• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: v podstatě popisuješ problémy, které prodražovaly provoz STS...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na belly flop potrebujes zapalit motory, ktere prosly o hodne horsimi podminkami, nez ty na Super Heavy.
    Vubec by mne neprekvapilo, kdyby se Starship musely z veze sundat, poslat na vymenu nekterych casti a az po nekolika tydnech startovala pouzita Starship znova, podobne jako to maji 1. stupne F9, i tak by to byl dramaticky uspech, ale nic jako bylo prezentovano pri transatmosferickych letech s pasazery.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    After Dragon reenters Earth's atmosphere, it will splash down off the coast of Florida near Tallahassee at ~5:57 p.m. ET
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zase na druhou stranu, text nepůsobí moc důvěryhodně, protože bellyflop maneuvr nesouvisí s reentry, ale provádí se až těsně před přistávacím zážehem. Takže text míchá věci, které si myslím taky, s kritikou, která podle mě nedává smysl
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship Was Doomed From The Beginning - by Will Lockett
    https://www.planetearthandbeyond.co/p/starship-was-doomed-from-the-beginning
    ...
    The January test had a dummy cargo equivalent to 10 Starlink V2 satellites, weighing only eight tonnes or 8% of its designed payload. Meanwhile, the most recent test had just half of this in a transparent attempt to reduce vibration by reducing the load to spare the obviously flawed fuel system, which obviously didn’t work.
    ...
    The Super Heavy Booster weighs 160 tonnes dry, doesn’t make it to space, and its peak speed is only roughly 4,600 mph. Meanwhile, Starship has a dry mass of around 150 tonnes, makes it to space, and reaches an orbital speed of at least 17,500 mph. This means that during landing, Starship has over 13.57 times the kinetic energy of the Booster! And that doesn’t account for the fact that Starship carries significantly more propellant during landing than the Booster.
    ...
    The Block 1 tests of Starship showed that Musk’s plans to rely heavily on a bellyflop manoeuvre during reentry to slow down Starship and scrub off that kinetic energy using atmospheric resistance were a no-go. The craft repeatedly spiralled out of control, control surfaces failed, and reportedly, the inside of the craft became several times hotter than an oven. Fixing these issues would add a tonne of weight, as the front fins would need to be massively reinforced, and the giant heat shield would need to be beefed up significantly. On top of that, these tests confirmed that SpaceX’s engines couldn’t produce the mythical levels of thrust Musk promised, and as such, the projected payload to LEO was cut in half.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: podotýkám, že Superheavy, pokud se jim skutečně podaří jeho rapid reuse, je asi nejlepší první stupeň, který kdy kdo vyvinul. Pochybnosti mám celou dobu výhradně o Starship 2.stupni.

    S tím, že toho demonstrovali hodně, souhlasím. Ale kdyby užitečné zatížení prototypu mohlo být jakkoliv smysluplné, tak by nedělali ten redesign se zvětšováním. Seznam pochybností mám dlouhý: umístění a velikost klapek (ok, s tím něco dělají), kruhový průřez vůči směru vstupu do atmosféry, kombinace vakuových a nevakuových motorů, možný počet opakovaných zážehů ve stavu beztíže. Člověk, který se o kosmonautiku zajímá déle, tam vidí dlouhý seznam pokusů o odpovědí na otázky, na které předchozí generace inženýrů nezávisle na sobě nacházely jiné, velmi složité a často žádné odpovědi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Although there will no doubt be pressure from SpaceX leadership to rapidly move forward, there appears to be a debilitating design flaw in the upgraded version of Starship.
    What’s behind the recent string of failures and delays at SpaceX? - Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2025/03/after-years-of-acceleration-has-spacex-finally-reached-its-speed-limit/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: "takhle velkej kus železa občas reentry přežije i bez tepelnýho štítu" - bez aktivního řízení letu jenom jako kus ohořelýho šrotu

    design flaw pochopitelně může být vždy, to nevylučuje snad nikdo, ale nebudu kvůli 2 haváriím psát, že Starship je odrovnaná a nikdy fungovat nebude a nemůže... od toho jsou tam chytřejší lidi než my :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: no hele, takhle velkej kus železa občas reentry přežije i bez tepelnýho štítu. Úspěšný zážeh motorů pro měkké přistání nicméně úspěch je, ale drobný problém je, že proběhlo ve chvíli, kdy odpor vzduchu eliminoval stav beztíže a pomohl usadit palivo v nádržích. Problém s usazením paliva v nádržích před zážehem ve stavu beztíže jsem trochu studoval, a stručně řečeno: je to raketová věda a ne že ne. Horní stupně jsou složité, americké firmy i zbytek světa je ladily desetiletí a kvalitních horních stupňů je málo a těch, které dokáží opakovaně zapnout hlavní motor i po delší době, je ještě méně (kdyby to bylo tak snadné, tak by klidně LOI manévr mohl provést 3.stupeň Saturnu pomocí nějakého zbytku paliva a určitě by se hodně ušetřilo... ale není to snadné). Současný design podle mě neumožňuje usadit palivo v nádržích např. rotací.

    Je zajímavý, jak je z mediálního prostoru jakákoliv pochybost, zda Starship nemá nějakou design flaw, úplně vyloučená. Jako by šlo o dokonalost samotnou, občas má někdo pochybnosti o obchodním modelu, ale technicky nikdo nekomentuje nic.

    Jako netvrdím, že je to neřešitelné, ale podle mě je před náma nějaký zásadní redesign... ostatně od prvních oznámení ještě pod názvem ITS se to vyvíjelo hodně, změnil se primární konstrukční materiál a kdeco dalšího, major redesign ostatně potkal i Falcony, předtím, než dosáhly dnešního úspěchu. Podle mě pokud bude Starship létat, přijde zásadní redesign, po kterém se o některých geniálních konceptech náhle přestane mluvit (třeba aeroplácačky nejsou vysloveně špatný koncept, zejména v poslední fázi letu, ale musí být šíleně těžké,z logiky věci nejsou potřeba vepředu i vzadu současně a hypersonická reentry tělesa většinou vypadají hodně jinak a asi ne náhodou... IXV mělo řízené klapky tuším jen dvě a asi ne náhodou.... a vícenásobně použitelný stupeň by měl vypadat daleko víc jako IXV, protože prostě fyzika)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Pad B

    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: teda chtel jsem vlastne napsat, ze se dalo cekat ze po dvojite nehode starship se objevi 'odbornici' co budou psat clanky o spatnem konceptu. A pokud by se darilo, tak budou psat clanky o prulomove praci spacex. Takovych novinaru je proste vsude plno.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: takze jsi tu dal clanek ktery potvrzuje tvuj nazor, aby ses ujistil ze tvuj nazor je spravny? :)

    Hele, mozna proste jen spacex mela po letech vetsi smulu. Mozna jen tvuj dojem ze starship je spatne je zalozen jen na tom ze jsi nikdy nepocital celou raketu. Mozna mas pravdu. V kazdem pripade si rad prectu neco od odborniku, ale ne od rozumbradu protoze clanku od ruznych rozumbradu je hromada.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: je vtipné jak o tom píšeš v minulém čase, jako by se program rušil nebo co :D
    a ten let, kdy ship sice ohořelá a poškozená, ale měkce přistála do moře pár metrů od target bojky, ten počítáš jako náhodu nebo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: jako asi jo, můžu to smazat, nepotřebuju fakt ten konkrétní paywall tlačit.

    V obecné rovině si ale myslím, že má pravdu. Superheavy je zajímavý a zjevně funknčí, ale samotná Ship je přestřelená, těžká coby orbitální objekt, nemá očekávanou nosnost, pro manévry dál než na LEO to zůstane navždy nepraktická. Ale šlo by se z toho možná nějak dostat, kdyby se z ní udělal 2.stupeň 3-stupňové architektury. Přistával by při startech z Texasu dost možná někde poblíž Floridy, možná někde v Karibiku..

    Některé nápady byly dobré, třeba jen 2 pracovní látky místo 5ti, a po úspěchu Falconů FT a Heavy lidi věřili, že SpaceX dokážou všechno. Současné problémy můžou být tím, že Elon nařídil prostě prodloužit něco, co bylo předtím přesně vypočítané na míru a ono se to kupodivu o metr.delší chová jinak... nevím. Ale těch chyb tak vidím dost, psal jsem o tom už do předchozího klubu a zcela bezchybný let 2.stupně by mi opravdu překvapil...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: Ma smysl snazit se precist clanek od typka, ktery ma v popisu "Written by Will Lockett: journalist covering global politics, climate change and technology"? Zni to jak rozumbrada ktery vi vsechno ale doopravdy nic poradne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: hmm, sorry, je to stejně za paywallem i po přihlášení přes Google. Nicméně, výsledky prvního stupně a věže jsou působivé, navzdory všemu. Jako chybná koncepce se nejspíš ukáže ten 2.stupeň, ale nechme se překvapit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship Was Doomed From The Beginning | by Will Lockett | Predict | Mar, 2025 | Medium
    https://medium.com/predict/starship-was-doomed-from-the-beginning-743bf809539c
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: JONAS3: tak titulek v kombinaci s jmenem klubu click baitovy je. Nejde totiz o Superheavy Starship ale o rodinu raket, ktera konci SLS.
    Coz je mimo tema klubu. ;)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    KOUDY: Ja myslim ze asi dava smysl udelat ten pivot o kterej se snazej, nechat LRO et al soukromnikum, a pokracovat v tech neekonomickejch vecech jako je deep space exploration…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam