• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: počkej a zkoušel jsi v NYC jet metrem? To je výrazně horší.
    Jinak předpokládám, že lidi co jsou schopni přiletět do Prahy letadlem dokážou nastoupit do správného vlaku. Ten "fear of train" moc nesdílím, obzvláště v dnešní době, kde je na vlacích závislá doporava skoro každé větší metropole v Evropě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: odstínění od lidí je dost relativní... být v tak těsné blískosti často nasraných a nervozních jedinců, klaustrofobně zavřených v plechových budkách jeden vedle druhého a čuchajícího navzájem svoje splodiny (dobře, tenhle detail elektromobil řeší...) by asi nedělal dobrovolně někdo, kdo nechce být lidem na blízku.

    Lidi ve vlaku na sebe nemluví, to teda v autech taky ne, to je pravda. Ale jinak vzájemná provázanost řidičů v dopravní zácpě, nucených ve zlomku sekundy reagovat na chování ostatních řidičů, je podle mě davový fenomén na velmi základní, fyzikální úrovni existence. Řidiči aut se nemůžou navzájem ignorovat, jako cestující ve vlaku.

    Setkání na cyklostezce jsou něco mezi vlakem a řízením auta... je nutné rychle reagovat, chodcům nebo cyklistům ve stejném směru se stihnu i omluvit, slovně, zatímco v autě se musím spoléhat na různá blikání, apod.

    Automoblismus je individualistický, dokud lidé jedou po prázdných okreskách, ale ano.. cesta do práce pro spoustu venkovanů začíná na těchto okreskách a samotný pobyt na prázdných silnících brzo ráno může být úžasný způsob prožívání světa, zvlášt když silnice vede hezkou přírodou (znám z kola, na kterém je to ještě leště lepší). Jenže městský automobilismus je navýsost davový a kolektivní fenomén, který nutí lidi do vzájemných interakcí, i když nechtějí (tohle se vám ve vlaku nebo MHD fakt nestane).

    Existují skutečně zajímavé paradoxy: MHD i vlaky jsou neuvěřitelnou příležitostí ignorovat ostatní lidi, kterými jste nablízku, a neinteragovat s nimi. Podle mě si to levice, oslavující kolektivní charakter MHD, vlastně příliš neuvědomuje a nepřipouští, ale jestli je nějaké prostředí, ve kterém nemáte žádné smysluplné interakce s okolními lidmi, tak je to právě cesta v MHD.

    To nic nemění na tom, že městský motorismus je čirá demence! Ale motorismus, jakmile nejdete sami ve stepe, je kolektivní aktivita, zatímco cestování MHD aktivita individuální, dobře snesitelná pro introverty. V MHD si lidi čtou na mobilu, poslouchají ve sluchátkách. Ignorují se. Nemusí dávat pozor na to, jestli je ostatní neohrozí na životě... Je to dokonalá separace...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Jojo. A pak ti do telefonu reknou, ze do 5 minut se zpozdeni nepocita. Ze to nikomu neprijde divny, ze shinkanseny maji prumerne reportovane zpozdeni 40 sekund a CD jen o minutu vic.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SAMOUT: 1,85 minut


    Přehledně: Největší průměrné zpoždění měly loni vlaky RegioJetu, ukazují data Správy železnic - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/prehledne-nejvetsi-prumerne-zpozdeni-mely-loni-vlaky-regiojetu-ukazuji-data-spravy-zeleznic-234736/
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: A to je presne to, proc lidi voli auto, pohodlne sezeni, hudba, telefony, odstineni od lidi - pokud ma nekdo auto tak moc rad a je mu umozneno ho pouzivat, tak se ho v zadnem pripade dobrovolne nevzda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SAMOUT: asi si měl štěstí na ten den, kdy byla havárie koridoru, stane se. Tady bych nadával spíš na SŽDC, které zásadně rve miliardy do oprav tratí, na kterých pak kraj ani neobjedná dopravu, zatímco hlavní tahy se jim soustavně hroutí. I když teď teda lejou na Smíchově tolik betonu, že to doufaj nějak zlomit, no... uvidíme...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: protože sdílet na whatsappu, že důstojně trčíš v dopravní zácpě jako všichni je zdrojem vysokého sociálního statusu. Prozradit, že jsi socka, která sedí ve vlaku, který má pět minut zpoždění, a patříš tak k dolní 1/5 populace, co používá na dojíždění PID, to fakt nechceš :-)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Neprehani. Nedavno jsem byl vyzvednout rodinu na hlavaku. Na tabuli prijezdu bylo tusim 8 vlaku, zpozdene vsechny do jednoho, nejmene 45 minut, nedele pres dve hodiny. V aute si treba taky pockas v zacpe, ale v nesrovnatelne komfortnejsim prostredi, bez otravnych lidi okolo.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: Tam pouzivas prece mozek a nastavis si sdileni pozice na whatsapp.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: no, a když jedeš autem, nikdy nemáš v dopraví zácpě 5 minut zpoždění?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jako ze chci, aby veci fungovaly tak, jak maji? No a pak se vsichni hrozne divej, ze Cesi radeji jezdej autem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: ty máš fakt 1st world problems...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Podobenstvi sveho druhu. Tuhle jsem na nekoho cekal na Hlavnim nadrazi v Praze. Na tabuli bylo "vlak bez zpozdeni". Vlak nejel. Tak jsem zavolal na infolinku. A tam mi otraveny hlas sdelil, ze do peti minut se vlak pocita bez zpozdeni. Prece.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: A? Tak pro tvuj klid si vemme treba Stockholm, tam maji i ten vlak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: to přeháníš...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jizdni rady! Ceske drahy a jizdni rady? Chachachacha!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUTAS: já si zrovna z NY pamatuju, že to jelo asi hodinu. Nemusí to být nejpříjemnější, protože metro má obrovskou kapacitu a když už se někam staví, tak je tendence něčím ty krátké intervaly uživit a udělat co nejvíc zastávek, i v Praze máme pár plonkových stanic, kde vlastně většinou nikdo nenastoupí ani nevystoupí a to má děsnou režii a proto vlastně městská železnice dává trochu větší smysl, hlavně na větší záležitosti.

    Metro by pro turisty bylo hodně jednoduché, a vlastně by to urychlilo přeměnu Prahy v turistland, protože oni by se toho opravdu museli naučit jen velmi málo,kdyby z letiště dojeli metrem až do centra, a skutečně by to sebralo příjmy těm taxikářům, protože do metra si troufne víc lidí, než třeba v cizí zemi do autobusu (i když to se díky všem těm informačním tabulím v angličtině jistě taky už mění). Zase ale v některých zemích má metro pověst nepříjemného až rizikového a přelidněného prostředí (v Praze se už to taky tím směrem posouvá... davy, přeplněnost..) a lidem může vlak připadat příjemnější. Vlak ale má jízdní řády, více různých spojů na jednom nástupišti, není tak blbuvzdorný, jako metro..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MAKROUSEK: v Praze budem radi, kdyz zvladnem postavit metro aspon do Pisnice 🤣 Termin otevreni se soudruhum stale nejak vzdaluje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: chtels rict, ze maj metro na jedno z letist 😁 Ale Heatrow neni jedine londynske letiste.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Tak jasne, po povrchu je to vzdy prijemnejsi, clovek muze koukat do krajiny a neni to takovy hluk. Ale zalezi na tom, kam se z toho Heathrow clovek chce dostat a kolik chce investovat, metro je petkrat levnejsi, nez vlak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam