Reklama? V zásadě všichni vědí, že je to lež, říká specialista na komunikaci — ČT24 — Česká televizehttps://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1189000-reklama-v-zasade-vsichni-vedi-ze-je-lez-rika-specialista-na-komunikaci24. 2. 2012
Praha – Přibývá lidí, kteří si stále častěji stěžují na reklamu. Vadí jim vyšší hlasitost reklamy v televizi i to, že jí na člověka, čtenáře, diváka
útočí příliš. Pochybnosti se objevují také ohledně její věrohodnosti. Opakovaně proto sílí hlasy, které volají po přísnější regulaci reklamy. Petr Václavek, specialista na komunikaci, člověk, který se v reklamní branži pohyboval dvě desetiletí a nakonec ji sám začal považovat za absurdní, ale nechápe, proč se lidé rozčilují a žádají tvrdé regule a postihy. Řešení je podle něj nasnadě: Vypněte bednu a běžte se podívat na hvězdy.
V reklamě se ročně protočí miliardy. Jen v Česku se ceníková hodnota reklamního prostoru v roce 2011 přiblížila k 60 miliardám korun. „To, že jde čím dál víc peněz do reklamy, jenom vyjadřuje to, že svět se dostává na pokraj zkázy,“ soudí Václavek, podle kterého je celý reklamní byznys dnes už vyčpělý. „
To, co se servíruje lidem (…), v zásadě všichni vědí, co to dělají, že jsou to kecy, že je to čistá lež,“ zdůraznil v Hydeparku ČT24.
Chybu nicméně Václavek nevidí v regulaci, ale spíše v tom, co jsou lidé ochotní sledovat. To se netýká jen kvality reklamy, ale i prostoru, který reklama v médiích zabírá. „Ať tam klidně promítají 24 hodin reklamy v kuse, když se najde pár lidí, kteří na to budou koukat. Co pořád omezovat? To je osobní výběr,“ soudí Václavek.
„Nikdo nikoho nenutí na to koukat. Je to jenom otázka výběru, jestli člověk bude sedět u tý bedny a bude do ní tupě zírat a otravovat se tím, že reklamy je tam strašně moc, anebo se zvedne, půjde se projít, podívá se na hvězdy a bude se cítit daleko líp.“
Petr Václavek
Sám Václavek se v reklamním světě pohyboval 20 let. Pracoval pro přední marketingové agentury, z nichž některé mají dobrý zvuk nejen v ČR, ale i v zahraničí. A proč se slibné kariéry vzdal? Jak sám říká, když se ohlédl zpět, měl pocit, že za ním nic nezůstává. Reklamní kampaně zapadly a peníze, které jejich přípravou vydělal, se rozkutálely.
Nyní přirovnává reklamní byznys k prostituci. „Byznys, politika a média, a to všechno spojuje reklama. A v tom celém jde jenom o prachy. Nějaká iluze svobody a zábavy, to je všechno fajn, ale ve finále záměr je vydělat prachy. Nic jiného nikoho v byznysu nezajímá,“ podotkl Václavek.
Odborníci z reklamní branže s Václavkem nesouhlasí
„Nejde o prostituci – to je absurdita. Jde o komerční informaci, a tak je to po celém světě uznáváno. Chtěl bych také říct, že je plno tisíc lidí, kteří dělají kreativní informaci a vytvářejí nádherné věci.“
Michel Fleischmann, prezident Lagardère Active ČR
Fleischmann připomněl mimo jiné vítěze letošního ročníku soutěže Zlatá pecka. Ta celkem ocenila 22 televizních, tiskových, rozhlasových i internetových reklam. Zabodovala například vánoční kampaň T-Mobilu s Bolkem Polívkou nebo spot pro Národní muzeum. Fleischmann považuje vítězné reklamy za vskutku kreativní. Jejich cílem není pouze prodat produkt, ale i pobavit.
// nno co ten Vaclavek doporucuje ano... ale kdyz tu mame ted volani po cenzure "manipulaci", je to najednou o necem jinem.
dobre si poslechnout ten hydepark tu debatu... ono to tam vlastne zazniva to, co jsem psal. otevrene. vime, ze je to lez, vime, ze je to manipulace.... az i ten moderator Klepetko rika teda, jestli by marketingovi tvurci meli jit tedy sedet do vezeni.
ja jsem teda dalek reklamu zakazovat.. ale lidi by se meli probudit z te nnaivni diskoteky, ze tu jedinej dela manipulaci Rusko..
reklamy povazuji lidi za normalni natolik, ze uz jim ani neprijdou divny.. pritom je to silennstvi..
dokonce si asi mysli, ze pokud jim Alzak prijde otravnej a nekomu o tom reknou nebo si z toho udelaj srandu nejakym vtipkem o zabiti Alzaka, jak tu reklamu strasne chapou spravne. Ale Alzak je otravnej zamerne... aby si ho lidi zapamatovali. A oni mu tim delaji reklamu zadarmo.
a casto ani nejde jen o reklamu ne nejaky produkt - reklamy obsahuji urcity vnuknuti o world outlooku.. o pohledu na svet, na zivot, vztahy.... proto mi z tech reklam bylo fyzicky zle.. jaky sracky clovekou cpou do hlavy, aby si koupil nejaky lek, nebo auto, napoj... to neni jen o tom produktu... tam jsou dalsi vrstvy, ktere jsou uplne odporne. a kdyz korporace preje lidem Stastne a vesele Vanoce, tak vnimavej clovek se ma chut zabit z toho, jak je to odporny. ............... vi, ze je to lez... ze mu ta banka ani automobilka ve skutecnosti zadne dobre vanoce nepreje... ze tu banku zajima jen jeho mysl
a sam stat si zadava reklamy.. coz je picovina na n-tou.
stat si nema zadavat reklamu na obvodni urad, na pracovni urad, nebo na EU, uprchliky, Ukrajinu, dezinformace..
stat ma spravovat zemi a vubec se neplest do toho, co si kdo mysli, natoz ho manipulovat reklamou. reklamy jsou z principu manipulace.
Namatkou nejake random reklamy
Reklama - Kinder (CZ, 2018)https://www.youtube.com/watch?v=wKA0TEu4yGcReklama - Persil (CZ, 2021)https://www.youtube.com/watch?v=DdNTDfCRqO0Nejsme lhostejní - www.nasiukrajinci.czhttps://www.youtube.com/watch?v=__HOh4L028EReklama - Otrivin (CZ, 2018)https://www.youtube.com/watch?v=nBqMP179tAgReklama - Virostop (CZ, 2022)https://www.youtube.com/watch?v=HEAybzFVf-0Reklama - Provident (CZ, 2022)https://www.youtube.com/watch?v=imQ4BfI9VfkOčkování: způsob jak začít žít jako dřívhttps://www.youtube.com/watch?v=rTPJ037W7JMOdol3dent Maximum - TV reklamahttps://www.youtube.com/watch?v=y4bArjmh1_QOčkování: proč se nechat očkovathttps://www.youtube.com/watch?v=oYYZRNg9L4gNebojte se očkovat! Výhody očkování jednoznačně převažují nad jeho riziky i nad riziky covid-19https://www.youtube.com/watch?v=nNXWsSp3hOgMcDonald's - Děkujeme všem zaměstnancům, že do své práce... | Facebookhttps://www.facebook.com/McDonalds.CZ/posts/10159714818757280tady je krasne videt silnejsi presah do prodeje nejen produktu ale i svetonazoru.... rousky... vvetsina te reklamy se tocila kolem toho... cista uz jen manipulace s vedomim... protoze maji prachy... tahle a podobne jeli za covidu skoro furt.
Nenechte se zmást metodou obětního beránkahttps://www.youtube.com/watch?v=prynSLmFw5Qa pak uz presli na cistou politickou propagandu :-) paradoxne v boji proti "manipulacim" :) Orwell by mel radost..
v lednu 2021 byl vznesen pozadavek otevrene akademicke diskuze vedcu o COVIDu, ktery tehdy Babisova vlada prislibila... a nakonec k nemu n edoslo.. ale reklamu ano?
ani mne to snad neprislo az tak divny, ale kdyz se clovvek zamysli nad reklamou, coz je synonymum pro propagandu... tu jede desitky let a pritvrzuje a vsichni to povazujou za normalni. legalni manipulace, pred kterou neni uniku, ani kdyz nekouka na bednu... protoze venku nastoupi vsudypritomne billboardy ruzneho druhu.
ulet, co se jako l egalne dela s lidskou mysli, a ani se o tom nemluvi ;) kdyz teda pominu ten Hydepark z 2012... a ze obcas se resi regulace nekterych dilcich veci.