• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LWEEKSONY Alpha - digitální fotoaparáty
    Digitální zrcadla a bezzrcadla SONY Alpha.
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jedno pozorování k raw vs sraw vs dng, jak jsme řešili, že s-raw likviduje dynamický rozsah.

    Adobe lossless DNG zmenší raw (většinou o ¼-⅓) při zachování dynamického rozsahu i rozlišení. Lossless Adobe DNG je dokonce o něco menší i než lossy Sony raw.

    Pokus s přepaly i podpaly: raw 63 MB > DNG 39 MB:
    Ať koukám, jak koukám, tak přepaly ve vitráži i podpaly pod krovem jdou vytáhnout úplně stejný z raw i DNG jak Lightroom tak v PhotoLab. Výstup je naprosto identický. I ML denoising PL funguje.
    Zdroje testu: https://drive.google.com/drive/folders/1kEdn8wo-DCTEhM1_IzktCQlpb0FwdI6u

    Default nastavení Adobe DNG (tedy lossless bez linearizace/demosaicingu!).

    Mohlo by se hodit někomu, kdo řeší velikost nebo nemá podporu raw procesoru pro svůj foťák.
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: mozna jo, mozna ne, ale to je porad jen ten teoretickej pristup - kdyz mas 60MP/MB RAW z fotaku, mas nafotit, probrat a upravit tisice fotek, muzes mit jakykoliv mezikrok 20MP+ (at uz teoretickych nebo realnych), a pak odevzdas zmenseny doostreny 3MP HD jako hlavni format (a obcas 8MP/4K do archivu kdyby nahodou), tak je ti uplne jedno jakou transformaci presne to proslo mezitim, vysledek v tom HD je technicky/opticky nerozeznatelny, udelas to rychleji a tvuj archiv nenarusta nesmyslnym tempem. Jinak receno nemusi to byt univerzalne dokonaly rozlisenim/detailem, neni to na vsechny ucely, ale prepaly sou vetsi problem.
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: Point je, že by to degradovalo rozlišení víc než jen samotný downsample. Stačí si představit, co dělá demosaicing, a co tedy udělá downsample před ním. Navíc tu jiný foťáky nepoužíváme, takže je nám to jedno:) Pokud někdo používá, nechť to otestuje.
    Ale už jsme moc hluboko. Warning zazněl, a každý ať si používá, co oko ráčí.
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: Tak bavime se o zmensovani rozliseni, jasne ze to bude mit min dat/ostrosti :) Ja jen konstatuju, ze takhle nesikovnou volbu s pokazenyma svetlama jinde neeviduju.
    Jinak samozrejme klidne nepouzivat, ale zase neodsuzovat, kdyz clovek nema asi tu mnozstevni potrebu - ja zrovna probiram svych rekordnich extremnich 7000+ fotek z patecni noci, jakkoliv zmensenej RAW co nema podelany highlights by se fakt hodil :)
    DSTEPZ
    DSTEPZ --- ---
    Tak hlavne u komprese odjakziva zlobily plochy, kde je nejmensi datova informace (svetla/stiny). Vetsina lidi co foti report/sport stejne pouziva jpeg. Pro zbytek nadsencu, ktery radi travej hodiny v postprocesu, to naopak asi smysl nedava. To je jako kdybych si koupil 4WD Offroad a jezdil s nim jen za roh na nakup do Tesca, aniz bych vyuzival plnej potencial toho stroje
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: Alternativa je z principu jedině downsampling před demosaicingem, což znamená 2x resize/interpolaci, tedy zřejmě ztrátu ostrosti, zřejmě viditelnou.
    „There's no free lunch!“
    Výrobce si může vybrat ztrátu ostrosti, dynamického rozsahu nebo jemnosti barev:)
    Já si udělal jednoznačnej závěr: nepoužívat to:)
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: On ten mensi RAW dela kazdej ten vyrobce jinak, proc to u Sony takhle nezvladli je pro me trochu nepochopitelny, ale i tak to bude pouzitelny pro lidi co foti tisice najednou a principielne neprepaluji - studio, sport v jednoduchych/stabilnich svetelnych podminkach, atd. Zvlast u 50/60MP to je proste prakticky, a zase i podle toho jak to je interpolovany tak diky Bayer masce nemusi jit primo o ztratu detailu/barev v nejaky ty M velikosti.
    Jinak jak jsem psal, tak vytahuju do ztratovyho DNG, z 60MB komprimovanyho RAWu v R4 (trochu lossy, R4 jeste nema lossless) je treba cca 10MB zmenseny a ztratovy DNG s 20MP rozlisenim, a highlights jsou v pohode. Proto me ten mensi nic moc RAW zas tolik netrapi (ze ho nemam a ze i kdyz nekdy budu, tak jen na obcas), ale stve me to principielne :)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: to je zřejmě i důvod, proč nové high-mpx mobily používají quad pixel bayerovu masku, která downsampling umožňuje, ale bude to mít jinou cenu: předpokládám nižší per pixel ostrost a větší náchylnost k moiré.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: 2nd thought:
    TLDR Downsampled raw je nesmysl. Matoucí feature, která dělá něco jiného, než se na první pohled zdá, a degraduje dynamický rozsah.
    Jediná smysluplná úspora dat je kompresí.

    Vysvětlení:
    Problém je právě demosaicing, během nějž dochází k ztrojnásobení dat kvůli interpolaci sousedních pixelů RGBG bayerovy masky. Úspory downsamplingu jsou tedy až z trojnásobku dat, takže je potřeba oříznout i něco jiného, než rozlišení, zřejmě tedy bitovou hloubku.
    Dojde tedy k snížení dynamického rozsahu nebo počtu (jemnosti) barev nebo obého (krom samotného rozlišení).
    KURE
    KURE --- ---
    VACA: no tohle je 100-400. Takže ne úplně drobeček.
    Přijde mi, že jinak se to nehýba, jen rotace a trošičku.
    VACA
    VACA --- ---
    KURE: Pokud je to jen ve smyslu ty rotace, objektiv jinak sedi pevne v rovine s bajonetem, a neni to tak velka rotace aby to ovlivnilo elektronicky spojeni mezi objektivem a telem, tak to asi nema smysl resit.

    Osobne jsem byl taky prekvapenej kdyz jsem si pujcoval treba 500mm objektiv ze s nim jde malinko pootocit po uzamceni, ale na fotky to nemelo zadnej vliv.
    Tam ten pocit byl teda umocnenej velikosti toho objektivu.. Ale pri vraceni jsem to hlasil personalu aby se na to kdyztak podivali servisne, a bylo mi receno ze to je vlastne pomerne beznej jev..
    KURE
    KURE --- ---
    mám takovej dotaz, mám vůli mezi tělem a objektivem.
    je to ve směru rotace v bajonetu, nebo jinak řečeno i po zacvaknutí v bajonetu jde s objektivem malinko pootočit.
    jak se to dá opravit/dotahnout?
    předpokládam že to bude chtít dát do servisu, kam? (oba kusy jsou bazarovy po zaruce)
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: klasickej Adobe DNG Converter
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: a co používáš na ten downsampling do dng?
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: Jako nechapu to no, co tam mohli pokazit a jakej to ma asi duvod.
    Kazdopadne ja vytahuju rovnou z karet v 90% do ztratovyho DNG, i do nizsiho rozliseni, jinak bych do R4 nesel, kdybych to nemel zabehnuty.
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: Díky za heads-up. Tak to zřejmě bude stejně k ničemu, jako u A1. Pochybuju, že to překódovali.
    To vypadá jakoby krom downsample snížili počet bitů na kanál. Nechápu to zejména u čtvrtinovýho rawu, kde stačilo změnit demosaicing bayerovy masky.

    Nevadí, stejně mi to vyhovuje spíš ex-post, a předpokládám, že nějakej downsampler do DNG od DxO nebo někoho podobnýho, bude. Zatím jsem to neřešil.
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: Doufam, ze ty mensi rawy budou lepsi nez doposud, co jsem videl z A1, tak to dost mizerne (ne)zachovava prepaly :/ ne ze bych se na novej chystal, s R4 mam MP na leta dopredu a pockam si spis na A9 III k tomu, ale kdyz uz to Sony tak dlouho trvalo vymyslet a nakodovat, tak by to mohlo byt pouzitelny nekdy..
    Sony A1 highlight recovery comparison between large and medium RAW options.
    https://www.youtube.com/watch?v=ieuWVuRFvHY
    MAJA
    MAJA --- ---
    MINER: co ovládání třeba v rukavicích ?
    MINER
    MINER --- ---
    Chtěl bych se tu s dovolením rozplynout nad A7r V.
    Vyladili vše, co mě na A7 štvalo.
    – Větší 0,9× hledáček
    – Mocnější 8stopá stabilizace
    – Jednoduchej tilting displeje vertikálně i horizontálně.
    – Ultrazvukový čištění a zavírání závěrky při vypnutí.
    – Přestože už IV má dobrej autofocus, tak AI auto-focus je budoucnost a správná cesta, do který jsem ochoten investovat.
    Za to člověk snese nižší battery life i větší velikost.
    – Zatím nemám názor na možnost rawů s menším rozlišením. Střídavě fotim pro dokumentaci, kdy vim, že 60 MPx nepotřebuju, ale nevim, jestli je cesta nastavovat to před místo po, páč to dřív nebo později to zapomenu blbě.

    Jediný, co mi chybí ke štěstí, je per-pixel optická kvalita A1, páč mi přijde že z 60 stejně nevytáhne víc detailů než A1 z 50, a 50 je ‚dost‘. Ale chápu, že musej krom rychlosti musí mít něco pro A1.

    Dlouho se nestalo, že by mě někdo potěšil tak vyladěnou nabídkou a důvodem (či záminkou:) k upgrade.
    Konec hlášení.
    MAJA
    MAJA --- ---
    KURE: taky jsem na něj narazil ale líbil by se mi ještě nějaký menší ... mě by stačil velikostí/výkonem i ten vestavěný s RX100m3 ... ale ZV-1 ho nemá (jinak bych to už asi objednal) ... resp. trochu i vyčkávám, protože je to 2 roky starý model ... jestli nevyjdou s něčím jiným (ať už kvůli funkcionalitě nebo ceně stávající ZV-1)
    KURE
    KURE --- ---
    MAJA: afaik tohle je nejmensi sony blesk
    a maj ho v bazaru:
    Prodám: Blesk SONY HVL-F20M - PALADIX.cz
    https://www.paladix.cz/bazar/inzerat/blesk-sony-hvl-f20m
    MAJA
    MAJA --- ---
    Mám teď mimo jiné SONY RX 100 mk3 a zvažuju ho vyměnit za ZV-1 a jediné, co mi občasně bude asi chybět, je vestavěný blesk. Tmu to nezachrání, ale prosvítit trochu stíny/lehce odrazit od stropu umí ... nemá někdo tip na nějaký pidi/mikro blesk na Sony hotshoe ???
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam