• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Jak myslis, ale tady je to o moderni architekture, nikoliv te ktera ji neni a moderní architektura nesplnuje predpoklady, ktere na ni klades.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Takže moderní architektura je pro tebe automaticky nefungující architektura? Podle mě pokud stavím nějakou stavbu má být v prvé řade k užitku, pokud s užitkem nepočítám není to architektura.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Nevim, to bys smahem mohl odepsat celou moderni architekturu (s nejen tu)? To je tvuj zamer, takhle to vidis?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Stavění bylo jiné a vůbec to nehodnotím dnešními měřítky. Ale požadavek na to aby se ta budova dala vytopit a aby se tam v létě dalo přežít byl i tehdy. A to prostě byl velkej faul i na u dobu a na zaostalé Československo.

    A jak jsem psal já tam pozitivní hodnoty vidím v k-ci, ta je u obou těchto míst velmi zajímavá a inovativní ale ošklivé to bylo i v 80' Byť mi ty kostky hmotově nijak nevadí a vidí v nich smysl. Vizuál je ale příšernej.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    FOOTFAN: Teď mě napadá jakou asi má tepelnou stabilitu třeba tento dům?

    Farnsworth House - Wikipedia
    Farnsworth House - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Farnsworth_House

    Je to tedy špatná architektura, když ji dobrou nemá? Samozřejmě, že ne.
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CUKI: Ale tak ty závěsné skleněné fasády byly v 50. a 60. letech celosvětový trend. Internacionální styl, u nás trošku schovaný pod názvem "Brusel". Mies van der Rohe, takhle stavěl mrakodrapy už v padesátkách.

    U nás se říká, že první závěsná skleněná fasáda byla na restauraci Moskva v Praze Na příkopech (Na Příkopě 584/29, stále tam je) a pak právě Pragerův patent na Makromolekulární ústav.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Cuki prosim te, bavime se o architekture 70.let, staveni tehdy bylo jine. Tak to aceptuj a soustred se na ty pozitivni hodnoty, ktere je dulezite chranit.

    Tepelne zisky a ztraty tehdy nikdo neresil, ja vim, ze ses k tomu chtel mermomoci prokopat, abys mohl rict, ze ty domy jsou spatne, ale to ti podstatne unika pointa, bohuzel.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Boletický panel právě nebyl jediný. Ale neumím vysledovat kde to vzniklo a proč.

    Ono toho světla tam zas tolik nešlo protože panel byl z velké části zabarven. Ale to neznamená že to neohřívalo budovu.

    Proti velkému prosklení nic nemám, ale je potřeba řešit ty solární zisky i tepelné ztráty. To je právě úkol architekta aby se s tím popasoval. Napadá mě hned několik pasivních metod. Aktivní jsou jasné.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Pochop byla jina doba a jine nakladani s energiemi, muze existovat jakakoliv budova bez ohledu na to co ty si o ni myslis, tim sklem myslis “boleticky panel” nebo co konkretne?

    Kancelarska otevrena dispozice potrebuje svetlo, ktere tam dokazes dostat jenom velkym prosklenim, jinak to nejde.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Mám to z jedné přednášky, neověřoval jsem to. Ale budova která nedokáže udržet stabilně teplotu asi nikdy neměla existovat. Bohužel se to řešilo u staveb které jsem zrovna neznal, ale byli tam zmíněny zrovna Prágerovi stavby.
    Kdo vlastně s tím sklem přišel? Je to součást jeho patentu? Stabilita se tím zvyšuje konkrétně jak?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: To vis nebo si to jenom myslis?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Jo, takové stavby nesplňovali požadavky ani tehdejší uvolněné doby.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT: Jako sklenene peklo si predstavuju neco uplne jineho, ale dobra. Ten plast ma svuj smysl, jinak by tam kancelare byt nemohly, stabilita budov byla holt na jine urovni nez dnes, to snad neprekvapi.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Transgas je uplne jina stavba prece, tezko porovnavat.

    CUKI: O dostavbe Prazskyho hradu se tehdy mluvilo a psalo uplne stejne jako tvuj nazor na Pragerovy kostky. Brutalismus chapes? Vzdyt to neni zadny brutalismus prece, jake sklenene peklo mas na mysli? Jakoze kostky jsou sklenene peklo?
    CUKI
    CUKI --- ---
    CLUSMAN:
    77WHITE:
    Tohle jsem viděl nedávno někde ke stažení, pokusím se to najít.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FOOTFAN: Jo máma i její kolegyně byli věčně nemocné. Ono pracovat v zimníku v kanceláři nechceš. V létě dávali na sklo alobal :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Jo Transgas také šel k zemi a to byl proti tomu skvost.
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CUKI: To přehřívání třeba popisovali zaměstnanci PZO Chemapol (budova ohrožená demolicí). Dokonce vyprávěli, že se po roce střídalo osazenstvo kanceláří, vždy z jedné strany budovy na druhou a naopak, protože na jedné straně byla strašná zima a na druhé strašné vedro.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: To je zrovna poměrně střízlivá stavba u něčeho co se trvale mění v průběhu času (s mezerou poslední éry). Pražský hrad obsahuje pár skvostů, ale převážně zevnitř. Z venku nic zásadního kromě velikosti. Ale můj názor na pražský hrad znáš. Tohle není architektura která mě oslovuje.

    Brutalismus, chápu. Ale tyhle skleněné pekla jsou prstě děsný relikt. To sklo tam prostě nefunguje a to nikde. Nejde jen o Prágerovi stavby ono se to později (možná i dříve) používalo i mnohdy jinde. Vlastně si nejsem jistý jestli je to vůbec součást jeho patentu. To by mě docela zajímalo kde se tenhle úlet vzal.

    Z doby kdy začínala Infima BBS, jsem si vyzkoušel jak fungovala třeba budova V Olšinách, nebo kdysi pracoviště mé mámy skleněné peklo Jankovcova 18. To byl opravdu neskutečný brutalismus, protože se ta budova v létě brutálně přehřívala a v zimě se to nedalo vytopit.

    Jak jsem psal kostky mi nevadí jako forma, ale to sklo. To tam v této formě prostě nemá co dělat.
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    NOIK: Já jsem asi už příliš poučen předchozími publikacemi. Například kniha rozhovorů s architekty 60 - 70 let, kterou před lety vydalo ČVUT ti postihne to představení autorů a dozvíš se i spoustu infa o jejich práci a fungování ateliérů přímo od nic. O stavbách vyšlo knížek nepočítaně.

    Pokud chci laikovi představit stavby a architekty té doby tak mě osobně nepřijde jako vhodný formát obří dvousvazková kniha. Laik si jí nekoupí (velikost, cena, příliš mnoho infa) a poučenější čtenář tam najde málo věcí, které by nebyly jinde.

    Pokud bych přidal publikace které oceňuji jako objevné a přinášející něco nového, tak je to série o architektuře 80. let od ČVUT.

    architektura80.cz - Knihy
    http://www.architektura80.cz/.knihy
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam