• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    JIMIQ: ta vodni se fakt povedla! To je asi jako tvrdit, ze elektro je spatny, protoze to nabijis solarama, co maj jen 20%:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Na 100km ve spalovaku potrebujes 6 litru nafty, na rafinaci tech 6 litru potrebujes 1.5kWh energie a 8.12 litru ropy (z 42 galonu ropy se vyrobi 20 galonu benzinu a 11 galonu nafty, pocitam teda 31 galonu paliva). Na vytezeni 8.12 litru ropy potrebujes ekvivalent 0.812 litru ropy v energii (eroei 10).
    Takze 9 litru ropy, to je ekvivalent 6.6 litru nafty, cili 66 kWh plus 1.5 kWh na rafinaci. Nepocitam energii na dopravu, skladovani a cerpani.

    Mezitim uhelne krmeny elektromobil (cili nejmene ucinna varianta, realne takovy neexistuje a jsou mnohem lepsi) potrebuje 15 kWh na 100km, ucinnost elektrarny 50% ~ 30kWh, ucinnost nabijeni 90% ~ 33kWh, ucinnost prenosu site 90% ~ 36 kWh. Zapomnel jsem na neco? Jo uhli se taky musi vytezit ale jeho eroei je lepsi nez u ropy. At nezeru tak 40 kWh. To je 1.5x lepsi nez spalovak. Jestli jsem nekde udelal chybu tak se omlouvam a prosim o overeni vypoctu

    Pocital jsem optimistickou variantu pro spalovak a pesimistickou pro ev, realne jsou cisla pro ev dakeko lepsi
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JIMIQ: seticka = desticka
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHINIGAMI: zalezi jaka elektrina. Velke moderni uhelne elektrarny maji ucinnost kolem 50%, plynove kombinovane pres 60%. Vodni pres 80. Spalovaci motor ma prinejlepsim 50 (lokomotiva), realne 25-30 (minus volnobeh a absence rekuperace)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: plus elektronika se opravuje tak, ze se vytahne seticka, da se tam nova, ty jezdis a mezitim se ta rozbita desticka opravuje/repasuje/recykluje. A ano, elektronika se kazi min nez mechanika
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    lol
    PER2
    PER2 --- ---
    Solar-powered car breaks efficiency record, travels 4,100 km for $50
    https://electrek.co/2018/12/17/solar-powered-car-breaks-record/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINDA83: Taku riadiacu elektroniku najdes zasa aj v spalovakoch, rozne cidla, vahy vzduchu, vstrekovanie, casovanie ventilov, ... To sme zasa sul-nul
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHINIGAMI: Ucinne prenasane cisternami, s ucinnostou motorov okolo 30-40%, ktore zasa len produkuju emise? A co auto nabijane zo strechy panelom cez invertor s >90% ucinnostou? Aky je dalsi argument, ked odstranime straty na vedeni?
    MINDA83
    MINDA83 --- ---
    Takže elektromobil se kazí míň, protože elektromotor je jednodušší než spalovací? A elektronika která řídí ten elektromotor, rekuperační brždění, nabíjení baterek, jejich temperování a chlazení se taky kazí míň?
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    JIMIQ: elektromotor je ucinny a zere neucinne vyrobenou, prenesenou, skladovanou elektrinu, spalovak je neucinny a zere ucinne vyrobeny/skladovany/prenaseny palivo...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABDULAH: tak ted jsem opet mimo. Ja mam pocit ze celou dobu akorat vyvracim myty o ev, ktere se tykaji maleho dojezdu, pomaleho dobijeni a rozpadu elektricke site

    Brzdy se v ev pouzivaji jenom 5-10% casu oproti spalovaku, to je proste fakt, to ale neznamena ze jsou udelany nejak jinak, jenom dyl vydrzi

    Kastle atd ani jinak udelane byt nesmi protoze by pak auto nesplnovalo bezpecnostni normy.

    A jestli mimo baterii a pohonne jednotky jsou ev stejne (nikdy jsem nic jineho netvrdil) a pohonnou jednotku maji lepsi (maji, protoze elektromotor je vic ucinny, jednodussi, lehci a levnejsi), tak se na nich kazi min veci (X + Y < X + Z, kde Y < Z)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    DZODZO: spojeni zeleza a hliniku je to nejhorsi hehe - mam reanult :-D po par letech je tam jen hromada rezaveho a bileho prasku ...

    PS: hlinik taky koroduje ... a diky soli hodne rychle ...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla s ma hlinikovu kastlu tak tam ta rez nie je taky problem, reznu aj spalovaky, moja Mazda ma chronicky rezavejucu kastlu

    Tesla 3 je uz kombinacia hliniku a oceli myslim, tam to je asi kvoli cene
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: a elektronika co ho zivi a baterie co to zivi a cela ta sit od cehokoliv co to dozene do baterek??? aby jsi v realu nebyl pod naftakem ...

    Celou dobu basnis o EV a ja ti pisu co a jak a celou dobu to porad nejak beres bokem ci dementujes :-) A ted najednou potom co jsi to napsal - uz ti nepisu a nerikam o brzdach atd - cim to bude?

    Konecne to pochopil Vuala :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABDULAH: strawman, nikdo tady netvrdil (alespon si toho nejsem vedom - pokud takovy zaznam existuje tak prosim link) ze ev se lisi i v necem jinem nez pohonne jednotce a zdroji paliva
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Elektromotory nyni maji pres 90%
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No, mas to tam napsane - maximalni teoreticka (tj prakticky nedosazitelna) ucinnost je 65 a 73%, nejsme ve pri :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: ???

    Typy motorů drážních vozidel
    Spalovací motory lokomotiv či motorových vozů jsou principiálně shodné s motory automobilovými (či spíše s motory nákladních automobilů). Některé lokomotivy a motorové vozy (ty zejména) jsou osazeny přímo automobilovým motorem - např. to jsou stroje řady 714, 842, 843. Zajímavostí je použití motoru z traktoru v lokotraktorech řady 799 nebo lodní motor pro remorkéry, který našel uplatnění v motorových vozech řady 831. Dnes se používají výhradně naftové (vznětové) motory, doba benzínových (zážehových) agregátů odezněla ještě v první polovině 20. století. Oproti benzinovým motorům mají naftové motory vyšší účinnost, která se pohybuje od 30 do 42%, zatímco benzinové motory dosahují účinnosti pouze 20 až 33%. Podle Carnotova cyklu je maximální možná účinnost vznětového motoru 73%, benzinový motor má 65%. I nižší spotřeba (navíc levnějšího) paliva mluví ve prospěch naftových agregátů. I negativa vznětových motorů (vyšší hmotnost vyplývající z konstrukční složitosti, nutné žhavení, klepavý zvuk) jsou ve drážním použití snáze akceptovatelná nežli v automobilovém. Proto se dá říct, že dieselový motor je pro použití v kolejových vozidlech ideální. V padesátých letech se ale na obzoru objevilo nové, slibně vypadající řešení pohonu lokomotivy tepelným motorem - jednalo se o turbínovou trakci. ŠKODA Plzeň nechtěla zůstat pozadu za rychle se rozmáhající výrobou prototypů turbínových lokomotiv ve světě, a tak v roce 1958 vyrobila první turbínovou lokomotivu TL 659.0. Jednalo se o mohutnou šestinápravovou lokomotivu, osazenou plynovou turbínou, poháněnou spalinami vznikajícími hořením mazutu. Tato lokomotiva se stala nejvýkonnější lokomotivou s mechanickým přenosem výkonu na světě. Spotřeba topného oleje byla ale obrovská, a tak musela lokomotiva vozit speciální cisternový vůz naplněný palivem. Navíc byla lokomotiva neúměrně hlučná. Proto se od vývoje turbínové trakce v ČSSR i ve světě upustilo.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jakej trolling :-) Vem si ze jsme se dozvedeli ze elektro auta budou stejne poruchova jako benzinova, budou stejne hnit jako benzinova a vlsatne jsou stejna az na pohonnou jednotku a to co ji dodava eneregii ...

    To je mega prulom - chapes to priznani? to je mazec - celou dobu jsem naznacoval ze ten rozdil je proste kdyz se kouknu na auto jako celek malej a konecne to je napsano :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam