• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: jakej drat k tomu vedes? Na kolik metru? To tam mas alespon 6tku prurez ne? Bych se klidne nebal 10tky ... V praci na 12V rozvodu a 16tku jistic bezne davame 10tku - a neni to zase tolik metru ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: to auto beru jako i se sedackama atd ... ne ze jen kastle u toho prcka ma 650Kg ... chapu ze kdyz tam dam recaro skorepiny atd tak ho treba o 50kg odlehcim - ale taky o 50 kkc prodrazim :-D

    Muzu udelat lehci kola - ale na ukor ceho? Hlavne to bude drazsi ... Muzu udelat i lehci kastli - hlinikova s laminatem atd - ale jak zajistis aby zrezatela atd? hlavne o kolik bude drazsi?

    Fabie v plny palce ma vyrobni cenu do 40000Kc - udelas ji jako elektromobil co mi ujede stejnou trasu jak otohle na plnou nadrz alespon do 100000kc? :-( Obavam se ze jeste par - hodne let ne ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: paralene - pardon uz to vidim :-D 35V panel :-D promin no tak tam halt budes muset dat 50A ale to nevim zda je - pojistka to jisti :-) Tedy ten odpojovac co jsi tam mel a v nem 50A pojistka ... Ale v tomhle pripade bych radeji pro pripad poruchy na privodu jistil kazdy zvlast - spojis je pod strechou ...

    Uz jsi se u auta dopocital? Kolik by ta fabie vlastne vazila? v zakladu ma cca 1150Kg s touhle vybavou ... odecteme nejaky prevody a motor - 200Kg at nezeru ... pripocteme 400kg baterii a nejaky motory a rozvody plus menice atd ... jo odecteme tak 70kg nadrz ... no porad mi to auto vyjde tezsi :-) a ujede mene ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: budou 3 paralelně, takže 16ka ani náhodou. Jako mohl bych jistit každej zvlášť, ale já je chci jistit až místě kde bude vše pod střechou.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: ucinnost 16% hmmm ... dej tam 16tku jistic a bude po prdeli ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: koukni kolik musi vazit kastle kvuli krash testum ... nebo mi chces rici ze muj motor s prevodovkou co ma cca 80Kg ... je tezky ale zbytek auta co vazi 800 je co? cca 650kg vazi kastle - teda alespon co mi bylo rceno lidma z raultu :-)

    Takze co se ti ted nebude libit?

    PS: spocitas mi kolik bude vazit baterka by pri ucinnosti 25% motoru na benzin, nahradila 50 litrovou nadrz benzinu? Budeme brat ze na prumernou jizdu s fabii co ma 4 lidi - vazi 1400Kg na cestu do prahy a zpet spotrebuji u 72KW modelu cca 6,5 litru na 100km - cili 20 litru paliva zaokrouhlene ... Kolik to bude elektriny a kolik bude vazit baterie? Vzhledem ke kopcum a krivce vykonu otacek - pocitej s tim ze ten motor bezi i na 70% a v prumeru bych si tipnul ze tak tech 20KW bude muset dodat - takze by se to dalo vzit na 60KW/h radeji rezervu - 80KW/h - hm baterka ma pul tuny - https://cleantechnica.com/2016/02/14/the-chevy-bolt-a-deeper-look/
    bohuzel vahu motoru z fabie neznam ...

    Jinak si nejsem jistej ale myslim ze Bcko 32A melo i se svorkama 50mOhm ... jakej ze mas privodni drat? Kolik metru toho vodice da 50mOhm? :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: jo už jo. No tak ona ta závora je dobrej hromosvod...
    mám 3 tyhle 260ky: https://www.canadiansolar.com/...datasheets/v5.4/Canadian_Solar-Datasheet-CS6PPSD_SmartDC-v5.4en.pdf

    No problém vidím v tom že se mi nechce tam přidat další 2 přechodové odpory, když je to zbytečné.
    Tak hledám vlastně důvod proč tam má být. Neviděl jsem snad schéma kde by DC jistič nebyl. Ale z pohledu člověka z elektrotechnickým vzděláním, ale bez zkušeností s FVE, tam prostě důvod nevidím. :-( Proto čekám, že mi něco nedochází a potřebuji od někoho nakopnout. :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: solární terorismus neobhajuji, takže nikoho neobhajuji. Ale u aut obecně mi přijde strašně nešťastná jejich nesoběstačnost. Stačí aby se ti vybila baterka, píchnul jsi blbě kolo u většího auta co nemá ani povinnost mít ve výbavě hever, což se mi stalo s půjčenou dodávkou, nebo došla šťáva.

    Jako názory co tu šíří Xchaos mě často dokáží rozesmát i rozplakat zároveň, ale v mnoha věcech má pravdu.
    Já si třeba dokážu představit, že by se změnili zákony a auta by platili výpalné dle váhy a ubylo by tanků na silnicích. Pak by elektromotor byl mnohem více v kurzu, protože normální i větší automobil podle mě nemusí vážit tunu a víc, ale třeba i polovičku. Elektromotor je velice jednoduchý a lehký. Elektromobil v kombinaci se solárem mi přijde smysluplný. Na střechu běžného auta se vejde 1,5-2Wp panely s přehledem
    Na jeden kWh takové lehké auto dokáže ujet 10km, což by znamenalo že třeba ve Španělsku nabiješ za ten den na 60km. To je nádherný ne? Pro hodně aut to stačí na jejich celodenní provoz z přehledem. Například mě by to na zimní cesty za sluncem stačilo.

    Pro rozšíření elektromobilů je ale potřeba, aby jsi jako zájemce kupoval jen auto a baterie by se půjčovala na "benzínce" Tedy budeš přesně vědět kolik tě ten provoz opravdu stojí! Ta výměna baterie tuhle cenu pěkně zohlední.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: nevidis ten kus chybejici zavory v triskach? a zbytek lezet na zemi? Odpalilo to nejakou elektroniku atd ... hihi

    posli panely ... koukneme na to ... a menice mivaji svoje ochrany - to je pak problem tam cpat jistic ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Ani ne tuším 9,12 nakrátko jen nevím co znamená STC u proudu nakrátko NOCT je asi jen 7,4A. Našel jsem někde že to jsou různý normy za různých podmínek, ale která je pro mě směrodatná? Beru vždy tu horší, ale není možné aby nastali ještě (ne)příznivější podmínky? O tom nemám páru.
    Co se na tý fotce stalo? Nějak tam nic nevidím. Ale to že blesk uhodí někam, kam by teoreticky neměl, nebo nepomůžou všemožné přepěťové ochrany a bleskojistky to se stává. Žádná ochrana není 100%ní. Pokud jsi do jistého úhlu od toho stromu, tak se ta pravděpodobnost podstatně zmenšuje.

    A k tomu jističi 27,36A tedy 32A by mělo stačit. Moje otázka je jestli není jedno co tam dáš, protože cokoliv nad tenhle proud vyhoví jako vypínač. Respektive stejně špatně jako DC jistič.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    LOPIK: no nez jsem naucil slecnu aby po rozsviceni zebravyho voka zajela k prvni benzince ... tak se ji to taky stalo :-D No neco tam svitilo a najednou to nejelo :-DDD
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    REDGUY: tak si v elektro aute povezes centralu a dva kanystry :-D To da rozum ne ... navic v rusku bejva dost zatazeno tak tam budes cekat dlouho :-D lol
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: heled koukni na tohle ... https://i.nyx.cz/files/00/00/17/77/1777717_204195c950c655fa2cfd.jpg?name=IMG_20171120_074359.jpg

    stromu to upalilo konec jedny vetvicky a troleje se to nedotklo ... heh ... co teda melo mensi odpor? ;-)

    Ono najdes ten jistic i na prod z tech solaru? Kolik daji? 30A? tak tam by to chtelo asi tak tu 40A ... no maji do 72V a minimalne 24V DC coz by ti stacilo - to mas pravdu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    CUKI: No urcite. A kdyz ti nekde uprostred Ruska dojde elektrika, tak proste zastavis, nechas auto "par dni" nabijet solarem a pak jedes dal. Pokud te teda mezi tim nesezral medved.

    Dpc prace, to vam fakt prijde xchaosuv argument "nekam jedu, najednou mi dojde stava ale pokud mam elektro auto, tak ho proste NEKOLIK DNI necham stat na miste, nez se dobije" aspon priblizne pricetnej, ze ho musite hajit? Oukej, tak v Rusku jsou benzinky od sebe 300km. A jak sakra daleko jsou tam od sebe dobijeci stanice? Je lepsi mit v aute dva kanystry, nebo mit elektro auto, kterym ujedu sto kilaku a pak ho musim nechat "nekolik dni" na slunicku (nebo tydnu, pokud je hnusne) nez ujedu dalsi stovku?

    Smarja pano...
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: Protože jezdíš v civilizované Evropě. Ale třeba i v pitomém Rusku nemusíš potkat benzínku 300Km!! V Doněcku jsem měl v Nivě taky 2 rezervní kanystry a používali se tam naprosto běžně
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    LOPIK: Aaaaargh. Jo, jasne, obcas se to stane. Ale je to VYJIMECNA SITUACE a Xchaosovo srovnavani elektrickyho auta, ktery "necham par dni odstavene a pak se k nemu vratim" versus "o hruzo, musim pro benzin" je proste blabol. I kdyby to bylo validni srovnani (neni), je to pro benzinaky tak marginalni pripad, ze nema smysl ho udavat jako "vyhodu" elektroauta.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    REDGUY: Já ti nevím - mně se to teda ještě nestalo, ale zažil jsem to už fakt x-krát, jak někomu z práce nebo v rodině.. Myslím že to bude stejně častý jako nehoda nebo porucha - tzn. nic vzácnýho.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    SPECZ: Jo, urcite, kdyz solarnimu autu dojde baterka v tunelu, tak par dni ho tam nechat urcite pomuze. Chjo...

    Ale hlavne, to "jedno auto denne" mi prijde jako sakra divna statistika. Protoze Blanka se ohlede tohohle nijak nelisi od libovolny jiny silnice a_fakt_ nemam pocit, ze bych na silnicich vcelku bezne vidal auta, kterejm dosel benzin. Ty jo? Stava se ti, ze ti proste najednou dojde benzin? Me ne. Znas nekoho, komu by se to stalo (proste jen tak, ne proto, ze je socka)? Ja ne. Proste zjevne "autum casto dochazi benzin kdyz nemaj moznost ho dopnit" _FAKT_ neni problem. Opravdu se o tom musime bavit?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: DC jistič funguje jinak a je mi jasná nevýhoda DC napětí, kde se nedá oblouk zhášet, ale většina mnou používaných AC jističů je použitelná i pro malé DC napětí. Např: https://dexhal.cz/...id=EAIaIQobChMI6fHOmLiM2AIVZrvtCh115QwcEAQYASABEgJtLfD_BwE#detailni_specifikace

    Bude tam 30-37V, tedy by měl jít v pohodě použít i AC jistič. Ale o tohle mi úplně tak nejde (i když proč tedy používat mnohem dražší DC jistič?). Ale spíš o to kdy vlastně tento jistič může vybavit? Za jakých podmínek tam bude větší proud?

    Ad blesk) "hihi mzslisze blesk jde do vejsky? " Ne on jde z výšky dolů cestou nejmenšího odporu. A stromy jsou proti vzduchu velmi dobré vodiče a velmi dobře uzemněny. Tedy je u mě riziko mnohem nižší, protože jsem v bleskovém stínu. Není to stoprocentní, ale to ani ta nejlepší bleskojistka v kombinaci z externím jímačem a přepěťovou ochranou nejvyššího stupně.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    REDGUY: Tomu ze bys to chtel nejak lip dolozit rozumim. Bavil jsem se o tom s typkem co tam celej den sedi u kamer a hlida jestli tam nedi nejakej problem, v momente kdy mel na projekci pustenyho ridice co se pokousel odtlacit svy auto na min blby misto :-)
    Na druhou stranu, kdyz vezmes ze na blbejch sedmi kilometrech asfaltu skoro kazdej den nekomu ten benzin dojde, tak si myslim ze neco co ti po par desitkach minut umozni s tim alespon cuknout na min blby misto muze bejt casto pomerne sikovna zalezitost ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: to ze mas nad sebou vysoke stromy te pri prvni bource muze stat peknej balik :-) hihi mzslisze blesk jde do vejsky? Ne jde tam kde ma nejmensi odpor ...
    Pokud mas prebytek tak nic - proste se na panelu zvisi napeti na max a nebude se odebirat proud ... tot vse ta eneregie se proste nebude dale prijimat ... Zmeni se na teplo atd ...
    Jenze DC jistic ma trosku jinou konstrukci a navic bejva dvojtej - DC napeti jaksi neprochazi nulou - tudiz pokud vznikne oblouk a pri 30A ti klidne vznikne oblouk - tak proste hori hori a nema ho co zhasnout :-)))
    Pekna cena - pouzivame v praci bezne ... https://www.shopelektro.cz/.../jistice-stejnosmerne,-2-polove-minia/oez-ltn-uc-jistice-do-80-a-10-ka
    CUKI
    CUKI --- ---
    tak pokus ještě zde:
    Tak ještě další dotazy na znalé věci.
    Řeším regulátor pro tři panely 260Wp. Tedy na výstupu bude ve špičce při udržovacím (13,7V) napětí až 55A. Regulátory s narůstajícím proudem dost tragicky rostou na ceně, takže bych letní špičky klidně oželel a na výstupu by mi stačilo 30A.
    Takže k otázkám:
    1) Co se stane z nadbytečnou energií? Ptal jsem se několika prodejců a každý mi tvrdí něco jiného. Krom tepla v podobě přirozených ztrát cca (5% účinnosti) podle mě regulátor musí nějak vyzářit i ty přebity, nebo ne? Rozhoduji se mezi dvěma druhy regulátorů:
    a) https://eshop.neosolar.cz/mppt-smart-solarni-regulator-victron-energy-100-30
    kterej má sic jen 30A na výstupu, ae hodnocení lepší. Navíc má za tu cenu v sobě i integrovaný bluetooth, pomocí kterého je snadnější nastavení i kontrola stavu přes mobil i PC. Bez BT je o asi o 800Kč levnější.
    S větším už cena roste enormně nahoru, takže to pro mě nemá cenu.
    A nebo b) https://eshop.neosolar.cz/mppt-solarni-regulator-epsolar-100vdc-40a-serie-akterej má dle různých diskusí na toto téma dost rozporuplné algoritmy své funkce a někdy jakoby vypadává. Jsou to příspěvky staršího data a tak nevím jestli soudruzi z číny už nějak vyřešili. K tomu je potřeba stejně externí displej: https://eshop.neosolar.cz/epsolar-displej-mt-50-k-regulatoru-pwm-a-mppt takže si cenou příliš nepolepším, ale výkonem ano. Tenkle regulátor se dá ale zase navíc sehnat z číny za cca 60% ceny tady.

    2) všude se píše o nutném DC jističi mezi panelem a regulátorem. Jako chápu použití přepěťové ochrany nějakého slušného kalibru, jako ochrana před bleskem. Tu ale naštěstí nemusím řešit, protože mám nad sebou vysoké stromy. Takže riziko je zanedbatelné. Ale jistit proudově omezený zdroj mi nedává smysl.
    Pochopil bych vypínač, kdybych musel odpojovat regulátor od soláru ve dne, ale tohle nepobírám. Navíc tohle napětí (37V DV) umí řešit i mnohem levnější AC jistič.

    3) jištění ze strany baterie je už pochopitelně nutné i přes to, že oba regulátory by měli mít v sobě pojistku (výměnou?) Tedy něco takového: https://eshop.neosolar.cz/pojistny-odpojovac-63-a ?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    SPECZ: Za prvy, fakt bych rad videl lepsi statistiku nez "typek rikal". Za druhy, i kdyby, jedno auto denne z tech sto tisic, co jich Blankou projede _fakt_ neni "pomerne casty problem", kterej by byl nejak relevantni k otazce "je nejak zasadne uzitecny, ze kdyz mi dojde batarka v elektroaute, tak ho muzu nechat par dni stat a ono se nabije?".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam