopadech. Ty však vychází z ceny nad 45 eur, přičemž na této hladině bude cena nové povolenky zastropovaná. Pokud hodnota ETS 2 na burze limit překročí, vrhne Evropská komise na trh další povolenky, čímž by mělo dojít k jejich zlevnění. Toto opatření lze však aktivovat jen jednou za 12 měsíců. Je zde ale další „ale“. Dvanáctiměsíční pravidlo lze totiž za určitých okolností vysadit.
    Trojice strategických dokumentů ovšem ETS 2 nezavádí. Jde o analytické materiály, které povolenky zmiňují mezi mnoha dalšími nástroji. Mezi takové patří třeba i kompenzace zvýšení nákladů sociálně slabým rodinám či zřízení dotačních programů k financování přechodu na ekologičtější, a tedy povolenkou nezatížené vytápění.
    S povolenkami v dopravě a vytápění naopak počítá evropská směrnice. Ta se začala chystat za vlády Andreje Babiše, doladila se během českého předsednictví a definitivně schválena byla loni v dubnu. Česko ji nyní musí implementovat skrze změnu zákona standardním legislativním procesem bez ohledu na to, zda schválí či neschválí SEK, NECP a POK. Kdy a zda se tak stane, není jasné. Třeba ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) se už vyjádřil, že by chtěl „domácí“ povolenky zmírnit."

    --------------

    Edvard Sequens
    Správně píší: "Podle signatářů lze ještě diskutovat o stanovených cílech pro rok 2040 a dál. „Na rozsáhlou diskusi týkající se cílů 2030 již čas není,“ upozorňuje však výzva.", což naplňuje především NECP. SEK, ten cílí hodně na jádro, proto ty podpisy části průmyslu. Ale i NECP, jak jsme včera s nevládkami napsali Fialovi, "v obnovitelných zdrojích energie český návrh výrazně zaostává za celounijním cílem. Česká vláda dokonce odmítla i doporučení Evropské komise na zvýšení cíle" a "Strategie také zaostávají v emisních cílech". To co potřebujeme skutečně, je "rychlé přijetí takových legislativních a dalších nástrojů, které nastaví směr k výraznému zvyšování energetické efektivity, výstavbě obnovitelných zdrojů energie, bezpečnému odklonu od uhlí i rozvoji rychlé a pohodlné veřejné dopravy. To je v každém případě nejlepší řešení vysokých účtů za elektřinu, plyn či benzín a naftu. A také nejlepší řešení pro udržení konkurenceschopnosti našeho průmyslu." K tomu trojice strategií může pomoci, ale také vůbec nemusí. A samozřejmě je třeba prakticky řešit předcházení sociálním dopadům, to v těch strategich také dosatečně není.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: xchaosi, ty zas halucinuješ z hladu, to se nedá číst. Vodní mlýny nevymysleli římani, ani na něj nikdo po pádu římský říše nezapomněl, a tak by se dalo pokračovat každým dalším odstavcem...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MATT: tak my měli štěstí, že nás ovlivňovala německá kultura trvale udržitelného lesního hospodaření, takže nové lesy se vysazovaly. Tohle BTW existuje jen v Německu a Japonsku, kdekoliv na světě... většina kultur si lesy vykácela nenávratně (třeba Středomoří). Ale proto taky globální civilizaci nevybudovali Římané, kteří skončili u toho kácení, ale až novověká Evropa, která právě ovládla sílu vody a větru (a to až tak, že to kácení teda taky hrálo roli a přestávalo být udržitelné, to připouštím). Nicméně, ve chvíli, kdy se začala pozornost přesouvat k uhlí, se už evropské plachetnice dávno plavily po všech světových mořích. Přechod k fosilním palivům byl začátkem úpadkové fáze, v jistém smyslu... (a tenhle "jistý smysl" si doporučuju fakt nastudovat, v historických materiálech: vývoj od středověku k novověku byl zajímavý, ne přímočarý a nebyl to vždycky "pokrok" ve všech oblastech...)

    Ano, na Kutnohorsku dneska moc lesů nenajdeš, takže nás v podstatě z hlediska lesů zachraňovaly Sudety (plus oblasti, ze kterých nešlo to dřevo snadno plavit po řekách)
    MATT
    MATT --- ---
    Each 1 Degree C We Warm the Planet adds an additional 7% Increase in Moisture into the Atmosphere. | Kevin Hester
    Each 1 Degree C We Warm the Planet adds an additional 7% Increase in Moisture into the Atmosphere. | Kevin Hester
    https://kevinhester.live/2016/06/07/for-every-1-degree-c-we-warm-the-planet-we-will-see-7-more-moisture-in-the-atmosphere/


    x.com
    https://x.com/Apokalypse97067/status/1809132060059009133
    New data for precipitable water from NOAA for june available: Still more than 850 Billion tons more water in the air than the average 1948-2000.

    MATT
    MATT --- ---
    XCHAOS: nas ucili, ze jsme si v cechach lesy skoro vytezili. takovejch mist je v na svete vic (napadaji me benatky, spanelsko a velikonocni ostrovy)

    Z dostupných údajů tak např. vyplývá, že roční spotřeba dřevěného uhlí se ve 2. polovině 16. století jen v Kutné Hoře pohybovala mezi 6 a 11 tisíci tun. V 16. a 17. století došlo dokonce v důsledku těžby dřeva a výroby dřevěného uhlí pro potřeby kutnohorského dolování k úplnému odlesnění východních Krkonoš a části Orlických hor. Uhlířství tedy mělo i důsledky environmentální, což koneckonců platilo i v jiných oblastech Evropy (odlesnění částí Tyrolska a Štýrska) a je palčivě pociťováno i dnes v některých zemích střední Afriky a Jižní Ameriky.
    Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/pred-uhlim-ropou-a-plynem-jsme-meli-drevene-uhli-pohanelo-svet.A170623_131739_tec_technika_mla

    Cílevědomě se však v lesích začalo hospodařit v roce 1754, kdy byly vydány lesní řády (patenty) císařovny Marie Terezie pro Čechy a Moravu, obsahující mimo jiné ustanovení o povinnosti zachování lesů a zajištění trvalého výnosu z nich. Pozitivním důsledkem těchto pokrokových patentů je mimo jiné zvýšení lesnatosti českých zemí z 25 % v roce 1790 na 34 % v roce 2005.
    Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/vite-ze-prvni-lesni-rad-vydala-marie-terezie.A081101_000101_ln_noviny_sko

    XCHAOS: nektery provozy musi bezet nonstop, zvlast tezkej prumuysl on demand bude docela vyzva. nerikam, ze to neni resitelny, ale asi ne se soucasnymi zdroji a technologiemi.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    superyacht was hit by tornado and sank

    Sicily yacht sinking: Morgan Stanley International chair Jonathan Bloomer among missing | Italy | The Guardian
    https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/20/super-yacht-sinks-sicily-jonathan-bloomer-missing-mike-lynch-sinking

    Storms and heavy rainfall have swept down Italy in recent days after weeks of scorching heat, which had lifted the temperature of the Mediterranean sea to record levels, raising the risk of extreme weather conditions, experts said.

    “The sea surface temperature around Sicily was around 30C (86F), which is almost 3 degrees more than normal. This creates an enormous source of energy that contributes to these storms,” said meteorologist Luca Mercalli.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Trojicí strategických dokumentů, které nastavují směrování Česka v následujících desetiletích prakticky ve všech oblastech, by se měla brzy znovu zabývat vláda. Státní energetická koncepce (SEK), Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu (NECP) a Politika ochrany klimatu (POK) se připravovaly dlouhé měsíce, přesto ministři jejich schválení v polovině července odložili.

    Na to nyní reaguje desítka organizací zastupující část tuzemského průmyslu, energetiky, bank, pojišťoven, ale třeba i zaměstnavatelé ve zdravotnictví a školství. Ve výzvě adresované premiérovi Petru Fialovi (ODS), kterou mají HN k dispozici, vyzývají k rychlému přijetí všech tří dokumentů.

    Schvalte „český Green Deal“, vyzývá vládu část byznysu. Na diskusi už není čas, tvrdí | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67352180-schvalte-bdquo-cesky-green-deal-ldquo-vyzyva-vladu-cast-byznysu-na-diskusi-uz-neni-cas-tvrdi
    TUHO
    TUHO --- ---
    When will climate change turn life in the U.S. upside down?
    Intensifying extreme weather events and an insurance crisis are likely to cause significant economic and political disruption in the U.S. sometime in the next 15 years.

    When will climate change turn life in the U.S. upside down? » Yale Climate Connections
    https://yaleclimateconnections.org/2024/08/when-will-climate-change-turn-life-in-the-u-s-upside-down/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lufthansa is using artificial sharkskin to streamline airplanes | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2024/08/lufthansa-is-using-artificial-sharkskin-to-streamline-airplanes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: ve skutečnosti, evropský novověk byl postavený na obnovitelných zdrojích: vodní mlýny (know-how starého Říma, které se ale od středověku začíná zvolna vracet do hry), větrné mlýny, plachetnice. Vodní cesty (to pravda nejsou obnovitelné zdroje, jen forma dopravy často na bázi lidské a zvířecí síly, větru ve vnitrozemí moc nebylo a na spád vody taky nešlo spoléhat...). Vodní kola a větrné mlýny samozřejmě jen nemlely obilí, ale fungovaly jako čerpadla vody (vysušení Nizozemí...), jako pily, hamry... Tohle jsou skutečné kořeny evropského rozvoje a růstu. A zaoceánské objevy učinily plachetnice - nikoliv veslice, jako za Říma, nikoliv parníky.

    Uhlí byla nouzovka, ke kterému v zoufalství sáhla Anglie, když vykácela v podstatě všechny lesy na stavbu plachetnic a nebylo čím topit :-) (jistě, je to nadsázka, důvodů bylo víc.. už třeba jen přeprava dřeva je oproti uhlí náročnější, apod. prostě trh zařídil začouzený Londýn)

    Éra uhelného průmyslu, parních strojů, železnic, parníků, apod. je jistě zajímavá, ale ve skutečnosti následovala až v další fázi, až když už evropský kapitalismus běžel na plné obrátky, poháněný - kupodivu - převážně obnovitelnými zdroji energie, a to i v dopravě. Ještě těžba dřeva na Šumavě, jeho plavení plavebními kanály a následně doprava ve formě vorů - to byla všechno pořád obnovitelná energie. A z tohohle dřeva je postavené město, kde žijju, případně tím topilo, až do éry uhlí. Vše podstatné v Evropě se odehrálo v podstatě před érou uhlí.

    Pro budoucí průmysl se může trochu vrátit k transmisím: před rozšířením elektřiny se práce parních strojů přímo přenášela na nástroje pomocí transmisí a fabriky tehdy museli být velmi malé, aby dělníci byli v dosahu mechanických transmisí. Nějak podobně může vypadat využití přebytků z obnovitelných zdrojů: místo posílání energie neefektivně na velké vzdálenosti může dojít k návratu malovýroby blízko zdrojům energie, např. blíže k solárním farmám. Pokud vyrábíš on demand místo na sklad - a to bude díky informačních technologiím možné - tak nemusíš pracovat na 3 směny, můžeš pustit automatizovanou linku jen když zrovna svítí slunce (plus pár hodin to nechat doběhnout na baterky).

    O budoucí průmyslovou revoluci bych neměl strach. Fosilní paliva je nutné vnímat spíš jako virus, který civilizaci zaviroval a donutil lidi trávit čas těžbou a přepravou stále většího množství fosilních paliv.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam