• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LWEEKSONY Alpha - digitální fotoaparáty
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Tohle mimochodem vysvětluje ten problém s bokehem úplně nejlíp.

    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Čau lidi! Vyrobil jsem iOS/watchOS apku, která emuluje bezdrátovou BT spoušť. Je tu někdo kdo hodně fotí přes spoušť? Potřeboval bych nějakého hodně aktivního testera. :)
    VACA
    VACA --- ---
    MINER: The A7/A7R native ISO is 100 and ISO 50, 64 and 80 are achieved by compressing the dynamic range
    BOLUDO
    BOLUDO --- ---
    Ale zase asi chápu, že je to default zapnutý... Ten dvojcvak co to dělá teď je asi 2x víc mechanická zátěž na závěrku.
    BOLUDO
    BOLUDO --- ---
    MINER: Dík za tip. To mě fakt nenapadlo a okamžitě vypínám. Fotím na f1.4 skoro pořád.
    MINER
    MINER --- ---
    Tohle jsem taky nevěděl.
    Sony má jako default electronic first curtain shutter.
    Dělá to bordel v bokehu na plnou díru (jako 1.4) v časech nad 1/1000.

    Naštěstí nejsem svatbař, abych se s podmínkami, kde se to projeví, setkával často.

    Ukázka vlivu na bokeh:
    Electronic vs. Mechanical Camera Shutters
    https://www.picturecorrect.com/electronic-vs-mechanical-camera-shutters/#:~:text=Believe%20it%20or%20not%20the,at%20above%201%2F1000%20second.

    A ukázka dalších efektů, kde jsem pochopil, proč to tak je:
    Mechanical vs Electronic Shutter vs EFCS
    https://photographylife.com/mechanical-electronic-shutter-efcs

    Vůbec mě něco takového nenapadlo, ale dává to smysl. Sluníčkový hvězdičky a podobný efekty vznikaj na hraně clony – ale podobnej vliv má i závěrka, tím víc, čím větší % času expozice jede. No a pokud je závěrka nesymetrická, protože je 1st curtain elektrická, tak to je v hraničních podmínkách vidět na obraze.

    Sory jestli jsem objevil další kolo, ale po přechodu ze zrcadlovky jsem tohle taky nevěděl a i po mnoha měsících si foťák ještě přenastavuju, aby dělal to, co od něj chci, a nemusel jsem na to myslet…
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: je to obecne "znama" vec, ze jsou ty rezimy nizsiho ISO nejak osizeny, ale nebude to mozna univerzalne stejny u kazdyho fotaku. V praxi jsem to vylozene nikdy nezaregistroval, a taky je mozny, ze se nejak posune ten DR treba smerem ke stinum vic, protoze z grafu treba na Photons to Photos je na ISO 50 rozsahme stejnej.
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: jedina nevyhoda ztratovyho DNG, co jsem vypozoroval je, ze Adobe pravdepodobne presouva nejaky zbytkovy dithering jen v jednom smeru v radku v matici 8x8 pixelu a bohuzel uz ne na radek dalsich 8px pod tim.
    Vysledek je, ze kdyz se na ty fotce hodne prezene Clarity a Texture, tak se ta nevyrovnana chyba projevi trochu nebo vic viditelnejma prouzkama podel. Podle situace a puvodni velikosti fotky pak po exportu, resizu a odsumu nejsou skoro nikdy ty pruhy videt, ale obcas se vratim do LR ke konkretni fotce a uberu (selektivne) aby to nevylezlo.
    Celkove snesitelna cena za radove mensi archiv. Zajimavy je, ze SW Rawsie, ktery dela taky DNG, ale bez parametru a jen na Applu, ten problem nema, nakodovali to lip, ale jinak je to neprakticky.
    BOLUDO
    BOLUDO --- ---
    Hmm, tak to je mazec. Čekal jsem, že by se to mohlo vyskytovat spíš u starších strojů. Tak to si asi udělám znovu pár testů.
    MINER
    MINER --- ---
    BOLUDO: A7rV
    BOLUDO
    BOLUDO --- ---
    MINER: Na jakým těle sis toho všimnul? U mně na A7iii nebo A7iv jsem to nikdy nepozoroval.
    MINER
    MINER --- ---
    Desktop Raw jsme tu řešili, ale je nějaký použitelný raw procesor pro mobily krom LR? Lidi maj rádi mít něco hned, tak typicky udělám jednu dvě tři hned jako preview v mobilu…
    MINER
    MINER --- ---
    Nevim, jestli jsem neobjevil kolo, ale ISO 50 má výrazně menší dynamickej rozsah. Oříznuté přepaly proti ISO 100 jsou dokonce vidět i přímo ve foťáku. Tak jsem si toho všiml.
    Moc bych se nedivil, kdyby to bylo jen sw settings, který prostě uřízne půl dat z ISO 100.
    Tak jen warning.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jedno pozorování k raw vs sraw vs dng, jak jsme řešili, že s-raw likviduje dynamický rozsah.

    Adobe lossless DNG zmenší raw (většinou o ¼-⅓) při zachování dynamického rozsahu i rozlišení. Lossless Adobe DNG je dokonce o něco menší i než lossy Sony raw.

    Pokus s přepaly i podpaly: raw 63 MB > DNG 39 MB:
    Ať koukám, jak koukám, tak přepaly ve vitráži i podpaly pod krovem jdou vytáhnout úplně stejný z raw i DNG jak Lightroom tak v PhotoLab. Výstup je naprosto identický. I ML denoising PL funguje.
    Zdroje testu: https://drive.google.com/drive/folders/1kEdn8wo-DCTEhM1_IzktCQlpb0FwdI6u

    Default nastavení Adobe DNG (tedy lossless bez linearizace/demosaicingu!).

    Mohlo by se hodit někomu, kdo řeší velikost nebo nemá podporu raw procesoru pro svůj foťák.
    PIPLA
    PIPLA --- ---
    Ahoj, mám problém u A7 iii s přehříváním kamery při natáčení dlouhého videa. Máte někdo, prosím, zkušenost s tím, co s tím? Díky moc.
    MINER
    MINER --- ---
    LWEEK: Jde o to, co považuješ za přepal.
    Pokud máš 75% zebru, tak to neni přepal (dokonce je to nad tim ještě vidět i na displeji), ale jen to varuje daleko před přepalem.

    Já mám zebry na max 109%+, protože i nad tim ještě jdou světla zachránit, ani to neni to úplná hrana.

    LWEEK: U podpalů bych varoval na komprimovaný raw: ztrácí v podpalech barvu, nebo tam mohou vznikat barevné artefakty, když se stíny vytáhnou. Takže při velkym dynamickym rozsahu je lepší používat lossless raw – on je stejně jen asi o 13 % větší, (kolem 85M na 60Mpx).
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Za sebe zapínám zebru jen když fotím někde kde cítím že je složitá situace. Když fotím proti slunci. Za normálních okolností se expozimetr většinou trefí a ten dynamický rozsah mi umožní případné drobné korekce.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Honit histogram z JPEGu není ideální. Lepší je použít a správně nastavit zebru pak bude zobrazovat přepaly tam kde reálně hrozí. Na netu jsou návody jak to správně nastavit. Mě stačí že u A9 vím, že musím mít nastavené +75 :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam