• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK:
    DANYSEK:
    To jsou vsechno samozrejme naprosto validni, trefne a usporne formulovane postrehy, ale i tak si myslim, ze by nebylo od veci, kdybys aspon obcas vlozil na podporu Svych tvrzeni nejaky ten hyperlink.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Nezužoval bych ten problém jen na otázku plánovaní dopravy, to je velmi úzké vidění. To co si zde sdílel (tu historii) tak tehdy to bylo velmi jednoduché - na zelené louce se připravila trať, pozemky již byly rozparcelovány mezi jednotlivé stavebníky a jelo se. Dneska je již území často nasycené a přichází problémy legislativní a majetkové, se kterými je těžké pořízení, zároveň obytná výstavba předchází infrastrukturu a to je problém.

    Zjednodušeně - horizont té vize po které voláš, je mnohem delší než individuální výstavba, tedy vize nenajde ani naplnění a už je lichá nebo se musí upravit.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: vsak alternativa ma reseni... a stare archivalie to dokazuji, ze se to tak (driv) delalo. Realne v mnohem dodnes pasivne zijeme z toho, co vymysleli/postavili nasi prapredci... a uz se moc neprizpusobujeme rozvoji, ktery prisel pote. Jasne, neco je o velkych investicich.... ale neco je i o te organizaci hromadne dopravy. Ne, kazdy autobus nemusi zastavit u kazde zastavky... proc to jde treba v mnohem mensim Bergen a u nas ne? ;-) Oni tam maji linky, co maji privlastek "E"... neboli express, a ano, vyznacuje se to prave tim, ze to nektere zastavky proste projizdi. Nestavi to u kazdeho kandelabru (totemu). Jo, v Praze mame "metrobusy"... co ale i v tomto failuji, a proste musi stavet zcela nesmyslne vsude. Vicemene vsechny. A ne, "plosne" zastavky to nezkompenzuji... ne ve spicce, to proste zastavis stejne vsude, protoze vsude ti aspon ten jeden clovek ven poleze. To je fakt ciste organizacni opatreni - kdy oddelis "mistni obsluhu" od preprav na vetsi vzdalenosti. To je vec, ktera pri velikosti prazske aglomerace ma sve misto i u nas. Ekonomicky zivot se koncentruje - ale nikoliv uz tolik v centru, na ktery si MHD koncipujeme, ale hodne po tech periferiich typu Chodov, Roztyly, Stodulky. Jenze MHD v tomhle porad "spi" v dobe radialni, kdy si proste stavime kapacity jen ze smeru od kraje do prostredka. Troufam si rict, ze nektere prepravy pres centrum jsou umele vyvolane... a treba pretizeni tramvaji mezi IPP a Karlakem toho je docela dukaz.... lidi se ti vykaslou na to, aby se tahli az na Florenc, kdyz jedou od Chodova k Andelu. Na prelomu osmdesatek/devadesatek se planovala linka E... co by Pankrac se Smichovem spojila. Jasne, to uz stoji velky investicni prachy... ale koncepcni prekopani linkoveho vedeni u autobusu moc investic netpotrebujes. Jenze to by musel prijit nekdo, kdo dokaze system resit jako celek... a ne system ala ROPID, ze metodou nahodnych vybuchu prekopou jen nejakou malou oblast. Neni koncepce, neni vize... vlastne neni moc vule neco menit.

    Problem "planovacu" - treba konkretne treba k tem Bechovicim (ale neni to specificky problem jen tam) je prave to, ze videj tech par nadupanejch radial, ke kterym se stahuje doprava z okoli... a tim je pro ne reseni v pohode, to ze ma stacit. Kdyz se resilo, ze by se nejaky autobusy poslaly pres Blanku, tak se naslo hromada vymluv... a jednou z nich byla i vymluva na to, ze by linka byla moc popularni a jezdili by tim lidi :D No tak se radsi neudelalo nic, zeano...

    Mama/papa-taxiky (at jsme teda korektni) realne funguji i po tech satelitech... ona ta skola tam je, ditko chodi do sve spadove skoly... to samy mas i po vnitrni Praze, vc. treba i Vinohrad... nebo Strasnic. Tady je problem uz to, ze neni ani vule vymahat platny pravidla.... ten "taxik" si to zapichne na chodniku, mestskej straznik na to cumi a nedela nic. Toleruje se to... no tak proc by ten pantata/panmama tohle nedelala, zejo. Na to ani nemusis nic "menit", staci jen dusledneji vymahat to, co mame. I tim to "pohodli" tak nejak ucinis ponekud mene pohodlnejsi... kdyz vysledkem spatneho zaparkovani pred skolou bude pokuta. Nebo snad ne?
    ALESH
    ALESH --- ---
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Nikoliv, já menším městkým částem fandím, ale vnímám realitu, jedná se o část, která je 10km vzdušnou čarou od centra, 25minut jízdy autem. To je prostě fakt.
    Problémy aglomerace (předpokládám, že ty o kterých mluvíš) vznikají ve chvíli, kdy tato potenciální centra nějsou soběstačná a obyvatelé realizují svůj volný čas a ekonomický potenciál jinde. Ale to je skutečně komplikovaná socio-ekonomická a urbanisticko-plánovací otázka, spíše než dopravní, neboť to, že jsou Běchovice dostupné pro intenzivní dojíždění jim zároveň v součastnoti způsobuje i problémy.

    Ostatně ty sám jsi tady zmínil problematiky "mamataxi", což bych rozšířil i o jev "papataxi", protože to není otázka pohlaví. Jedná se o to, že například obyvatel Běchovic (nebo jakéhokoliv jiného satelitu), který rozváší dítě/děti do institucí zároveň používá auto pro dopravu do práce (protože má často zajištěné parkování a neomezený vjezd do Prahy, zároveň je to nejpohodlnější varianta) také realizuje svoje nakupování třeba na Černém mostě, kde často pořídí i "take-away" večeři a tedy se logicky nesocializuje v prostředí svého bydliště. To vytváří bohužel nedostatek příležitostí v místě a do hospody pak v Běchovicích nikdo nechodí nebo jí nechce nikdo provozovat.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    SALUT: dnesni Vrsovicka x Belocerekevska... ten samostatne stojici barak nalevo je tady, jeste v roce 1945 tam stal takto osamocen, vetsina te zastavby je az z padesatych let. Postaveny to bylo pred WWě az k Zahradnimu mestu, v ty dobe tak nejak spis... tramvaj, jak by se dnes pejorativne reklo spise do "poli!. Asi jako kdybys dnes resil tramvaj treba smerem do Pitkovic (s dnesnima hranicema Prahy). Vrsovickou i Prubeznou na te letecke ortofoto (1938) jiste poznas...

    SALUT
    SALUT --- ---
    DANYSEK: kde to je?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HAR4NT: ale mohla by vzniknout mistni petice za zklidneni koridoru 😂 vis jakej kraval dela vlak jedouci az 160...? 😆 Inspiraci by mohli hledat treba v Dejvicich, tam drahu uspesne bojkotuji uz tricet let 😀
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    DANYSEK: to nevadi, v Bechovicich beztak zadna Dlouha neni
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ...kdyz se v Praze jeste doprava planovala s nejakou vizi do budoucna :-) ...a z casu, kdy tou "periferii" byly Strasnict ci Hostivar...

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HAR4NT: myslim, ze obyvatele z takove Dlouhe by se s tou tvou neutuchajici touhou po bohemskem zivote uplne neztotoznovali :D
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    DANYSEK: jiste, samozrejme, jak jinak, kdo by se s tebou taky hadal:D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HAR4NT: no tys tu zacal s fnukanim, ze si mistni rezidenti uzurpuji ulicni prostor pro sve parkovani a ze hen ten ulicni prostor nemuzou pouzivat naplavy z okoli ke svemu setkavani... coz samozrejme i mistnim byznysmenum drobet kazi jejich ksefty, zejo :D
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    OMNIHASH: chce nam rict, ze je od jeho spolubcanu strasne nevdecny, kdyz v naky takovyhle mestsky ctvrti, ve ktery se za poslednich 20 let zdvojnasobil pocet obyvatel na necely 3000 a zaroven se tam posledni roky obmenilo kazdorocne cca 10% obyvatel, si nikdo nechce pronajmout v chraneny kulturni pamatce hospodu s nekolika sty misty k sezeni a spoustou prostoru k potkavani.
    Pritom se tam da perfektne dojet autem a je to hned u tamejsi nejfrekventovanejsi krizovatky, takze se ani nikde nebloudi.
    Naprosta zahada
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CEEFA: Prezletice byly jediny oficialni, ale neoficialne se diskutovaly i dalsi... mas to mj. i v tom clanku. Padlo to mj. proto, ze by ztratili vliv mj. na opravy chodniku... a demonstruje se to na tech, co uz pripojeny jsou, ze jsou de-facto prosebniky na okraji zajmu, pokud jde o vetsi investice... zrovna ty chodniky jsou fakt smutnej pribeh. Treba z Bechovic do Pocernic chvili neni na Ceskobrodsky projistotu vubec... stejne tak je scifi treba i pruchod mezi Strizkovem a letnanskym nakupakem. A presne to padlo i tady - na ty okrajovy casti se pohlizi jako na nejaky vesnice, cpat do nich prachy nikdo nechce...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    DANYSEK: Jedinej, kdo se chtek od 74 pripojit byly prezletice a ty to samy stahly.. no pises od 1974, ale myslis do, no to je pak tezky... ,)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CEEFA: od ty doby uz vicemene nic prave... :-) Problem je, ze uvazovani nekterych lidi se zaseklo na hranicich pred rokem 1974.... Nejake uvahy o dalsim rozsireni od te doby samozrejme byly, zejmena v roce 2008. Ale nejak z toho seslo.
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    DANYSEK: Kde a kam se od roku 74 posunuly?
    Prave v 74 bylo posledni pripojeni sousednich obci
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OMNIHASH: nastuduj si prosim termin tangencialni linka, zda se ze jeho vyznam jest ti ponekud cizi :)
    A take si osvez hranice Prahy ve svem zhulenem mozecku, ono se nam od roku 1974 hranice jaksi posunuly, jen spousta "prazaku" to nejak zapomina akceptovat, ty... vesnice.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DANYSEK: a co by sis představoval, přímou linku mezi každejma dvěma vesnicema v okolí Prahy, co to povalí stovkou? Na to si v klidu pořid to auto, to se opravdu nijak nezlepší, jestli ti půlhodinka na cestu přijde moc, nezbejvá než se s tím smířit a začít intenzivně točit volantem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OMNIHASH: tak Bechovice jsou dany jen jako priklad. Systemovej a dlouhodobej problem je, ze ROPID neumi tangenty, opakuji neumi tangenty. Umi akorat podobny sotousovsky chalupoidy.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DANYSEK: takže celej dnešní běchovickej rant je o tom, že busy jezděj pomalejš a jinudy, než auta a vlaky jsou plnější, než by ti bylo příjemný? To se bojím, že si počkáme do masivního nasazení osobních teleportů, než se to změní...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam