• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YWENÚvahy diletanta: UMĚNÍ A VĚDA
    „Nejkrásnější , co můžeme prožívat, je tajemno. To je základní pocit, který stojí u kolébky pravého umění a vědy,“ řekl  Albert Einstein. Podle toho by výchozí pozice umění i vědy byla stejná, nebo alespoň podobná. Ale jejich nasměrování je evidentně odlišné, umění jde cestou emocí, věda zase racionality. Potřebují se tyty obory lidské činnosti a existují nějaké komunikační kanály mezi nimi, mohou se snad dokonce vzájemně ovlivňovat, nebo jsou to naopak zcela oddělené domény? To je otázka...
    rozbalit záhlaví
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    YWEN: podobne vypada povvrch BGA pripraveny na posazeni na desku
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: instalace, bylo např. využito v BMW muzeu v Mnichově https://www.youtube.com/watch?v=Pb4lUd2zO3w
    YWEN
    YWEN --- ---
    otázka: je toto kinetická instalace, nebo detektor neutrin? :)
    DANCING SPHERES - Kinetic Installation
    https://youtu.be/s3nC6oTUa9Q
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: detektor :-)
    YWEN
    YWEN --- ---
    otázka: Je toto umělecká instalace v museu v New Yorku, nebo japonský detektor neutrin..?:)

    YWEN
    YWEN --- ---
    C8400: Oddělení oborů je výsledkem territoriálnímu vymezení daného "klanu", má víc společného s institucionální formou daného oboru než obsahem (předmětem bádání). hm, to si nemyslim, imho právě ten obsah je zásadní. Možná hranice oborů jsou trochu "rozostřené", ale jejich podstata je hlubší, než jen institucionální rozlišení.
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: Chci tím říct, že umělec, turista, vědec jsou společensky definované role (chlápek se stětcem je umělec, s foťakem je turista, s mikroskopem je vědec), stejně tak jako věda a umění. Z "lidského" pohledu: Člověk se nerodí jako umělec nebo vědec. Každý normální člověk má schopnost jak racionálního, tak emocionálního uchopení zážitků. V každém je kus "umělce" a "vědce".

    Ta hranice oborů je společensky (příp. kolegy v oboru) definovaná hranice. Někteří mají potřebu tyto hranice překračovat, zatímco většina se pohybuje v rámci daných hranic oboru a vystačí si s uznáním kolegů. Tzn. "konformní" většina hájí hranice oboru (svého území) a "innovativní" menšina se snaží tyto hranice prolamovat.

    Oddělení oborů je výsledkem territoriálnímu vymezení daného "klanu", má víc společného s institucionální formou daného oboru než obsahem (předmětem bádání).
    YWEN
    YWEN --- ---
    C8400: 23:30:00 7.1.2021 Ono bude těžké, dívat se na umění a vědu jinak, než pohledem člověka:)

    Je to jako když umělec (U) a vědec (V) kráčí po spletité stezce do vzdáleného místa. Ani jeden neví, jak se to místo, kam se vydali, jmenuje (co je cílem umění, co vědy?). Vzájemně se moc nemusí, U je domýšlivý, myslí si že všechno tuší, V se mu směje, protože si myslí, že je to on, kdo všechno. Občas se na cestě přiblíží na dohled, zamávají na sebe, dokonce si snad spolu daji chleba s paštikou (U použije ve své tvorbě nějaký algoritmus a V nazve kvark půvabným), ale rychle se zase vzdálí, aby se neviděli. Co mně přijde zajímavý, je ta hranice, přes kterou ani jeden nesmí-nechce-nemůže překročit a vydat se podle mapy toho druhýho.
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: v tradičním smyslu slova...
    pokud Ernst Haeckel byl užité umění, pak toto je inženýrské umění... trochu mi to připomíná parní lokomotivu (nevím proč, taky se skládá ze spousty trubek, a je impozantní svou těžkostí, tak jako Jansenovy výtvory svou lehkostí....)
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: definice :-)
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: nevím, jak definovat co je umění... pak se dá těžko odpovídat zda to či ono do te definice zapadá...
    AZA_: užité umění sedí
    C8400
    C8400 --- ---
    YWEN: na tom obrázku mě zaujalo, že všechny tři ohledy jsou z pohledu člověka... toto klidně může být stejný člověk. Mohli bychom to taky nazvat realitou štětce, realitou fotoaparátu a realitou mikroskopu... myslim, že to je vše jen otázka lidských definic, jazyka, co je umění a co věda.
    YWEN
    YWEN --- ---
    Raffael Santi - Athénská škola. Na této fresce v papežské komnatě Stanza della Segnatura ve Vatikáně shromáždil Raffael výkvět toho, co do počátku 16. století země nosila a vše hezky systematicky seřadil. Uprostřed Platón jako idealista, jeho žák Aristotelés jako materialista. V horní části fresky metafyzikové a v dolní přírodní filozofové. Pravá skupina je snad znázorněním svobodných umění trivia (gramatika, dialektika a rétorika) a kvadrivia (aritmetika, hudba, geometrie a astronomie). Když Raffael Athénskou školu maloval, znal už malby Michelangela v Sixtinské kapli a jejich monumentalitou se pravděpodobně nechal ovlivnit.


    YWEN
    YWEN --- ---
    IMO dokonalé propojení umění s vědou představuje tvorba Theo Jansena. Jeho tvorové z elektro-trubek jsou neskuteční...
    Theo Jansen: Theo Jansen vytváří nové tvory | TED Talk
    https://www.ted.com/talks/theo_jansen_my_creations_a_new_form_of_life?language=cs#t-477119
    YWEN
    YWEN --- ---
    YWEN
    YWEN --- ---
    TLUSTOUTLON: Uměním je ale určitě nesamozřejmá schopnost graficky interpretovat informace spolu s estetickým dojmem a přitom překonávat celou škálu měřítka. ...sry, ale nechápu. :/
    TLUSTOUTLON
    TLUSTOUTLON --- ---
    YWEN: Biologie i umění jsou umělé kategorie. Tohle je něco, před čím je třeba se sklonit (stačí obrazně) a je jedno, jak tomu kdo říká, a jestli v tom vidí něco primárně technického, duchovního, apod. Je to jedním z možných vyjádření základního principu bytí, v tomto případě aktuální ideální stav organizace hmoty za daných podmínek. Uměním je ale určitě nesamozřejmá schopnost graficky interpretovat informace spolu s estetickým dojmem a přitom překonávat celou škálu měřítka.
    AZA_
    AZA_ --- ---
    YWEN: To mi připomnělo kolekci skleněných květin v Harvard Museum of Natural History, kterou vytvořili otec a syn Blaschkové (původem Češi, ale pracovali v Německu a poté v USA). Když jsem ty modely viděla, věděla jsem, že nejsou živé, ale bylo těžké pochopit, že je to opravdu sklo. Tak dokonalé napodobení rostliny ze skla už asi nikdy neuvidím. Nejde jen o barvu a tvar, ale i texturu. Nejen na fotce, ale i v reálu vypadají opravdu autenticky. Vše bylo vytvořeno jako studijní materiál pro posluchače Harvardovy Univerzity. Kromě rostlin tvořili i modely mořských živočichů. (A původně taky třeba oční protézy a ozdobné brože.)
    https://hmnh.harvard.edu/glass-flowers



    YWEN
    YWEN --- ---
    AZA_: jj, vlastně se to tak dá říct. :)
    Ernst Haeckel byl německý biolog, velký propagátor evoluční teorie, který popsal několik tisíc druhů mořských živočichů, a ty také kreslil (Umělecké tvary přírody, 1904). Když se v roce 1900 konala v Paříži Světová výstava, návštěvníky vítala brána, kterou zkonstruoval René Binet právě pod vlivem kreseb jednobuněčných organismů E. Haeckela. Vše prosyceno duchem secese…
    AZA_
    AZA_ --- ---
    YWEN: užité umění :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam