ONDRAT: je to tak, ale soutěž v rychlosti rozvoje VRT a dálnic jednoznačně vyhrávaj dálnice, které si to vynucujou silou - prostě kamiony z konců existujících dálnic válcují existující tranzitní obce natolik, že dálnici musíš prodloužit tak jako tak.
Myšlenka VRT je, že čas ušetříš tím, že vlak zajede přímo do centra, neskončí v dopravní zácpě ani nemusíš složitě přestupovat z letiště (Pardubice jsou super letiště - tam je to pěšky příjemná a intuitivní půlhodinová procházka na hlavní nádraží, převážně v zeleni, ani se nevyplatí čekat na autobus, který sice na letiště s dvěma přílety za den pendluje, ale rozhodně s těmi přílety není nijak synchronizovaný :-))
Myšlenku VRT poněkud kazí fakt, že v centrech měst jako Praha je dnes turistland a pustina a vlastně pokud do toho města jedeš za jiným účelem než turistikou nebo na jednorázovou večerní akci, tak pro tebe zajíždění do centra představuje opruz navíc (tohle se snaží řešit nová nádraží mimo centrum... Podbaba, Bubny, dokonce nové zastávky přímo na plánovaném Spodem-bahnu, co budou na Karláku a Václaváku... )
Spor "metro vs. letiště" na nádraží má samozřejmě řešení v tom, že S-bahn bude stejně jako v Berlíně naprosto integrovaný a naprosto neodlišitelný od metra.... PID se o to snaží, unifikace kamufláže vlaků a zastávek je v tomhle krok stejným směrem, protože lidi si musí zvyknout, že vlaková zastávka neznamená, že jde o pobočku skanzenu, ale naprosto spolehlivou a předvídatelnou instituci, stejně jako tramvajová zastávka (možná víc). Potom samozřejmě žádný problém nebude.
Trochu bych si rejpnul, že mám pocit, že Spodem-bahn z Karláku a Václaváku bude pokračovat do Karlína a nikoliv na Negreliho viadukt. Takže přímé vlaku z Václaváku na letiště zřejmě zajíždět nebudou, leda by po cestě využili nějakou úvrať. Tohle mi potenciálně přijde jako stejná zrada a výsledek lobbyingu taxikářů, jako chybějící příprava na odbočku na Nádraží Veleslavín...