MINDA83: tak tam je to jinej druh odporu, především :-)
ABDULAH: ty hlavně nepotřebuješ dodávat žádná čísla, koukám :-) (bych čekal nějakej výpočet, kolik kW motorák potřebuje pro udržení 20 km/h... já dodal aspoň složku odporu vzduchu...)
REDGUY: v podstatě jsem to zanedbal pro motorák s tím, že "podlouhlý válec" má lepší součinitel, než "krátký válec" (což je případ toho cyklisty - válec nastojato). samozřejmě věci se u vlaku mění už třeba jen tím, že otevřeš okénka... delší vlaky mají jiné složky odporu vzduchu, než jeden vagón.
nikde jsem nenapsal, že to platí pro všechny vlaky libovolné délky - celou dobu se tu bavíme o konkrétním motoráku na konkrétní krátké trase, který má být v pohybu (odhaduju - při 20 km/h, vč. rozjezdu a brždění) nejvýše 1/6 času celého dne (naproti tomu: všechny naše debaty o solárním letadle se týkaly stroje, který musel být v pohybu celou dobu, co na něj to slunce svítilo...).
zmiňovaná hmotnost vlaku se ovšem týká valivého podporu, ne aerodynamického. a ten jsem zmínil, takže mícháš částečně oprávněnou kritiku se zcela neoprávněnou (prostě jsem doložil, že odpor ocelového kola na koleji je mnohokrát nižší, než odpor pneumatiky na asfaltu - minimálně o řád - je pravda, že vlak je min. o dva řády těžší, než cyklista, ale srovnej, jak daleko dojede rozjetý nebržděný vlak a jak daleko nebržděný cyklista... kinetická energie např. 10t při 6 m/s není nic moc (asi 50 Wh), takže jenom tou větší setrvačností to být nemůže...)
myslím, že zredukovat odpor prostředí, který vlak překonává na odpor vzduchu + valivý odpor je celkem přiměřená redukce ale pokud chceš přesnější výpočet, tak viz další.