NELDE: Banka ve skutečnosti nechce obrat na účtu, dokonce ani ten obrat na kartě (po regulaci mezibankovních poplatků už to není žádná hitparáda pro banku), chce klienty, kteří u ní nakupují produkty s vysokou marží - zejména investice. Jenže kdyby to takhle dala banka do vežejných podmínek, nikoho nenaláká. Běžný klient nepoběží si založit účet s podmínkou během 1,2 měsíců proinvestovat několik milionů (je to ostatně i proti základním radám pro investory, neinvestovat najednou, ale rozhložit investice v čase, aby zprůměrovali cenu).
Ty podmínky - obratu, zůstatku jsou tak jen zástupné a snaha trefit se do své "cílové skupiny", kterou pak už nějak přesvědčí aby od nich koupili pro banku vysoce ziskové (a pro klienta už ne tolik zikové) produkty.
Ta podmínka obratu na kartě už tu byla, když jsem zakládal Erste Premier, byla tam podmínka obratu 250 000 Kč za rok na kartě, splnil jsem :). Naopak spoustu lidí, i bohatých lidí, nesplní. Když to vezmu od mého býbalého zaměstnavatele - hlavní hlavouni měli kartu od firmy "na reprezentaci", ze které platili prakticky všechno, kromě toho jim firma přispívala na bydlení (ostatně to ani nelze zaplatit kartou, většinou), dovolenou a podobně. Oni měli svůj plat jako "kapesné". Pak jsou tu lidé, kteří úplně nechtějí, aby byl přehled o jejich výdajích a podobně.
Z tohoto důvodu mají osobní bankéři velké pravomoce poplatky odpustit i v případě, že klient oficiální kritéria neplní.
Některé banky i při plnění veřejných podmínek stejně nevyplatícím se klientům vypovídají účty - nejaktivnější v tomto je ČS/Erste, kde mi taky vypověděli účet, zastání jsem našel u ombudsmana. Prostě na pohovoru mi natvrdo řekli, když si nesjednáte investice a životní pojištění, vypovíme vám účet a tak se taky stalo. Ombudsmana ČS jsem upozornil, že takové jednání by se asi ČNB nelíbilo a že jako omluvu přijmu opětovnou reaktivaci účtu :D.