Muži spolkl bankomat v Turecku kartu a přišel o peníze, zastal se ho Ústavní soud - Novinky.cz
https://www.novinky.cz/...komat-v-turecku-kartu-a-prisel-o-penize-zastal-se-ho-ustavni-soud-40314760
Na ČS mám sám pifku (jeden spor jsem řešil přes jejich ombudsmana a byl jsem připraven to řešit až s ČNB), ale zrovna tady si myslím, že má pravdu, klient měl bezodkladně nahlásit ztrátu a kartu nechat zablokovat.
Každopádně se ukazuje, že je výhoda mít účet u banky spadající pod dohled ČNB, finančního arbitra (sám jsem vyhrál 3 spory s různými bankami v ČR) a jejichž jednání je možné napadnout u českých soudů. Být to nějaký zahraniční fintech (Revolut, Curve, Transferwise,...) tak má klient Smolíka Pacholíka.
Jestli chápu správně výrok ÚS, tak pouze případ vrátil zpět soudům nižší instance, vyhráno ale zatím nikdo nemá. Docela jsem zvědavý, protože to může mít docela negativní vliv na ochotu bank dávat na kartách použitelné limity - 100 000 Kč je docela dost (na běžné použití, v zahraničí to může být i celkem málo), případně omezovat použití karet v zahraničí - jako to má třeba Moneta, která bez předchozí žádosti klienta blokuje výběry z bankomatů ve vybraných zemích.
Jiný diskutující to docela trefně okomentoval:
No výrok ÚS je spíš o tom, že zákon chrání klienta před neoprávněnými transakcemi a zároveň očekává, že klient neoprávněnou transakci nahlásí v bance v okamžiku, kdy jí zjistí, přičemž banka do toho nemá tahat své smluvní podmínky, ve kterých požaduje, aby klient zablokoval kartu v okamžiku, kdy jí nemá ve své moci. Zákon je prostě nad smluvními podmínkami a ostatní soudy se musí řídit tím, co judikuje ÚS.