• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: já si najal někoho, kdo umí svářet.obávám se, že najmout si někoho, kdo umí pořádně CAD, by prostě bylo dražší... a ještě bych se na mezivýsledku nemohl projet.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: ja sem ale nerikal, ze to mas delat sam, ale najmout si nekoho kdo to umi dobre. to je rozdil, takovy clovek s tim nebude mit takovy problem jako ty a nebude mu to trvat vic nez par hodin a v hotovem modelu uz si muzes editovat treba i sam. a taky existuji jine software, ktere ty vypocty prohnuti a podobne delat umi
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: tak já dělal ve FreeCADU relativně malou 3D tištěnou spojku a můžu ti říct, že to bylo časově náročný hodně...

    kdybych tam měl zadávat celou příhradovou konstrukci, tak se asi zblázním. svářeč naproti tomu vezme kousek trubky a uřízne a ohne ho, aby mu pasoval k ostatním.

    že návrh rámu není definitivní, to je jasné.. jeden z problémů je ten, že ta příhradová konstrukce není zatěžovaná čistě jen v těch styčných bodech vazníků, jako kdyby nesla jen sama sebe... je tam taky ta židle s jezdcem a tak. Prostě nasimulovat některé věci by bylo fajn, ale něco prostě nevymyslíš... nebo ne bez zkušeností, které jsou v podstatě dražší, než ta práce svářeče.

    Náš proces vývoje spočívá v tom, že v podsdtatě něco svaří jen bodově, na rám si sedneme, zjistíme jak přesně se to prohne pod jezdcem, jak si jezdec má prostor napnout nohy, jak přesně se prohne řetěz, apod. - a pak se to o pár centimetrů hne, znovu bodově svaří, znovu vyzkouší a teprve když je jasné, že vše funguje, tak se to svaří definitivně.

    Nechci podceňovat Freecad... ale fakt sorry, ale na 3D modelu rámu se prostě neprojedu na zkoušku. Jak přesně se během šlapání hýbou kolena, to můžeš 10x simulovat... ale stejně ten pocit z té jízdy nic nenahradí (nebo jestli se ti budou mlátit paty na šlapkách o zem.. každý dává nohy na šlapky trochu jinak...)

    Pokud budeme dělat někdy další rám stejného typu, tak vím o konkrétních parametrech, které budou jinak třeba v řádu centimetrů a na tomhle rámu je už předělat nejde.Není to ale nic, co by při troše přemýšlení bývalo nešlo nasimulovat i v kreslítku, které používáme už teď.

    Nechci říkat, že to děláme úplně geniálně, jen jsem se prostě obrátil na lidi, co už pár kol postavili a mají k tomu takový svůj vlastní svérázný přístup. Kdybych se obrátil jen na svářeče, musel bych pak osazovat sám ty cyklodíly a ono přeci jen.. jiní lidé to už dělali a moje vlastní mechanické pokusy nedopadají vždy nejlíp. Takže narazit na dvojici svářeč + konstruktér kol bylo podle mě velké štěstí....

    Přiznám se, že kdybych na ně nenarazil, asi bych si býval byl koupil hotové lehokolo od Azubů (za zhruba stejné peníze)... to by ale zdaleka nebylo tak vhodné např. pro montáž solární stříšky. Hlavně má na dlouhém lowraceru celý vehikl daleko níž těžšitě... a to se prostě počítá
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fskutečnosti... robotické svařování se hodí na kusovou výrobu. nejnáročnější je dodat 3D model, podle kterého to pojede. no nic :-)

    ad síly v příhradové konstrukci... no já prostě nevím, jak ti to vysvětlit, debatovali jsme o nich už delší dobu, a ty je prostě nemáš rád. příhradové konstrukce jsou prostě známka steampunku... a něco naznačuje už to, jak se počítají:


    já osobně se domnívám, že příhradové konstrukce zabila betonová lobby, protože Eiffelovku by dnes prostě zalili kvalitním betonem - a na tom se dá vydělat, že jo.

    ad pekař - jednomu pekaři prodávám právě neodpružené kolo, protože zrovna u chleba to odpružení nehraje žádnou roli. ale samozřejmě, cukrář by potřeboval už odpružené...

    co se mě týče, tak výhody odpružení pocítím už na průměrných českých silnicích... a rozhodně podstatné úseky SunTripu povedou nějakým terénem.

    ...a hlavně odpružení vepředu měl i vítěz ročníku 2015:
    On-board with Bernard!
    https://www.youtube.com/watch?v=C6Xe9M0VcaI


    prostě jakmile se aspoň část trasy jede mimo vyslovené "dálnice", tak je to jednoznačné. Já hned při prvních jízdách zkoušel offroad a můžu říct, že třeba na běžné polní cestě bude odpružení hodně užitečné...
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    REDGUY: chaos psal,. ze je linej to kreslit v cadu, ale imho by na to nekoho nasel, sedel by s nim par hodin a on by mu ve finale vystrihl perfektni navhr vcetne 3d animace s postavou cloveka jeho proporci a spocitanim namahani a podobnejch veci... to by sice taky stalo prachy, ale musi to byt zakonite levnejsi nez neco svarovat, pak to rozebrat a delat to timto zpusobem
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: teď se předělává celá zadná část, protože prostě, i když to jezdí... chyběly tam nějaké 2 cm abych mohl pořádně natáhnout nohy a tak - jojo. Me fakt bavi, jak te konecne zacina kousat do prdele tvuj pristup "namaluju to pastelkama na ubrousek a ono se to nejak udela". Je nejaka sance, ze ted, kdyz kvuli tomu palis vlastni penize, konecne pochopis, jaka pitomost to je?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: robotické svařování Uhmmmm.... ja teda fakt netusim, kolik jsou fixni naklady na roboticky svarovani, ale rekl bych, ze budou _sakra_ velky. Takze ledaze bys cekal opravdu velky serie, jinak dost tezko. Jo, jasne, velky serie samozrejme cekas. Ja vim 8)))

    příhradová konstrukce je ideální tvar, který má smysl dělat z hliníku (protože všechny ohybové momenty jsou převedené na tahy a tlaky). - what the fuck? Muzes tohle prosim nejak vysvetlit?

    zase tohle kolo je složitější o odpruženou zadní vidlici - coz mi pripomina, ze jsi porad nevusvetlil, proc pekar z Horni Lhoty na svym cargokole pro rozvoz cerstveho chleba nutne potrebuje plny odpruzeny, navzdory vsem nevyhodam, ktere prinasi. Kdyz jsme se teda shodli na tom, ze ani ty pri SunTripu, ani ten pekar pres ty Himalaje nepojedete 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: naznačil jsem, že víc.

    ale neplatím za svaření podle nějakého mého přesného nákresu, ale fakt platím za vývoj a vlastně i za to vymýšlení, jak některé věci do sebe mají pasovat (protože já nikdy žádné kolo nestavěl, ale oni už pěkných pár kousků). je to hodně unikát. v Hradci někdo vyráběl choppery, a AZUB vyrábí lehokola - ale tohle není ani jedno, je to "americký" lowracer, který se do Evropy nedováží a prakticky se tady ani moc nestaví (protože prostě v USA mají víc místa a 3m dlouhé kolo v garáži nebo na korbě pickupu pro ně není takový problém, zatímco v EU se kola vozí na nosičích na osobních autech a musí se vejít do vlaků, paneláků, apod. :-)

    ...a zatím fakt prostě neexistuje rozdělení cena rámu - cena součástek - cena kompletace. (mám podmínku, že na konci chci jasný soupis). složil jsem zaím jen zálohu, je to hodně taková kreativní práce na základě ústní dohody. teprve až to bude hotové, tak by se mohlo zadat vytvoření kopie svářeči, který při práci nepřemýšlí a jen by rutinně jel podle návodu.

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: zase jen kecy ... no kamos spocital jako svarec kolik by stal ten ram z hliniku jak jsi ho "odsuzoval" ... pri 5000Kc za svareni TIGem s kompletni marzi firmy a vseho a s materialem na to svareni pouzitym by ram z Hlinikovych profilu jak jsem ti psal vysel cca 18000 Kc ... 8000 material a zbytek prace :-) cca 18 svaru :-) Tak me jen zajimalo na kolik by vyslo tohle ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: Nechce se mi to prozrazovat. Přiznám se, že za vývoj prototypu dám víc, než za veškerou elektroniku do něj (motor, baterky, panely...). A soupis, kolik stály díly a kolik padlo na práci, mi nějak zatím nechtějí poskytnout (taky to není finální... spousta dílů je tam teď během testů secondhand, ale v okamžiku převzetí musí být nové - taková je dohoda)

    Ale pracuje pro mě fakt profík svářeč, který ví, co dělá, a současně tím podporuju i toho stavitele cargokol, který mi toho svého svářeče vlastně "zapůjčil" na spíše můj projekt (i když rám je od začátku navržený jako konvertovatelný na cargokolo, tak přeci jen se dost odchyluje od jeho vývojové řady...)

    Plán byl, že za ty peníze vzniknou rámy 2... ale už teď je jasné, že budeme rádi když se dodělá pořádně ten jeden. Taky měl třeba vzniknout vývojový neodpružený rám, jenže problém, že ten mě vůbec nezajímá, tak jsme šli rovnou do toho odpruženého (a teď se předělává celá zadná část, protože prostě, i když to jezdí... chyběly tam nějaké 2 cm abych mohl pořádně natáhnout nohy a tak)

    Součástí zadání ale je, že se pokusíme právě spočítat, kolik by to stálo při sériové výrobě (protože jeden z mých snů je cestovka se solárníma kolama, kde by lidi místo do autobusu s přívěsem nasedli na pronajatá solární kola a jelo by se po Evropě :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: Nechce se mi to prozrazovat. Přiznám se, že za vývoj prototypu dám víc, než za veškerou elektroniku do něj (motor, baterky, panely...). A soupis, kolik stály díly a kolik padlo na práci, mi nějak zatím nechtějí poskytnout (taky to není finální... spousta dílů

    Ale pracuje pro mě fakt profík svářeč, který ví, co dělá, a současně tím podporuju i toho stavitele cargokol, který mi toho svého svářeče vlastně "zapůjčil" na spíše můj projekt (i když rám je od začátku navržený jako konvertovatelný na cargokolo, tak přeci jen se dost odchyluje od jeho vývojové řady...)

    Plán byl, že za ty peníze vzniknou rámy 2... ale už teď je jasné, že budeme rádi když se dodělá pořádně ten jeden. Taky měl třeba vzniknout vývojový neodpružený rám, jenže problém, že ten mě vůbec nezajímá, tak jsme šli rovnou do toho odpruženého (a teď se předělává celá zadná část, protože prostě, i když to jezdí... chyběly tam nějaké 2 cm abych mohl pořádně natáhnout nohy a tak)

    Součástí zadání ale je, že se pokusíme právě spočítat, kolik by to stálo při sériové výrobě (protože jeden z mých snů je cestovka se solárníma kolama, kde by lidi místo do autobusu s přívěsem nasedli na pronajatá solární kola a jelo by se po Evropě :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: kubikovo kolo stoji 120000 :-D jezdi zavody ... No pocet svaru odhadnes ... atd atd atd - jen se ti do toho nechce ... Nezajima me seriovka ale konkretne tenhle ram - tenhle kus ...
    Tak alespon priblizne - 20000? 30000? ber to jako by ti to mela firma udelat a ty ji zaplatis vse ... plnou cenu :-) rekneme k dnesnimu dni - at zase nepises hromady vymluv :-)

    PS: za 1000 euro s marzi firmy to je normalni cena za klasickej shitovej ram a nic moc veci okolo ... pochybuju ze tam maj odpruzenou vidlici za 12000 atd ... jinak co kluci maji kola takovej no rekneme normalni stred - kompletni je zalezitost 3000 a vic ... jen plast stoji 1500 a vic ... Co je potom drazsi a zesilena komponenta? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: to zjistíme časem :-) u tohohle rámu platíme vývoj. možností u sériové výroby je víc, jednou z nich je robotické svařování (tam by nehrál roli počet svárů), každopádně ten rám bude testován právě na závodu Sun Trip 2018 (12 000 km do Číny) a teprve jestli tu cestu vydrží, tak má cenu bavit se o nějaké větší výrobě.

    navíc není jasný ani materiál... Cargobikes.cz to tlačí k nerezu, ale zase příhradová konstrukce je ideální tvar, který má smysl dělat z hliníku (protože všechny ohybové momenty jsou převedené na tahy a tlaky).

    tenhle konkrétní rám je každopádně unikát... kolik by stál při větší sérii se taky snažím zjistit, ale jak to máme vědět, když se to pořád vyvíjí a není to hotové a nejde ani přesně spočítat počet svárů? Už teď tam vidím několik konstrukčních chyb, které se projevy např. až po osazení talíře (neměl jsem to prostě nakreslené v žádném CADu, protože jsem lenoch - proto taky Lenochod 1)

    jinak není tajemství, že _plně vystrojená_ cargokola z dílny Cargobikes.cz stojí kolem 1000 EUR, z čehož robustní rám tvoří určitně podstatnou součást, ale zase tohle kolo je složitější o odpruženou zadní vidlici, apod. Jsou tam ale dražší zesílené komponenty (středy, apod.). Fakt je to nakonec dost individuální, každý ten kus.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: na kolik to prijde takovej ram kdyby to mela delat firma?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Prosimte dělám si legraci, jako bys me neznal
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: to jsem právě netočil já, když v tom hraju! nebo si myslíš, že jsem si postavil kameru na stativ?

    JAZZZ: no vzít si s sebou na tu cestu spíš stativ, než selfie-stick, je dobrý nápad. to by asi chtělo nějaký bluetooth mikrof ke kameře... nebo bluetooth kameru k mobilu, nebo něco. nechám si rád poradit, tentokrát bych to mediálně chtěl podchytit lépe :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    ANDY_WARHOL: vzdy je to jen teaser :) pravy lowrider roadmovie teprve prijde :)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    chaos natocil celovecerak :) kratsi video uz by se dalo povazovat za fotku
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tento rám je ekologicky nezávadný - až to skončí v pangejtu u silnice, promění se to ve 100% čistou rez :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Když už k mé první (fskutečnosti cca 3.-4., za dnešek) jízdě id CYBERHIPPY přimíchal tak cool soundtrack a závěr... :-)
    xChaos Low Rider 2017
    https://www.youtube.com/watch?v=Cxq4TVbqWGc
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam