GAF: Naposledy jsem dělal něco kolem karet už asi 8 let zpátky, takže něco z toho, co napíšu, už může být zastaralé. Ale principielně by to mělo pořád platit.
První kontroly dělá internetový obchod interně. Správná kontrolní číslice, jestli karta byla vydaná karetní asociací, kterou uvádís a hlavně jestli adresa, kterou uvádíš, není nějakým způsobem restrihovaná - třeba ze zákona, že se dané zboží nesmí do některých zemí vyvážet nebo že z daných zemí přichází příliš mnoho podvodů a tak v daném netovém obchodu (!) nepovolují vývoz a platby z daných zemí. Tyto kontroly probíhají bez kontaktu s bankou, resp. s jejím karetním centrem.
Pak přichází druhá kontrola. Obchodník si vyžáda vytvoření blokační transakce na určitou částku. V odpovědi obdrží ID transakce a pár dalších údajů. Při této transakci se také může ověřit shoda adresy. A tady nastupují politiky jednotlivých obchodů. V případě, že se adresa neshoduje, tak to může ignorovat nebo naopak vždy platbu odmítnout nebo něco mezi tím (třeba odmítnout do zahraničí).
Pokud se rozhodne pro odmítnutí, měl by odeslat transakci Zrušení blokace s daným id. To ale už některé obchody nedělají.
Ještě komplikovanější je situace v připadě použití Pyl Palu nebo podobné služby. Tam jsou místo dvou článků (obchodník - karetní asociace nebo banka) posílajích si zprávy, články tři (mezi obchodníkem a bankou/asociací je ještě právě tato služba). A zatímco blokační transakci mají jako nutnou naimplementováni úplně všichni, tak rušení blokace už taková samozřejmost není.
Takže banka obdrží blokaci, ale už ne její zrušení. Částku ti tedy zablokuje. Ale účtovací transakce jde jinou cestou - více formální a s více kontrolami - a její zpracování trvá několik dní až dva týdny (třeba u plateb přes terminály v taxicích v jižní americe). Banka tak drží blokaci až do okamžiku, kdy přijde zaůčtovávací transakce s určeným id blokace. Pokud zaůčtovávací transakce nepřijde do těch maximálních zhruba dvou týdnů, tak se má za to, že obchod neproběhl a blokace se zruší.
Proto, když nedojde k obchodu a někdo po cestě nepošle dál zrušení blokace, musiš čekat dokud v bance neuplynou všechny potřebné lhůty. Banka je totiž podle smluv s karetními asociacemi povinna částku, kterou odsouhlasila, vyplatit, i kdyby na účtu nebyly prostředky. Blokace tedy drži do té doby, dokud je riziko, že bude muset platit. Předchází tím riziku, že bude muset z klienta peníze vymáhat dodatečně. Proto taky při rušení účtu kontrolují, jestli máš deberní kartu a pokud ano, tak bývá prodloužena doba, než ti účet zruší a nějdy ti tam i blokují určité prostředky.