• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FINpoezie & texty různých autorů
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Jan Skácel
    Verše psané na starý i nový způsob

    Vlaštovko nesmíš nás vynechat
    tak jako já se nesmím ptát
    a marně marná slova ztrácet
    jestli je pro mne dobrá dost
    ta zem kde noc tak trpce voní

    Pro její staré něžné rány
    sám zraněný a rozedraný
    musím se vyptávat sám sebe
    jestli jsem dosti dobrý pro ni

    Vlaštovko nesmíš nás vynechat
    až na jaře se budeš vracet
    UBIK
    UBIK --- ---
    Radek Malý
    Dokouřil jsem až ke Šňůrce

    tu cigaretku halucinogenní
    Můj andílek, co smutnej je, že není
    zas bulí. Co po mně furt chce?

    Houbičky voní po lesích
    ty barevný, co nejsou na nádobí
    Můj andílek se, pravda, trochu zlobí
    a trucuje a míchá klíh

    Že prej křídla slepí si
    a prej že skočí do propasti
    Já vím Já nejsu z Assisi

    a dobrem nenechám se zmásti
    Tak dobře, Bože Asi jsi
    Asi jsi, ale asi v pasti
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Karel Kryl
    Zkouška dospělosti



    V nedělním oblečení
    nastoupíš před komisi.
    Studené vysvědčení
    vezme, co bylo kdysi.

    V portmonce umístěnka,
    slavnostní učitelé
    a lež - co první směnka
    úvěru pro dospělé.

    Opilí od radosti
    si sami trochu lžeme,
    že zkouškou dospělosti
    opravdu dospějeme.

    Tak tanči, lásko sladká,
    protanči večer celý:
    ten bál - je křižovatka,
    dospělí nedospělí.

    Na klopě vlají stužky,
    z orchestru znějí bicí.
    Dozrál čas pro častušky
    a vstupu do milicí.

    Dozrál čas dilematu:
    "Být pro, anebo proti?"
    Pak čekat na výplatu
    jak jiní patrioti.

    Opilí od radosti
    si sami trochu lžeme,
    že zkouškou dospělosti
    opravdu dospějeme.

    Tak tanči, lásko sladká,
    protanči večer celý:
    ten bál - je křižovatka,
    dospělí nedospělí.

    Dostaneš místo lásky
    od těch, kdo všechno vědí,
    trojhlavé neotázky,
    čtyřhlavé odpovědi.

    Šumivé víno pění
    a dívky oblékly si
    namísto dětských snění
    dospělé kompromisy.

    Tak tanči, lásko sladká,
    protanči večer celý:
    ten bál - je křižovatka,
    dospělí - nedospělí.

    Opilí od radosti
    si všichni trochu lžeme,
    že zkouškou dospělosti
    opravdu dospějeme...
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Tlachapoud

    (Lewis Carroll v překladu Aloyse a Hany Skoumalových)

    Je svačvečer. Lysperní jezeleni
    Se vírně vrtáčejí v mokřavě.
    Vetchaří hadroušci jsou roztruchleni
    A selvy syští tesknoskuhravě.

    "Střez se, střez Tlachapouda, milý synu,
    má tlamu zubatou a ostrý dráp.
    Pták Zloškrv už se těší na hostinu,
    Vzteklitě číhá na tě Pentlochňap."

    Meč Šaršoun vytrh, pevně sevřel v dlani
    A v lese stopoval ty chvostnatce,
    Pak pod strom tumtum used v zadumání
    A hotovil se k divé šarvátce.

    A když tak zachmurděně odpočíval,
    Tu z huňatého lesa Tlachapoud
    Tam vtrhl šumohvizdně jako příval
    A s vrňoukáním chtěl ho napadnout.

    Ráz naráz sekal, šmik! Šmik! V stínu stromů
    Šaršounem mával stále lítěji,
    Až hlavu uťal mu a potom domů
    Se harcoslavně vrátil s trofejí.

    "Pojď na má prsa, však to byla túra
    S tím Tlachapoudem, chlap jsi od kosti.
    Oj nádhernajs, oj bašta. Hoja! Hurá!"
    A pochruchňával samou radostí.

    Je svačvečer. Lysperní jezeleni
    Se vírně vrtáčejí v mokřavě.
    Vetchaří hadroušci jsou roztruchleni
    A selvy syští tesknoskuhravě.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    ***

    Jsou protržené sny a třešně na sadech
    a dech a dech a dech a dech a dech adech

    Jsou cesty do Zaláskuživotdal
    a dál a dál a dál a dál a dál a dál

    Srdce je vlak




    ***

    Do tajemství tabákových slin
    v tvých ústech
    v mých ústech
    padá bílý únorový mráz

    V rumových sklínkách
    vyjí vlci neprošlapaných průsmyků

    Proč někdy není Proč
    Proč někdy zbývá jenom řádek
    vykrvácených Kdyby


    Ondřej Novotný - I. místo v literární soutěži Vladimíra Vokolka, kategorie od 25 do 35 let
    ELFOS
    ELFOS --- ---
    - Co mi dáš?
    - Nemám nic.
    - Já ti dám oči své.
    Co ty mi potom dáš?
    - Oslepnu, abych tě
    do smrti rukama
    hledati mohl v tmě.



    - Oldřich Mikulášek -
    ELFOS
    ELFOS --- ---
    Schody



    Porazili mě v boji
    v jednom krátkém dni. V druhém
    vše ponoří se do tmy.

    Kde čistý pramen, úsvit
    temného snění? Ptám se,
    kráčeje dolů po schodech
    svého času až k tichu,
    které mě pohlcuje.

    Žádné rty nedají mi
    odpověď na otázku.
    Smím si jen připomínat
    kroky a zašlou vládu
    svých mrtvých, poztrácené
    písně a smutnou chvíli,
    v které mi způsobili
    neztišitelnou bolest.



    Salvador Espriu: Zachráněná slova
    přeložil Jan Schejbal
    SONA1
    SONA1 --- ---
    a nášup:

    LANÝŽI, jsi takový hloubal, pověz nám tedy, kolik asi času jest potřeba, než jádro vlašského ořechu vzroste na lidský mozek?
    SONA1
    SONA1 --- ---
    JITROCELI, nebývá ti smutno o polednách tam nahoře v tvém minaretě?

    BLÍNE, oněmlý pěvče Sodomy, tvé zraky jsou vypáleny a kolem hlavy tvé plazivě krouží šílenství, pentle mdloby a nekonečných závratí – ty nejsmutnější ze všech, protože člověk potěšit tě nemůže ...

    PŘESLIČKO, vzpomene si někdo ještě na nás, až budou všechny stromy tak malé jako ty? Och, jak tě miluji, sestřičko, neboť jsi mi poslední svědkyní věků, kdy ještě nebylo lidí.

    JAHODNÍKU, pamatuješ, jak jsem hladíval netřesk tam na stráni nad Černou lávkou a jak mně jednou bylo líto těch krásných černo-modro-bílých per, která byla rozházena po zprahlém skalním mechu?

    KAPRADINO, dnes je tomu už dávno, pověz mi tedy, jaká to byla píseň, kterou pěly borovice a při níž se mi chtělo umříti? Jest možno, aby píseň mariánská byla ze všech nejsmutnější? Anebo proto tak se zachvíval hvozd a slzely staré skály, že to byla píseň poutnická? A pověz mi, může-li celý sbor zníti jako sólo? Kde vykrvácel ten hlas, a kde jej opět uslyším? Proč odcházejí ti nejdražší a proč nás nevzali s sebou! Hle, na celém světě není už bytosti, před níž bychom se nemuseli za něco hanbiti! Ó matko, a ty – nenávratná! Všichni chtějí od nás tak málo ...

    JETELI, není třeba, aby věděli čmeláci, že rekovnost jejich těla, zbarvení a hlas vytvořilo slunce po tajné úradě s hromy a blesky. A motýlové, můj bratře, pláčí jen svou krásou a tepotem křídel.

    BOROVICE, já zase bych řekl, že ze všeho nejlépe ti sluší veverka. Onen pták, nevím, zda tetřev či bažant, jest arciť vzácnější, tak jako básník indický, ale kráčíš-li, nezmítá se na tvé hlavě jako ryba v síti?

    Jakub Deml: Moji přátelé (nahodilý výběr)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Naše životy jsou truchlivé jak pláč
    Jednou kvečeru šel z herny mladý hráč
    venku sněžilo nad monstrancemi barů
    vzduch byl vlhký neboť chýlilo se k jaru
    avšak noc se chvěla jako prérie
    pod údery hvězdné artilérie
    které naslouchali u politých stolů
    pijáci nad sklenicemi alkoholů
    polonahé ženy v šatě z pávích per
    melancholikové jako v podvečer

    Bylo tu však něco těžkého co drtí
    smutek stesk a úzkost z života i smrti

    Vracel jsem se domů přes most Legií
    zpívaje si v duchu malou árii
    piják světel nočních bárek na Vltavě
    z hradčanského dómu bilo dvanáct právě
    půlnoc smrti hvězda mého obzoru
    v této vlahé noci z konce únoru

    Bylo tu však něco těžkého co drtí
    smutek stesk a úzkost z života i smrti

    Skláněje se z mostu uviděl jsem stín
    sebevrahův stín jenž padal do hlubin
    bylo tu však něco těžkého co pláče
    byl to stín a smutek hazardního hráče
    řekl jsem mu probůh pane co jste zač
    odvětil mi smutným hlasem nikdo hráč
    bylo tu však něco smutného co mlčí
    byl to stín jenž jako šibenice trčí
    stín jenž padal z mostu vykřikl jsem ach!
    ne vy nejste hráč! ne vy jste sebevrah!

    Šli jsme ruku v ruce oba zachránění
    šli jsme ruku v ruce v otevřeném snění
    za město kde počínaly Košíře
    z dálky mávaly nám noční vějíře
    nad kiosky smutku tance alkoholů
    šli jsme ruku v ruce nemluvíce spolu
    bylo tu však něco těžkého co drtí
    smutek stesk a úzkost z života i smrti

    Odemkl jsem dveře rozžal svítiplyn
    veda na nocleh svůj pouliční stín
    řek jsem pane pro nás pro oba to stačí
    nebylo tu však už stínu po mém hráči
    či to byl jen přízrak nebo sebeklam?
    stál jsem nad svým každodenním lůžkem sám

    Bylo tu však něco těžkého co drtí
    smutek stesk a úzkost z života i smrti

    V. Nezval: Edison (fragment)
    ELFOS
    ELFOS --- ---
    Prší po celé odpoledne
    to bude vrabečků mokrých
    prší jak pršelo by do rukou
    jak do tvých
    prší a kapky tančí
    na asfalt prší
    do skřivánčí
    prší po celý dlouhý den
    prázdné jsou ulice parky
    jen déšť je přítomen
    a prší bez přestávky
    prší po celé odpoledne
    prší jak pršelo už včera
    na město padá déšť a na trávník
    zrána i za večera
    mokré jsou chodníky
    mokrá je i tráva
    prší a pršet nepřestává
    nebe je stále tenčí
    na střechy prší
    a do brabenčí
    prší od rána do večera
    nepřestává a nemůže
    déšť padá na věž a na komíny
    déšť padá na růže
    prší a je to nekonečné
    zdá se že bude padat věčně
    do zahrad kolmý zlatý déšť
    prší a kapky tančí
    na asfalt prší
    do skřivánčí
    to bude sýkorek mokrých
    prší jak pršelo by do rukou
    jak do tvých


    *

    Jan Skácel: Déšť
    ELFOS
    ELFOS --- ---
    Potom je pusto, ticho, vyryto
    i s kořeny
    a na prach vypáleno.

    Kdo jiný o tom ví?

    Hromada sněhu na náměstí
    a možná lvi.


    *

    Jan Skácel: Potom
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    BALADA O OČÍCH TOPIČOVÝCH
    Jiří Wolker


    Utichly továrny, utichly ulice,
    usnuly hvězdy okolo měsíce
    a z města celého v pozdní ty hodiny
    nezavřel očí svých jenom dům jediný,
    očí svých ohnivých, co do tmy křičí,
    že za nimi uprostřed strojů, pák, kotlů a železných tyčí
    dělníků deset své svaly železem propletlo,
    aby se ruce a oči jim změnily ve světlo.

    „Antoníne, topiči elektrárenský,
    do kotle přilož!“

    Antonín dnes jak před lety dvaceti pěti
    železnou lopatou otvírá pec,
    plameny rudé ztad syčí a letí,
    ohnivá výheň a mládenec.
    Antonín rukama, jež nad oheň ztuhly,
    přikládá plnou lopatu uhlí,
    a že jenom z člověka světlo se rodí,
    tak za uhlím vždycky kus očí svých hodí
    a oči ty jasné a modré jak květiny
    v praméncích drátů nad městem plují,
    v kavárnách, v divadlech, nejraděj nad stolem rodiny
    v radostná světla se rozsvěcují.

    „Soudruzi, dělníci elektrárenští,
    divnou ženu vám mám.
    Když se jí do očí podívám,
    pláče a říká, že člověk jsem prokletý,
    že oči mám jiné, než jsem měl před lety.
    Když prý šla se mnou k oltáři,
    jako dva pecny velké a krásné byly,
    teď prý jak v talířku prázdném mi na tváři
    po nich jen drobinky dvě zbyly.“

    Smějí se soudruzi, Antonín s nimi
    a uprostřed noci s hvězdami elektrickými
    na svoje ženy si vzpomenou na chvíli,
    které tak často si dětinsky myslily,
    že muž na svět přišel, aby jim patřil.

    A Antonín zas jak před lety dvaceti pěti,
    jen těžší lopatou otvírá pec.
    Těžko je ženě vždy porozuměti,
    má jinou pravdu a pravdivou přec.
    Antonín očí květ v uhlené kusy
    přikládá, neví snad o tom, spíš musí,
    neboť muž vždycky očima širokýma
    se rozjet chce nad zemí a mít ji mezi nima
    a jako slunce a měsíc s obou stran
    paprsky lásky a úrody vjíždět do jejích bran.
    V tu chvíli Antonín, topič mozolnatý,
    poznal těch dvacet pět roků u pece, u lopaty,
    v nichž oči mu krájel plamenný nůž,
    a poznav, že stačí to muži, by zemřel jak muž,
    zakřičel nesmírně nad nocí, nad světem vším:

    „Soudruzi, dělníci elektrárenští,
    slepý jsem, — nevidím!“

    Sběhli se soudruzi,
    přestrašení celí,
    dvěma nocemi
    domů jej odváděli.
    Na prahu jedné noci
    žena s děckem sténá,
    na prahu dlouhé noci
    nebesa otevřená.

    „Antoníne,
    muži můj jediný,
    proč tak se mi vracíš,
    v tyto hodiny?
    Proč jsi se miloval
    s tou holkou proklatou,
    s milenkou železnou,
    ohněm a lopatou?
    Proč muž tu na světě
    vždycky dvě lásky má,
    proč jednu zabíjí
    a na druhou umírá?“

    Neslyší slepec, — do tmy se propadá
    a tma jej objímá a tma jej opřádá,
    raněné srdce už z hrudi mu odchází
    hledat si ve světě jinačí obvazy,
    však nad černou slepotou veselá lampa visí,
    to není veselá lampa, — to jsou oči čísi,
    to oči jsou tvoje, jež celému světu se daly,
    aby tak nejjasněj viděly a nikdy neumíraly,
    to jsi ty, topiči, vyrostlý nad těla zmučených střepy,
    který se na sebe díváš, ač sám ležíš slepý.

    Dělník je smrtelný,
    práce je živá,
    Antonín umírá,
    žárovka zpívá:

    Ženo má, — ženo má,
    neplač!
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    ZNÁŠ DÁLKU...

    Ivan Blatný

    Znáš dálku? Já ji znám. Na stropě, plném much,
    v ohyzdné světnici mám jazyk přilepený.
    Je parno v ulicích, jak olej hustý vzduch,
    kdosi se zasmál. Pes. Pomalá chůze ženy.

    Jde, kolébá se, jde a svírá koleny,
    bílými koleny a stehny naše mozky.
    Znáš dálku? Já ji znám. Proměny, proměny,
    déšť trhá plakáty a stírá barvy. Trosky.

    Z okna mám vyhlídku na pivovarský dvůr.
    Tajemné jeskyně a ve dne sudy. Sudy.
    Je ráno, drhnou zem. Lucerna mrtvých můr.
    Znáš dálku, já ji znám. A znám ji ve všem všudy.
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    U TEBE TEPLO JE…

    Jiří Orten

    U tebe teplo je, ach, to by se to spalo,
    hluboko do prachu ponořil bych se rád,
    z lítosti lijáků by tiše odkrápalo
    vše nahé na těle, ten zubožený akt.

    Oslepnout do světla v utuchajícím zpěvu!
    Cítím již na patře sám samet samoty,
    který mě opíjí a volá na prodlevu,
    aby se nebála a vešla do noty.

    Být mrtev, tatínku, nikomu nenáležet,
    neslyšet dupání, nemyslet, necítit,
    být mrtev, se sebou jen nevýslovně ležet,
    být navždy připraven, být dokončen a mít.

    Mít, míti aspoň to, aspoň to nejvěrnější,
    svou volnou nicotu, snít, že se rozkládá
    na krásné kostečky, být sám, být zamlklejší,
    být přesně uprostřed, být čas, být zahrada.

    Být mrtev pro ženy, být mrtev pro přátele,
    být mrtev pro úzkost, být mrtev pro mrtvé,
    být, ano, takto být, tak úplně a cele
    a neviděti nic, co lupením se zve.

    Ach tolik tepla máš, u tebe by se spalo,
    hluboko do prachu rád bych se ponořil,
    z lítosti lijáků by tiše odkrápalo
    štěstí, jež trpělo pro neviděný cíl.
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Cuahtémoc Méndez
    Něžný zpěv pro ně



    Dnes jsem strávil dopoledne pozorováním děvčat
    ze střední školy.
    Některé už mají pěkné nohy,
    malá a milá ňadra.
    Ale všechno jsou to ještě školačky,
    ale žádná z nich nestojí nohama na zemi,
    ale všechny se smějí, šťouchají a hrají si,
    jako by nevěděly, že Ježíš se svým pacifistickým plánem
    neuspěl,
    jako by nevěděly, že každou chvíli může svět vybouchnout
    a svatojánské holubice umírají nadějí,
    celou noc přilepené k žárovce.
    Dívky ze střední školy jsou šťastné a něžné;
    když jsou spolu, otrhávají sedmikrásky
    a mluví o svých chlapcích, o šatech, o francouzských
    filmech.
    Kdybych se k nim jen pokusil vetřít, měly by mě za blbce.
    Umím mluvit jenom o knihách, o knihách, o knihách,
    a ony mají jiné starosti, protože pukly z matiky,
    ale už si překládají písničky Micka Jaggera,
    už zbožňují noční prádlo, už jsou fanynky Toma Jonese;
    některé se už vidí jako herečky
    a mají ve svých pokojích plno barevných plakátů
    a plyšových zvířátek,
    celé odpoledne si zkoušejí před zrcadlem úsměvy
    a sní o tom, že je znásilní nějaký černoch. To je hrůza!
    Dívkami ze střední školy jsem vášnivě zaujat, ale nejsem
    černoch.
    Jako by se stále víc a víc vzdalovaly skutečnosti
    a ráno se z nich stávají Cornflakesy a v poledne
    Coca-coly.
    Nemyslí na to, že tyhle věci vytvořil člověk.
    Nemyslí na to, že stereo, hudba, šaty,
    to vše vytvořil člověk.
    Nemyslí na to, že všechny hodnoty vytvořil člověk.
    Dívky ze střední školy mají v srdci jakési
    spoluvlastnictví,
    ale netuší,
    že vášeň přestává být vášní,
    když se vyjeví.


    /Časopis Plural, 1976/
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Karel Toman
    PODZIM

    Večery kouzelné! V mlhách stříbrných
    měsíčních paprsků se taví sníh
    a mlýny hrají pod stráněmi.

    Dumavá práce zelenavých kol
    si zpívá šerem! Proč ten stesk a bol
    mou duši chyt a tlačí k zemi?

    I na mých polích praskal zlatý klas
    a za polední slunce svit se třás
    a tančil po vlnách mých polí.

    A pro mé zrno mlýny nehrají.
    Strništěm iluzí si hvízdají
    výsměšné větry... a to bolí.
    FIN
    FIN --- ---
    Ž. L.

    Vražda z afektu

    Té noci byl Měsíc rozlícen
    vztekle seknul srpem
    jenž nebohé obloze
    rozpáral ploché břicho.

    Nejprve se vyřinuly hvězdy
    v jejich závěsu
    nekonečné ticho.

    ***

    O. L.

    Zase se svlékáš
    že nemáš co říct nahlas
    a přes veškerou snahu
    ti cukají koutky

    Ani tentokrát se na ta prsa
    nemůžu dívat jinak
    než se dívám na svá
    odrážíš se na mně
    a v zákopech
    se nestřílí

    ***

    M. B.

    POSLYŠTE, PANE BÁSNÍKU

    poslyšte, pane básníku
    tohle jsou samý fráze
    kterejma jen tak ze zvyku
    záříte v noční Praze

    zoufalá touha po činu
    klene se vaší duší
    váš příběh voní po vínu
    a cigárko vám sluší

    poslyšte, pane poeto
    hodiny krásně plynou
    chtěl byste, jenže nejde to
    táhne z vás levný víno

    ne abych rozvířil váš kal
    ne abych za vás platil
    sčítáte, co už jste mi dal
    a co mi máte dáti

    na baru s dámou prokletou
    řešíte smysl bytí
    chtěl byste, jenže nejde to
    páchnete levným pitím

    sám pro sebe v svejch čtyřech zdech
    žijete z věčný slevy
    a topíte se v pocitech
    o kterejch svět nic neví

    hleďme ho, pana básníka
    a jeho prázdný fráze
    z fialovýho jazyka
    kanoucí kamsi na zem

    lidi má dávno přečtený
    z některejch typů zvrací
    radši by seděl u Seiny
    než v bistru na Pankráci

    zoufalá touha po činu
    slabost a kůže líná
    rád děláváte hrdinu
    nerad jste za zlosyna

    poslyšte, čas je vzácná věc
    dopiju, půjdu, platím
    nechci tu bejt, až spadne klec
    dejte, co máte dáti

    co dávno máte dáti
    FIN
    FIN --- ---
    ačkoliv se normálně zde varuji propagace, existují dobré důvody si myslet, že tento večer
    [ NATASHA @ AUTORSKÁ ČTENÍ A JINÉ LITERÁRNÍ AKCE A UDÁLOSTI ]
    bude poměrně zajímavý i pro čtenáře tohoto klubu
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Snad nebude nikomu vadit rozsáhlost textu.
    Nepovedlo se mi vložit to sem pomocí odkazu, aby byla zachována grafická úprava...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam