• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    Cteni not pred spanim je super vec. Pochopil jsem malou, ze muze byt po trech vetach ze slabikare skutecne unavena. Zitra ji koupim cokoladu na omluvu, ze jsem ji to neveril.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Ty jo, tak tomu říkám odhodlání :-) - a jo, když člověk čte bez problémů, usnadňuje to ostatní hru. A myslím, že právě to učení "odshora" je logičtější i proto, že cca jedna oktáva se tradičně zapisuje v obou klíčích (podle výhodnosti, logiky zápisu, podle potřeby), takže si to člověk lépe uvědomí. To, že jeden a týž tón lze zapsat v obou klíčích. Navíc ta tzv. malá basová oktáva je u začátečnických skladeb častější.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    NIMUI: dík. mně například hodně pomohlo, když tu zaznělo (tuším že od tebe), že je šikovné se učit basák "odshora" od c1. taková zdánlivá drobnost, ale hrozně mě nakopnula. já se ho do té chvíle učil kdesi odspodu a bylo to zbytečně zmatené. tudíž mě zajímalo, jestli takovýchhle vychytávek nemá hudební nauka víc, abych se zbytečně netrápil. cítím, že se na čtení not chci teď hodně zaměřit, že se to náramně hodí už v začátcích. myslím, že čím víc napiluju "ty věci okolo", tím víc se pak budu moct soustředit na hraní jako takové. teď si tisknu noty a před spaním je čtu namísto knihy. :)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Hm, asi nějaké vychytávky budou, ale bude jich málo - já mám pro prťata např. pexeso (dá se koupit), kde vždycky u jedné karty z dvojice je napsán název noty a u druhé není. Je tam houslový i bysový klíč.

    Ale jinak podle mne je nejlepší si uvědomit, kde se ty dva klíče kříží http://nd03.jxs.cz/093/908/e889f3d673_54569981_o2.gif.
    A na to je nejlepší hra v protipohybu a říkat si pěkně k tomu ty noty nahlas. Taky s děckama před tím, než něco hrajeme, tak jenom ty noty čteme. Aby byl klid si to i odpočítat, zjistit, že se tam něco opakuje a potom to čtení při samotném hraní jde rychlejí a zároveň si fixují tu vizuální podobu. Partitury jako takové se nečtou, na to není (časový) prostor. Někdy dovolím třeba napsat do not jeden, dva záchytné body pro "odečítání", ale ne všude. Je to stejné, jako když se člověk učí číst písmenka - čím víc se toho přečte, tím lépe. A když si k tomu člověk i něco napíše, o to lépe - třeba psát stupnice v basovém klíči :-) nebo akordy.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MISERY: Blbě :D Prostě na jeden nástroj bude hrát technicky dobře a na druhý ne. U klavru je to kvuli základnímu postavení prstů a zápěstí, přímému úhozu z prstových kloubků a posilování svalů na prstech při jejich osamostatňování. Hrát lze i s nataženými prsty... ale holt ne vše a ne klavíristicky správně. Prostě jeden nástroj v tom případě vede. Což je odpověď na komentář
    PAPRIKODLAK: Jenom k těm hodinkám (a prstýnkům), jde o to, že při správné hře se svaly na prstech a předloktí (i jinde samozřejmě) napínají. A pokud jsou ty různé "objímky" poměrně napevno, tak může docházet k horšímu prokrvování a dalším problémům. Je to výraznější u dlouhodobější hry, ale u nějakého hraní pro radost to mít důsledky nebude. Ale je to minimálně pohodlnější.
    MISERY
    MISERY --- ---
    NIMUI: Jak by se dlouhý nehty řešily u dítěte, který hraje zároveň na kytaru a na jedný ruce ty dlouhý nehty prostě potřebuje? :)

    PAPRIKODLAK: Aha, koukám, že mne napadlo uplně to samé :)

    MICKEY_MOUSE: Já se jako 4letá učila noty tak, že mi je moje soukromá učitelka napsala vždycky do sešitu a já pod ně za domácí úkol psala písmenka. Písmenka jsem už v té době uměla, takže to nebyl problém. No... a pak u jsem je uměla, takže jak se to učí v hudebce normálně, to moc nevím... :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    REPLIKANT: naší mladý je 7 :-)


    MICKEY_MOUSE: mě teda připadá, že v hudebce se učí hlavně praxí :-) holka začínala hrát když uměla jakž takž číst c1-c2...a to ne moc bezpečně....ale praxí se v tom rychle zlepšíla
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    Můžu se zeptat, jak se učí číst noty v hudebce? Je na to nějaká speciální metodika, nějaké "finty" apod.? Čtou se třeba partitury nebo jak se postupuje. Uvědomuju si čím dál víc, že bych neměl běhat dopředu s hraním, dokud nebudu rutinně zvládat čtení, a tak bych se mu teď věnoval intenzívněji. Tudíž zjišťuju, jestli na to je nějaká speciální metida, anebo prostě číst noty, číst noty, číst noty... Dík.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    MEDVED007: Haha, sic nemám vlastní ale připomíná mi to neteř, ta má jako obhajobu "maminka říkala", a to aj když se bavíme že sever je nahoře na mapách (ale je jí teprve 6)

    FIFI: Jasně chápu, ale neber to teď špatně, ale zdá se mi, že ktomu přistupuješ hodně odevzdaně a pesimisticky, buď optimista a dej na přirozený cit, hudba je také o citu, věřím, že i naprostý laik dokáže poznat křečovitou hru od uvolněné atd.. chci tím říci, že i velice dobrým muzikantům se občas stává, že jejich ratolest, vlivem absolutní kontroly (protože nástroj plně ovládají) dokázali nástroj naprosto znechutit, takže to rozhodně neznamená, když naopak víš tužku, že nepoznáš kdy to voře, šulí či hraje falešně.
    FIFI
    FIFI --- ---
    NIMUI: nehty ma kratke, zadne dlouhe, ovsem tedy barvy hrozny, tmave fialova, tmave neco, ted ma treba vodnickou zelenou. Myslim, ze z toho vyroste a zas bude klid:)

    Jinak nase ucka klaviru nechtela, abych na hodinach byla. Naopak ucitelka fletny toto chtela 2 roky, pak uz ne, aby jako byl samostatny, tak nevim.
    REPLIKANT: syn hral na zobcovku a to jsem na hodiny chodila, ted hraje na pricnou fletnu a taky nic nepoznam, stejne jako u klaviru prece nevim, kde ma mit ktery prst, kde v notach, kde dela chybu, kde ma spatny rytmus.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: já se snažím na hodinu dcery chodit vyzvedávat dycky tak 5-10 minut před koncem, aby mi učitelka dycky řekla co je třeba procvičit a kde je problém, co má nového a tak....je to docela užitečné pro všechny


    FIFI: nedělej si iluze, že rodič hrající na nástroj to nějak zásadně vytrhne....sice holce dokážu skladbu předehrát než s ní začne a poznám když to kope podle zápisu z not, ale když třeba dělá nějakou technickou chybu a já jí to vytknu, tak se dozvím, že paní učitelka říkala něco jiného a blablablablabla...naprostá klasika na poslední hodině...doma jednu skladbu hrála blbě, říkala jsem jí to, ale mladá dáma je samozřejmě nejchytřejší.....učitelka z toho byla na konci hodiny perplex jaktože to hraje tak blbě (technická věc,kterou už má dávno zvládat).....když se dozvěděla, že jsem to dceři říkala, ale jaksi zbytečně, tak mi samozřejmě nevěřila, že to milé, hodné , snaživé dítě je na rodiče taková saň :-)))
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    NIMUI: Já hraju s hodinkama a na pravé ruce dlouhými nehty (to jsou ti kytaristi, no) a taky žiju.. :D
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: :D To s těmi nehty mě pobavilo, proč by je nemohla mít nalakované? Dlouhé ne, to chápu. A také bez prstýnků a náramků (zdravítní důvody). Ale lak? Klidně příšerný :-D
    A to jsou hezké učebnice. K tomu dohledu rodiče - já se snažím do žákovské podrobně psát, co chci, aby se cvičilo (ne jen čísla a názvy skladeb, ale způsob nácviku, postup...). Potom je důležité, pokud rodič nemůže být na každé hodině u začátečníka, aby zašel alespoň někdy - ukážu a vysvětlím, co ty moje slohy v ŽK znamenají. I to pomůže. Stejně tak to vysvětluju na přehrávkách. Je důležité, aby se dítko naučilo trochu pracovat samo, rodič by asi měl dohlédnout na to, aby se cvičilo relativně pravidelně a to, co se civičti má a ne jen to, co se už umí :-). Kvůli tomu, že rodič nehraje na klavír, jsme rozhodně žádné dítě nevyhodili. Žáci, kteří od nás byli odejiti, byli odejiti kvůli neplacení...
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    FIFI: Možná po pěti letech taky trochu přijmout dcery koníček za svůj, pokud cítíš že interakce pomůže aby ta hudební výchva nebyla podle tebe k ničemu, začni s teorií a pak základy rytmu, ale z osobní zkušenosti vim jak je těžký učit se na nástroj a rodiče absolutně netušící, je to náročný, ale podobný jako později na studijích, kdy ti taky nikdo z okolí nepomůže třeba s numerickou matematikou, ale dát to musíš nebo letíš.
    FIFI
    FIFI --- ---
    Ja mam nejak jednoduse pocit, ze rodic, ktery sam na klavir neumi ani na zadny jiny nastroj neumi, vubec nemuze diteti pomoci a dite bude za chvili ze ZUS vyhozeno. Copak ja vim, jak je to s basovym klicem a krizky a s rukou a palcem atd.? Kdyz me male dite neco nevi ohledne not, jde se zeptat starsiho, kdyz to nevi ani on, tak bud si na to nejak dite prijde nebo ma smulu.
    No a vcera tam jeste dostala holka vynadano, ze ma nalakovane nehty. Ehm, ja vim, ze ma prisernou barvu, ale necham to plynout, nezakazuji nic, je mi jasne, ze obdobi desnych barev odezni, proste puberta.. a vetsinou, nez jde na klavir, nehty odlakujeme, na vcerejsek to dceru nenapadlo odlakovat, mne taky ne a dostala sprdunk.

    NIMUI: dcera hrala z Borove Od peřinky ke školičce, pak Janžurová Nová klavírni skola a Nova klavírní skola 2. Vsechny noty jsme kupovali a kolikrat mela na hodine dve tluste knihy, k tomu dva zpevniky Ja písnicka a mela to na zada tezke, az se prohybala. Takze chapu Medveda, ze noty kopiruje.

    Jenze mam pocit, ze nejsem schopna hlidat, ze dcera ma cvicit tohle takhle, tady ma udelat toto, nejsem schopna v notach nic precist, kdyz hraje a stojim u ni, vubec nevim, kde hraje. Takhle uz roky. Nevim, jak ma skladba znit spravne, nektere chyby nepoznam - jo poznam tak kdyz se zasekne :), nepoznam rytmus.. A presto vsechno ma dcera timhle zpusobem dosla do pateho rocniku, hraje 7 let - skoro dva roky pripravka a pak pet let a prakticky vsichni, co s ni zacinali, uz nechodi. No tak nevim, kolik let jeste bude chodit, kdyz zazemi doma nema a ke vsemu ma ten blbej klavir.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    jelikoz me to fakt zaujalo, poridil jsem na otestovani Novou klavirni skolu a taky tu Klavirni prvouku, prestoze je pro deti 4-7 let. Zaujalo me, ze uplne od zacatku jedou v basovem klici i v krizkach a chtel jsem to otestovat. A hned prvni dojem me moc prijemne prekvapil. Basovy klic je tam TAK nenasilne nasazeny, ze smekam. V jednoduchosti je sila a uz za tohle se ty tri stovky vyplatily investovat.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Za mne ta Evropská klavírní škola v kombinaci s Klavírní prvoukou + doporučuji nahlédnout i do té Nové klavírní školy. Existuje také sešit Hrajeme podle not (tuším od Šimkové, ale moc jej neznám).
    Basový klíč: palce na c1 - v houslovém klíči zapsané na pomocné lince pod notovou osnovou, v basovém na pomocné lince nad notovou osnovou = dobře se to pamatuje. Je to táž klávesa a od ní se hraje protipohybem pět tónů (pravou nahoru, levou dolu), člověk se naučí půlku basové oktávy, ani neví jak.
    Hra křížků: Také doporučuji hned začít - nejpřirozenější pozice ruky na klavíru je s palcem na e a ostatní prsty na 3 černých a malíček na h. Nejjednodušší stupnice na klavír jsou H dur a E dur. Existuje super cvičení: palec na h + zahrát současně 2 následující černé (cis, dis) + podložit palec na e + zahrát současně 3 černé (fis, gis, ais) + podložit palec opět na h... a tak dokola. Levou obdobně, ideálně začít směrem dolů (opět palec na h a na e). A když se to potom rozloží, je z toho H dur. Křížky brzy zařazují všechny novější školy.
    K tomu Czernému - ty jeho krátké skladbičky se dřív hrávaly s transpozicemi - jsou velmi často psané v C dur, ale počítalo se s tím, že si je student převede ještě do dalších jiných tónin (D, G, A, E, ale i F, B, Es)...
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    MICKEY_MOUSE: V bassu je to o dva tóny níž. Tak to dělám já. I.e. v houslovém je na horní lince f, v basovém je na druhé lince z vrchu. Ale když už s tím nějaký ten rok a půl hraju, tak ty noty poznám už od pohledu.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: To pravděpodobně znamená, že učení probíhá jenom jedním typem paměti - mechanickou/motorickou pamětí. Chybí tam vizuální, racionální/logická (tedy formální/harmonický rozbor) a z části i sluchová. Já mám s pamětí také problém. Jenže já rychle všechno zahrála z not, ale musela jsem se to učit zpaměti, to byl mor. Nejpevnější je paměť, když se učí ruce zvlášť, když jsou místa ve skladbě propojena s emočním obrazem a když jsou všechny pohyby rukou vědomé. Ale když není člověk sluchař, tak to trvá věčnost.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    A tak teda dotaz - máte konkrétní tip na noty v basovém klíči pro úplné začátečníky? Rád bych hrál oba klíče, ale nemám podle čeho. I ten Czerny kterého mám (Op. 599) zařazuje basový klíč až celkem později (souhlasím s tím, že té škole chybí větší průběžná rozmanitost). Nicméně se mi jeho skladby fakt líbí, přijdou mi hodně nápadité, už třeba hned druhá zahrnuje celkem hodně prvků, které pro mě začátečníka jsou hodně zajímavé a motivační. Pro srovnání - v BGS jsem v úplné pohodě u cca 55. skladby a přechod na tuhle 2. od Czerného mi dal celkem zabrat:


    A podobně se chci zeptat i na hru s předznamenáními. Taky bych si nerad udělal blok "co je v cé dur je fajn" a z křížků a béček chytat kopřivku. Čili ocením i tip na noty pro začátečníka s křížkama/béčkama.
    Začátečníkem myslím fakt začátečníka. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam