• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, ale má to svoje nuance. na chatě nám solárné termál začíná zkomírat už v září, zatímco teď v březnu bylo už teplé, ba přímo horké vody hafo. naopak ale bez topení jde vydržet cca do října (mírnější noci), zatímco teď v březnu noční teploty klesají k nule. Fotovoltaika by na tom nebyla o moc líp, než solární termál (pouze termál má červencovou špičku, zatímco fotovoltaice vysoké teplloty vzduchu nesvědčí). Zkušenosti s fotovoltaikou nemám z obydlí, ale z kola, což má ovšem svoje výhody (zohledňuju i suntracking, je spousta dnů, kdy ráno a večer je slunce, ale panely zafixované na jih míří do poledních mraků)

    100% topná sezóna (voda i topení současně) je cca od listopadu do února, sezóna přihřívání vody od října do února, sezóna přitápění cca od listopadu do března. Soběstačné měsíce jsou cca duben až září, cca tři měsíce je možné generovat přebytky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    takže se slušnou baterkou se dá fungovat březen - říjen čistě na FV (topení a voda plynem)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    brezen: 83.03 % priemerne pokrytie spotreby, ale 20.39 % priemerne prebytky do DS, keby sme boli tie 2 slnecne vikendy doma, tak by to pokrytie bolo vyssie, lebo takto sa to bez uzitku vypustilo hore kominom
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm mam tu pred sebou fakturu od nasich zo severoslovenskych elektrarni a tak ako sa v cz plati do fondu na oze, tak tu sa plati do narodneho jadroveho fondu, neviem ci je nieco take aj v cz, na fakture od eonu som si to nevsimol, ale nasiel som ze je to povinna platba, ktora sluzi na nakladanie s vyhoretym palivom a podobne, takze si nevyberiete, inak ta cenova struktura je podobna jak v cz cca 2/3 idu na distribuciu a poplatky a iba 1/3 je cena silovej elektriny

    http://www.njf.sk/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, lifepo je za kolik? 20k/kwh? Když ji za rok otočíš 300x, tak to máš 66kč/kwh, tak 49*12 = 600/MWh je celkem pěkná cena. Ale taky nevím jak je to s poplatkem za distribuci, možná ti odečtou jenom silovku
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: no mozno ze hej, ked sa to prepocita, teraz som im tam pustil nejakych 115 korun (aj s distribuciou) a ta baterka je za 49 mesacne myslim pri 1MWh, ale neviem ako sa berie distribucia pri elektrine z baterie u nich, ci pocitaju aj prenesene kWh tam a zpatky, to je dobry namet na otazku pre eon :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    keby si mal virtuálnu baterku od eonu (1MWh)... :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    take to ked idete na vikend prec a zrovna 3 dni pere slnko... keby mam nejaku 100kWh baterku tak by to v tom bez problemov zahucalo do zasoby, takto to vytieklo do eonu :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: byl to částečný vtip :-) samozřejmě ta energie se v efektivnějším autě dá přímo využít na topení (+ předchozí příspěvek o tepelném čerpadle, s tím, že klimatizace je dnes tak jako tak v každém autě), takže v nejhorším možném případě bude spotřeba elektromobilu v zimě stejná, ale nikdy ne horší, než u auta, co se uvnitř vyhřeje palivovými články :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no doufám, že hřejou i na nohy :-) jinak dá se obrátit kompresor klimatizace a udělat z něj tepelné čerpadlo, v zimě... (ušetří se 2/3 energie...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale čerpat v zimě energii z fuel cell v baráku (nebo z kogeneračního metanového kotle), už by nemuselo být špatné :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    hlavně to teplo v autě se přeceňuje. Elektromobily ohřívají lidi, ne vzduch (vyhřívané sedačky, volant), takže je potřeba méně energie na stejný účinek
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: myslim ze v tesle sa na topeni vyuziva aj odpadne teplo z ohriatej baterie za jazdy, cim menej premien energie, tym mensie straty
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: lol
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: je třeba přiznat, že díky odpadnímu teplu palivového článku v zimě ve vodíkovém autě ušetříš za topení :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: tak baterka sa da tiez nabijat priamo DC zejo, takze mozeme to vyskrtnut u oboch, co sa tyka plnenia priamo pri zdroji, tak to by defakto sucasne benzinky boli vyrobne vodiku, to by mohlo stlacit dolu cenu za kg
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: ač nejsem příznivcem vodíku v osobních autech, obrázek malilinko zavádí - z FVE máš přímo DC elektřinu, takže postrádá smysl to převádět na AC a pak zpět na DC, čímž nejen ušetříš 5% AC-DC, ale i 5% DC-AC, takže máš 105% proti 95% u baterek. A dále transport - pokud se bude vodík plnit přímo u zdroje, ušetřených dalších 10-20% účinnosti

    Takže 32kwh nebo 23kWh místo 23/19
    malý rozdíl, uznávám :D

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    DZODZO: njn jen tam chybi to pul rocni skladovani ...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ABDULAH: ale no tak snad nebudeme zasa zabrusovat do tych rozdielov v ucinnosti a nositel energie vs energia, ale obrazok sa vzdy hodi pripomenut snad aby sme vedeli ze je lepsie v zime vypalit z jadra a uhlia 100kW na nabitie vozu priamo vs vypalit 100kW z jadra a uhlia na vyrobu inej formy energie s velmi slabou ucinnostou co sa potom premietne aj do celkovej ceny za kilometer a ludom co nie su ekofasisti ako ja predsa zalezi aby to bolo levne ne? preto jazdia diesel... bohuzial v porovnani s elektrinou je cena vodiku nieco ako motorova nafta do ropneho tankeru vs letecky benzin...

    Hydrogen Fuel Cell & Battery Electric Vehicles — Technology Rundown | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/.../08/11/hydrogen-fuel-cell-battery-electric-vehicles-technology-rundown/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam