• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YWENÚvahy diletanta: UMĚNÍ A VĚDA
    YWEN
    YWEN --- ---
    tady jsem vždycky v rozpacích. Je tohle umění nebo biologie?
    Ernst Haeckel, 1879
    YWEN
    YWEN --- ---
    Umění a věda mají jedno společné - popis světa. Každý z těchto oborů k tomu používá různé prostředky a využívá odlišné dovednosti. Vždycky se asi najdou ti, kteří budou považovat oba obory za nesmiřitelné, ale snad i ti, kteří mezi vědou a uměním najdou spojitost.
    YWEN
    YWEN --- ---
    Zvláštním způsobem byla v první pol. 19. stol. propojena fyzika s literaturou. Tzv. Olbersův paradox (zformulován v roce 1823) se ptá, jak je možné, že je v noci tma, ačkoliv by měla být obloha posázená hvězdami, které by rozzářily oblohu v jasném svitu. (Asi jako v lese vidíme samé stromy). Řešení přicházela, ale žádné uspokojivé. V roce 1848 přišlo správné řešení od amerického romantika E. A. Poea v jeho eseji Eureka:

    Byla-li by posloupnost hvězd nekonečná, pak by se nám nebeské pozadí jevilo rovnoměrně zářivé, jako uvnitř Galaxie – neboť nikde by nebylo žádného bodu, v němž by se nenacházela nějaká hvězda. Proto jediný způsob, jak lze za tohoto stavu věcí pochopit existenci prázdnot, které v bezpočtu směrů spatřujeme našimi teleskopy, je předpokládat, že vzdálenost dosud nespatřeného pozadí je tak nesmírná, že žádný paprsek z něj k nám dosud nemohl dorazit.

    Zkrátka, některé hvězdy jsou od nás tak vzdálené, že jejich světlo k nám dosud nedorazilo.
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: no to máš samozřejmě pravdu, ale jak poznám, že jsem přečetla všechny podstatné názory a neopomněla vzorek názoru nějakého myslitele, kterej by tu definici uplně změnil. Jde o to, že definice je jasné vymezení nějakého pojmu. Což je jistě možné i u umění, ale je to složitější, protože takovému jednoznačnému určení se umění z principu brání...:)
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: výšku hrušky, co na ni koukám z okna, možná změřim přesně na centimetry, ale jak poznám přesnost definice umění.
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: přesnost čeho máš na mysli?
    YWEN
    YWEN --- ---
    galeristům, kurátorům, klavíristům, básníkům, filmařům, skladatelům...
    YWEN
    YWEN --- ---
    Ještě k té definici umění. Ono to je složitý. Jenom jakou zvolit výchozí platformu pro takovou definici, a aby se to líbilo teoretikům, umělcům, filozofům, estetikům, obchodníkům s uměním... ))
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YWEN: já myslím, že z tý mystiky mnoho nezbylo :D a je to jako vždycky
    YWEN
    YWEN --- ---
    PALEONTOLOG: jj, já vim, chtěla jsem jen zatajit méně hloubavý výraz dámy, hraničící až s direktivním postojem. No, nepovedlo se, je to venku...)))
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    THE_BALROG:
    muž:
    žena: "Co teď budu dělat? Klíče od garáže jsou v bytě, klíče od bytu v autě a auto v garáži!!!"
    THE_BALROG
    THE_BALROG --- ---
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YWEN: jinak si dovolím, ona ta socha má i ženskej protějšek¨
    YWEN
    YWEN --- ---
    ZUULUU: Veda a umeni se moc nelisi, to co je odlisuje jsou peclive volena umele vytvorena slova, kterymi lidi definuji pozorovane a prozivane. - To je pravda. Ale ta slova nejsou jen pouhá slova, ale nesou nějaký význam. Když zapadá slunce a jsem astronom, můžu to vidět nějak tak:


    Paprsky světla procházející atmosférou podléhají refrakci, při níž dochází k lomu vlnění.
    Sluneční kotouč je tak viditelný i chvíli poté,
    co došlo k jeho úplnému skrytu pod horizont. Tím dochází k prodloužení dne.
    Tento jev také způsobuje vizuální zploštění disku ve vertikální ose blízko obzoru,
    kdy se hrana spodního okraje zdá být posunuta výše než ta horní.


    Ch. Baudelaire to samé viděl jinak:

    (…) A tak si vzpomínám!... Květ, pramen, ba i šnek
    a motýl omdleli před jeho rudým okem...
    - Nuž, pojďme k obzoru a pojďme rychlým krokem,
    ať chytnem poslední a šikmý paprsek!(…)


    …no a imho podobně to je i stim kódem. :)
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    PALEONTOLOG: jo, dej mi jakykoliv dve cisla a ja ti do dvou operaci vratim libovolny cislo co se mi zamane :) ale ta socha je moc pekna
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    zprůměroval výšku 175 a 180cm, dostal 177,5, vynásobil to dvěma, což je 355 a tím podělil to nějakým výškovým parametrem 115rom, což nevím co je. a dostal - skoro PI.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YWEN: to je fakt lol
    - his height is exactly ten times less than the human one a k jaký velikosti se odkazuje ? tehdejší vzrůstu balkánců, nebo k dnešnímu norovi ?

    btw. ty jeho výpočty jsou čirá fantasmagorie, PDF zde:
    https://baixardoc.com/...lj-the-hamangia-thinker-5c9d2ee013c13?hash=620165189782c9885d89340d18efefa4
    YWEN
    YWEN --- ---
    Našla jsem to, tu pasáž na kterou si vzpomenu vždycky, když důkaz něčeho předstihuje všechna očekávání. Mastiky se ale nezříkám...:)

    „Pánové,“ řekl, „jděte a změřte si ten kiosek. Zjistíte, že pultík vepředu je dlouhý 149 centimetrů, což je jedna
    stomiliardtina vzdálenosti od Země ke Slunci. Dělime-li výšku zadní stěny šířkou okénka, to znamená sto sedmdesát
    šest padesáti šesti, dostaneme 3,14. Výška přední stěny je 19 decimetrů, což je počet let řeckého lunárního cyklu.
    Součet výšek dvou předních a dvou zadních stěn kiosku dělá 190 x 2 + 176 x 2 = 732, což je datum vítězství v Poitiers.
    Prkno vepředu je vysoké 3,10 centimetrů a okenní rám je široký 8,8 centimetru. Nahradíme-li celá čísla odpovídajícími
    písmeny v abecedě, dostaneme C10H8, což je chemická značka naftalínu.“
    U. ECO – Foucaultovo kyvadlo
    YWEN
    YWEN --- ---
    GIOMIKY: spojení mezi logikou, mystičnem a uměním je staré jako civilizace sama.Tak to mi připomnělo Ecovo Foucaultovo kyvadlo, už ho vytahuju z knihovny...))
    YWEN
    YWEN --- ---
    Pi a pyramidy mi asociovaly výjimečnou sošku starou cca 6 tis.let. Našla se v 50. letech v Rumunsku a představuje muže, který sedí v zamyšlené pozici, proto se sošce říká Myslitel. A že ten člověk přemýšlí je zjevný. Vasile Droj podrobil nález měření ze všech stran a došel k závěrům, ke kterym - alespoň mně to tak připadá - dospět toužil. Ale dílo je to neskutečně krásný a provokuje k úvahám, o čem asi člověk ve 4. tisíciletí př.n.l. přemýšlel. ..?

    - his height in centimetres hides the only two whole numbers whose ratio gives the Greek pi with a precision of a millionth

    - his height is exactly ten times less than the human one

    - evident and indiscutable proofs for the presence of the decimal metric measure system
    - the superior part of the Thinker geometrizated holds in itself the pyramidal archetype in a way that, superposed to the Pyramid of Cheops, it fits perfectly

    - not only; but in a certain way two Thinkers (copy) combined reproduce always the pyramidal archetype by different parts of their bodies

    - the Cheops Pyramid herself, in a scale of 1 : 10.000, has absolutely the measure of the Thinker

    - the superior part of the statuette copies the equilateral triangle bidden in the head shape of the Sphinx in Giza

    - the Thinker is conceived to be made as serial or in copies and therefor was found together with his wife (an other statuette, feminine, of the same dimensions)

    - the copies of the Thinker join to each other like the reef stabilopoda of the sea, forming impressive couplings

    - the simple combinations of the Thinkers reproduce the universal archetypes of the Phoenician and Greek — Latin letters

    - between the Thinker and the Geto — Dacian Sanctuary of Sarmizegetusa Regia there is a close relation, in a discendent scale. The same statuette constitutes the module of collusion between the Sanctuary and the Pyramid of Cheops.

    (Vasile Droj - THE HAMANGIA THINKER KEY OF THE ARCHAIC CIVILIZATIONS, 2005)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam