• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KUTAS: tak zrovna Berlín/Vídeň už je stejně rychlá letadlem jako vlakem dneska...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUTHER: jako že jsem vloni letěl z Girony do Pardubic za 10€ mi fakt překvapilo :)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: Ale pohne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SAMOUT: Tak zrovna Libocké nimby má v podstatě pravdu: nepožadují nic hrozného, akorát prosté zahloubení trati při tom zdvojkolejnění, vlastně nepožadují ani plné zastřešení, takže je to nic proti ničemu - jen trochu díra v zemi, chodci to budou křížit úrovnňově a ne po schodech. Ten beton na protihlukové bariéry by taky něco stál, to zahloubení fakt není likvidační.

    Střešovické nimby proti tunelům 60 metrů pod masou pískovce bylo naproti tomu absurdní a doufám je už od něj pokoj.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: V realu se s trati do Kladna nepohne bo nimby, a na druhe strane se jen budeme tak dlouho hadat o to, jestli Vyton zbourat si opravit, az tato spadne, vezme s sebou par nebozaku z projizdejiciho vlaku, a pak se budeme dalsich dvacet let hadat o podobe novyho mostu, aby se ve finale prislo na to, ze na nej nejsou penize. Ale to uz tady mozna nebudu, preci jen mi tahne na padesat... Tunel z Hlavaku na Smichov je mokrej sen sotousu, ten nebude stat driv nez se na Smichove vedle nadrazi postavi hala pro Sablikovou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SAMOUT: ... takže když letíš na dovolenou do Řecka, tak cestou tam strávíš v podstatě noc na letišti (jinak to prostě nevychází) a cestou zpět sice ne, ale vstáváš asi v 5 ráno a zabiješ tou cestou stejně celý den..

    Ale jako jo, velkou roli hraje i to, že na letištích bývají obrovská parkoviště a lidi vyráží na dovolenou autem a vyhnou se MHD. Ty terminály VRT s parkovišti jsou takové perverzní řešení tohohle problému. Ale aspoň se ten automobilový životní styl, jakkoliv třeba někdo z nás ho nechce, přesouvá z center měst...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Takže abych to nějak shrnul: pokud prudit do něčeho, co se ještě nezačalo stavět a teprve se to projektuje, tak bychom měli požadovat, aby S-Bahn z letiště měl v oblasti uzlu Masaryčka - Florenc - Hlavák návaznost na S-bahn Hlavák-Václavák-Karlák-Smíchovské nádraží, aby mohly vlaky projíždějící letiště mít 10 minutový takt takhle:

    2/h Kladno-Letiště-Masaryčka
    2/h Hostivice-Letiště-Hlavák-Václavák-Smíchov
    2/h Letiště-Hlavák
    2/h Kladno-Hostivice-Hlavák-Václavák-Smíchov (mimo letiště)

    Tohle by taxíkářské lobby zasadilo skoro stejně vážnou ránu, jako metro na letiště... přestup z A na Veleslavíně se zdá být dostatečný, ale to je právě to: je to přestup. Václavák z Letiště bez přestupu by byl game-changer... a to samé přímé spojení Kladno-Václavák.

    Tak, jak se to plánuje teď, je to pořád skrytě ovlivněné taxíkářskou a automobilovou lobby, protože do úplného centra bude z té nové rychlodráhy nutný vždy aspoň jeden přestup na metro nebo jiný S-bahn. Aspoň tak, jak jsem viděl průřezy tím, co se chystá na Hlaváku - trasa z Florence má na Hlaváku být jen zahloubená pod stávajícími nástupišti a pokračovat do tunelů do Vršovic, což sice nabízí zajímavou možnost přímých vlaků z letiště na Zahradní město, které by taky jistě byly fajn, ale ten Václavák mi přijde zajímavější.

    (CC: KUTAS, MAKROUSEK...)
    RUTHER
    RUTHER --- ---
    KUTAS: To je těma loukostama. Normální smetánka jezdí z letiště taxíkem. Obzlváště v naší mikro zemičce, kde je tágo z letiště za pár stovek. To až od té doby, co líta loukostama plebs je zapotřebí autobus, protože na to tágo nemaj, když dali poslední peníze za letadlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: je to tak, ale soutěž v rychlosti rozvoje VRT a dálnic jednoznačně vyhrávaj dálnice, které si to vynucujou silou - prostě kamiony z konců existujících dálnic válcují existující tranzitní obce natolik, že dálnici musíš prodloužit tak jako tak.

    Myšlenka VRT je, že čas ušetříš tím, že vlak zajede přímo do centra, neskončí v dopravní zácpě ani nemusíš složitě přestupovat z letiště (Pardubice jsou super letiště - tam je to pěšky příjemná a intuitivní půlhodinová procházka na hlavní nádraží, převážně v zeleni, ani se nevyplatí čekat na autobus, který sice na letiště s dvěma přílety za den pendluje, ale rozhodně s těmi přílety není nijak synchronizovaný :-))

    Myšlenku VRT poněkud kazí fakt, že v centrech měst jako Praha je dnes turistland a pustina a vlastně pokud do toho města jedeš za jiným účelem než turistikou nebo na jednorázovou večerní akci, tak pro tebe zajíždění do centra představuje opruz navíc (tohle se snaží řešit nová nádraží mimo centrum... Podbaba, Bubny, dokonce nové zastávky přímo na plánovaném Spodem-bahnu, co budou na Karláku a Václaváku... )

    Spor "metro vs. letiště" na nádraží má samozřejmě řešení v tom, že S-bahn bude stejně jako v Berlíně naprosto integrovaný a naprosto neodlišitelný od metra.... PID se o to snaží, unifikace kamufláže vlaků a zastávek je v tomhle krok stejným směrem, protože lidi si musí zvyknout, že vlaková zastávka neznamená, že jde o pobočku skanzenu, ale naprosto spolehlivou a předvídatelnou instituci, stejně jako tramvajová zastávka (možná víc). Potom samozřejmě žádný problém nebude.

    Trochu bych si rejpnul, že mám pocit, že Spodem-bahn z Karláku a Václaváku bude pokračovat do Karlína a nikoliv na Negreliho viadukt. Takže přímé vlaku z Václaváku na letiště zřejmě zajíždět nebudou, leda by po cestě využili nějakou úvrať. Tohle mi potenciálně přijde jako stejná zrada a výsledek lobbyingu taxikářů, jako chybějící příprava na odbočku na Nádraží Veleslavín...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SAMOUT: spíš je prostě ta infrastruktura drahá... aneb když by byla pořádná rychlodráha do Berlína, Mnichova nebo Vídně, tak tam fakt nebude moc důvodů létat. Vlak je výrazně pohodlnější, ale prostě v dnešní době je reálně pomalejší - i když zase ne o moc, ono včetně čekání a dopravy na letiště, které je zpravidla na kraji města, zatímco vlakem jedeš z centra.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: Super nápad, akorát by bylo dobré se zeptat zástavby, co na to říká ona (hint: žiju na Praze 6, sice trochu za rohem od letiště, ale využití té záložní dráhy rozhodně zástavba pociťuje...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    QZUZKA: taky to je víceméně čirá náhoda. To letiště bylo na konci světa, aby odlety dělaly bordel nad mořem, akorát se z něj někdo rozhodl postavit jedinej most do Skandinávie.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: Tak záleží kam letíš a proč, po Evropě je auto úplně v pohodě. Za 10+hodin máš neuvěřitelnej rádius, kterej porovnej s letadlem 2-2,5hod let, 1 hodina na letiště, druhá z letiště, hodina na letišti před odletem, půl hodiny po odletu, tzn. 10hodin vs. 6hodin například, to už pak zas takovej rozdíl není, když dokážeš auto na cestě i v cílové destinaci dobře využít.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    Byla tu zmíněná Kodaň, která má obojí.
    Letiště přímo navazuje na zástavbu, takže metro je jen další stanice na, v té oblasti nadzemní, dráze.

    Většina vlaků tam jede Kodaň hlavní/východní/západní- Kodaň letiště- Malmo - náhodné město v jižním Švédsku. Což je trochu zvláštní spojení městské letištní mezinárodní dopravy, ale jim funguje. Existuje pár linek co vyhíždí z letiště a pokračují přes Dánsko (Letiště Kodaň-Aarhus), ale většina Dánska jede z Kodaně centrum a na letiště ne.

    A to se mi líbí - za mě je vlak na letišti skvělý na pokračování jinam než do centra nejbližšího města.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Letadlo je nerychlejsi, lidi nechteji travit dovolenou v dopravnim prostredku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUTAS: já jsem kdysi pradávno projel NYC za asi 24h a z toho jsem hodinu strávil v metru na JFK a jako... byla to nuda :-)

    Ale zvolil jsem to právě kvůli té jednoduchosti: prostě vlézt do metra je pro backpacker nezávislého cestovatele vždy nejjednodušší.

    Letiště v Praze ale není tak obří a udržení taktu 10 minut by tam nedávalo po většinu dne smysl. Jako přijde mi trochu absurdní, že nakonec na letiště povedou absolutně všechno ostatní módy dopravy _kromě_ metra... jako mezi vlakem, tramvají a trolejbusem se mohli nějak rozhodnout (Ale to, že ani tramvaj nepojede až k terminálům, taky mluví za vše: tahle kolejová doprava je na protažení do polí celkově problematická a má ekonomický smysl jen při zvyšování rychlosti... v tomhle je to podobné samotné ekonomice létání...)

    Když už, tak se mělo na letiště protáhnout A z Nádraží Veleslavín a Petřiny měla přes Břevnov propojit s centrem a Žižkovem samostatná trasa A (odbočka na Motol a Řepy stejně jako zakončení přes Vysočanskou na Proseku by dávalo smysl). Jenže ta by se stavěla 50 let, českým tempem... a chalupoida má výhodu přeci jen v integraci čtvrtí Prahy 6 a v budoucnu Řep na jediné lince, takže posiluje Prahu 6 jako místní centrum (bohužel oslabuje Břevnov, který je teď tranzitní čtvrť pro dálniční dopravu, což mi dost sere)

    Jsem v tomhle rozpolcen a možná bylo neprotažení trasy A na letiště chyba, vylobovaná taxíkářskou lobby v kombinaci s developerskou lobby, která se obávala přílišného vzestupu Kladna na trhu bydlení (na druhou stranu, já bych zase obnovil městské hradby pokud jde o auta :-)), ale v zásadě bych nastolil jiné otázky:

    - proč se rychlodráha přes letiště na Kladno zpozdila o 30 let? (dneska se sice už staví, ale šnečím tempem a tak, aby nasrala místní obyvatele, kterým by mohla pomoci)
    - proč nedokážeme v EU celkově zajistit, aby většina turistů do hlavních měst přijížděla dálkovými rychlovlaky místo přilétala?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: počkej a zkoušel jsi v NYC jet metrem? To je výrazně horší.
    Jinak předpokládám, že lidi co jsou schopni přiletět do Prahy letadlem dokážou nastoupit do správného vlaku. Ten "fear of train" moc nesdílím, obzvláště v dnešní době, kde je na vlacích závislá doporava skoro každé větší metropole v Evropě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: odstínění od lidí je dost relativní... být v tak těsné blískosti často nasraných a nervozních jedinců, klaustrofobně zavřených v plechových budkách jeden vedle druhého a čuchajícího navzájem svoje splodiny (dobře, tenhle detail elektromobil řeší...) by asi nedělal dobrovolně někdo, kdo nechce být lidem na blízku.

    Lidi ve vlaku na sebe nemluví, to teda v autech taky ne, to je pravda. Ale jinak vzájemná provázanost řidičů v dopravní zácpě, nucených ve zlomku sekundy reagovat na chování ostatních řidičů, je podle mě davový fenomén na velmi základní, fyzikální úrovni existence. Řidiči aut se nemůžou navzájem ignorovat, jako cestující ve vlaku.

    Setkání na cyklostezce jsou něco mezi vlakem a řízením auta... je nutné rychle reagovat, chodcům nebo cyklistům ve stejném směru se stihnu i omluvit, slovně, zatímco v autě se musím spoléhat na různá blikání, apod.

    Automoblismus je individualistický, dokud lidé jedou po prázdných okreskách, ale ano.. cesta do práce pro spoustu venkovanů začíná na těchto okreskách a samotný pobyt na prázdných silnících brzo ráno může být úžasný způsob prožívání světa, zvlášt když silnice vede hezkou přírodou (znám z kola, na kterém je to ještě leště lepší). Jenže městský automobilismus je navýsost davový a kolektivní fenomén, který nutí lidi do vzájemných interakcí, i když nechtějí (tohle se vám ve vlaku nebo MHD fakt nestane).

    Existují skutečně zajímavé paradoxy: MHD i vlaky jsou neuvěřitelnou příležitostí ignorovat ostatní lidi, kterými jste nablízku, a neinteragovat s nimi. Podle mě si to levice, oslavující kolektivní charakter MHD, vlastně příliš neuvědomuje a nepřipouští, ale jestli je nějaké prostředí, ve kterém nemáte žádné smysluplné interakce s okolními lidmi, tak je to právě cesta v MHD.

    To nic nemění na tom, že městský motorismus je čirá demence! Ale motorismus, jakmile nejdete sami ve stepe, je kolektivní aktivita, zatímco cestování MHD aktivita individuální, dobře snesitelná pro introverty. V MHD si lidi čtou na mobilu, poslouchají ve sluchátkách. Ignorují se. Nemusí dávat pozor na to, jestli je ostatní neohrozí na životě... Je to dokonalá separace...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Jojo. A pak ti do telefonu reknou, ze do 5 minut se zpozdeni nepocita. Ze to nikomu neprijde divny, ze shinkanseny maji prumerne reportovane zpozdeni 40 sekund a CD jen o minutu vic.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SAMOUT: 1,85 minut


    Přehledně: Největší průměrné zpoždění měly loni vlaky RegioJetu, ukazují data Správy železnic - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/prehledne-nejvetsi-prumerne-zpozdeni-mely-loni-vlaky-regiojetu-ukazuji-data-spravy-zeleznic-234736/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam