• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARALDBanky, bankovnictví, bankovní operace
    ATAN
    ATAN --- ---
    Na kterych wearos hodinkach funguje v CR google pay? co ctu komentare u ruznych hodinek, tak pry google u nich platby v cr blokuje.
    VENIKA
    VENIKA --- ---
    NELDE: Tak ale v tom zminovanem pripade pisou, ze ty trx byly potom potvrzene pinem, ne? Tzn nestacilo si opsat cisla karty, musela tam byt ctecka nebo namirena kamera
    Jako sama bych tu kartu asi blokla, uz jenom proto, ze bych neverila tomu, ze z Turecka doputuje nekam na pobocku, chtela bych novou. Naopak bych to neresila s policii.
    Ale pred sedmi lety jsem taky byla blbejsi a min paranoidni, taky se imho tema zneuziti resilo trochu min, nez nastal nejen informacni boom, takze mozna by to bylo uplne jinak.
    NELDE
    NELDE --- ---
    KOC256: Ale jasné, že je lepší to zablokovat. Já jen mluvil o tom, že ta banka by se neměla hojit na klientovi v případě, že došlo k trestnému činu.
    Je to prostě odpovědnost provozovatele bankomatu to zajistit (stejně jako zabezpečuje dovoz peněz). Jestli se to někde opsalo, tak bych tipoval spíše úředníka banky, který dostal tu kartu do ruky.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    NELDE: A kdyz ten ridic to cislo proda “strejdovi”, tak ho dohledas jak?

    Pokud me nova karta nic nestoji nebo stoji malo, tak je to jistota ne?
    NELDE
    NELDE --- ---
    KOC256: Na druhou stranu, ten řidič a ten úředník v Turecku jsou dohledatelné osoby, které se dopustili trestného činu, pokud ty informace zneužili. Nedá se úplně předpokládat, že klienti se budou chovat tak, aby za všech okolností předešli možnému trestnému činu.
    Navíc se jsou dohledatelní. Včetně provozovatele bankomatu, který má zase smlouvu s karetní asociací. Takže banka by se měla hojit na asociaci (ne na klientovi) a ta zase na provozovateli (a ten na zaměstnancích). Možná včetně nějaké pojišťovny.
    Pokud vím, pokud byl bankomat vybavený nějaký zařízením na čtení karet cizí stranou, tak to byl problém majitele bankomatu, který ho nezabezpečil, ne?
    CASTER
    CASTER --- ---
    Já jsem nově skrz hypotéku u Unicredit a tam mi na kartě nastavili defaultně nenulový limit pro online platby s 3D Secure, a nulu pro platby bez něj. Takže to asi jde?
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    Viděl jsem shopy a snad i v ČR, kde karta bez 3DS selhala z "neznámé chyby", stejně jako blokování firemních nebo zahraničních karet.

    PATRIKCHRZ: Tím si ale škodí ten obchodník - asociace mu takovou platbu vystornuje a ani se ho moc neptá na názor. V případě 3DS od toho naopak dává ruce pryč - chyba uživatele.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    DYNK:
    - vydavatel ma jiste nejake striktnejsi postupy, jak omezit pocty lidi pristupujici ke karte. A byla by zrovna nahoda, ze by si opsal tu tvoji kdyz jich resi stovky/tisice.

    - nejaka random banka v Turecku, kde to vybira "ridic" a ten to pak da nejake urednici a kdo vi jaky na to maji postup a kdovio kdo vsechno to vidi/na to sahne, nez se dostane k tobe mi neprijde srovnatelna situace...

    - nejsem si jist, ze 3D secure funguje samo o sobe. Neni potreba implementace na strane eshopu? Tedy jinak receno, ty si to nemuzes vynutit?
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DYNK: nevyřeší. 3D Secure musí podporovat obchodník. Podvodníci velmi dobře ví, kde kartu použít. Bohužel nelze nastavit vynucení 3D Secure nebo odmítnutí platby bez.
    DYNK
    DYNK --- ---
    KOC256: Nevidim rozdil v tom, jestli si to opise nekdo z banky, nebo nekdo od vydavatele karty nez mi karta prijde. Proste mam nejakej okruh instituci, kterym davam duveru a mezi ne patri jak vydavatel karty, tak banka. Pomalu to ale prehodnocuju vzhledem k tomu, co se dozvidam.

    Mam teda na vsech kartach 3D Secure, coz by melo neprijemnosti s opsanim cisel resit.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    DYNK:
    Ty bys chtel pouzivat kartu nad kterou jsi na nejaky cas ztratil prehled? Jakoze si treba nekdo opsal vsechny cisla ze vsech stran a ted bude nakupovat?
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    No podle mě jde o to, že ten borec neudělal "aha, bankomat mi snědl kartu, tak to budu řešit až se vrátím" - ale šel na policii a měl vyjádření toho provozovatele bankomatu. Takže proto se - poměrně pochopitelně - necítí jako někdo, kdo to zanedbal.
    DYNK
    DYNK --- ---
    PATRIKCHRZ: Mel jsem na mysli tu situaci, kdy mi kartu nevyda bankomat. Pokud ji nasledne zablokuju a po navraceni karta uz nepujde odblokovat/aktivovat, tak mi nejak nedava smysl proc bych si pro tu kartu mel vubec chodit a proc to navraceni karty vubec banky nabizeji. To je jen takovy zamysleni. Doted mi to davalo smysl - bankomat sezere kartu -> za nejakou dobu ji dostanu zpet -> pouzivam ji dal. Ted s (pro me novou) informaci, ze se ma karta blokovat se mi zhroutil svet:)
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DYNK: pokud je zablokovaná z důvodu ztráty/zneužití, tak nikoliv. Některé banky ale umožňují "dobrovolnou" blokaci.
    Nebo myslíš zablokování z důvodu chybného zadání PINu? Někdy (např. po 24 hodinách, po týdnu) se odblokuje sama, někdy je potřeba požádat banku.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    DYNK: Záleží na druhu blokace
    DYNK
    DYNK --- ---
    Jde bezne zablokovana karta odblokovat? Nebo se zpravidla musi zadat o novou?
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    ...ale přiznám se, že jsem se rovněž jednou dopustit podobného přešlapu. Kartu mi zablokoval bankomat AirBank přimo na pobočce, druhý sen jsem si jí tam byl vyzvednout. Inu kovářova kobyla....
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    DYNK: ne, pokud bankomat spolkne kartu, měl by ji klient zablokovat, neboť neví, kdo se k ní dostane. Může tam být "libanonská smyčka" , kartu může ukrást a zneužít ten, kdo doplňuje finance do bankomatu atd.
    Obecně platí - pokud se karta dostane mimo moji kontrolu (např. ji zapomenu v obchodě, ztratím ji na ulici,..) tak vždy zablokovat, neboť nevím, kdo si z ní mohl opsat údaje. Staly se i případy, kdy byly údaje z karty zneužity až po týdnech či měsících po navrácení původnímu majiteli.
    DYNK
    DYNK --- ---
    PATRIKCHRZ: Takze v případě, že bankomat spolkne kartu, tak je potřeba ji zablokovat? Já měl za to, že se pak karta normálně vrací držiteli a lze dal používat. V podstatě bych se ne zachoval jinak než ten chlapík.
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    Muži spolkl bankomat v Turecku kartu a přišel o peníze, zastal se ho Ústavní soud - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...komat-v-turecku-kartu-a-prisel-o-penize-zastal-se-ho-ustavni-soud-40314760
    Na ČS mám sám pifku (jeden spor jsem řešil přes jejich ombudsmana a byl jsem připraven to řešit až s ČNB), ale zrovna tady si myslím, že má pravdu, klient měl bezodkladně nahlásit ztrátu a kartu nechat zablokovat.
    Každopádně se ukazuje, že je výhoda mít účet u banky spadající pod dohled ČNB, finančního arbitra (sám jsem vyhrál 3 spory s různými bankami v ČR) a jejichž jednání je možné napadnout u českých soudů. Být to nějaký zahraniční fintech (Revolut, Curve, Transferwise,...) tak má klient Smolíka Pacholíka.

    Jestli chápu správně výrok ÚS, tak pouze případ vrátil zpět soudům nižší instance, vyhráno ale zatím nikdo nemá. Docela jsem zvědavý, protože to může mít docela negativní vliv na ochotu bank dávat na kartách použitelné limity - 100 000 Kč je docela dost (na běžné použití, v zahraničí to může být i celkem málo), případně omezovat použití karet v zahraničí - jako to má třeba Moneta, která bez předchozí žádosti klienta blokuje výběry z bankomatů ve vybraných zemích.

    Jiný diskutující to docela trefně okomentoval:
    No výrok ÚS je spíš o tom, že zákon chrání klienta před neoprávněnými transakcemi a zároveň očekává, že klient neoprávněnou transakci nahlásí v bance v okamžiku, kdy jí zjistí, přičemž banka do toho nemá tahat své smluvní podmínky, ve kterých požaduje, aby klient zablokoval kartu v okamžiku, kdy jí nemá ve své moci. Zákon je prostě nad smluvními podmínkami a ostatní soudy se musí řídit tím, co judikuje ÚS.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam