• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOJAProgramovani 40+
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    ADRAGON
    ADRAGON --- ---
    Od dobrého PO očekávám:
    1) že identifikuje klíčové osoby v projektu.
    2) že s nimi pravidelně mluví a je schopen porozumět jejich požadavkům a motivaci a zaznamenat to ve strukturované podobě.
    3) že je schopen tyto požadavky prioritizovat projednat s vývojovým týmem.
    4) že je schopen pravidelně ověřovat, že co vývojový tým dodal, těmto osobám vyhovuje

    Obecně je tedy důležitá schopnost naslouchat a dobře se ptát. Umět požadavky specifikovat, ale zároveň i generalizovat.
    KLEINZACH
    KLEINZACH --- ---
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    DJFRACTAL: Přečti si Extreme Programming Explained (2. vydání), z toho do vezmeš spoustu ponaučení.
    OXYMORON
    OXYMORON --- ---
    Něco na odlehčení :-)

    UETOYO
    UETOYO --- ---
    DWICH: "Podle mě by product owner měl být z prostředí, pro které ten produkt je." A do toho prostředí se dostane jak? Každý někdy začínal. Někomu vyhovuje zůstat v jedné doméně celý život, někdo rád zkouší nové věci. Každá doména si žádá nějaký čas na pochopení, to jo, ale s časem stráveným v nějaké expertní bublině, naopak tvoje rozlišovací schopnosti mohou klesat.

    LUDWIG_: Souhlas.
    LUDWIG_
    LUDWIG_ --- ---
    Na druhou stranu je to jako skoro vsechno mimo soft skills atd. taky o vnitrni motivaci cloveka. Taky jsem zazil PO, co o dany oblasti sice na zacatku tolik nevedela, ale mela pokoru, zajem a rychle se sama doucila.
    LUDWIG_
    LUDWIG_ --- ---
    DWICH: zazil jsem oboje (PO, ktery ma delat AB v oblasti XY a vi o tom kulovy a nezajima ho to, a PO, co v dany oblasti dlouho let delal a vi presne, co chce zlepsit). No, je to jako nebe a dudy.
    DWICH
    DWICH --- ---
    K těm předpokladům níže vnímám jeden klíčový. Podle mě by product owner měl být z prostředí, pro které ten produkt je. Jestli to je např. produkt pro správu AB v oblasti XY, tak PO by měl být z toho prostředí. Umí se v něm pohybovat, rozumí lidem (naslouchat i vysvětlit) a hlavně ví, co ti lidé z oblasti XY potřebují. Co je pálí. Umí to s nima řešit, umí dohlídnout dopředu (vize). Nedokážu si představit, že člověk bez znalosti AB v oblasti XY, jde dělat PO pro tu oblast.

    PO vnímám jako zástupce všech těch nešťastných lidí, kteří už čekají, až jim PO představí řešení, které jim řeší jejich bolístky.

    K tomu by měl mít nástroje, které mu to umožní, tzn. znalost metodik (agilní), vedení lidí, komunikace...
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    ABAP: hahaha, tak tady tohle je zrovna případ mega korporátu. Jenže projekty jsou různé a PO jsou různí. Někdy jsou techničtí, jindy jsou rádi, že se naučili základy plánování v Jira. Může to být i žena, se super softskills, která stojí za produktem, vymyslela to, ale zas nemá páru o Scrum nebo Lean principech a na nějaké smysluplné specifikace můžeš zapomenout. Jsou i malé týmy, malé produkty, čtyři kodeři, SM, PO a to je vše. Taky startupy co neví co chcou, neumí se vyjadřovat, ale zas mají fakt zajímavý produkt. Někdy je PO i zároveň koder, někdy manager celého produktu (stará se i koncáky, marketing, hr) někdy to je zas Scrum superman, zároveň Agile coach se zkušenostmi SM.

    Můj případ je přesně opačný, nemáme na rozhazování, proto chci alespoň v těch ostatních doménách nenechat nic náhodě.
    ABAP
    ABAP --- ---
    DJFRACTAL: Mít hromady peněz, nebát se je rozhazovat plnýma hrstma a moc se nevyptávat. Nemáš zač.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    DJFRACTAL:
    Za mě to je super...

    DJFRACTAL:
    nemyslel jsem to tak, že cituji knihu, ale že to jsou takové ty jasně očekavatelné manažerské vlastnosti.

    - produktu MUSÍŠ rozumět.
    - musíš mít vizi jak ho dále posunout i tam kde konkurence ani není (není to jak odkoukat) - pokud se to po tobě chce
    - a pak ty měkké dovednosti co jsem tu zmínil já i KOLCON

    Taky bude asi záležet na tom, zda to je interní či externí produkt. Pak by se ještě mohlo tlačit na vývar - tedy umět vyčíhnout co přinese nejvíce užitku/výdělku.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    / Pokud je to nevhodné téma, tak mě klidně smažte. Mě jen přišlo logické zeptat se někoho, kdo už má něco v kódu za sebou.
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    KOC256: Já mám zkušenost, a to dost omezenou, jen s malými týmy, studenty a startupy...

    Vlastně dobrá připomínka, "obecně" mě to nezajímá, to jsou takové poučky co říká každý, nebo si to vygoogluješ. Spíš mě zajímaly více individuální zkušenosti.

    Snažím se být jen dobrý PO, toť vše.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    DJFRACTAL:
    Přesně proto záleží často na té struktuře...

    Někde se programátoři k PO ani nedostanou, mezi ním jsou ještě analytici, architekti, ...

    Obecně by ale měl hlavně produktu rozumět a umět vést jak jeho vývoj, tak zvládat komunikaci s lidmi kolem (zákazník, management, vývojový tým, ...). Ale to jsou hodně takové obecnosti...
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    KOC256: QWWERTY: KOLCON: díky, ano, samozřejmě, mě to zajímá zvláště z pohledu zkušených programátorů, kde jinde se zeptat? Hlavně obecně. Máš projekt vývoje v týmu a PO to samozřejmě dost ovlivňuje, pokud je to mamlas, může jít celý projekt do kytiček. Někdy mi příjde že programátorům v korporátu je to často šumák, protože zaplaceno dostanou i tak :)
    KOLCON
    KOLCON --- ---
    DJFRACTAL: Schopnost komunikovat a vyjednávat s různými stranami, včetně zákazníků, týmu a vedení, aby byl produkt úspěšný.
    Schopnost prioritizovat a stanovovat cíle produktu, aby se tým mohl soustředit na to, co je nejdůležitější.
    Schopnost rozumět trhu a zákaznickým potřebám, aby byl produkt relevantní a úspěšný.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    QWWERTY: Souhlas. Jen ne vsude ma PO stejne prava a povinosti/kompetence. Tak kdyby to blize specifikoval…
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KOC256: programator se pta programatoru, jaky maji pozadavky na/co ocenuji u dobryho PO?
    imho ma PO dost blizko k sw lifecycle a afaik se tu neresilo striktne programovani, ale i vsechny socialni aspekty okolo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam