• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Promiň, že teď budu osobní, ale blbě se mi kouše ten tvůj "poraženecký tón". S Magistrálou by se něco sice udělat mělo, ale problém se přesune jinam, hospody tam nejdou, kancly jsou prázdný, architekti to dělaj blbě nebo jim to shoděj památkáři nebo udělaj skleněný peklo, který se ti nelíbí. Nebo se nedostatečně řeší (nevim kde) širší vztahy, všechno se dělá pokus-omyl, nikdo nic neumí, nic nejde, nic se nezlepší. Všechno špatný.

    Nemyslíš, že to je přesně ten mind-set politiků a veřejnosti, který brání jakémukoliv zlepšení?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ale jak už jsem psal, nevnímám kombinaci kapacitní městské komunikace jako překážku v tom, mít atraktivní a prosperující parter. Přirozeně se řeší širší vztahy, urbanisté a architekti úzce spolupracují, nevím o tom,že by se tak nedělo. Rozhodně se neexperimentuje, neboť v tom jsou ve finále peníze investorů, ty nějaký pokus/omyl akceptovat nebudou.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Já myslím,že vůvec nechápeš práci architekta. To je totiž ten zásadní problém. Architekt v první řadě pracuje pro klienta. Plní jeho přání a potřeby a navrhuje a koordinuje jeho záměr.
    Samozřejmě chápu, že ty vnímáš práci architekta především z líbivých vizualizací, které generuje IPR, ale to snad nemusím vysvětlovat, že se jedná o marketingový a komunikační materiál převážně do médií.

    Pokud někdo dostane (vysoutěží) zakázku na úpravu parteru magistrály, tak tomu předchází mnoho průzkumů mezi veřejností (laickou i odbornou) sbírání dat, dotazování vlastníků, různé studie limitů a potenciálu. Taková studie se běžně připomínkuje, tedy aby její finální podoba reflektovala reálné možnosti místa. Tak to prostě normálně v praxi chodí. Žádný investor nechce studii, které mu k ničemu nebude, proč by jí proboha platil?
    Samozřejmě může se stát, že naplnění takové studie nedojde, to nikdo přece garantovat nedokáže. Ale výsledkem takové práce opravdu není nějaká hezká vizualizace, je tam 95% jiné velmi hodnotné práce pro dané místo a jeho vazby.

    Já cením tvůj názor z terénu, ale taková studie bude různých názorů zahrnovat stovky. Jinak v centru není mnoho nevyužívaných prostor a když už, tak je to dáno většinou ekonomickým cyklem daného prostoru nebo majetkovými poměry. Jednoduše každý prostor musí projít novým fit-outem nebo hledáním nového nájemce jednou za čas, to že je v jeden čas prázdný neznamená vůbec nic.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: Mně možnost jít od Muzea až na Vyšehrad pěšky s tím, že přejdeš pár přechodů přijde teda docela zajímavá, jak pro místní tak pro turisty. Nemluvě o nějakých akcích alá "zažij Sokolskou jinak" nebo nějaký food festy apod.

    Ale jako je to scifi, po tom co se postavilo za kancelářské budovy v centru nevěřím, že by se dala magistrála zúžit jen do Legerky a o Nuselském mostě ani nemluvě.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: zato treba v Bechovicich maj problem sehnat hospodskyho :) Ono i na tech Prikopech prazdny vylohy najdes... a furt Prikopy jsou... rekneme u turisticky exponovanejsiho mista, ale na co nalakas turistu u Lublansky? Ja ti nevim, ale policejni muzeum nei zrovna hojne navstevovana atrakce (i kdyz ja podobny treba vyhledavam)... :D Kdyby to tam bylo takovy terno, jak si tu malujete, tak to tam vypada prece jinak. Treba na Koubkove taky byla hospoda... taky uz neni, u Miraku na Rimsky byval Ossegg, ten to taky zabalil... ale tam aspon zkousi stesti nekdo jinej. A jsou dalsi mista, kde puvodni provoz nahradila nejaka tuctova cina... ktera zije z rozvozu. Takze ve finale ti to generuje ty auta, zejo :-)

    ONDRAT: no jestli to neni spis vzdusnej zamek... to je problem architektu, radi malujou krasny obrazky (vizualizace).... :-) A nejak se uplne nepoperou s realitou daneho mista - proste ta volnotrzni ekonomika ti rekne, ze v danem miste je mozna tak trosku blbost. No viz treba ty Bechovice ad vys, je to vlastne krasny misto.... ale hospoda tam ma problem sehnat najemce. I kdyz sirokodaleko moc konkurence vlastne neni, takze by to melo byt idealni misto.
    A pozor, nerikam ze se magistrala nema resit... jen si tam z druhy strany je tak trosku nesmysl malovat nerealisticky scenare, v tomhle pripade zkusenost z okolnich blizkych ulic je vcelku dobre aplikovatelna. A to rikam s dovolenim jako clovek, co v tech mistech par.... asi sedm... let zil, a predtim i par let pracoval. Spoustu podobnych idealu "valcuji" novodobe nakupni chramy... plus samozrejme migrace obchodu do online sveta... kamenny pobocky zaviraj treba i banky, posty.... I tech volnejch kancelari najdes taky mraky... a i v tyhle reseny oblasti. Navic ve starym baraku - i kdyz ho zrekonstruujes porad budes narazet na nejaky limity, mimo jine taky na pamatkare... jenze ty limity ti ve vysledku komplikuji i to udelat prostor tak, aby splnoval naroky dnesni doby. Nove postaveny "sklenak" zvitezi... pocinaje svou flexibilitou.
    Premyslels nekdy nad tim, proc je v centru tolik nevyuzitych prostor? Proc hromada firem radeji ma sve sidla nekde na periferii? Ve finale ty nevyuzity prostory casto patrej i komunalu.

    Ale z dopravniho hlediska - at se drzime aspon trosku tematu je systemovy fail kombinovat ulohu sberne komunikace mestskeho vyznamu s tim s parterem, kde si namalujes vzdusny zamek kavarnicky s predzahradkou ci ja nevim co vlastne lakaveho a "premioveho" :-) Kam tu samotnou sbernou komunikaci teda posunes? Do te Lublanske, abys teda nejak rozumne navazal na most? Nemuzes resit jen jednu vybranou zanedbanou ulici (byt to je urcite lakave), musis prece resit sirsi vztahy. Ona nejak asit tech sbernych komunikaci potreba byla, je a bude. A treba i pro toho cinana, co rozvazi produkty sve kuchyne linym prazanum az pod nos k zaprazi :-) Skoro z teto diskuze to vypada, ze urbaniste a architekti se spolu moc nebavi a kazdy si zije ve sve izolovane bubline. A jestli ono se obcas v tyhle oblasti neexperimentuje metodou pokus-omyl... my to zmenime a pak uvidime, jestli to "ekonomicky" da nekomu smysl... :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT: Tak mínuskáři, něco se vám na tom snad nezdá?
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    BESH: Já už ho mám v DI hodně dlouho, protože se to fakt nedá. Tyvole není mi 23, abych se jak idiot hádal s takovym trotlem.
    BESH
    BESH --- ---
    FRK_R23: Po vcerejsi smrsti, nebo kdy to bylo, jsem si sel zaplatit premiovku a nasadil jsem oboustranny ignore vc. odpovedi na par mistnich trollu. Uz to bylo fakt moc. Od te doby tu mam docela klidek. :D
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Že vás to baví pánové, Danýsek je hyperidiot a ví absolutní hovno.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: tak úplně mi nepřijde, že by třeba Na Příkopech bankrotovali restaurace nebo obchody.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Zdroj informace? Bavíme se o základním fungování městského parteru. To je snad zřejmé, že pokud je parter kvalitně udělaný, tak se vyplatí místo přízemního bytu mít komerční jednotku, těch funkcí jsem vyjmenoval více, nemusí to být nutně restaurace. Ostatně máme volnotržní ekonomiku, tak ať si tam každý zbuduje co uzná za vhodné. Funguje to tak ve všech městech na světě. Je to mimojiné i jeden z hlavních důvodů proč vůbec města lidstvo staví.

    Těm referencím na jiné ulice a jejich hodnocení moc nerozumím, stejně tak jako refence, že se hospoda nevyplatí kvůli rozvozům. To je snad spíš otázka na ekonomický model té dané provozny, ne?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: A zdroj teto informace? :-) Lublanska o tolik uzsi neni, proto jsem ji uvedl jako priklad. Ve finale treba Londynska je sirsi. Srovnatelna je treba i Budecska nebo treba Varsavska. Ona zadna hitparada neni ani Vinohradska ci Korunni, kdyz na to prijde... nevyuzitejch prostor tam najdes hromadu. Zajem kde?

    A nebo vezmeme jiny priklad... Dlouha trida... tam lidi naopak usiluji o opak, ty restaurace jim tam akorat lezou krkem. Soucasne mas ve zpravach kazdou chvili hlasku nejakeho hospodskyho, ze se mu nevyplati tu hospodu provozovat, protoze si lidi na krabicky a dovoz jidla domu. Znamej mival kdysi restauraci na Anglicky a pustil to, protoze to ekonomicky nedavalo smysl. A to bylo jeste davno pred Covidem. Na Zahrebsky pamatuju hospodu, co uz je taky zavrena/zrusena. Rad bych vedel, z ceho ty cerpas informace o "zajmu"...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ptáš se jestli je poptávka po komerčním parteru na dvou širokých městských třídách v centru města? No jasně že je, kde jinde by měl být? Se smysluplnou úpravou vzroste cena nemovitostí a jejich investiční potenciál - co si tam kdo zbuduje je jeho věc, ale přirozeně čekám - hotely, restaurace, obchody, prémiové kanceláře, veřejné funkce. To je prověřená věc a pro mě hlavní argument, proč s Magistrálou něco dělat.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jeden z dilcich cilu, ktery by byl celkem "snadny" by do zacatku byla nizkoemisni zona. Legislativu na to mame, plus teda spoustu vymluv, proc to nejde :-) Jasne, auta to nezmizikuje, ale aspon z provozu zmizi zdroje nejvetsiho bordelu. Akorat je trosku problem vymahani... to je stejne jako s parkovanim... kdyz se mestakum nechce, tak to proste neresi, zeano - a ne, to neni o politicke vuli, to je o (ne)aktivite konkretnich koncovych strazniku, co slapou chodnik.

    Rozvoj parteru je zajimava teze. Co si predstavujes, ze tam vznikne? Ale je po tom realna poptavka? Staci se projit namisto po Legerove vedle po Lublansky. Legerova se mimojine dost zmrsila tema city-blokama, za kteryma se akorat drzi bordel. A jako ulitba mistnim se zridilo misto jednoho pruhu par parkovacich mist. Hnusny "reseni", co tam strasi asi uz patnact let. No mozna to je naschval, doufa se ze lidi nakonec zapomenou jak to vzniklo a ze to tam ani nebyvalo a s odstupem casu nastoupi nejaky ten "zlepsovatel" :-) Vis to je problem mnoha tech "uprav" - chces je mit "rychle", tak se to skrze nejakou skulinku levne ochcije, jen aby se neceho "dosahlo". Za kazdou cenu, trebaze to je ve vysledku vlastne jeste hnusnejsi, nez to bylo predtim. A ten "hnus" treba ani vubec nezohlednil skolu, co tam je... protoze se samozrejme hledalo reseni co mozna nejmin pracny a vylejt kyblicek s barvou na druhy strane bylo jednodussi, nez prebrousit vsechny cary...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Nemluv na mě tímto způsobem, doteď to bylo ok, tak proč ta změna?

    V první řadě je třeba definovat ten cíl, máme ho? Já nevím, od politiků to tak necítím. Takže možná pro začátek definuj ty svůj cíl.
    Pro mě je třeba důležité, aby magistrála v nové podobě umožnila ekonomický rozvoj parteru, veřejného prostoru a zlepšení životního prostředí, což ani nemusí v první řadě souviset s jakýmkoliv dopravním omezením.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jakoze problem jednoho mista odsunes na jine misto? ;-) Nabizi se otazka, jestli podobne neuklizis u sebe doma... zametanim pod koberec?

    Ciste prakticky, co myslis ze se stane, kdyz teda tu smradlavou magistralu zuzis do jednoho pruhu? Posunes problem dal treba na Pankrac? Ci nekam jinam, nevim... k Opatovu? Nestyd se, bud konkretni, popis to reseni. Myslis, ze to zvladne pobrat metro, ktery v tom smeru uz ted je na hrane kapacit? Nebo co presne bys docilil?

    Problem podobnych "reseni" je sobecka bezohlednost. Vyresi se jeden problemovy bod... vymenou za to, ze se problem jen presune nekam jinam a vyrobi jiny problemovy bod.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Rozumím, to se neshodneme, to je přirozené. Já myslím, že se tomu dá krátkodobě dost výrazně pomoct, ale to by museli být politici odvážnější a stát i za nějakým jednozačným cílem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: no ja bych z toho hlavne nedelal problem nekoho jinyho... a regulaci z toho problem nekoho jineho udelas...
    a udelat z toho problem nekoho jinyho fakt neni reseni
    ono to kratkodobe reseni totiz nema.... to jsme zpet u te "detinskosti" :)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: "Tve restrikce nebo moderovani" wtf? To nejsou moje restrikce, to jsou prostě restrikce, já po nich nevolám, jenom zmiňuju, že v krátkodobém horizontu město mnoho nástrojů nemá nebo spíš nechce mít, tedy sahá po tomto.

    IPR dělá to co mu umožňuje politická reprezentace, je to úřad.


    Tak prozraď ty, jak bys v krátkodobém horizontu řešil velké množství aut na silnicích a dopravu v klidu? Těch nástrojů moc není.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: no, problem verejnych rozpoctu je to... ze vlastne o jeden rozpocet nejde... mas spoustu drobnych hromadek, kde se v jedne penez nedostava a jinde litaji penize kominem. Neumime vydaje preskupovat podle ucelnosti, kazdy odbor si urve svou hromadu... a tu utrati casto metodou "stuj co stuj", coz typicky vidis v prekotnejch objednavkach na konci roku :-) Vnitrne spolu vlastne i ty odbory souperi o penize...

    Ja necekam zazrak hned, ani za rok :-) Ale ono to zacina uz u toho planovani. A obloukem se vracime k neschopnosti IPR... ktere si z tech verejnych penez platime... no a jaky plan ma IPR treba co se tyce kolejove dopravy? :-) Zahustuje se centrum, na periferii se kasle. Napisou si SWOT analyzu, kde si "oduvodni" ze ot je zbytecny a neplanuji nic. Ostatne, stavajici strategie konci v roce 2030. Od planovaci instituce bych ocekaval vetsi vizi do budoucna... a treba tam vubec nevidis poradne reseni pro hromadnou dopravu na tangentach. Ani na tom papire. Vetsina toho, co tam je jsou jenom radialy. Vazne tohle dela odbornik? :-) Vazne jsou tangenty nesmysl?

    To auto ma jednu vyhodu - ze muze nektera kriticka mista objet. Ono by tenhle luxus mohl mit i autobus a v podstate jedina linka, ktera ho muze vyuzit, je AE. Vsechno ostatni - ty nase slavne "metrobusy" jsou v realu jen ometaky der... co nutne musi zastavit na kazde zastavce, kolem ktere jedou. Takze v realu ani nemuzou moc uhnout z pevne nalinkovane trasy (max. v ramci nejake fakt jakoze mimoradnosti)...

    Tve restrikce nebo moderovani v realu vedou k tomu, ze jen odsunes problem jinam. Klasicke reseni "udelame z toho problem nekoho jinyho". Tohle presne bylo videt na zavadeni zon na P10, kdy v jeden moment Vrsovice uz zonu mely a v ten moment parkujici "esicka" vyhrezli do Strasnic. Potom se posunulo k Zahradnimu mestu. Kam chces ten problem posunout? :-) Das semafory na hranici Prahy a udelas z toho problem okolnich obci, ktere jsou soucasti cele aglomerace? Nevim, tohle je podle me jista forma NIMBY... kdy ve jmenu "ochrany" nekterych VIP rezidentu presouvame problem k jinym rezidentum, kteri uz tak VIP nejsou. Me to prijde jako trosku sobecky reseni problemu....

    ALESH: vnitrek Prahy neni jen magistrala. Sem patri i cely mestsky okruh. A jeho segment kolem Sporilova je substitutem za absentujici vnejsi okruh na vychode (co se konecne zaplatpanbuh stavi). Je to i Blanka & spol na zapade... protoze od Melnika na Beroun ti to malokdo bude objizdet pres Jesenici. A furt tady mame tu mistni obsluhu.... ano, kdyz kocnipujeme dopravu tak, ze se ji snazime stahnout na nejake "sberne" komunikace, logicky budou existovat smuciq mista, kde proste ta doprava bude se vsemi negativy. No, ale lidi ten teplej obed od Wolta ci Foodiry chtej, zejo ;-) Ono tahle JIT "mikrologistika" sama o sobe vygeneruje dost provozu sama o sobe, kdyz bydlis v metropoli o vic jak milionu lidi. Nuselak touhle dobou neni ucpanej temi, co by si vezli prdel z/do prace, zejo... jasne, dilem za to muze oprava kanalizace, jezdi se Legerkou jen na dva pruhy. Ale kam to hodlas nasmerovat? ;-)

    ONDRAT: no a nebo viz vyse... je to autostoka generovana pohodlim tech, co drepi doma ci v kanclu.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ALESH: Tranzitní je v tomto případě zavádějící slovo, jednoduše magistrála je pořád autostoka a doprava je tam silná, tedy hodně lidí ji k pohybu autem po městě používá, protože je to nejpohodlnější/nejrychlejší/nejkratší, whatever.
    ALESH
    ALESH --- ---
    DANYSEK: “ Porad je take vnitrek Prahy vyznamnym tranzitnim uzlem - at si to prizname nebo ne.” tranzit na magistrale je cca 13%. To je spocitany. Polud by ten ubyl, dostanem se nekde na cisla roku 2018 -takze se v podstatne nic nezmeni.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Blbý je, že z pohledu města je to vlastně jedna problematika a jeden rozpočet (v nadsázce), zatímco pro jednotlivce je to rozhodování individuální. Tedy město může klidně vybudovat a zprovoznit vše po čem voláš (tedy koleje, linky všeho možnýho) dostatečně nabízet alternativu, ale ono to stejně nemusí zabrat, proč? Jednoduše protože auto je o parník nejpohodlnější dopravní prostředek, to myslím,že sám jako majitel garáže potvrdíš.

    Takže abych nějak pokročil v diskuzi, tak si myslím,že město má správně přemýšlet o dopravě a pohybu lidí po městě (potažmo životním prostředí) krátkodobě (okamžitá opatření ) tak dlouhodobě - budování infrastruktury, projekty na dekády dopředu. Jedno bez druhého podle mě nikdy nebude fungovat.

    Samozřejmě v krátkodobém horizontu se nabízí jako nejjednodušší řešení různé restrikce, omezování nebo alespoň moderování dopravy. To je nevděčné a nepopulární, ale šmahem bych to rozhodně neodsuzoval - mám na mysli podporu cyklodopravy (i přesto, že jsem přesvědčen že potenciál na růst cyklodopravy je v Praze malý, a to jezdím denně už dlouhý roky) nebo například omezení vjezdu do historického centra (uvnitř bývalého hradebního okruhu) nebo zkusit přeřešit koncept dopravy v klidu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: to je dluh, ktery saha do hluboke minulosti... ono za komunistu se tu s udrzbou nikdo nikdy moc nepredrel. Nektery skody jsou holt nevratny. Ostatne vetsina "koridoru" byla realne spis oprava tehdy tristniho technickeho stavu... Ale minimalne vytonsky most neni ve stavu, ze by musel skoncit v kovosrotu. Jenom proste udrzet tu stavajici konstrukci parametricky ve stavu, aby konstrukce snesla alespon zatizeni C3 (coz mel ten most kdysi) jako zbytek trati okolo (20t na napravu, 7,2 tuny na metr) snadny neni... a lepsi by podle me bylo, aby tam proslo D4 (22,5t na napravu, 8 tuny na metr) - tak aby existovala mj. rozumna alternativa k trati pres Krc (a i logicky to dava smysl, zbytek koleji z Hlavaku je v D4). A neni to zadny megalomansky "nesmysl" - ono moderni lokomotivy typu Vectron proste podobne hmotnosti na napravu maji... bez novyho mostu prakticky bez sance (coz ve vysledku znamena, ze nektery vlaky tam nesmi). Drobnou "komplikaci" do budoucna je i planovany prechod z 3kV na 25kV napajeni (ktery se planuje) - ono to i "konstrukcne" nejake jine naroky klade a nejsem si jist, ze stavajici most je mozne vubec s 25kV v troleji provozovat... ono uz v 70.letech, kdyz se to elektrifikovalo na 3kV se do konstrukce uz nepekne hrablo :) Aneb ono tyhle detaily se mozna moc neresi... a vetsine lidi to nic ani nerekne. U cyklostezky pres Vltavu nekde v Modranech te podobne problemy se starym mostem fakt nijak trapit nebudou.

    ONDRAT: mnozstvi aut v pohode neni, ale vnimam ze mnohdy ty alternativy proste nejsou... resime vicemene slepice-vejce problem. Porad je take vnitrek Prahy vyznamnym tranzitnim uzlem - at si to prizname nebo ne... casti vnitrniho mestskeho okruhu slouzi jako substitut pro neexistujici okruh vnejsi, ktery ale z druhe strany samo obyvatelstvo metropole aktivne bojkotuje :-) A kdyby jen okruh... o "rychlodraze" Praha-Kladno se hovori pres tricet let. Uplne epickej je ted nejakej vcelku aktualni NIMBY protest z baraku, co tam pred dvaceti lety vubec nestal... ale ted by ctene "obyvatelstvo" trat, vedle ktere si nechali barak postavit "rusila". To se pak na nejaky uzemni planovani muzem rovnou vysrat.... kdyz muze navzdory tomu uzemnimu planu prijit nejakej debil a hazet do toho vidle pote, co sam uzemni plan proste vyignoroval. Ale i kvuli podobnejm debilum (to nejde nazvat jinak) mas v Praze stale hodne aut...

    Moje vychozi pozice je, ze kombinuju fakticky vse zminene (auto, MHD i individualni dopravu - pravda, neni to kolo, ale kolobezka se snad take pocita). Auto parkuji v garazi, jen pro poradek :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam