ARAON: a pak obsahuje dila na celem spektru kvality zpracovani ... takhle, kdyz reknes, ze nemuzes dila mezi sebou srovnavat, protoze kazde z nich je unikatni a neexistuje zadna jednotna metrika, podle ktery se da soudit, tak je to sice z casti pravda, ale je to asi tak stejne k nicemu jako kdyz kazdy v zavode dostane zlatou medaili ;D
z myho uhlu pohledu je strasne dulezity mit objektivni verejnou debatu o kvalite umeni - ja to znam z vlastni zkusenosti: hlas zakaznika, ktery si rika o vetsi kvalitu, je pro kreativce dar z nebes na produkcnich meetincich a naopak, kdyz je videt, ze ten zakaznik je nadseny z uplne z cehokoliv, tak to je smrt kreativity, protoze v takovem pripade chce mit firma umelce spis jako "pracanta na pase", nez "kreativniho genia", idealni jsou pak zamestnanci, kteri chteji mit v bezpeci hypoteku a nechteji prevratit svet naruby ... umelec, pokud to neni blb a jeste nevyhorel, tak by mel kritiku spis ocenit, protoze to je sance se posunout, ale naopak kdyz citi, ze to nedopadlo dobre a siroke publikum presto jasa, tak je to takove horko-sladke, protoze je mu jasny, ze priste to nepujde lip a zaroven to znevazuje tu jeho praci, protoze na ni zjevne nezalezi, kdyz to byl uspech i tak ...
a k ty objektivni metrice, umeni je sice subjektivni, ale i tak vzdycky vznikne nejaky objektivni zpusob jak to dane umeni hodnotit, protoze bez toho by se to prakticky nikdo nedokazal realisticky naucit - ta objektivni metrika se meni v case podle toho, jak lidi prichazeji na novy veci, ale kdyz se clovek rozhodne to proste hodit za hlavu, skipnout roky studia a jet si podle svyho, tak to nedopada dobre, protoze sam se svoji invenci netrumfne generace nakumulovanych zkusenosti vsech umelcu pred nim - clovek nejdriv musi pochopit proc pravidla toho oboru a zanru jsou takova jaka jsou, nez je schopen je porusit "spravne", cimz ale akorat udela to, ze nastoli pravidla nova (nebo musi mit stesti a udelat to omylem :D ) ... kazdopadne i o umeni se da hovorit objektivne, neni to vzdy jen dojmologie