• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: To pravděpodobně znamená, že učení probíhá jenom jedním typem paměti - mechanickou/motorickou pamětí. Chybí tam vizuální, racionální/logická (tedy formální/harmonický rozbor) a z části i sluchová. Já mám s pamětí také problém. Jenže já rychle všechno zahrála z not, ale musela jsem se to učit zpaměti, to byl mor. Nejpevnější je paměť, když se učí ruce zvlášť, když jsou místa ve skladbě propojena s emočním obrazem a když jsou všechny pohyby rukou vědomé. Ale když není člověk sluchař, tak to trvá věčnost.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    A tak teda dotaz - máte konkrétní tip na noty v basovém klíči pro úplné začátečníky? Rád bych hrál oba klíče, ale nemám podle čeho. I ten Czerny kterého mám (Op. 599) zařazuje basový klíč až celkem později (souhlasím s tím, že té škole chybí větší průběžná rozmanitost). Nicméně se mi jeho skladby fakt líbí, přijdou mi hodně nápadité, už třeba hned druhá zahrnuje celkem hodně prvků, které pro mě začátečníka jsou hodně zajímavé a motivační. Pro srovnání - v BGS jsem v úplné pohodě u cca 55. skladby a přechod na tuhle 2. od Czerného mi dal celkem zabrat:


    A podobně se chci zeptat i na hru s předznamenáními. Taky bych si nerad udělal blok "co je v cé dur je fajn" a z křížků a béček chytat kopřivku. Čili ocením i tip na noty pro začátečníka s křížkama/béčkama.
    Začátečníkem myslím fakt začátečníka. :)
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    S učením zpaměti mám asi největší problém. Trvá mi to strašně dlouho, a to i u věcí, které znám. A prakticky dokud se to nenaučím více méně zpaměti, tak to nezahraju.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: To je fajn vlastnost, mít dobré uši a rychle se učit zpaměti - jen není dobré u toho zůstat, takže nějaké procvičování čtení bych doporučila. Jednak ty noty budou stále složitější a učení zpaměti tím bude také komplikovanější a jednak v notách je víc, než jen noty - přibudou fráze, pedalizace, akcenty, dynamika, jsou tam prstoklady, rytmus, pomlky... tempová označení, rozpisy ozdob... Já jsem listař, takže si musím připomínat, že někdy je výhodnější s některými typy pracovat víc přes paměť, ale stejně se musí hlídat a vyrovnávat "sluchaři". Když člověk dobře zvládá čtení z not (pak tzv. "z listu"), tak si také rychleji zahraje své oblíbené skladby, písničky, prozkoumá sám materiál, který se k němu dostane - docela mne překvapila jedna má žačka, teď ve 3. ročníku, nechala jsem ji chvíli ve třídě samotnou, šla jsem jí zkopírovat noty, a ona si mezitím začala zkoušet skladby, které jsem tam nechala v jiných notách... A šlo jí to lépe, než bych byla řekla. Takže já bych se přimlouvala za procvičování :-) někdy je to i úleva, když to dítě nemusí hrát, ale jen ty noty čte. A klidně pořád opakujte stejné skladby - tím si zafixuje pamětně právě grafickou podobu zápisu. A to je radost, když se ozve "jo, todle je vlastně to déčko, že jo" :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: já mám pocit, že naše dcera většinu skladeb velmi rychle umí zpaměti, takže vlastně ani nic číst nepotřebuje :-( ale díky za tipy, budu jí muset nějak dokopat k tomu, aby se ve hře z listu zlepšila a neskončila jako já...doživotní outsider v basáku :-)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Jojo, oni klavíristi v nauce jsou často "napřed" - nutně, prostě se setkávají rychleji s věcmi, které hromadně dělají děti až později. Jinak jak říkám - basový klíč je většinou horší ať tak nebo tak - je to notově méně zahuštěná sazba (dlouhé noty v levé, rychlé v pravé, v levé "nudná" figurace, v pravé melodie), ale svoje udělá i ten později nástup. To je někdy lépe se vrátit k jednodušším skladbám, kde ten bas. klíč je, ale dítě neřeší tolik rytmus, úhoz a pod. a soustředí se jen na čtení. Jinak nezbývá, než prostě číst nahlas i třeba dopředu v notách jenom jména not bez hraní - dost to pomůže. A taky si to psát.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: mně přišlo divný, že nauku měli o půl roku dřív než hru, ale basový klíč tam neberou dosud...takže houslový v podstatě znala ještě než hrábla na nástroj....čili i kdyby se na první hodině klavíru učila i basový, tak už tam bude ta půlroční mezera....btw já v basovém čtu hůř dodnes, tak mě ani nepřekvapilo, že to motá :-)))
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Napsala jsem tu odpověď dřív, než jsem si to přečetla, ale zcela to souzní s mou zkušeností.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, to jsou právě projevy toho, že je to pozdě :D Běžně hraju basový klíč fakt já nevím, po měsíci, dvou - děcka se je prostě učí číst současně - není to problém. Stejně v basovém čtou pomaleji, protože tam většinou těch not bývá méně, ale nemají v tom tenhle guláš. Já jsem to měla stejně s basákem - taky mi to zmotalo houslový... ale znám školy, kde prostě c1 v basovém a houslovém jsou na druhé stránce (takže tak třetí hodina...). Právě ta schopnost vnímat vzájemnou závislost toho zápisu je třeba pěstovat co nejdřív. Co to tak dělám, tak nemám problém - snad jen u dětí s nějakou diagnostikovanou "dys", ale tam je fuk, jestli je to houslový nebo basový.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    MEDVED007: jenze ta zmatenost muze paradoxne byt prave proto, ze "ta druha moznost" prisla moc pozde, kdy ta prvni uz byla moc zazita. ja se treba hned ted v zacatku intenzivne ucim cist houslovy i basovy klic, abych oba vnimal pokud mozno stejne a nevytvoril si v podvedomi "prioritu".
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: vážně myslíš, že je v BGS basák pozdě ? mě teda přišlo, že když v něm dcera začla hrát po necelém roce, spíš půlroce učení hry, tak to bylo brzy....jako zvládla ho, to jo, ale přišlo mi, že to vůbec není v souladu s naukou, kde se za rok a půl k němu snad ani nepropracovali. navíc mi připadá, že od té doby, co hraje v basovém klíči se jí ztratila původní jistota hry v houslovém...jakoby už si nebyla jistá, jak to vlastně je, takže teď to střídavě motá v obou klíčích.....připomíná mi to situaci, kdy jsem poprvé řídila vlevo...od té doby už si nikdy nejsem stoprocentně jistá, kterým směrem mám objíždět kruháč :-))
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Carl Czerny má hromady klavírních "škol", většinou jsou to prstová cvičení a etudy, ale kdo ho zná lépe ví, že to byl i schopný skladatel sonát a delších útvarů, které se ale bohužel nehrají. Metodicky je to opět spíš pro starší žáky, pro děti je to moc dril. Ale ty nadanější se tomu asi nevyhnou. BGS je v něčem až moc pomalá - častá kritika pozdního zařazení basového klíče je podle mne oprávněná. Nemám problém pracovat v basovém klíči prakticky ihned, jak se začne hrát z not - a staví na tom i většina zahraničních škol. Děti s tím problém nemají. Naopak ho mají, když rok, dva hrají jen v houslovém a potom najednou na ně bafne basák. Ale i jiné nedostatky ta škola má - malou podporu pohyblivosti ruky z místa, dlouho ignoruje pro ruku přirozenější hru na černých klávesách atd. Ale vždycky záleží na schopnosti učitele s tím notovým materiálem pracovat...
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: Tak starší žák pracuje zcela jinak. Ale jednoznačně jsem právě pro doplňování různým materiálem podle individuálních potřeb:-)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    NIMUI: Na Vrabčáka a Vrabčáka s vrabčicí nedám dopustit. :)

    Já mám kromě BGSky ještě klavírní školu Karla Czerného. Doporučil mi ji kdosi v USA, je tedy možné, že tam se jede podle ní. Přijde mi jako šikovný doplnění k BGS. BGSka mi připadá taková laskavější k úplnému začátečníkovi - žádné zákeřnosti, pozvolný vývoj. Czerný mi přijde, že má víc záludností. Proto mám rád obojí. Ale samozřejmě - můj pohled je pohled toho, kdo se s tím teprve potýká.
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    NIMUI: Začínal jsem v 16 letech a saraurea jsme projeli za rok a pul. Většinu skladeb jsem hrál jenom na začátku. Potom, vzhledem k tomu, že to učitelka zpaměti, jsem hrál tady jednu, tady druhou. A teďkom mám oskenované věci + album etud, ale nevím, od koho je. Ale myslím, že od nějakých z Prahy, co vzali několik alb a vybrali z nich. Jsou tam i věci z lemoina a tak. Technická vyspělost 4., myslím.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: Může být - problém je v tom, že naprostá většina učitelů to používá tak, že prostě jde číslo po číslu a má pocit, že to stačí - navíc u každého žáka stejně. A to nestačí u žádné školy.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Tak, jak kam :-) u nás to je pomalu zakázané - paní zakladatelka byla už alergická na vrabčáka s vrabčicí a taneček :D Teď už to zase můžeme hrát, ale už to prostě nehraje každé dítě a stejně blbě... ten výběr skladeb a nabídka materiálu je obrovská, musí se holt hledat.
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    Chvilku mi trvalo, než mi došlo, co to BGS je... Tady se tomu říká jednoduše sarauer. Pokud s tím učitel umí pracovat, tak je to v pohodě. Každopádně moje 76letá učitelka je naprosto parádní.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: čekala bych, že za 20 let od revoluce sem vtrhne nějaká moderna a ono nic :-)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Tak já z toho také hrála jako dítě. A moje babička... Holt trochu monopol. Ale je zvláštní, že se sem nedostalo tolik ruských škol - ty nebyly špatné, mám teď dvě a obě BGs trumfnou. Klavír není jediný obor, ve kterém se něco trochu uměle zakořenilo a zůstalo to tam. Mne taky překvapuje, jak se pořád drží - jak říkám, jsou v ní super skladby, ale metodicky je to opravdu nedobré. Ale taky je fakt, že prostě nic jiného nebylo (ještě vím o jedné, ale ještě starší škole) a potom jen ty prvorepublikové drily...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam