• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    CUKI: tak samozrejme, kdyz si vezmes stopu vyroby noveho eko elektro auta tak nechat doslouzit diesel s euro vic jak X je cistsi...
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo ták, teď už to chápu, ty srovnáváš kapacitu baterie, kdyby jsi z toho chtěl udělat elektroloď. Jenže já nejsem ekoterorista, takže jsem řešil od počátku něco úplně jinýho.

    Já tvrdím, že celková osobní automobilová doprava, nemá na ekologii takový vliv, aby se kvůli tomu házeli fungující (často lépe než ty nové) auta do šrotu a nesmělo se s nima do měst. A že lodní doprava na kterou nikdo nekouká a vůbec ji neřeší, má na stávající stav řádově horší vliv, přitom ty lodě: 1) spalují doslova cokoliv, proti tomu je nafta pitná voda. a 2) 85% lodní dopravy se dá převést mnohem ekologičtěji na souš.
    Jenže to nikdo nechce, protože tam by ta doprava byla pod mnohem větším dohledem.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: ti tu ironii priste otaguju...

    A neironicky navrch, s touhle spotrebou, takovy maly jaderny reakturek...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ale hraje. Umíš si představit baterku o kapacitě 9GWh (430MWh na den * 21 dní)? Jak bude těžká a jaký bude její objem? 250Wh/kg ~ 36 000 TUN!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: když loď za den spálí nějakou kapacitu energie v mazutu, tak ji musí spálit i v kwh z baterií, ne? A když pluje 21 dní, tak musí mít kapacitu alespoň 21x větší. Přepočítal jsem to poměrem 7 litrů nafty = 15kWh elektřiny (takový poměr zhruba odpovídá běžnému autu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI:
    JIMIQ: tyhle věci o lodích jsem hlásal na NYXu před cca 10 lety a vysloužil si za to příšernej hate úplně od všech :-)

    JIMIQ: počkat, počkat... u lodí přece nehraje takovou roli energetická hustota, ani na jednotku hmotnosti, ani na jednotku objemu. Všechny systémy mohou být větší, těžší...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ABDULAH: to je dost relativny pojem ako je aj relativna hodnota penazi, pre niekoho su rozumne peniaze 50k a pre niekoho 1 mega, co sa tyka tej zimy tak tam je spotreba na 100 o nejaky 1-2kW moc, ta klima zas tolko nezere, kapacita baterie moze poklesnut az ku 50% pri teplotach -20 ale taka zima je v nasich podmienkach mozno 2-3 dni v roku ak vobec
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    dokazete mi nekdo doporucit za rozumny penize elektromobil co ujede v zime 250km na jedno nabiti a pritom muzu topit atd ???
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    tohle se mi libi ... misto setreni vymejslime jak plejtvat ekologicteji za vic penez ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Vždyť ty ale mícháš do sebe naprosto nesouvisející věci.
    Tebe zajímá přece výkon a ne kapacita baterie a nebo kolik spálí mazutu za den.
    To by pak hrálo důležitou roli ve spotřebě jak velkou má nějaká Tesla baterii? Bude mít poloviční baterii tak to u tebe znamená že je 2x úspornější?

    A hlavně,bavíme se ne o vynaložené energii, ale o škodlivých exhalacích. A v tom je Tesla zrovna o kapku napřed, ale stejně tak 10let starej nafťák!

    Jako XY lety jsem pár dní pracoval v doku. To co z toho jde ven je něco neuvěřitelnýho.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    Z pruznych solaru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A co teprv plachta!
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    JIMIQ: a kdybys ji posazel solarama, tak muzes usetrit mozna i 10% paliva:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vzdyt to tam pisu a jsou tam i odkazy. Kontejnerova lod ma spotrebu 150-225 tun mazutu za den. Predpokladejme ze mazut ma stejnou hustotu i energetickou vyteznost jako nafta a ucinnost lodniho motoru je stejna jako ucinnost auto motoru. Pak 200 m3 nafty (200 000 litru) je ekvivalentni 430MWh. Neni to presny vypocet, ale radove to staci. Jedna tesla ma 100kWh baterii, cili 430 000 / 100 = 4300
    Kdyby ucinnost lodniho motoru byla dvojnasobna (teoreticky limit) tak je to 2150 tesel. Treba renaultu zoe to bude 2.5x vic (maji baterku jen 40kWh).

    Premastit 11 000 kontejnerovych lodi na baterky je ekvivalent 55000-110000 malych aut na kazdy den plavby. Jestli lode standardne pluji tri tydny, tak krat 21, cili 1.15-2.3 milionu malych elektro aut. To je aktualne rocni produkce (vcetne plugin hybridu, ktere maji baterku jeste mensi)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: "to odpovídá 430MWh, což je 4300 Tesel Model S !!! to vyrobí Tesla za měsíc" nějak polopatě co počítáš?

    Jinak jsem to kdysi počítal a ta loď dává kontinuálně výkon přes 100MW 24h denně a těch kontejnerů uveze asi 10k, ale standardně má naloženou sotva polovinu spíš třetinu a zbytek je mořská voda. Tedy problém v tom že veze mrtvou váhu vždy! Průměrný náklad díky lodní dopravě urazí ale mnohem delší cestu 2x-3x a to plavidlo má cca jen třetinovou rychlost.
    Tedy u kamionu stejné množství převezeš se 750l mnohem čistšího paliva o jeden km, zatímco zde 2x-3x 356Kg týhle mazutový strajdy na jediný kilometr. Tedy jedna ku jedný až jednu ku 1,5 násobku proti tomu extrémně čistému spalování nafty. O mnohem lepším benzínu ani nemluvě. Přitom zapojit více železnici by bylo ekonomicky i ekologicky někde úplně jinde. Jenže to se dá mnohem lépe kontrolovat. A to nikdo nechce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no dobře, tak v regulaci lodí jsou evidentně mezery. To ale nemění nic na tom, že auta transformovat aktuálně umíme za rozumné peníze a lodě ne
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jestli má nákladní loď spotřebu 200 m3 ekvivalentu dieselu denně ( https://transportgeography.org/?page_id=5955 , 150 - 225 tun bunker fuel, což předpokládám je mazut nebo něco), tak to odpovídá 430MWh, což je 4300 Tesel Model S !!! to vyrobí Tesla za měsíc

    možná dělám někde chybu, ale takhle to vychází... taková loď uveze 10-15 tisíc kontejnerů o objemu 85m3
    Container ship - Wikipedia
    Container ship - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Container_ship

    takže menší množství jednotek MY ASS
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Norway's Newest Ships Give a Glimpse Into the Future of Sustainable Seafaring | Innovation | Smithsonian
    https://www.smithsonianmag.com/...ships-give-glimpse-into-future-of-sustainable-seafaring-180970326/
    The country has ruled that by 2026, access to its two fjord areas classified as World Heritage Sites, which includes part of the Aurlandsfjord, will be restricted to zero-emission vessels. Four years later, Norway will begin restricting other fjords and Norwegian waters to ships with low- or zero-emission technology.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, u těch lodí je zajímavé, že výměna by se týkala menšího množství jednotek... jinak u aut je argumentů víc, hlavně mnohost zdrojů energie na rozdíl od ropy...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam