Kamos se akorat vratil z prechodu Ubla, celkem vycerpavajici report zde:
Report z víkendové propojovací cesty na přechod UBLA (SK). Možno sdíleta s lidma, který chtěj pomáhat:
UBLA PROS:
1/ přechod Ubla (
https://goo.gl/maps/rWg8ftSLTyantk2d9) mohu v aktuální chvíli (vycházím ze zkušeností z víkendu 5.- 6.3) rozhodně doporučit
2/ cesta je celkem v klidu zvládnutelná na jeden zátah - Pha -> Ubla = 800 km / cca 9 hod
3/ je to malý přechod, který je v rámci možností dobře zorganizovaný
4/ na UA straně je železniční stanice - Velykyj Bereznyj (vlaky tam standardně jezdí ze severu ze Lvova, z jihu z Užhorodu, Mukačeva atd… jak to ale s vlaky funguje v realitě teď nevím) - pěšky jsou to z Velykyj Berznyj do Ubly cca 2 hod
-----
pozn: jak funguje organizace lidí na ukrajinské straně moc nevíme… lidi, které jsme vezli nemluvili anglicky v podstatě vůbec, takže nám to neuměli říct (a popravdě ani jsme je tím neotravovali… chtěli jsme jim dát spíš pocit bezpečí a chvíli klidu… ládovali jsme je řízkama a štrůdlem a pouštěli hudbu) a s místníma organizátorama jsme řešili hlavně věci týkající se české strany tak, abychom měli pokryté a zorganizované to, na co můžeme dosáhnout a co můžeme ovlinit
-----
5/ jakmile UA lidi překročí hranici, tak je naši (bus, hasiči - jednotlivce přímo na hranici zde nepouští) převezou kousek do vesnice Ubla na hlavní spot, kde se zaregistrujou do jízdního řádu “dopravní kanceláře"
6/ hlavní spot je na rinku před kulturákem, kde se standardně konají menší slavnosti - viz foto (ano i vypadá to tam i teď jako na jarmarku)
7/ kulturák slouží jako zázemí organizací a dá se v něm i vyspat na vojenských lehátkách
8/ před kulturákem jsou stánky pomáhajících organizací - vše zdarma - jídlo, obleční, deky, operátor O2 (rozdávájí simkarty), první pomoc, diecéze atd., a hlavně “dopravní kancelář” která organizuje odvozy lidí
DOPRAVNÍ KANCELÁŘ
ogranizujou Češi (mimochodem v Uble byla většina oranizací a dobrovolníků Češi)
kookrdinace, jízdní řád - telefon: 00420 736 697 283
pro řidiče:
1) alespoň 24 hod před plánovaným výjezdem se nahlásí řidiči na jízdní řád (viz výše) a zaregistrují:
a) kdy mohou přijet
b) kolik míst mají na odvoz
c) kam můžou jet
d) jméno
e) spz auta
2) následně řidič zavolá v momentě kdy vyjždí ze svého místa směr Ubla a sdělí v kolik přijede
3) poté zavolá hodinu před příjezdem a potvrdí, že vše sedí
4) přijede na místo - policie je navede kde můžou zaparkovat, pak přijdou dokončit registraci na stánek “dopravní kanceláře”
5) buď dostanou lidi do auta
6) nebo organizátor řekne kdy cca by mohli lidi na odvoz být
7) čeká na telefonát od organizátora, že lidi jsou ready (tzn. nemusí stát celou dobu u stánku a čekat… ani to není žádoucí, tvoří se tam pak fronty) - přijde ke stánku, potká lidi, domluví se s nima kam kam přesně jedou (je u toho překladatelka… mimochodem překladatelů z UA je nedostatek - kdybyste o někom věděli tak Ubla bere), vezme lidi, veze lidi
-------
My jsme jeli dvě auta a vezli jsme dvě rodiny, které chtěly do Německa. Potřebovali na pár dnů zůstat v Praze, aby si Německo dořešili… zařídili jsme jim na tu dobu provizorní ubytování.
pozn. není nutné vozit s sebou autosedačky… na spotu mají erární, které vám na cestu dají
-------
pro UA
1/ UA po příchodu na spot nahlásí počet lidí v kolika jedou a cílovou destinaci
2/ podle těchto údajů jim oranizátoři přidělí odvoz
3/ buď rovnou jednou
4/ nebo čekají - můžou být (přespat) v kulturáku než je odvoz ready
5/ je dobré aby ideálně měli rovnou cílové místo kam jedou a kde budou přebývat / když nemají, tak to tam komunikovat a zkusit tam s některou z organizací, aby jim pomohly vyřešit kde mohou být alespoň v nějakém centrální ubytovně… ne každej z řidičů ještě zvládne řešit ubytování
UBLA CONS:
1/ to je ale obecný koment pro všechny přechody - resp. pro všechny o kterých jsem slyšel - i na hranicích se dodržuje zákaz nočního vycházení, takže od 22.00 do 7.00 je zavřeno (lidi sice vyšlí z podstaty věci jsou a mrznou tam, ale tak to holt je… s tím jim nějak bohužel asi nepomůžeme)
2/ na české straně není vlakové nádraží ani velké parkoviště pro více busů, takže až se situace zhorší bude proudit více lidí, může se to tam dost zasekat (zasekávačky se však na velkých spotech dějí pořád, takže zde je “malost” zároveň výhoda… tedy alespoň nyní)
3/ i když je odvoz předdomluvený, tak se může lehce cokoliv stát a řidič tam může dlouho čekat - toto je potřeba mít na paměti, počítat s tím a nebýt nasranej, že jsem měl přece všechno domluvený… kdo má sklon k takovému chování, ať tam radši nejezdí, protože šíří stres a nervozitu a to tam opravdu není potřeba
--------
My jsme kvůli dovážce objednaného materiálu, který jsme tam vezli vyjížděli z Prahy v sobotu až někdy v 11 hod dopoledne, do Ubly jsme přijeli ve 20.30 a všichni UA, kteří stihli přejít hranici už měli odvoz domluvený. Další už přes hranice nepustili, takže jsme čekali do neděle dopoledne… večer jsme čas trávili prohlubováním kontaktů, zjišťováním situace a degustací místní pálenky. Ráno jsme se zapojili do dobrovolnické pomoci na místě (ve vedlejší vesnici je také kulturák, který funguje jako velký sklad materiálu - nakládali jsme dodávku dekama, který pak jely rovnou na UA).
Hranici otevírají v 7.00, než se UA zprocesujou na Ubla spot a zaregistrujou do jízdního řádu je cca 10 hod a po 10tý (spíš k 11 hod) se už zase odváží.
Nabízeli nám možnost spát v kulturáku, my jsme spali v autě kousek za kulturákem - půjčili jsme si z humanitárky hromadu dek a spacáků.
Nejefektivnější je tedy přijet ráno nebo přes den - když přijedete později večer, je pravděpodobné, že tam budete nocovat.
-------
MATERIÁLNÍ DOPRAVA
1/ samozřejmě dává smysl, aby když tam někdo jede, něco přivezl
2/ my jsme byli domluveni s koordinátorem zrychlené bypassové cesty humanitární pomoci, která je rychlejší než oficiální velké cesty a je cílená na konrétní místa a lidi - Matouš Bláha - CZ číslo 00420 776 681 179 / SK číslo 00421 949 519 466
3/ Matouš celý ten spot založil a nakontaktoval a prolinkoval - byl v Uble jako první - když to už začalo fungovat samostatně (viz výše), tak začal řešit koridor cílené pomoci přímo do zóny
4/ hned vedle kulturáku otevřel improvizovaný sklad v opuštěném domě, kam se vozí konkrétní potřebné věci, které jsou akutní do zóny a které prostřednictvím spojek na UA rychleji distribuuje
5/ sám na UA jezdí zjišťuje situaci na místě a podle toho řeší co se kam má vozit
6/ rozjíždí další podobné sloty jako jsou v Uble
7/ chce otevřít větší mezisklad v Prešově, který bude centrálně lifrovat rovnou na UA
8/ dohoda s ním je taková, že když mu řidič přiveze do skladu požadované věci, tak má možnost se dostat blíž k jízdnímu řádu (rychleji naslotuje do “dopravní kanceláře", může parkovat i za kulturákem (což normálně auta nesmí… parkuje se podél silnice u mostu) apod.
9/ nejvíce wanted jsou:
a) agregáty, generátory
b) nafta, benzín
c) nabité power banky, baterie, světla
d) neprůstřelné vesty, helmy (ty jsou uplně nejdůležitější, ale k těm moc lidí přístup nemá)
e) jídlo (konzervy, paštiky apod… vydatné věci, které se dají rovnou jíst)
f) léky
g) deky a spacáky
Hlavní je prostě energie a zdroje energie. Určitě se nezaměřovat na věci jako oblečení a peřiny - všichi posílají celé půdy věcí a není to věc, která pomůže vyhrát válku.
Nedává smysl na přechod (to platí obecně) vozit nějaké věci jen na blind. Aby to bylo efektivní, tak vozit jen opravdu na objednávku a rovnou samozřejmě těmi objednanými věcmi narvat auto doplnejch. V případě Ubly tedy objednávka od Matouše.
-----
Nedařilo se nám při příjezdu do Ubly s Matoušem spojit (byl zrovna na UA) a při příjezdu na místo nás police chtěla otočit, protože tam už žádnou humanitárku nepotřebují. Naštěstí se ve stejný okamžik Matouš ozval, vzal si policajta k telefonu a ten nás okamžitě pustil a vše bylo ok (to říkám kvůli tomu, že fakt bez domluvení tam věci neberou a odkazujou na větší přechody nebo sklady).
-----
Pro urychlení humanitární materiální pomoci lze vozit věci v Čechách do meziskladu v Břeclavi. Na objednávku to funguje stejně - domluvit se s Matoušem co je potřeba a kam to chcete přivéz (Břeclav nebo Ubla), v momentě kdy to máte zajištěné, tak sdělit termín příjezdu. Matouš si z Břeclavi zajistí transport do Ubly a dále na UA.
-----
Jestli chce někdo dělat kurýra po Čechách, Slovensku, Ukrajině, dobrovolničit, pomáhat organizovat hotspoty a koridory a víme, že je schopný a lze jej doporučit, tak kontaktovat Matouše a domluvit se s ním. Schopný lidi rozhodně potřebuje.
-----
Na nabrání objednaných věcí jsme využili sklad na Smíchovském nádraží - tam kompletují věci na velké nakládky do vlaku. To však trvá celkem dlouho a proto pro urychlení můžou poslat individuálně naplněný auto (popravdě nevím jestli to chtějí takto dělat standardně - zafungovalo když jsem jim řekl, že je to pro Matouše do Ubly a pak jsem jim nedal moc na výběr protože VÁLKA).
Sbírka - Smíchovské nádraží - Nádražní 1 (u točny tramvají) - 00420 731 013 155
-----
Popisuji naší zkušenost z víkendu 5/3 - 6/3 - situace se může a bude dosti proměňovat (čekají v tomto týdnu minimálně dvojnásobný nárůst objemu uprchlíků), takže každý kdo chce jet si musí tyto informace sám potvrdit a updatovat dle reálu.
Sláva Ukrajině.