Baldur's Gate - Enhanced Edition / 65 hodin / #dohrano tohle bude delší, soráč. srdcovka no... :)
co říct. je to herní ekvivalent stropu Sixtínské katedrály, je to usměv Mony Lisy, chrámový komplex Luxor i Karnak najednou, . doteď si pamatuju ten jawdrop když se mi v patnácti na obrazovce rozehrálo to co jsem jako letitý pán jeskyně mohl beze studu označit jako plnohodnotné Dračí doupě na počítači. Black Islum vděčíme za všechny ty dnešní Pathfindery, Tyranie, Pillars of Ethernity a další. přičemž za ty roky jsem BG dohrál v podstatě jenom jednou první verzi bez datadisku a následne roky vždy nějak rozehrál, desítky hodn v tom trávil... a pak nechal. a po nějaké době rozehrál znova... repeat. až do dnes.
takže dvacet šest let po vydání můžu zodpovědně prohlásit: dohráno. dohráno komplet úplně a do konce.
Durlagova věž je vycíděná od sklepa po půdu, vlkodlačí ostrov vyhlazen do posledního štěněte, v Nashkelu v dolech se otevírá strašidelný vláček, bandité zdobí větve stromů a Sevarok byl rozemlet na masokostní moučku a nasypán rybám. na mapě není černý neprozkoumaný flíček, žadný šuplík ani truhla nezůstala neotevřena. skříň v pokoji ve Friendly Armu přetéká artefakty. normálně se mi na vletět na bráchu vůbec nechtělo aby ta hra neskončila :) mám pouze tři nesplněné questy a ty by mě připravily o předměty... denní potřeby.
v enhanced od Beamdogu je spousta užitečných věcí. zvýšení stacku předmětů například. stack šípů se zvedl z dvaceti na osmdesát, což ušetřilo fak kýble času běhání do krámu. questové předměty obchodnící nechtějí koupit! bohužel to teda nefunguje úplně vždy... resp funguje to až v momentě kdy quest máte takže se mi nepovedlo dorazit ukoly cechu zlodějů prostě proto, že jsem ukolový barák v kleptomanském rozmaru vybílil do mrtě a nepřečetl si popis toho co prodávám. ale rozhodně míň pastí typu "jé, toho jsem zabil předevčírem/sakra, to jsem prodal nevím komu". quick loot je taky megaužitečný než obcházet všechny padlé (možná v gb původně i byl, jen já o tom nevěděl :D)
zoom. zoom! zlíbat ruce za ty dary. graficky je naprosto neskutečný jak malo ta hra zestárla. je, pravda, trochu zvláštní vidět v jedničce efekty kouzel které jsou jednoznačně ze dvojky, ale zvykl jsem si velice rychle. naopak proč se hrabalo do cutsceen a proč se změnila ikonicka loadovací obrazovka s lebkou, moc nechápu. ale na ty nádherné a vymazlené mapy je prostě radost pohledět a xkrát jsem si zoomoval na detail nebo naopak oddaloval abych viděl celou scénu tak jak původní hra neumožňovala. pecka.
a budu si remcat. pathfinding... meh. jako v původním bg se postavy rády zasekávaly ve dveřích a obecně průchodech, ale tady je navíc jako bonus docela časté, že se seknou přes sebe na jednom místě! jediná šance je poslat každou ručně na opačnou stranu a počkat až se rozhodnou přestat sdílet stejný časoprostor. hra taky nemá ve fullscreenu alt-tab, v jednom případě z deseti spadne.
každopádně, 10 z 10 křečků, vzor, praotec všech rpg, první z prvních, miluju tuhle hru. už to dá práci mě, rozmlsaného herního zpovykance něčím uchvátit a přikovat k monitoru na večer co večer hraní. Baldur to i po čvrt století zvládl na výbornou s prstem v nose.
a teď, dvojku.