• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ATANLIBEREC - mesto jinak... :o)
    GECKO
    GECKO --- ---
    JESTEDMAN: Průvodčí v gondole s lidmi byl na svém místě a konal zcela podle svých povinností. Tedy je samozřejmě vhodné ho ocenit, leč neudělal nic mimořádného nebo navíc. Kde byl a co dělal ten mrtvý nám už neřekne a co se stalo snad ukáže vyšetřování. Na iděsu je článek s videem, jak hasiči tu kabinu tahaj nahoru do kopce k silnici vyprošťovacím tankem a v článku je údajné svědectví údajného pasažéra tý druhý kabiny, který tvrdí, že si kabiny o sebe před pádem škrtly. Nechci dělat soudy, ale ty kabiny se míjejí docela daleko, škrtnutí mi tedy připadá divný. Mimo to se míjejí pod podpěrou, nikoliv na ní. Podpěra není uprostřed trasy ale asi o 50 m blíž k horní stanici.

    JESTEDMAN: Ta lanovka v Itálii jezdila bez obsluhy v kabině a brzda měla být samočinná (aktivovaná zřejmě ztrátou tahu lana, možná i rychlostí), leč její činnost byla zablokovaná.
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    RSZ: samozřejmý to není, stačí se podívat na druhou gondolu, ten to právě nestihl. A porovnání jaksi chybí, možná s tou Itálií, ale tam by to zřejmě nevyšlo, ani kdyby to stihl
    to porovnání s přechodem mi moc neštymuje, tam to jako řidič předpokládáš a na brždění jsi zvyklý.
    nejsem lanovkář, ale chápu, že možnost nějaké automatické brzdy v okamžiku průseru by se hodila
    RSZ
    RSZ --- ---
    JESTEDMAN: já sem samozřejmě rád, ale není to vlastně docela samozřejmý? Protože pokud připustíme že ne, tak to byla naprosto bezpečnostně nevyhovující lanovka. Trochu cynicky - taky netleskáš každému řidiči, který zabrzdí před přechodem
    GECKO
    GECKO --- ---
    LWEEK: Ono je celkem jedno, kde se utrhlo. Nicméně podle fotek od zachovalé kabiny tažné lano na obě strany volně visí dolů k terénu.
    LWEEK: Jak přizvedává? To není výtah, kabina vždy jede po nakloněné dráze. Pojezd je celkem dlouhý ale kompletně uložený na čepech a závěs kabiny je opět na čepu, takže pojezd mění svůj sklon podle nosného lana v průběhu trasy a kabina visí stále svisle. I jednotlivá pojezdová kola jsou uložená tak, že se přizpůsobují průvěsu nosného lana v rámci délky pojezdu. Tažné lano je upevněné k závěsu, nikoliv na začátku pojezdu. Jak daleko od podpěry dopadla nevím, ono se to z těch fotek blbě odhaduje, fotky prudkého svahu děsně klamou. Ale hned u paty podpěry tak úplně není ale zas to je "cihla" a ne kluzák, daleko nedoplachtí.
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    měla by se také vyzdvihnout skvělá akce druhého průvodčího, který kabinu dokázal zabrzdit a tak zachránil 14 lidí
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Mimochodem neskočila tak daleko což svědčí o tom, že neměla velkou rychlost. K tomu mě napadají dvě věci. Rychlost byla větší než nominální a navíc tažné lano v horní časti trasy kabinku tahem lehce přizvedává. Takže kolečko najelo na kolejnici moc tvrdě a vyskočilo. Možná kabina doslova jen spadla pod sloup.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Možná, že se lano utrhlo u té spodní kabiny. Ta vrchní se rozjela dolu a než zasáhly brzdy na sloupku vyskočila ven. Ale tyhle podrobnosti se nezveřejnili. Možná by to mělo být vidět na té panoramatické kameře. Jestli z toho existuje záznam.
    GECKO
    GECKO --- ---
    LWEEK: Tak namátkou to je právě ta jedna další. O jiným případu jsem neslyšel.

    JESTEDMAN: Tam by mě docela zajímalo, co se přesně stalo. Video z průmyslový televize, co proběhlo médii ukazuje, že se pojezd kabiny těsně před horní stanicí zřejmě zastavil/zasekl ale tažné lano nikoliv, kabina se výrazně naklonila nahoru tahem lana, pak se lano utrhlo (zřejmě silou pohonu) a následně kabina sjela dolů. Takže tam ty vypadá, že lano neprasklo ve smyslu samo od sebe, ale utrhlo se. Automatická brzda byla zablokovaná a na poslení podpěře (tedy první cestou, ke která kabina dojela) vyskočila z nosného lana a zřítila se. Proč se to ale na začátku zaseklo a zároveň se nevypnul pohon, to nevíme.

    Co se stalo na Ještědu se zatím neví, z fotek je patrné, že přes obě kladky na podpěře tažné lano jde (a visí volně dolů. Takže se pravděpodobně neutrhlo na závěsu zřícené kabiny.
    RSZ
    RSZ --- ---
    SONIC: vidíš, ale Busline alespoň nepadají lanovky:)
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    LWEEK: a tam taky prasklo tažný lano a brzdy byly dokonce vypnutý
    SONIC
    SONIC --- ---
    Fesak uz ma i svoje vlastni vylepy..

    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Jsme docela světový. O nehodě psali v podstatě všechny media po celém světě.

    Namátkou britský BBC:
    One dead in Czech cable car crash - BBC News
    https://www.bbc.com/news/world-europe-59106907

    americký Washington Post:
    https://www.washingtonpost.com/world/cable-car-crashes-in-northern-czech-republic-killing-1/2021/10/31/d8943cf4-3a61-11ec-bd6f-da376f47304e_story.html

    australský HeraldSun:
    No Cookies | Herald Sun
    https://www.heraldsun.com.au/news/cable-car-involved-in-deadly-crash-in-the-czech-republic-was-due-for-a-service/news-story/98143062e8f6b22d49534020e597ba49?amp&nk=efc22cf1b65204f3d395528c6086bb3e-1635801801

    Ale letošek je na padání lanovek nějaký plodný. Namátkou si vzpomínám na pád lanovky v Itálii někdy v květnu.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    Tak jsem po ceste z prace myslel, ze mi jeblo. Naladim hitradio crystal a tam contact. Tak naladim contact a tam blanik. A ono fakt to tak je!
    RSZ
    RSZ --- ---
    JONAS3: v pohodě, až to tady vyřešíme tak uděláme printscreen a pošleme to spisovkou na drážní inspekci jako závěr:)
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    GECKO: Hezky možná bylo, ale dost hodně foukalo (jako cyklista na tréninku přesně v době pádu to mohu s jistotou říct - a wattmetr v protivětru fakt neokecáš, stejně jako pohazování po krajnici).
    O to víc mě udivuje, že lanovka jezdila. Sice netuším, jak velký vliv na na havárii mohl mít vítr, ale docela dobře si dokážu představit scénář poryv, výkyv lanovky a přetržení (spekulovat mohu ;))
    RSZ
    RSZ --- ---
    GECKO: motor a regulace vím, ale to "železo" okolo bylo retro..
    GECKO
    GECKO --- ---
    RSZ: Tak zrovna poháněcí stanice prošla celkem nedávno zásadní přestavbou, kde se pohon komplet měnil. Původně snad SS motor, nově asynchronní motor, frekvenčně řízený atd...

    Že tahle kabina už nepojede je taky jasný. A tak se při tom snad předělá zabezpečení na automat. Takovýhle lanovky v Alpách běžně jezdí bez obsluhy v kabině.

    jinak v diskusích se objevují neuvěřitelný věci, včetně různých úletů kolem toho, jak ten systém funguje. Mj. například tvrzení, že mohou být ty kabiny jen dvě.. jel jsem lanovkou, kde byl na každé větvi pár kabinek a uprostřed trasy byla mezistanice, kde se muselo přestoupit.
    RSZ
    RSZ --- ---
    GECKO: no řekl bych, že bez úplně nové lanovky se tam lidem moc chtít nebude, "pojeďte, máme nové lano" asi stačit nebude. Romantiku starý strojovny a kabiny jsem měl rád, ale myslím že tohle bude konečná.
    GECKO
    GECKO --- ---
    RSZ: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UC60HwJ1qt8&feature=youtu.be a ano, i mě to připadá jako úlet. Strašně mě to překvapilo, měl jsem za to, že to je vždy automat, který je v otevřené poloze držen právě napnutím tažného lana, jak to povolí, tak se to prostě sevře a je to konstruované jako samosvorné. Ale asi to tak není.

    Včera bylo hezké počasí, mohl se třeba cestou dolu prázdnou kabinou kochat u předního okna. Stanoviště průvodčího je vedle dveří ale směrem nahoru, jestli si dobře pamatuju. No a když to ruplo....
    CERMINEK
    CERMINEK --- ---
    Ahoj všem, sháním urgentně jednoho až dva slaboproudé elektrikáře na akci. Ideálně od zítřka do pátku. Nevíte o někom?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam