• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOMMastodon 🐘 / Fediverse - decentralizovaná sociální síť
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Facebook (Meta) se zřejmě chce federovat ve Fediverse...
    Meta/Facebook is inviting Fediverse admins under NDA for “meetings” | Hacker News
    https://news.ycombinator.com/item?id=36384207
    ale asi ne s Facebookem, ale svojí konkurencí Twitteru:
    Meta confirms it's working on decentralized Twitter rival • The Register
    https://www.theregister.com/2023/03/11/meta_twitter_rival/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KERRAY: no proti Mastodonu je to až mikro. Mě vyhovuje spíš formát sdílené příspěvky na blozích + komentáře k nim. Ale ty moderované kanály jsou taky jedna forma hry, bohužel ti uživatelé kašlou na ikonky, a tak... jako velký minus Fediverse vidím, že ty pčty favů a boostů jsou většinou cacheované takové, jaké byly v momentě nacacheování příspěvku - což je u subscribnutých účtů velmi často nula. Ale podle mě nic nebrání tomu, aby si federované instance tahle počítadla mezi sebou aktualizovaly..
    KERRAY
    KERRAY --- ---
    XCHAOS: btw kbin je phpko, narozdíl od Rustu v Lemmy, a zároveň prý i jakože reddit i jakože mikroblogging
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak dojem z Fediverse trochu kazí to, že na diskuzáky kbin a lemmy si uživatelé zásadně nenahrávaj ikonky, takže pokud někoho z nich follownete na Mastodonu, tak je to takové vizuálně nudné. Tak uvidíme.

    Naopak jsem follownul feed FSF na bázi peertube a uvědomil si, co je fakt zabijácká feature té spolupráce ve Fediverse: videa z peertube se samozřejmě do Mastodon feedů embedují, s čímž samozřejmě nemůžete počítat, pokud byste na ně chtěli postovat odkaz např. z Twitteru. Takže pro některé koncepty jsou opravdu centralizované sociální sítě s jejich přístupem k tomu, co se embedne a co zůstane jen jako link, zcela fatální

    (tady je problémem třeba i NYX, který taky embeduje jen YouTube...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kbin.social - Explore Fediverse
    https://kbin.social/
    je něco nového, co se zatím stihlo proslavit tím, že to nabralo tolik uživatelů, že to spadlo :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ehm, jsem v neděli po ránu rozespalý: chtěl jsem napsat "co zlepší výsledky na jednom místě by zhoršila na druhém", samozřejmě. Stačilo by, že by nešlo optimalizovat pro všechny vyhledávače najednou, prostě. Tady je ale otázka, jestli konzument sám si nevytváří návyk na "nejlepší místo, kde vyhledávat"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUDWIG_: tak jakýkoliv dominantní vyhledávač umožní vypracovat si SEO strategie... kdyby bylo vyhledávačů víc, tak by zkrátka strategie, co zhorší výsledky na jednom místě, zhoršila výsledky i na druhém...
    LUDWIG_
    LUDWIG_ --- ---
    XCHAOS: a vyhledavanim mi prijde vtipne ci smutne, ze poslednich par let lidi rikaj, jak Google vyhledavani se zhorsilo (same reklamy, nerelevantni SEO-spam prispevky v top vysledcich atd.), ze uz je pro nektery veci lepsi pouzivat reddit na vyhledavani (napr. uzivatelske recenze, protoze na reddit to vetsinou psal nekdo uprimne, zatimco prvni top vysledky na Google jsou promo reklamni recenze). A do toho ted kolaps redditu.
    LUDWIG_
    LUDWIG_ --- ---
    XCHAOS: nyx by do toho preklopit teoreticky sel, viz https://github.com/LemmyNet/lemmyBB
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zkusil jsem si subscribnout u sebe na f.cz 3 Lemmy komunity. Dvě mi to povolilo, ale nic tam zatím nechodí, třetí je "Memes", docela atraktivní (pokud jde o boostovatelnost) - ale tam to akorát "čeká na schválení"...
    IDLE
    IDLE --- ---
    XCHAOS: Je to podobné jako ty skupiny třeba na a.gup.pe, kterých pár sleduju. Ten princip se mi líbí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Na Mastodonu se to jeví tak, že Lemmy "skupina" boostuje obsah (podobnou funkčnost ve světě Mastodonu zajištují boti, např. "bookstodon"). Z pohledu Mastodonu se stejná skupina jeví prostě jako speciální případ uživatele:
    https://f.cz/@technology@lemmy.ml
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nějaká podpora pro to na straně Mastodonu je, protože se to URL dá subscribnout coby "Skupina". Je to něco podobného, jako subscribnutí hashtagu, zdá se. To ActivityPub umí daleko víc věcí, než se na první pohled zdá... to by do toho nejspíš šel překlopit třeba i NYX...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    aha
    Technology - Lemmy
    https://lemmy.ml/c/technology
    to se mi líbí skoro víc, než Mastodon...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lemmy - A link aggregator for the fediverse
    https://join-lemmy.org/
    Lemmy (software) - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lemmy_(software)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOZKA: jo, ten Lemmy je nějakej velkej...
    -
    https://f.cz/@martin@libera.site/110560189660689536
    Lemmy Statistics - lemmy@libera.site
    https://libera.site/channel/lemmy
    to by mi zajímala nějaká ukázková doména, abych si to vyzkoušel...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    /s/vyjde/najde/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUDWIG_: tak je potřeba crowdsourcovat jednak moderaci a jednak hosting obsahu. centralizované sítě se vlastně pokusily nahradit internet "internetem v Internetu" - jako tolik hráčů před nimi (Netscape jako jediný browser, AOL jako největší dial-up, apod.). Akorát se ukazuje, že s tou centralizací jsou vždy spojené větší náklady, než výnosy, a že to vždycky jde do háje a je něčím překonáno nebo se to celé transformuje a předělá od nuly (např. Netscape jako komerční produkt do podoby free Firefoxu, apod.)

    S tou Metou nesouhlasím, podle mě skončej stejně v háji, jako Twitter, protože prostě výhody, které lidem poplynou z toho, že ty údaje o svém chování Metě neposkytnou, zkrátka převáží cokoliv, co jim Meta může nabídnout. Výzvou samozřejmě zůstává komerční model YouTube, protože aktivní YouTubery tam drží ta možnost si něco přivydělat. A ultimátní výzvou je pak samozřejmě to vyhledávání: je možné, že bude nějak nahrazené trénováním neuronových sítí na obsahu Internetu, ale to nic nemění na tom hlavním problému, že vyhledávání se (na rozdíl od sociálních sítí) bude decentralizovat daleko hůře a dosavadní pokusy nebyly přesvědčivé (ono to něco vyjde, ale je to natolik odlišné od očekávání, které má člověk díky Googlu, že to prostě není prakticky použitelné...)
    LUDWIG_
    LUDWIG_ --- ---
    https://cohost.org/staff/post/1690393-h1-2023-financial-up

    Taky jedna zajimava vec je, ze alternativni sit cohost, ktera je centralizovana a utekla tam cast lidi z twitteru, ma financni problemy.
    Cetl jsem hypotezu, ze centralizovane socialni site nemuzou byt dlouhodobe ziskove a ted s twitterem, redditem… probiha jakesi splasknuti druhe dotcom bubliny, kdy investori, co do nich nasypali penize, tohle zjistuji a snazi se z nich aspon neco vyzdimat.
    Jedna vyjimka v ramci centralizovanych socialnich siti je Meta/Facebook, protoze jednak doluje nehorazne mnozstvi osobnich informaci o uzivatelich, jednak Meta je vic diverzifikovana a maji vicero produktu nez jen FB.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    A ještě doplním dvě informace které jsou podle mě důležité pro kontext:

    - Reddit se chystá na IPO, první veřejnou nabídku akcií, tj. jsou ve třetím kroku enshittifikace, kdy se vlastníci chystají vydolovat z platformy co nejvíc peněz pro sebe na úkor zhoršení kvality služby pro uživatele i předchozí byznys partnery. Tomu odpovídají i jiné kroky, které udělali v posledních pár letech.
    - moderátoři subredditů jsou obecně velmi nepopulární, z docela dobrých důvodů. Dělají hromadu nevděčné práce zdarma (obvykle, i když jsou informace o tom že někteří z těch největších nějaké peníze od redditu dostávají), takže to jsou často divnolidi kteří působí jakože to dělají pro pocit moci (a sem tam to některý i přizná). Zavírají diskuze jakmile někdo otevře jen trošku kontroverzní téma, banují za nesmysly (třeba za to že přispíváte do nějakého kontroverzního subredditu, i když tam s lidmi chodíte jen nesouhlasně diskutovat), komunikují arogantně a podobně. To, že iniciují kontroverzní akci, kterou většina jinak nadávajících uživatelů podporuje, je neobvyklé.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam