• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI:
    JIMIQ: tyhle věci o lodích jsem hlásal na NYXu před cca 10 lety a vysloužil si za to příšernej hate úplně od všech :-)

    JIMIQ: počkat, počkat... u lodí přece nehraje takovou roli energetická hustota, ani na jednotku hmotnosti, ani na jednotku objemu. Všechny systémy mohou být větší, těžší...
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    Z pruznych solaru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A co teprv plachta!
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    JIMIQ: a kdybys ji posazel solarama, tak muzes usetrit mozna i 10% paliva:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vzdyt to tam pisu a jsou tam i odkazy. Kontejnerova lod ma spotrebu 150-225 tun mazutu za den. Predpokladejme ze mazut ma stejnou hustotu i energetickou vyteznost jako nafta a ucinnost lodniho motoru je stejna jako ucinnost auto motoru. Pak 200 m3 nafty (200 000 litru) je ekvivalentni 430MWh. Neni to presny vypocet, ale radove to staci. Jedna tesla ma 100kWh baterii, cili 430 000 / 100 = 4300
    Kdyby ucinnost lodniho motoru byla dvojnasobna (teoreticky limit) tak je to 2150 tesel. Treba renaultu zoe to bude 2.5x vic (maji baterku jen 40kWh).

    Premastit 11 000 kontejnerovych lodi na baterky je ekvivalent 55000-110000 malych aut na kazdy den plavby. Jestli lode standardne pluji tri tydny, tak krat 21, cili 1.15-2.3 milionu malych elektro aut. To je aktualne rocni produkce (vcetne plugin hybridu, ktere maji baterku jeste mensi)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: "to odpovídá 430MWh, což je 4300 Tesel Model S !!! to vyrobí Tesla za měsíc" nějak polopatě co počítáš?

    Jinak jsem to kdysi počítal a ta loď dává kontinuálně výkon přes 100MW 24h denně a těch kontejnerů uveze asi 10k, ale standardně má naloženou sotva polovinu spíš třetinu a zbytek je mořská voda. Tedy problém v tom že veze mrtvou váhu vždy! Průměrný náklad díky lodní dopravě urazí ale mnohem delší cestu 2x-3x a to plavidlo má cca jen třetinovou rychlost.
    Tedy u kamionu stejné množství převezeš se 750l mnohem čistšího paliva o jeden km, zatímco zde 2x-3x 356Kg týhle mazutový strajdy na jediný kilometr. Tedy jedna ku jedný až jednu ku 1,5 násobku proti tomu extrémně čistému spalování nafty. O mnohem lepším benzínu ani nemluvě. Přitom zapojit více železnici by bylo ekonomicky i ekologicky někde úplně jinde. Jenže to se dá mnohem lépe kontrolovat. A to nikdo nechce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no dobře, tak v regulaci lodí jsou evidentně mezery. To ale nemění nic na tom, že auta transformovat aktuálně umíme za rozumné peníze a lodě ne
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jestli má nákladní loď spotřebu 200 m3 ekvivalentu dieselu denně ( https://transportgeography.org/?page_id=5955 , 150 - 225 tun bunker fuel, což předpokládám je mazut nebo něco), tak to odpovídá 430MWh, což je 4300 Tesel Model S !!! to vyrobí Tesla za měsíc

    možná dělám někde chybu, ale takhle to vychází... taková loď uveze 10-15 tisíc kontejnerů o objemu 85m3
    Container ship - Wikipedia
    Container ship - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Container_ship

    takže menší množství jednotek MY ASS
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Norway's Newest Ships Give a Glimpse Into the Future of Sustainable Seafaring | Innovation | Smithsonian
    https://www.smithsonianmag.com/...ships-give-glimpse-into-future-of-sustainable-seafaring-180970326/
    The country has ruled that by 2026, access to its two fjord areas classified as World Heritage Sites, which includes part of the Aurlandsfjord, will be restricted to zero-emission vessels. Four years later, Norway will begin restricting other fjords and Norwegian waters to ships with low- or zero-emission technology.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, u těch lodí je zajímavé, že výměna by se týkala menšího množství jednotek... jinak u aut je argumentů víc, hlavně mnohost zdrojů energie na rozdíl od ropy...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a furt teda nevím proč se v auditku o solární technice bavíme tam o jádru, támhle o lodích, nebo o elektromobilech :D

    Studie: Elektromobily vypouští během životního cyklu méně emisí než konvenční vozy
    http://oenergetice.cz/...elektromobily-vypousti-behem-zivotniho-cyklu-mene-emisi-nez-konvencni-vozy/
    A new fleet of all-electric ferries with massive battery packs is going into production - Electrek
    https://electrek.co/2018/03/05/all-electric-ferries-battery-packs/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: přepočítano na tunu přepraveného materiálu/osob?


    XCHAOS: nevím, nikdy jsem regulace lodí nekoumal, je to možné. Ale furt to přece neznamená, že autům necháme volný průchod proto, že lodi víc smrdí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: 4) se ukazuje že je přesně obráceně...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: což je třeba víc než letecká doprava....pokud se nepletu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ta cinska zeleznica do europy je zaujimavy projekt, imo by to mohlo byt o dost lacnejsie a hlavne rychlejsie nez lode
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak chci vidět jak převedeš lodní dopravu z Brazílie a USA do Číny/Evropy na železnici, good luck with that :D Čína do Evropy přece už dnes buduje/částečně používá železnici, o tom se píše v novinách snad už deset let
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    3) vyřeší elektromobily - bude přebytek čistšího benzínu a nafty
    4) wtf? Lodě určitě musí podléhat různým regulacím, na rozdíl o aut, které si kdekdo zbastlí jak chce a STK podmázne (a bůhví jak kontrola aut probíhá napr v Indii)
    5) CO2 vplývá na celkové klima na planetě, NOx zas tolik nevadí (jako jo, vadí to, ale ne tolik jako CO2)

    imho tady nikdo neříká, že se lodím nemáme věnovat. Ale pro auta máme existující, ne moc drahé řešení již dnes. Pro lodě nic takového neexistuje. Lodě aktuálně nemůžou plavat na vodíku nebo metanu, protože se do té lodě prostě to množství nevejde. A na baterky už vůbec ne.

    Resp tam kde to jde, je to už dnes - lodě z Norska do Německa se právě nyní předělávají na baterky
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO:
    JIMIQ:

    No tisíce lodí? To jsi se nějak přepsal ne? A ani nejde o to číslo kolik jich je, ale:
    1) defacto 24h denně v provozu cca 7000h ročně v provozu!!! Průměrný automobil má asi 220-250h provozu za rok
    2) X tisíckrát větší výkon motoru
    3) mazut a vše co ty lodě spalují jsou zase řádově extrémně horší
    4) kontrola lodí a jejich parametrů je de facto nemožná, na rozdíl od automobilů.
    5) CO2 není největší problém a navíc CO2 je globální problém, je jedno jestli je to na moři nebo na souši. Prostě je to ve stejné atmosféře. Lokální problém s CO2 je největší u lidí co doma nevětrají :-D

    Jinak o jednom člověku v autě nepolemizuji. Ale jako nákladní dopravu bych převedl v 90% na železnici. Ano přes moře to je s železnicí trochu složitější, ale asi 88% námořní dopravy se týká jednoho kontinentu a často mnohem delší cestou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: tisice lodi proti miliardam aut je dost velky nasobny rozdiel... asi tak milion-nasobny ak dobre pocitam nuly a rozdiel bude asi aj v uzitnej prepravnej kapacite, ked jedna taka lod prevezie tisice kontajnerov so zbozim ale 1 auto vacsinou jazdi akurat s 1 ridicom a 3 miesta su prazdne
    KAZATELL
    KAZATELL --- ---
    Ahoj, napadla mě taková věc, tak se chci jen zeptat jestli je to vůbec reálné.
    Ale nejdřív se zeptám, jestli tady řešíte i drobnější solár, jako jsou nabíječky a podobně. Případně je nějaký vzoreček na spočítání: velikost plochy, podle parametrů napětí a proudu a podobně? Díky
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no ale je rozdíl emise CO2 a emise škodlivin na dýchání pro lidi. Na moři moc lidí není aby jim ty škodliviny vadili, ale CO2 má vliv na celou planetu. CO2 pocházející z lodí je pouze 2% z celých lidských emisí CO2
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam