• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LEILA_KDigitální demence - kde vítězí analogová řešení
    LALOBA
    LALOBA --- ---
    LALOBA: The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.
    https://zahranicni.ihned.cz/...al-stabilizacni-system-nehoda-se-shodovala-s-tou-v-indonesii-pise-wsj
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    Lidé nevědí, jak na internetu argumentovat, varuje zakladatel Wikipedie - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...l-wikipedia-debaty-online-argumentace-nupedia.A190328_160226_sw_internet_pka

    Měli bychom si jako společnost cenit vzdělání, cenit si dlouhých a podrobných knih, cenit si kontextu. A naopak by nám méně mělo záležet na tom, jak lidé „lajkují“ a retweetují naše zkratkovité výroky na sociálních sítích. Když dostaneme lajk, neznamená to, že jsme dobře pochopili souvislosti, jen to, že jsme se strefili do názoru někoho jiného.
    LALOBA
    LALOBA --- ---
    s letadly Boeing 737 MAX havaroval robot, ktery prevzal nad strojem kontrolu. Piloti s tim nemohli nic delat, letelo to stremhlav k zemi. taky dobry
    Nové informace o zříceném indonéském Boeingu 737 MAX: piloti před pádem hledali v příručce, co dělat | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/lion-air-boeing-737-max-indonesie-pad-letadla_1903211352_jgr
    LALOBA
    LALOBA --- ---
    HYNEK: haha, se mi taky stalo, ze jsem vyndala svůj tlačítkový Alcatel a uslyšela "ty jo, ty máš hustej telefoooon!" :D :D
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    Facebook a Instagram se potýkají s problémy, výpadek je znát po celém světě - Lupa.cz
    https://www.lupa.cz/...y/facebook-a-instagram-se-potykaji-s-problemy-vypadek-je-znat-po-celem-svete/
    HYNEK
    HYNEK --- ---
    Docteno a moc doporucuju!!!

    Komu se dá věřit? | Nakladatelství HOST
    http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/nakladatelstvi/pripravujeme/komu-se-da-verit-1472

    SPIPI
    SPIPI --- ---
    Nevím, zda to sem úplně patří, ale mohlo by.

    V ramci aktivit strategie digi gramotnosti v cr na 2015-2020 bylo potreba zjistit stav digitalni propasti, digitalniho vylouceni a ohrozeni digitalnim vyloucenim v CR. Na primarni sber dat nebyly zdroje a tak vznikla alespon tahle sekundarni analyza na datech MML-TGI. Ma to svoje limity, ale ledacos nam napovida.

    Segmentace | DigiStrategie 2020
    http://portaldigi.cz/segmentace/

    Ukazuje se, ze jde o socialni jev, ktery je vyrazne ovlivnen faktory jako je vek, vzdelani a prijem (pujde o novy cinitel chudoby?), ale zrejme i regionalni disproporci a rovnymi prilezitostmi.

    Zatimco starnouci generace ma problem s fyzickym pristupem (a tak i digi gramotnosti), mladsi generace naopak s gramotnosti, kompetencemi, bezpecim a konzumem nezadouciho obsahu.

    Jinými slovy, konektivita a dostupnost digitálních zařízení není hlavni problem, nejvetsim problemem jsou digitalni kompetence.

    V UK delali vloni cost benefit analyzu - ekonomickeho dopadu stavu digitalniho vylouceni na pristich deset let.. Dosli k tomu, ze:

    The UK can benefit by £21.9 billion within a decade by upskilling the entire population in digital skills. The benefits from increased digital inclusion include the below [see appendix 1 for full table]:

    - £1.1bn in time savings from financial and government transactions moving online.

    - £570m added to the economy in earnings benefit from increasing individuals’ income, and government gains from higher NICs and tax receipts.

    - £313m in employment benefits from previously unemployed people entering the workforce due to being upskilled through digital training.

    - £1.1bn from cost savings in online transactions during shopping.

    - £400m communication benefits from greater online community access reducing social isolation. The report assumes that connected individuals will then invest more of their disposable income to recreational and cultural activities.

    - £141m NHS savings from increased use of digital services.

    - £487m in government savings from digital efficiency and increased use of online services.

    - £1.5bn in corporate benefits from increased productivity through greater digital skills in the workforce.

    - Providing everyone in the UK with the essential digital skills they need by 2028 will lead to a benefit of £15 for every £1 invested.

    odkaz na celou studii je v článku:
    7M PEOPLE WILL BE LEFT BEHIND THROUGH DIGITAL EXCLUSION IN NEXT 10 YEARS #BridgingtheDigitalDivide
    https://www.fenews.co.uk/...hind-through-digital-exclusion-in-next-10-years-bridgingthedigitaldivide
    LALOBA
    LALOBA --- ---
    Displeje dětem ničí mozky. Stačí, když do nich zírají dvě hodiny denně - Flowee
    https://www.flowee.cz/...-denne?fbclid=IwAR0TyaqG9b0p7b5S1lvj46bj5gkoNIp-nOXGhObC_HdyXVqqriNg5T730z0
    ATTILAH
    ATTILAH --- ---
    Zajímavý projekt, odhaduju časem velkou poptávku:
    www.replug.me
    Byla jsem na workshopu pro rodiče a doporučuju.
    F_VINOGRADOV
    F_VINOGRADOV --- ---
    a propos co se týká adiktivního designu, narazil jsem za poslední týdny na jeden dobrej text a jeden podcast:

    Jake Knapp: Six Years With a Distraction-Free iPhone (and how to try your own low-stress experiment)
    Six Years With a Distraction-Free iPhone – Member Feature Stories – Medium
    https://medium.com/s/story/six-years-with-a-distraction-free-iphone-8cf5eb4f97e3

    a ten podcast je rozhovor s Tristanem Harrisem, zakladatelem Center for Humane Technology a někdejším design ethicist v Googlu (ať už to znamená cokoliv). Fakt mě překvapilo zjištění, že existujou lidi, co si udělaj plastiku, aby se podobali sami sobě - po přefiltrování na snapschatu... (tady teda prokazuju vlastní nedigitální demenci - furt jsem nepřišel na to, jak sdílet podcasty nějak univerzálně a ne jako odkaz do konkrétního podcatcheru... )
    Tristan Harris on digital Frankensteins
    https://castbox.fm/episode/Tristan-Harris-on-digital-Frankensteins-id405151-id93684343?country=us
    F_VINOGRADOV
    F_VINOGRADOV --- ---
    LEILA_K: Díky za zmínku!

    LEILA_K: jsem si vůbec neuvědomil, že takový věci jako barbie s alexou existujou... pro boha.

    jinak ad) distrakce, nejezdim moc autem, takže mi to uniklo, ale o svátcích jsem si všim, že v Praze na magistrále jsou teď nainstalovaný svítivý pohyblivý billboardy... udivuje mě, že jsem ve svym okolí jedinej člověk, kterýho to štve, ale mě to prostě fakt ruší :-) a to nepotřebuju bejt ani řidič, všim jsem si toho, když jsem byl spolujezdec...
    LEILA_K
    LEILA_K --- ---
    F_VINOGRADOV:Ad ta Francie - Taky to zakazuje ty šílený interaktivní hračky - Barbie s vbudovanou "Alexou" a podobně, a vůbec celý ošemetný IoT.
    LEILA_K
    LEILA_K --- ---
    HYNEK: Pošlu synovcovi, už o odchodu s FB dlouho mluví...:-)
    LEILA_K
    LEILA_K --- ---
    F_VINOGRADOV:
    Díky za tip na The Four! Zařazuju do seznamu na nákup do knihovny FIT, slíbili mi tam zohlednit tipy.
    Toho Cala Newporta asi teda taky projdu, i když se vlastně bojím, že Hlubokou práci nepřekoná. Jak píšeš, dělá to na mě dojem na návod na kariéru, což je dost odrazující. Opravdu užitečný přehled!
    LEILA_K
    LEILA_K --- ---
    F_VINOGRADOV: Neodolatelné mám oprávě půjčené z knihovny :-). To jsi mě nalákal, beru si na víkend na čtení.

    Jinak je i mezi novoročními tipy v blogu na ČTK, včetně Tvého blogu:
    V novém roce se naučme vypnout a být občas „OFF-LINE“ | ČeskéNoviny.cz
    https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-novem-roce-se-naucme-vypnout-a-byt-obcas-off-line/1704630

    Na ty hry mám sklon se taky dívat shovívavěji, ale ze stejných důvodů, moc se v nich neorientuju. Mám taky info, prý vědecky podložené, že ty tam, kde se pohybuješ ve virtuálním prostoru, zlepšují prostorovou orientaci i offline a doporučuje se hlavně pro holky, pokud si chtějí srovnat skore u testů na prostorovku. (To je další kniha s digi tématikou - Mediální mámy, digitální tátové, trochu beru s malinkou rezervou, protože autorka je původem ze zábavního byznysu).
    A jdu si přečíst Tvou recenzi
    F_VINOGRADOV
    F_VINOGRADOV --- ---
    Koukám, že nám to tu trochu začalo spát :-). Tak jen zpět k té Francii - někde jsem dohledal, že zákaz je formulovaný tak, že děti něsmějí do školy nosit zařízení, která lze připojit na internet. To je myslím velmi dobře definovaný, protože to fakticky zakazuje i chytrý hodinky, tablety... nebo já nevím, s čím dalším se ještě přijde. A zároveň nic nebrání dítěti vzít si do školy starou "cihlu", hloupej telefon, na kterym lze víceméně jen hrát hada a psát smsky. Asi jediný, co se tim nepokryje, je kyberšikana, alespoň teoreticky - i telefonem, kterej nejde připojit na net, může člověk přece jen natočit posměšný video nějakýho spolužáka a pak ho z domova nějak uploadnout. Ale absolutně netuším, jak velký problém tohle mezi dětmi může být.

    Jinak co se knih na téma digitální demence a roztěkanosti týče, v českym překladu vyšla letos kniha Neodolatelné (Irrestible) od Adama Altera, kterou můžu jedině doporučit. Věnuje se ale behaviorální závislosti obecně, a to od hazardu přes počítačové hry až právě po tak aktuální chytré telefony. Za mě to je vesměs povinná četba (navíc se to dobře čte a český překlad je velmi slušný), ale trochu mě zklamalo, že právě "závislostní" design všech různých sociálních sítí či mobilních aplikací tam nedostal větší prostor (naopak obrovskej prostor tam maj právě ty počítačový hry, kterejm jsem já osobně nikdy moc nepropad, takže je možná naivně nevnímám jako takovohou hrozbu). Hlouběji jsou když tak mé pocity shrnuty v odkaze pod příslušnou odrážkou :-).

    https://medium.com/...-ve-knih%C3%A1ch-lesk-a-b%C3%ADda-modern%C3%ADch-technologi%C3%AD-ae69852603ba
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam