• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Jak říkám, pozoruhodná úvaha. Budu o tom přemýšlet.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: pozitivni zasah (zhodnoceni) je take zasah...

    Ad ty dalnice - kdyz se kouknes na povolovaci proces, tak soucasti stavby je spousta "uplatku" okolo... treba i nove fotbalove hriste a tak :-) A dalnice tezi mozna tak ti v blizkosti sjezdu... ale kdyz mas mezi exitama 10-12 kilometru, tak to moc benefit neni... spis pain, kdyz ses uprostred mezi dvema exity. Ostatne neco podobneho mame ted u projektu vysokorychlostni zeleznice, kdy samozrejme dotcene obce okolo trati z toho take moc nadsene nejsou, protoze jim tam ten vlak ani nepribrzdi...

    Ta uvaha stoji primarne na tom, kolik lidi z te investice muze realne benefitovat. Rozlisovat benefity mistni a benefity s vetsim dopadem/uzitkem. U tech vyhezkanejch ulic je ten efekt spis mistni. Nepredpokladam, ze by lidi z Letnan, Pocernic ci Radotina chodili korzovat treba na Legerovu. Proc zrovna Legerova a proc ne treba Sokolovska? Vzdyt tam je to misty taky docela hnus :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Hmm, zajímavá úvaha. Tedy podle tvé logiky by stavbu dálnice měli platit ti jejichž nemovitostmi dálnice vede? Opravdu pozoruhodná teze, vskutku.
    Zásahem je myšlen zásah do vlastnických práv.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ale ty sam nize pises o zhodnoceni dotcene (soukrome) nemovitosti :-) Tudiz tvrzeni, ze k zadnemu zasahu nedochazi neni mozne potvrdit, kdyz soucasne sam pripoustis rust investicniho potencialu tech dotcenych nemovitosti. Vlastne takova privatizace zisku a socializace nakladu, zeano :-) Bylo by to akceptovatelne v prostredi, kde je prebytek zdroju.... ale v tech podminkach nejsme a jeste dlouho nebudeme. Na (navic dost mrzke) dani z nemovitosti se ti to take nevrati...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tak to se omlouvám, to jsem nesprávně pochopil. Zcela jistě se vlastník nemovitosti finančně podílí na přípravě dokumentace, ale z logiky věci pouze dokumentace, která se přímo týká jeho vlastní nemovitosti. Pokud je pouze dotčeným vlastníkem, tak k žádnému zásahu do jeho majetku nedochází. To je něco jako kdyby investor chtěl za návrh přístavby domu finanční spoluúčast souseda, když je stěna stavby na hranici pozemku nebo tak něco.
    Jednak nemůžeš bez souhlasu zasahovat do jeho vlastnických práv, ale řekněme, že u nezávazné ideové studie to nějak možné je (v rámci vizualizace, nebo nějakého schématu), ale nikoliv v v návaznosti na závazné zadání.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jenze ja nemyslel data, ja se nize bavil o penezich... coz si ty zjevne nepochopil :-) Podle me by bylo fer, aby se na tvorbe podobnych studii financne podileli vlastnici dotcenych nemovitosti, coz se ale prokazatelne nedeje. Opak jsi nedolozil, pouze se to snazis zamlzit tim, ze od nich mas nejaky data. Tvrzeni, ze se na nakladech nepodili jsi nijak nevyvratil.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Já jsem narozdíl od tebe mnoho veřejných a vyzvaných architektonických soutěží zpracovával, tak si dovolím korigovat některé tvé mýlky.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: dava se to jako benefit a zamestnanci to explicitne chtej... bohuzel... ale tak to proste je
    KUTAS: nekdy... zatim se stale vzdaluje i otevreni Dcka opacnym smerem.... vzpominas si, ze nam v roce 2019 slibovali zprovozneni v roce 2027? :D Uz jsme se uspesne poodsouvali k roku 2031... a realne se nektere veci teprve za pochodu preprojektovavaji, treba Krc... (nerikam, ze zmena jde spatnym smerem, ale zase to potencial zpozdeni ma), oproti puvodnimu planu se (prozatim) nepocita ani se severnim vystupem u Thomayerky... a vubec to je diky zasahum z UOHS tak trochu na vode.
    ONDRAT: no, souteze... fakt tu nepis pohadky o tom, jak to funguje ve verejnym sektoru :-) Specificky treba Dozimetr se dopravy dotyka, zeano... :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tu zakázku získá samozřejmě v soutěži, nevím jak bys to chtěl dělat jinak. Já asi nemám chuť ti rozporovat tvůj světonázor, ale mnohém se docela zásadně mýlíš, v mnohém ale zcela jistě máš pravdu. Ale víceméně to co ty rozporuješ, nebo nějak nedůvěřivě komentuješ je skutečný postup, jak se to dělá. Jiná cesta moc není, každý zadání jakékoliv práce architekta nebo urbanisty již obsahuje vstupní data od dotčených vlastníků.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: při povodních apod. holt zúžíš tu pěší zónu... a v budoucnu budeš mít metro D.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: porad pretrvava ta otazka... kam teda umistit tu sbernou komunikaci. Plus jeste jedna malickost, se zuzovanim fakt opatrne... ono kdyz vypadne metro, tak tam v zasade potrebujes instantni BUS pruh... vyzkouseno behem povodni, ze? ;-) A to metro az na muzeum v omezenem rezimu pendlovalo. Obcas je tohle uvazovani jak za komunistu, co nam zbesile vytrhavali tramvaje tam, kde se postavilo metro... pry pro nepotrebnost :-) Ono je to casty "fail" podobneho planovani... nepremyslet nad eventuelnimi "plany B".

    ONDRAT: pokud nekdo dostane zakazku na upravu parteru magistraly, tak vysoce pravdepodobne parazituje na verejnych rozpoctech :-) Kdyz se ma postavit nova tramvaj, tak na to jakoze nejsou ve verejne kase zdroje a patlaji se SWOT analyzy o tom, jakze se to "pry nevyplati", ale na studie s kavarenskymi zidlickami... kterych jsou plny supliky se nejaka ta kacka vzdycky najde. Zrovna v okoli magistraly je ale tech vlastniku hromada... a dost pochybuju, ze slo o nejake "spolecne zadani" vlastnika komunikace i vlastniku okolnich domu, kdy by se stavajici soukromi majitele tech nemovitosti nejak na nakladech podileli. Problem je, ze i mezi politiky jsou lide, co proste nutne potrebuji mit nejaky pomnicek... a verejna kasa je pro ne zpusob, jak si sve sny zrealizovat. Racionalita se moc neresi...
    Zrovna co se magistraly tyce tam probehla pred temi 15 lety i "bitka" mezi Magistratem (tedy fakticky krajskym uradem) a UMC P2 (tedy fakticky obci). Vlastne tak trochu "diktat zhora"... rozhodne nejde tvrdit, ze by se nejak zvlast hledal skutecny konsensus. I to je jedna z pricin, proc to tam dnes vypada tak, jak to tam vypada. Hnus z city-bloku se zabradlim s bordelem, co nikdo neuklizi... protoze poslat tam typka s wapkou je moc prace :)

    Cykly... tos popsal moc pekne, jak sprava verejneho sektoru realne funguje. Za drahy peniz se neco prebuduje a pak... se to nechava postupne chatrat, nulova udrzba... a pak zas balik penez do nove opravy :D A vlastne vsem "zucastnenym" to vyhovuje. Proc neco udrzovat hezky a "v kondici" s prubeznou udrzbou za drobnejsi peniz, kdyz za par let z toho kapne v ramci "modernizace" vyrazne vetsi balik penez...

    ONDRAT: jenze ty baraky Penty ti krom jinyho ty dalsi auta zase pritahnou... a vytvoris tim dalsi neprijemny bariery. Prechazeni u Muzea neni zrovna prijemny, i kdyz tam mas semafory. Stejne jako neni dvakrat prijemny prechazeni treba u Sparty. S tou "Pentou" sousedici ulice V Celnici je obcasnym peklem uz dnes. Najmy drahy, takze tam natahnou jen movitejsi firmy.... no a ty dost casto ty firmy sve zamestnance vybavi sluzebnimi auty coby benefitem. A jezdej ti tam lidi, co maj ty svy domecky nekde za Prahou... a jsme v zacarovanym kruhu :D Uprime v pantaku k Masarycce ja moc "kravat" z tech sklenaku nepotkavam.

    ONDRAT: problem je predevsim absence ucelene koncepce. Resi se veci "bodove", bez sirsich souvislosti, bez nejakeho skutecne uceleneho planu, jak vubec dopravu v Praze resit. Ano, je to hodne o politicich, ale ti se na radnici take toci jak panacci na orloji. Takze kazdej resi primarne to, co stihne v jednom volebnim obdobi a maximalne s drobnym presahem do druheho, kdyz je pred volbama. Jak dlouho, ze se zucastneni "crcaji" s metropolitnim planem? ;-) Mel byt hotovy v roce 2022, ted jsme u roku 2026... snad. Crcaj se s tim vsichni zainteresovani od roku 2012. Za trinact let nejsme schopni dat dohromady ani pochcany papiry, ktere by nejakou ucelenejsi koncepci byly. A tak se jen vypousti balonky v podobe "bodovych" reseni.

    OMNIHASH: presedlaj do uz ted pretizeny MHD? ;-) Jupiii... sedesaty leta se vraci (ano, zabery jsou z Bratislavy, ale ono v Praze to nebylo o moc lepsi). A ano, vysledek jsem tu uz popisoval... problem se sobecky odsune jinam, udela se z toho problem nekoho jineho, hlavne ze se muzeme pochlubit jednou vyhezkanou ulici. Na lidi okolo, kterym prostredi pro zivot naopak zhorsis kali bilej tesak.... pripadne pak muze nastoupit politik, co to bude "zachranovat", ze? :D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BESH: no právě.... proto se obávám, že je tenhle příběh v našich podmínkách nereálný.
    BESH
    BESH --- ---
    KUTAS: U nas se to malo vi, ale do kancelare se nemusi jezdit jen autem.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Promiň, že teď budu osobní, ale blbě se mi kouše ten tvůj "poraženecký tón". S Magistrálou by se něco sice udělat mělo, ale problém se přesune jinam, hospody tam nejdou, kancly jsou prázdný, architekti to dělaj blbě nebo jim to shoděj památkáři nebo udělaj skleněný peklo, který se ti nelíbí. Nebo se nedostatečně řeší (nevim kde) širší vztahy, všechno se dělá pokus-omyl, nikdo nic neumí, nic nejde, nic se nezlepší. Všechno špatný.

    Nemyslíš, že to je přesně ten mind-set politiků a veřejnosti, který brání jakémukoliv zlepšení?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DANYSEK: ale kulový. Pár tejdnů bude panika a přetíženejch pár nejbližších objízdnejch tras, pak si lidi zvyknou a buď přesedlaj na MHD, nebo si halt počkají v kolonách jinde nebo jindy. Dopravní indukce je obousměrná a prozkoumaná už tak 50 let.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    KUTAS: Tak přirozeně prostupný a propustný město nebo alespoň jeho centrum je důležitej a chtěnej cíl, zvedá to kvalitu života a přináší vyšší ekonomický výkon. Zároveň odstraňuje bariéry a otevírá pozemky novým záměrům. A zrovna Magistrála a její okolí je toho plný, však Penta už to velmi dobře pochopila.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ale jak už jsem psal, nevnímám kombinaci kapacitní městské komunikace jako překážku v tom, mít atraktivní a prosperující parter. Přirozeně se řeší širší vztahy, urbanisté a architekti úzce spolupracují, nevím o tom,že by se tak nedělo. Rozhodně se neexperimentuje, neboť v tom jsou ve finále peníze investorů, ty nějaký pokus/omyl akceptovat nebudou.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Já myslím,že vůvec nechápeš práci architekta. To je totiž ten zásadní problém. Architekt v první řadě pracuje pro klienta. Plní jeho přání a potřeby a navrhuje a koordinuje jeho záměr.
    Samozřejmě chápu, že ty vnímáš práci architekta především z líbivých vizualizací, které generuje IPR, ale to snad nemusím vysvětlovat, že se jedná o marketingový a komunikační materiál převážně do médií.

    Pokud někdo dostane (vysoutěží) zakázku na úpravu parteru magistrály, tak tomu předchází mnoho průzkumů mezi veřejností (laickou i odbornou) sbírání dat, dotazování vlastníků, různé studie limitů a potenciálu. Taková studie se běžně připomínkuje, tedy aby její finální podoba reflektovala reálné možnosti místa. Tak to prostě normálně v praxi chodí. Žádný investor nechce studii, které mu k ničemu nebude, proč by jí proboha platil?
    Samozřejmě může se stát, že naplnění takové studie nedojde, to nikdo přece garantovat nedokáže. Ale výsledkem takové práce opravdu není nějaká hezká vizualizace, je tam 95% jiné velmi hodnotné práce pro dané místo a jeho vazby.

    Já cením tvůj názor z terénu, ale taková studie bude různých názorů zahrnovat stovky. Jinak v centru není mnoho nevyužívaných prostor a když už, tak je to dáno většinou ekonomickým cyklem daného prostoru nebo majetkovými poměry. Jednoduše každý prostor musí projít novým fit-outem nebo hledáním nového nájemce jednou za čas, to že je v jeden čas prázdný neznamená vůbec nic.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: Mně možnost jít od Muzea až na Vyšehrad pěšky s tím, že přejdeš pár přechodů přijde teda docela zajímavá, jak pro místní tak pro turisty. Nemluvě o nějakých akcích alá "zažij Sokolskou jinak" nebo nějaký food festy apod.

    Ale jako je to scifi, po tom co se postavilo za kancelářské budovy v centru nevěřím, že by se dala magistrála zúžit jen do Legerky a o Nuselském mostě ani nemluvě.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: zato treba v Bechovicich maj problem sehnat hospodskyho :) Ono i na tech Prikopech prazdny vylohy najdes... a furt Prikopy jsou... rekneme u turisticky exponovanejsiho mista, ale na co nalakas turistu u Lublansky? Ja ti nevim, ale policejni muzeum nei zrovna hojne navstevovana atrakce (i kdyz ja podobny treba vyhledavam)... :D Kdyby to tam bylo takovy terno, jak si tu malujete, tak to tam vypada prece jinak. Treba na Koubkove taky byla hospoda... taky uz neni, u Miraku na Rimsky byval Ossegg, ten to taky zabalil... ale tam aspon zkousi stesti nekdo jinej. A jsou dalsi mista, kde puvodni provoz nahradila nejaka tuctova cina... ktera zije z rozvozu. Takze ve finale ti to generuje ty auta, zejo :-)

    ONDRAT: no jestli to neni spis vzdusnej zamek... to je problem architektu, radi malujou krasny obrazky (vizualizace).... :-) A nejak se uplne nepoperou s realitou daneho mista - proste ta volnotrzni ekonomika ti rekne, ze v danem miste je mozna tak trosku blbost. No viz treba ty Bechovice ad vys, je to vlastne krasny misto.... ale hospoda tam ma problem sehnat najemce. I kdyz sirokodaleko moc konkurence vlastne neni, takze by to melo byt idealni misto.
    A pozor, nerikam ze se magistrala nema resit... jen si tam z druhy strany je tak trosku nesmysl malovat nerealisticky scenare, v tomhle pripade zkusenost z okolnich blizkych ulic je vcelku dobre aplikovatelna. A to rikam s dovolenim jako clovek, co v tech mistech par.... asi sedm... let zil, a predtim i par let pracoval. Spoustu podobnych idealu "valcuji" novodobe nakupni chramy... plus samozrejme migrace obchodu do online sveta... kamenny pobocky zaviraj treba i banky, posty.... I tech volnejch kancelari najdes taky mraky... a i v tyhle reseny oblasti. Navic ve starym baraku - i kdyz ho zrekonstruujes porad budes narazet na nejaky limity, mimo jine taky na pamatkare... jenze ty limity ti ve vysledku komplikuji i to udelat prostor tak, aby splnoval naroky dnesni doby. Nove postaveny "sklenak" zvitezi... pocinaje svou flexibilitou.
    Premyslels nekdy nad tim, proc je v centru tolik nevyuzitych prostor? Proc hromada firem radeji ma sve sidla nekde na periferii? Ve finale ty nevyuzity prostory casto patrej i komunalu.

    Ale z dopravniho hlediska - at se drzime aspon trosku tematu je systemovy fail kombinovat ulohu sberne komunikace mestskeho vyznamu s tim s parterem, kde si namalujes vzdusny zamek kavarnicky s predzahradkou ci ja nevim co vlastne lakaveho a "premioveho" :-) Kam tu samotnou sbernou komunikaci teda posunes? Do te Lublanske, abys teda nejak rozumne navazal na most? Nemuzes resit jen jednu vybranou zanedbanou ulici (byt to je urcite lakave), musis prece resit sirsi vztahy. Ona nejak asit tech sbernych komunikaci potreba byla, je a bude. A treba i pro toho cinana, co rozvazi produkty sve kuchyne linym prazanum az pod nos k zaprazi :-) Skoro z teto diskuze to vypada, ze urbaniste a architekti se spolu moc nebavi a kazdy si zije ve sve izolovane bubline. A jestli ono se obcas v tyhle oblasti neexperimentuje metodou pokus-omyl... my to zmenime a pak uvidime, jestli to "ekonomicky" da nekomu smysl... :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam