• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici


    Pouze pro NYXáky je zde k dispozici FTP s notama pro vzájemné vyměňování



    Pokud budete uploadovat své noty, uvádějte tam prosím celé názvy skladeb, nejlíp včetně autora (i když to bude v adresáři s autorem).
    Soubory, co patří k sobě, házejte do archivu (zip).
    rozbalit záhlaví
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    MEDVED007: Haha, sic nemám vlastní ale připomíná mi to neteř, ta má jako obhajobu "maminka říkala", a to aj když se bavíme že sever je nahoře na mapách (ale je jí teprve 6)

    FIFI: Jasně chápu, ale neber to teď špatně, ale zdá se mi, že ktomu přistupuješ hodně odevzdaně a pesimisticky, buď optimista a dej na přirozený cit, hudba je také o citu, věřím, že i naprostý laik dokáže poznat křečovitou hru od uvolněné atd.. chci tím říci, že i velice dobrým muzikantům se občas stává, že jejich ratolest, vlivem absolutní kontroly (protože nástroj plně ovládají) dokázali nástroj naprosto znechutit, takže to rozhodně neznamená, když naopak víš tužku, že nepoznáš kdy to voře, šulí či hraje falešně.
    FIFI
    FIFI --- ---
    NIMUI: nehty ma kratke, zadne dlouhe, ovsem tedy barvy hrozny, tmave fialova, tmave neco, ted ma treba vodnickou zelenou. Myslim, ze z toho vyroste a zas bude klid:)

    Jinak nase ucka klaviru nechtela, abych na hodinach byla. Naopak ucitelka fletny toto chtela 2 roky, pak uz ne, aby jako byl samostatny, tak nevim.
    REPLIKANT: syn hral na zobcovku a to jsem na hodiny chodila, ted hraje na pricnou fletnu a taky nic nepoznam, stejne jako u klaviru prece nevim, kde ma mit ktery prst, kde v notach, kde dela chybu, kde ma spatny rytmus.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: já se snažím na hodinu dcery chodit vyzvedávat dycky tak 5-10 minut před koncem, aby mi učitelka dycky řekla co je třeba procvičit a kde je problém, co má nového a tak....je to docela užitečné pro všechny


    FIFI: nedělej si iluze, že rodič hrající na nástroj to nějak zásadně vytrhne....sice holce dokážu skladbu předehrát než s ní začne a poznám když to kope podle zápisu z not, ale když třeba dělá nějakou technickou chybu a já jí to vytknu, tak se dozvím, že paní učitelka říkala něco jiného a blablablablabla...naprostá klasika na poslední hodině...doma jednu skladbu hrála blbě, říkala jsem jí to, ale mladá dáma je samozřejmě nejchytřejší.....učitelka z toho byla na konci hodiny perplex jaktože to hraje tak blbě (technická věc,kterou už má dávno zvládat).....když se dozvěděla, že jsem to dceři říkala, ale jaksi zbytečně, tak mi samozřejmě nevěřila, že to milé, hodné , snaživé dítě je na rodiče taková saň :-)))
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    NIMUI: Já hraju s hodinkama a na pravé ruce dlouhými nehty (to jsou ti kytaristi, no) a taky žiju.. :D
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: :D To s těmi nehty mě pobavilo, proč by je nemohla mít nalakované? Dlouhé ne, to chápu. A také bez prstýnků a náramků (zdravítní důvody). Ale lak? Klidně příšerný :-D
    A to jsou hezké učebnice. K tomu dohledu rodiče - já se snažím do žákovské podrobně psát, co chci, aby se cvičilo (ne jen čísla a názvy skladeb, ale způsob nácviku, postup...). Potom je důležité, pokud rodič nemůže být na každé hodině u začátečníka, aby zašel alespoň někdy - ukážu a vysvětlím, co ty moje slohy v ŽK znamenají. I to pomůže. Stejně tak to vysvětluju na přehrávkách. Je důležité, aby se dítko naučilo trochu pracovat samo, rodič by asi měl dohlédnout na to, aby se cvičilo relativně pravidelně a to, co se civičti má a ne jen to, co se už umí :-). Kvůli tomu, že rodič nehraje na klavír, jsme rozhodně žádné dítě nevyhodili. Žáci, kteří od nás byli odejiti, byli odejiti kvůli neplacení...
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    FIFI: Možná po pěti letech taky trochu přijmout dcery koníček za svůj, pokud cítíš že interakce pomůže aby ta hudební výchva nebyla podle tebe k ničemu, začni s teorií a pak základy rytmu, ale z osobní zkušenosti vim jak je těžký učit se na nástroj a rodiče absolutně netušící, je to náročný, ale podobný jako později na studijích, kdy ti taky nikdo z okolí nepomůže třeba s numerickou matematikou, ale dát to musíš nebo letíš.
    FIFI
    FIFI --- ---
    Ja mam nejak jednoduse pocit, ze rodic, ktery sam na klavir neumi ani na zadny jiny nastroj neumi, vubec nemuze diteti pomoci a dite bude za chvili ze ZUS vyhozeno. Copak ja vim, jak je to s basovym klicem a krizky a s rukou a palcem atd.? Kdyz me male dite neco nevi ohledne not, jde se zeptat starsiho, kdyz to nevi ani on, tak bud si na to nejak dite prijde nebo ma smulu.
    No a vcera tam jeste dostala holka vynadano, ze ma nalakovane nehty. Ehm, ja vim, ze ma prisernou barvu, ale necham to plynout, nezakazuji nic, je mi jasne, ze obdobi desnych barev odezni, proste puberta.. a vetsinou, nez jde na klavir, nehty odlakujeme, na vcerejsek to dceru nenapadlo odlakovat, mne taky ne a dostala sprdunk.

    NIMUI: dcera hrala z Borove Od peřinky ke školičce, pak Janžurová Nová klavírni skola a Nova klavírní skola 2. Vsechny noty jsme kupovali a kolikrat mela na hodine dve tluste knihy, k tomu dva zpevniky Ja písnicka a mela to na zada tezke, az se prohybala. Takze chapu Medveda, ze noty kopiruje.

    Jenze mam pocit, ze nejsem schopna hlidat, ze dcera ma cvicit tohle takhle, tady ma udelat toto, nejsem schopna v notach nic precist, kdyz hraje a stojim u ni, vubec nevim, kde hraje. Takhle uz roky. Nevim, jak ma skladba znit spravne, nektere chyby nepoznam - jo poznam tak kdyz se zasekne :), nepoznam rytmus.. A presto vsechno ma dcera timhle zpusobem dosla do pateho rocniku, hraje 7 let - skoro dva roky pripravka a pak pet let a prakticky vsichni, co s ni zacinali, uz nechodi. No tak nevim, kolik let jeste bude chodit, kdyz zazemi doma nema a ke vsemu ma ten blbej klavir.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    jelikoz me to fakt zaujalo, poridil jsem na otestovani Novou klavirni skolu a taky tu Klavirni prvouku, prestoze je pro deti 4-7 let. Zaujalo me, ze uplne od zacatku jedou v basovem klici i v krizkach a chtel jsem to otestovat. A hned prvni dojem me moc prijemne prekvapil. Basovy klic je tam TAK nenasilne nasazeny, ze smekam. V jednoduchosti je sila a uz za tohle se ty tri stovky vyplatily investovat.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Za mne ta Evropská klavírní škola v kombinaci s Klavírní prvoukou + doporučuji nahlédnout i do té Nové klavírní školy. Existuje také sešit Hrajeme podle not (tuším od Šimkové, ale moc jej neznám).
    Basový klíč: palce na c1 - v houslovém klíči zapsané na pomocné lince pod notovou osnovou, v basovém na pomocné lince nad notovou osnovou = dobře se to pamatuje. Je to táž klávesa a od ní se hraje protipohybem pět tónů (pravou nahoru, levou dolu), člověk se naučí půlku basové oktávy, ani neví jak.
    Hra křížků: Také doporučuji hned začít - nejpřirozenější pozice ruky na klavíru je s palcem na e a ostatní prsty na 3 černých a malíček na h. Nejjednodušší stupnice na klavír jsou H dur a E dur. Existuje super cvičení: palec na h + zahrát současně 2 následující černé (cis, dis) + podložit palec na e + zahrát současně 3 černé (fis, gis, ais) + podložit palec opět na h... a tak dokola. Levou obdobně, ideálně začít směrem dolů (opět palec na h a na e). A když se to potom rozloží, je z toho H dur. Křížky brzy zařazují všechny novější školy.
    K tomu Czernému - ty jeho krátké skladbičky se dřív hrávaly s transpozicemi - jsou velmi často psané v C dur, ale počítalo se s tím, že si je student převede ještě do dalších jiných tónin (D, G, A, E, ale i F, B, Es)...
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    MICKEY_MOUSE: V bassu je to o dva tóny níž. Tak to dělám já. I.e. v houslovém je na horní lince f, v basovém je na druhé lince z vrchu. Ale když už s tím nějaký ten rok a půl hraju, tak ty noty poznám už od pohledu.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: To pravděpodobně znamená, že učení probíhá jenom jedním typem paměti - mechanickou/motorickou pamětí. Chybí tam vizuální, racionální/logická (tedy formální/harmonický rozbor) a z části i sluchová. Já mám s pamětí také problém. Jenže já rychle všechno zahrála z not, ale musela jsem se to učit zpaměti, to byl mor. Nejpevnější je paměť, když se učí ruce zvlášť, když jsou místa ve skladbě propojena s emočním obrazem a když jsou všechny pohyby rukou vědomé. Ale když není člověk sluchař, tak to trvá věčnost.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    A tak teda dotaz - máte konkrétní tip na noty v basovém klíči pro úplné začátečníky? Rád bych hrál oba klíče, ale nemám podle čeho. I ten Czerny kterého mám (Op. 599) zařazuje basový klíč až celkem později (souhlasím s tím, že té škole chybí větší průběžná rozmanitost). Nicméně se mi jeho skladby fakt líbí, přijdou mi hodně nápadité, už třeba hned druhá zahrnuje celkem hodně prvků, které pro mě začátečníka jsou hodně zajímavé a motivační. Pro srovnání - v BGS jsem v úplné pohodě u cca 55. skladby a přechod na tuhle 2. od Czerného mi dal celkem zabrat:


    A podobně se chci zeptat i na hru s předznamenáními. Taky bych si nerad udělal blok "co je v cé dur je fajn" a z křížků a béček chytat kopřivku. Čili ocením i tip na noty pro začátečníka s křížkama/béčkama.
    Začátečníkem myslím fakt začátečníka. :)
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    S učením zpaměti mám asi největší problém. Trvá mi to strašně dlouho, a to i u věcí, které znám. A prakticky dokud se to nenaučím více méně zpaměti, tak to nezahraju.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: To je fajn vlastnost, mít dobré uši a rychle se učit zpaměti - jen není dobré u toho zůstat, takže nějaké procvičování čtení bych doporučila. Jednak ty noty budou stále složitější a učení zpaměti tím bude také komplikovanější a jednak v notách je víc, než jen noty - přibudou fráze, pedalizace, akcenty, dynamika, jsou tam prstoklady, rytmus, pomlky... tempová označení, rozpisy ozdob... Já jsem listař, takže si musím připomínat, že někdy je výhodnější s některými typy pracovat víc přes paměť, ale stejně se musí hlídat a vyrovnávat "sluchaři". Když člověk dobře zvládá čtení z not (pak tzv. "z listu"), tak si také rychleji zahraje své oblíbené skladby, písničky, prozkoumá sám materiál, který se k němu dostane - docela mne překvapila jedna má žačka, teď ve 3. ročníku, nechala jsem ji chvíli ve třídě samotnou, šla jsem jí zkopírovat noty, a ona si mezitím začala zkoušet skladby, které jsem tam nechala v jiných notách... A šlo jí to lépe, než bych byla řekla. Takže já bych se přimlouvala za procvičování :-) někdy je to i úleva, když to dítě nemusí hrát, ale jen ty noty čte. A klidně pořád opakujte stejné skladby - tím si zafixuje pamětně právě grafickou podobu zápisu. A to je radost, když se ozve "jo, todle je vlastně to déčko, že jo" :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: já mám pocit, že naše dcera většinu skladeb velmi rychle umí zpaměti, takže vlastně ani nic číst nepotřebuje :-( ale díky za tipy, budu jí muset nějak dokopat k tomu, aby se ve hře z listu zlepšila a neskončila jako já...doživotní outsider v basáku :-)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Jojo, oni klavíristi v nauce jsou často "napřed" - nutně, prostě se setkávají rychleji s věcmi, které hromadně dělají děti až později. Jinak jak říkám - basový klíč je většinou horší ať tak nebo tak - je to notově méně zahuštěná sazba (dlouhé noty v levé, rychlé v pravé, v levé "nudná" figurace, v pravé melodie), ale svoje udělá i ten později nástup. To je někdy lépe se vrátit k jednodušším skladbám, kde ten bas. klíč je, ale dítě neřeší tolik rytmus, úhoz a pod. a soustředí se jen na čtení. Jinak nezbývá, než prostě číst nahlas i třeba dopředu v notách jenom jména not bez hraní - dost to pomůže. A taky si to psát.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: mně přišlo divný, že nauku měli o půl roku dřív než hru, ale basový klíč tam neberou dosud...takže houslový v podstatě znala ještě než hrábla na nástroj....čili i kdyby se na první hodině klavíru učila i basový, tak už tam bude ta půlroční mezera....btw já v basovém čtu hůř dodnes, tak mě ani nepřekvapilo, že to motá :-)))
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Napsala jsem tu odpověď dřív, než jsem si to přečetla, ale zcela to souzní s mou zkušeností.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, to jsou právě projevy toho, že je to pozdě :D Běžně hraju basový klíč fakt já nevím, po měsíci, dvou - děcka se je prostě učí číst současně - není to problém. Stejně v basovém čtou pomaleji, protože tam většinou těch not bývá méně, ale nemají v tom tenhle guláš. Já jsem to měla stejně s basákem - taky mi to zmotalo houslový... ale znám školy, kde prostě c1 v basovém a houslovém jsou na druhé stránce (takže tak třetí hodina...). Právě ta schopnost vnímat vzájemnou závislost toho zápisu je třeba pěstovat co nejdřív. Co to tak dělám, tak nemám problém - snad jen u dětí s nějakou diagnostikovanou "dys", ale tam je fuk, jestli je to houslový nebo basový.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    MEDVED007: jenze ta zmatenost muze paradoxne byt prave proto, ze "ta druha moznost" prisla moc pozde, kdy ta prvni uz byla moc zazita. ja se treba hned ted v zacatku intenzivne ucim cist houslovy i basovy klic, abych oba vnimal pokud mozno stejne a nevytvoril si v podvedomi "prioritu".
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: vážně myslíš, že je v BGS basák pozdě ? mě teda přišlo, že když v něm dcera začla hrát po necelém roce, spíš půlroce učení hry, tak to bylo brzy....jako zvládla ho, to jo, ale přišlo mi, že to vůbec není v souladu s naukou, kde se za rok a půl k němu snad ani nepropracovali. navíc mi připadá, že od té doby, co hraje v basovém klíči se jí ztratila původní jistota hry v houslovém...jakoby už si nebyla jistá, jak to vlastně je, takže teď to střídavě motá v obou klíčích.....připomíná mi to situaci, kdy jsem poprvé řídila vlevo...od té doby už si nikdy nejsem stoprocentně jistá, kterým směrem mám objíždět kruháč :-))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam