Mám takový tip ne úplně pro každého rodiče a pro každé dítě.
O víkendu jsem říkal sedmileťákovi — dneska vybírám hru já. Vybral jsem Barony, poměrně dost obtížné fantasy RPG roguelike z vlastního pohledu, kterým se teď tu a tam bavím. V zásadě lozíte podzemními kobkami níž a níž, čelíte monstrům, hladu, tmě, pastem, skromným hádankám, ale taky vlastní hamižnosti, sebekontrole a hlídání zdrojů. Celé to připomíná nějaké oldschoolové stolní RPG. Smrt je za každým rohem i špatným rozhodnutím.
Vtip je v tom, že to vypadá podobně jako Minecraft a dá se to hrát kooperativně (po síti, internetu, ale hlavně i na jedné rozdělené obrazovce a to až ve 4 hráčích — společně mezi dostupnými platformami PC, Mac, Linux, Switch). Byl to jen pokus, ale říkal jsem si, že bude sranda pokusit se udržet malýho naživu. Naprosto ho to pohltilo, pochopil že všude je nebezpečí a zkrátka věnoval veškerou pozornost přežití a pomáhal kde to šlo, seznamoval se s mechanismy. Umírali jsem ze začátku pořád a vůbec mu to nevadilo – okamžitě se naladil na smyčku Try-Fail-Learn-Repaet (jeden z důležitých vzorců, který mi videohry vtiskly). Za chvíli už hlásil: táto už máš velký hlad, táto nemámě louče, bacha ty předměty jsou prokletý, je tam kostlivec, tady jsem už byli apod. Dobrý je, že když je pořád jeden naživu, stačí dojít do dalšího patra a obživnou všichni. Je teda jen pro rodiče otrlejší hráče a musíte trochu investovat čas do naučení se základů, ale případná frustrace jde snížit hromadou dostupných nastavení. Osobně mi přišlo, že jsme si to hodně užili.
Barony: Quality of Death Update, Release Trailerhttps://www.youtube.com/watch?v=mOwOmV81NrQ