• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    KUTAS:LOL, argument nabytkem, takze na vahy je to pade na pade, prostor pro setkavani lidi versus pravo parkovat primo proti vchodu do baraku, kdybych asap potreboval na votocku do Kiku:))

    " Místní podnikatelé se za podpory městské části rozhodli ponechat ulici po celé léto bez aut a proměnit ji prostřednictvím zahrádek s kavárnami ve společenský prostor pro setkávání lidí a ne pro parkování aut.

    Ale místní rezidenti jsou z toho úplně na mrtvici. Říkají: „Já tady přece bydlím, jak já se sem dostanu třeba stůl nebo nábytek?“ A najednou se ta debata dostává na váhy: Někdo tam bydlí a má nějaké potřeby versus společenský zájem těch, kteří se v tom prostoru chtějí potkávat.

    A kdo má pro tu Vachovu ulici větší přínos, pro její život, pro její rozvoj? Rezident, který tam bydlí, nebo návštěvníci, kteří tam přinášejí nějaký cashflow, ale zároveň tam třeba způsobují hluk kolem desáté a podobně."
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: a pritom ten pan sam zije v minulem tisicileti :-) Premyslim, kdy naposledy jsem vybiral lednicku v obchode... jeho predstava, ze zrovna kvuli tomuhle lidi jedou autem... a kolikrat do roka kupujes novou lednicku? :D
    Kde pan Nevyhosteny (redaktor) vzal, ze MHD je rychlejsi netusim. Na periferii tomu je presne naopak... cesta v MHD je tri- az ctyr-nasobek casu cesty v aute. To jsme zas u toho, ze ne vsude je metro, ne vsude je tramvaj... a obecne mame dost tragicky spojeni na tangentach. Jo, kdyz pojedu z Uhrinevse na Vaclavak, v aute to asi prohraju... ale kdyz z ty Uhrinevse pojedu nekam do Modran, no tak to v MHD rychlejsi proste nebude.
    Realne nejvetsim problemem jsou "mamataxiky"... na prvni dobrou na hustote dopravy poznas dny, kdy se ve skolach uci a kdy ne. Kdyz maj decka prazdniny, tak to je sakra znat. Ja bych zacal asi tam... analyzou toho, proc skolni busy (ktere mame) nejsou brane jako prvni volba pro cestu decka do skoly... proc se musi to decko ke skole dovezt autem. Narozidl od jinych preprav, tohle se da rozumne planovat - zacatky/konce vyuky mas celkem pevny... co je za problem, ze ty decka se neposlou do skoly MHD?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Vlastne takove shrnuti tematu, ktere jsme tu probirali…

    Kdo seje silnice, sklízí auta. Kolony v Praze jsou otázkou nabídky a poptávky, říká náměstek TSK - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/kdo-seje-silnice-sklizi-auta-kolony-v-praze-jsou-otazkou-nabidky-a-poptavky-rika-namestek-tsk-240134/
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Jak říkám, pozoruhodná úvaha. Budu o tom přemýšlet.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: pozitivni zasah (zhodnoceni) je take zasah...

    Ad ty dalnice - kdyz se kouknes na povolovaci proces, tak soucasti stavby je spousta "uplatku" okolo... treba i nove fotbalove hriste a tak :-) A dalnice tezi mozna tak ti v blizkosti sjezdu... ale kdyz mas mezi exitama 10-12 kilometru, tak to moc benefit neni... spis pain, kdyz ses uprostred mezi dvema exity. Ostatne neco podobneho mame ted u projektu vysokorychlostni zeleznice, kdy samozrejme dotcene obce okolo trati z toho take moc nadsene nejsou, protoze jim tam ten vlak ani nepribrzdi...

    Ta uvaha stoji primarne na tom, kolik lidi z te investice muze realne benefitovat. Rozlisovat benefity mistni a benefity s vetsim dopadem/uzitkem. U tech vyhezkanejch ulic je ten efekt spis mistni. Nepredpokladam, ze by lidi z Letnan, Pocernic ci Radotina chodili korzovat treba na Legerovu. Proc zrovna Legerova a proc ne treba Sokolovska? Vzdyt tam je to misty taky docela hnus :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Hmm, zajímavá úvaha. Tedy podle tvé logiky by stavbu dálnice měli platit ti jejichž nemovitostmi dálnice vede? Opravdu pozoruhodná teze, vskutku.
    Zásahem je myšlen zásah do vlastnických práv.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ale ty sam nize pises o zhodnoceni dotcene (soukrome) nemovitosti :-) Tudiz tvrzeni, ze k zadnemu zasahu nedochazi neni mozne potvrdit, kdyz soucasne sam pripoustis rust investicniho potencialu tech dotcenych nemovitosti. Vlastne takova privatizace zisku a socializace nakladu, zeano :-) Bylo by to akceptovatelne v prostredi, kde je prebytek zdroju.... ale v tech podminkach nejsme a jeste dlouho nebudeme. Na (navic dost mrzke) dani z nemovitosti se ti to take nevrati...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tak to se omlouvám, to jsem nesprávně pochopil. Zcela jistě se vlastník nemovitosti finančně podílí na přípravě dokumentace, ale z logiky věci pouze dokumentace, která se přímo týká jeho vlastní nemovitosti. Pokud je pouze dotčeným vlastníkem, tak k žádnému zásahu do jeho majetku nedochází. To je něco jako kdyby investor chtěl za návrh přístavby domu finanční spoluúčast souseda, když je stěna stavby na hranici pozemku nebo tak něco.
    Jednak nemůžeš bez souhlasu zasahovat do jeho vlastnických práv, ale řekněme, že u nezávazné ideové studie to nějak možné je (v rámci vizualizace, nebo nějakého schématu), ale nikoliv v v návaznosti na závazné zadání.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jenze ja nemyslel data, ja se nize bavil o penezich... coz si ty zjevne nepochopil :-) Podle me by bylo fer, aby se na tvorbe podobnych studii financne podileli vlastnici dotcenych nemovitosti, coz se ale prokazatelne nedeje. Opak jsi nedolozil, pouze se to snazis zamlzit tim, ze od nich mas nejaky data. Tvrzeni, ze se na nakladech nepodili jsi nijak nevyvratil.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Já jsem narozdíl od tebe mnoho veřejných a vyzvaných architektonických soutěží zpracovával, tak si dovolím korigovat některé tvé mýlky.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: dava se to jako benefit a zamestnanci to explicitne chtej... bohuzel... ale tak to proste je
    KUTAS: nekdy... zatim se stale vzdaluje i otevreni Dcka opacnym smerem.... vzpominas si, ze nam v roce 2019 slibovali zprovozneni v roce 2027? :D Uz jsme se uspesne poodsouvali k roku 2031... a realne se nektere veci teprve za pochodu preprojektovavaji, treba Krc... (nerikam, ze zmena jde spatnym smerem, ale zase to potencial zpozdeni ma), oproti puvodnimu planu se (prozatim) nepocita ani se severnim vystupem u Thomayerky... a vubec to je diky zasahum z UOHS tak trochu na vode.
    ONDRAT: no, souteze... fakt tu nepis pohadky o tom, jak to funguje ve verejnym sektoru :-) Specificky treba Dozimetr se dopravy dotyka, zeano... :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tu zakázku získá samozřejmě v soutěži, nevím jak bys to chtěl dělat jinak. Já asi nemám chuť ti rozporovat tvůj světonázor, ale mnohém se docela zásadně mýlíš, v mnohém ale zcela jistě máš pravdu. Ale víceméně to co ty rozporuješ, nebo nějak nedůvěřivě komentuješ je skutečný postup, jak se to dělá. Jiná cesta moc není, každý zadání jakékoliv práce architekta nebo urbanisty již obsahuje vstupní data od dotčených vlastníků.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: při povodních apod. holt zúžíš tu pěší zónu... a v budoucnu budeš mít metro D.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: porad pretrvava ta otazka... kam teda umistit tu sbernou komunikaci. Plus jeste jedna malickost, se zuzovanim fakt opatrne... ono kdyz vypadne metro, tak tam v zasade potrebujes instantni BUS pruh... vyzkouseno behem povodni, ze? ;-) A to metro az na muzeum v omezenem rezimu pendlovalo. Obcas je tohle uvazovani jak za komunistu, co nam zbesile vytrhavali tramvaje tam, kde se postavilo metro... pry pro nepotrebnost :-) Ono je to casty "fail" podobneho planovani... nepremyslet nad eventuelnimi "plany B".

    ONDRAT: pokud nekdo dostane zakazku na upravu parteru magistraly, tak vysoce pravdepodobne parazituje na verejnych rozpoctech :-) Kdyz se ma postavit nova tramvaj, tak na to jakoze nejsou ve verejne kase zdroje a patlaji se SWOT analyzy o tom, jakze se to "pry nevyplati", ale na studie s kavarenskymi zidlickami... kterych jsou plny supliky se nejaka ta kacka vzdycky najde. Zrovna v okoli magistraly je ale tech vlastniku hromada... a dost pochybuju, ze slo o nejake "spolecne zadani" vlastnika komunikace i vlastniku okolnich domu, kdy by se stavajici soukromi majitele tech nemovitosti nejak na nakladech podileli. Problem je, ze i mezi politiky jsou lide, co proste nutne potrebuji mit nejaky pomnicek... a verejna kasa je pro ne zpusob, jak si sve sny zrealizovat. Racionalita se moc neresi...
    Zrovna co se magistraly tyce tam probehla pred temi 15 lety i "bitka" mezi Magistratem (tedy fakticky krajskym uradem) a UMC P2 (tedy fakticky obci). Vlastne tak trochu "diktat zhora"... rozhodne nejde tvrdit, ze by se nejak zvlast hledal skutecny konsensus. I to je jedna z pricin, proc to tam dnes vypada tak, jak to tam vypada. Hnus z city-bloku se zabradlim s bordelem, co nikdo neuklizi... protoze poslat tam typka s wapkou je moc prace :)

    Cykly... tos popsal moc pekne, jak sprava verejneho sektoru realne funguje. Za drahy peniz se neco prebuduje a pak... se to nechava postupne chatrat, nulova udrzba... a pak zas balik penez do nove opravy :D A vlastne vsem "zucastnenym" to vyhovuje. Proc neco udrzovat hezky a "v kondici" s prubeznou udrzbou za drobnejsi peniz, kdyz za par let z toho kapne v ramci "modernizace" vyrazne vetsi balik penez...

    ONDRAT: jenze ty baraky Penty ti krom jinyho ty dalsi auta zase pritahnou... a vytvoris tim dalsi neprijemny bariery. Prechazeni u Muzea neni zrovna prijemny, i kdyz tam mas semafory. Stejne jako neni dvakrat prijemny prechazeni treba u Sparty. S tou "Pentou" sousedici ulice V Celnici je obcasnym peklem uz dnes. Najmy drahy, takze tam natahnou jen movitejsi firmy.... no a ty dost casto ty firmy sve zamestnance vybavi sluzebnimi auty coby benefitem. A jezdej ti tam lidi, co maj ty svy domecky nekde za Prahou... a jsme v zacarovanym kruhu :D Uprime v pantaku k Masarycce ja moc "kravat" z tech sklenaku nepotkavam.

    ONDRAT: problem je predevsim absence ucelene koncepce. Resi se veci "bodove", bez sirsich souvislosti, bez nejakeho skutecne uceleneho planu, jak vubec dopravu v Praze resit. Ano, je to hodne o politicich, ale ti se na radnici take toci jak panacci na orloji. Takze kazdej resi primarne to, co stihne v jednom volebnim obdobi a maximalne s drobnym presahem do druheho, kdyz je pred volbama. Jak dlouho, ze se zucastneni "crcaji" s metropolitnim planem? ;-) Mel byt hotovy v roce 2022, ted jsme u roku 2026... snad. Crcaj se s tim vsichni zainteresovani od roku 2012. Za trinact let nejsme schopni dat dohromady ani pochcany papiry, ktere by nejakou ucelenejsi koncepci byly. A tak se jen vypousti balonky v podobe "bodovych" reseni.

    OMNIHASH: presedlaj do uz ted pretizeny MHD? ;-) Jupiii... sedesaty leta se vraci (ano, zabery jsou z Bratislavy, ale ono v Praze to nebylo o moc lepsi). A ano, vysledek jsem tu uz popisoval... problem se sobecky odsune jinam, udela se z toho problem nekoho jineho, hlavne ze se muzeme pochlubit jednou vyhezkanou ulici. Na lidi okolo, kterym prostredi pro zivot naopak zhorsis kali bilej tesak.... pripadne pak muze nastoupit politik, co to bude "zachranovat", ze? :D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BESH: no právě.... proto se obávám, že je tenhle příběh v našich podmínkách nereálný.
    BESH
    BESH --- ---
    KUTAS: U nas se to malo vi, ale do kancelare se nemusi jezdit jen autem.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Promiň, že teď budu osobní, ale blbě se mi kouše ten tvůj "poraženecký tón". S Magistrálou by se něco sice udělat mělo, ale problém se přesune jinam, hospody tam nejdou, kancly jsou prázdný, architekti to dělaj blbě nebo jim to shoděj památkáři nebo udělaj skleněný peklo, který se ti nelíbí. Nebo se nedostatečně řeší (nevim kde) širší vztahy, všechno se dělá pokus-omyl, nikdo nic neumí, nic nejde, nic se nezlepší. Všechno špatný.

    Nemyslíš, že to je přesně ten mind-set politiků a veřejnosti, který brání jakémukoliv zlepšení?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DANYSEK: ale kulový. Pár tejdnů bude panika a přetíženejch pár nejbližších objízdnejch tras, pak si lidi zvyknou a buď přesedlaj na MHD, nebo si halt počkají v kolonách jinde nebo jindy. Dopravní indukce je obousměrná a prozkoumaná už tak 50 let.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    KUTAS: Tak přirozeně prostupný a propustný město nebo alespoň jeho centrum je důležitej a chtěnej cíl, zvedá to kvalitu života a přináší vyšší ekonomický výkon. Zároveň odstraňuje bariéry a otevírá pozemky novým záměrům. A zrovna Magistrála a její okolí je toho plný, však Penta už to velmi dobře pochopila.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Ale jak už jsem psal, nevnímám kombinaci kapacitní městské komunikace jako překážku v tom, mít atraktivní a prosperující parter. Přirozeně se řeší širší vztahy, urbanisté a architekti úzce spolupracují, nevím o tom,že by se tak nedělo. Rozhodně se neexperimentuje, neboť v tom jsou ve finále peníze investorů, ty nějaký pokus/omyl akceptovat nebudou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam