takže ačkoliv nikdo z autorů CP neznal, kromě Moebia kterej předkreslil něco pro architekty, nikdo s ním neměl nic společnýho a ani ho v té době nečetl, tak přesto udělali CP film... i když to samotní autoři popírají a netuším co s tím má společnýho Vangelis....
/a to ještě musíme ignorovat, že v předloze jsou telepati a podobný Dickovy témata.... /
Film nebyl do konce osumdesátek, mimo teda ten svůj kult scifistů, kteří ho promítali na conech, znám, ale přesto podle něj všichni tvoří tu estetiku CP, aha, oukej. Asi telepati. Anebo možná ta stylizace leze ze stejných inspirací jako ten film.. .
Ne, pouze později, když byl Blade runner znovuobjevenej (což už bylo v době, kdy CP dávno skončil) si ho tam tou noirovou stylizací zařadil, protože se ano, jedná o vyjímečné dílo, jeden z njejepších filmů 20. století, kterýho dokázal přesáhnout až Villeueve. Ale tuhle vizi sdílela celá řada noirových SF a starý Heavy Metal z konce sedmdesátých let jsou těhle vizí plné. Ano, grafikcé novely, ale je to tam.
Dokonce podobné vize měst obsahuje i Incal od Jodorovského. Kreslené opět Moebiem.
Ale malovat neonová města s létajícími auty není automaticky CP. Vlastně je to kýč 70tých let.
Jenže ty až kýčovité obrázky kyberpunku stvořili ilustrátoři, malíři a ne v tý době zapomenutý film. A rozhodně ne film, na který nikdo nechodil a do skutečného podvědomí se dostal až potom, co už CP ani nebyl (ale ovlivnil další styly scifi a to i filmově a tak nám přišly na svět i věci jako Matrix).
A CP se definoval později? Kdypak nám to vyšel Neuromancer a začali politické manifesty? Aha. Opět nesedí, časově vůbec.
1. film nemohlo moc lidí vidět, ale všichni podle něj si odváděli estetiku jednoho poddruhu SF, kterej si žil na okraji zájmu literátů a divných levicových skupinek. No, to asi fakt těžko.
2. ačkoliv se CP hodně pojil s hnutími kolem hackingu a ti BR ani neviděli a nepovažovali jej za důležitej ani později, protože hacking ani neobsahuje... dál netřeba psát, nemá to nic společného
3. BR neobsahuje CP témata, je to klasická SF kterou dělali vyjímečně talentovaní lidé
4. do začátku devadesátek nebyl BR ani pochopenej, teprve s režisérskou verzí se obrovsky vrátil mezi lidi, kteří už tyhle témata hodně žili, už díky právě slávě Robocopů a jiných podobných filmů – přitom mi tu tvrdíte, že zvládnul ale odcestovat 10 let nazpět a vytvořit estetiku CP...
je to ptákovina, kterou jste si prostě zpětně naroubovali. Ale chápu, ale nepíšeš cyberpunk, ale uvádíš "cyberpunková estetika", tedy jen formu bez obsahu. Ano, jako forma, jako obrázek. Až v devadesátkách. To souvisí s tou odpolitizací, vykopneme hacking, sociální konflikt, transhumanismus a necháme si jen obrázek, pohledničku.
A že nějaký marketér to píše na obálku filmů, protože to bylo dlouhý roky in a prodává to, to není argument, ale prostě jen obchodní popisek.
A ne, nejsem ani fašista, neexistuje přesné datum vzniku a zániku, v japonsku synchronizovaně vznikla podobná témata ve fantastice a když se objevil výraz cyberpunk se svým politickým manifestem, tak ho přijali (a ve zpětné vazbě se tam objevila další témata, který v USA a Kanadě reflektovali). Ta témata byla žhavá a a literatura podobně jako hudba byla doslova tím těhotná a tak se zrodily nový směry, to není nic divnýho.
Ale první Blade runner, se svojí postapo vizí, tam prostě nepatří.