Mozartovy, Vivaldiho a Beethovenovy katedrály jsou díla, s nimiž nelze
porovnávat žádná díla jiných civilizací. Bude-li se hovořit o Chartres, Kolíně
nad Rýnem, Parthenónu nebo Pise, vždycky bude možné připomenout také Hórjúdži,
Ágru, Peking a Angkor Vat; chvála Trůnu Ludovisiů, Ary Pacis nebo Jacopa della
Quercia půjde snadno opětovat zmínkou o buddhovi ze Sárnáthu, Maitréjovi z
Kórjúdži nebo basreliéfech z Borobuduru; budeme-li u vytržení nad Pompejemi,
Sixtinskou kaplí nebo Boticellim, bude vhodné uvést také Adžantu, dílo Ku
Kchaj-č'a nebo Seššúa. Hudba však ční osaměle - nádherný to květ naší
civilizace, jemuž není rovno. A je zcela na místě, že jde o květ neviditelný,
jehož vnímání je svěřeno tomu nejanalytičtějšímu lidskému smyslu, té
nejosamocenější a nejvznešenější lidské dovednosti.
-- F. Maraini, Skrytý Tibet
V tralfamadorštině znamená Stonehenge při pohledu shora toto: "Zasíláme náhradní součástku největší možnou rychlostí."
A bohužel i tím, že sport dal "bojechtivým mužům" jakousi quasi-humánní
náhražku bojovnosti, sice snad přispívá k nechuti válčit, ale žel také masově
odvádí od zájmu o veřejné věci vůbec, dává miliónům "fanoušků" líbivý
pseudoproblém, "kdo vyhraje příští neděli", ale tím je i vede k tomu, že
skutečné záležitosti lidské pospolitosti ponechávají hrstce manažerů, rutinérů,
kariéristů a psychopatů. Kult sportu učinil "normálním jevem", že dospělý muž
se jako desetiletý kluk neustále zabývá hrou a že se "do ničeho jinak neplete.
-- M. Machovec, Filozofie tváří v tvář zániku
Zralý člověk tedy podle Aristotela nikdy nehledá radost či štěstí (to je
typické pro lidský průměr a hlupáky), nýbrž cosi takového se u něho dostavuje
je nepřímo jako důsledek jeho tvořivosti, jeho cílevědomě orientované práce.
-- M. Machovec, Filozofie tváří v tvář zániku
Ještě do 19. století byl např. vzhled vesnice jakousi nejpřirozenější ukázkou
pečlivosti či lajdáctví jejích obyvatel a nikoho by ani nenapadlo, že by vinna
byla "obec" a jednotlivci přitom čistí jako lilie. Podobný nesmysl naopak se
dnes miliónům stal úplnou samozřejmostí.
-- M. Machovec, Filozofie tváří v tvář zániku
Prakticky všichni géniové dějin měli silný vztah k matce, naopak úplně
zanedbatelný k otci.
-- M. Machovec, Filozofie tváří v tvář zániku