Pentiment / XSS / 16,5 hodiny / #dohranoPentimenti ve výtvarném umění znamená změnu záměru umělce během práce na obraze. Původní kresba nebo malba je překryta dalšími vrstvami malby stejného stáří. U přemalby se nejedná o retušování, ale obvykle drobnou změnu kompozice nebo posun původní představy během tvůrčího procesu. (Wikipedia)Kolem Pentimentu panovalo celkem velké těšení a dost se toho o něm napsalo, takže asi není potřeba nosit dříví do lesa. Středověká detektivní adventura má iluminacemi inspirovaný vizuální styl (k vidění
spíš tady než na finálních screenshotech níže) a takový smysl pro historický detail, že se v podstatě jedná o splněný vlhký sen všech dějepisářek. Jednoduchý gameplay spočívá z velké části v tom, že na mnoha místech ovlivňujete vývoj vaší postavy i samotný příběh tím, jak se zachováte. Zbytek je o zjišťování faktů a vyvozování určitých závěrů, které opět mohou a nebo nemusí příběh dál ovlivnit. Záleží prostě jen na vás, jak moc se rozhodnete vznikající "obraz" v průběhu hry měnit.
Je tedy prakticky jisté, že každý hráč bude mít průchod hrou trochu a nebo i hodně odlišný od ostatních. Problém je ale v tom, že hra obsahuje obří množství textových dialogů (ve hře se nemluví, jen píše!), kterými je potřeba se pročíst a proklikat. Texty jsou navíc psané hned několika historickými fonty, pomocí kterých je vyjádřeno např. společenské postavení dané postavy. Ani jeden z těch fontů se nečte úplně pohodlně, takže je to sice vysoce stylové, ale taky hodně namáhavé na vstřebání. Nemyslím si tedy, že bych měl chuť si dát celou hru ještě jednou (hra má pouze jeden slot a autosave, takže se nemůžete vracet), abych zjistil, jak by změna nějakého rozhodnutí ovlivnila příběh.
Postupování příběhem je totiž vázané na herní čas a některé věci se prostě nedají stihnout, resp. rozhodně se nedají stihnout všechny. Což je asi škoda, protože vím minimálně o jedné lokaci, kterou jsem nestihl ani objevit, natož pak prozkoumat. Líbilo by se mi, kdyby bylo možné se v příběhu vracet a zkoušet postupně další možnosti, jako třeba v
Beacon Pines. Ale na druhou stranu chápu, že by se tím asi dost narušila struktura vyprávění příběhu, který by tím pádem ztratil sílu. A to by byla taky škoda... Inu, člověk si asi nevybere. Ostatně i tom Pentiment tak trochu je :-)