• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak teď si mě naštval, označovat mě za "churavého důchodce" :-)

    ano, není to tu úplně všeobecně akceptované jako dopravní prostředek, ale to je obrovskou mírou sociální setrvačnosti (konzervativismu). samozřejmě by pomohl podobně disruptivní krok, jako byla první světová válka ve vztahu ke koním ve městech (prostě byl hlad, tak naši předkové koně snědli :-) ono se málo ví, jak to s tím vzestupem motorismu v Evropě po 1.světové válce vlastně doopravdy bylo :-))

    ovšem auta jsou špatně stravitelná, takže se spoléhalo spíš na nějaký ten peak oil, ale ten asi hned tak nenastane. zajímavou motivací byla pandemie (lidé se báli do MHD, ale ne všem auta přišla praktická), ale nebylo to pořád dostatečné. dílem za to může i relativně přísná regulace (250W i 25 km/h je fakt málo, aby to přestal být sport a začal být dopravní prostředek.. faktem je, že praktické jsou spíš e-mopedy s vlastnostma jako mají mopedy...)

    obecně překlopení dnešní formy individuální mobility do podoby elektromobility mi přijde stejně naivní, jako bylo očekávání, že lodní dopravu rutinně nahradí vzducholodě, na kterých bude pracovat srovnatelný počet kapitánů, kormidelníků, palubních mechaniků, apod. - nakonec šlo letectví více a více odlišnou cestou až k dnešní podobě. to už má dnešní automobilismus více podobného s koňskou dopravou (v benzínových pumpách je pořád vidět nástupce stanic, kde poštovní dostavníky přepřahaly...). nabíjecí stanice budou mít blíže k placeným parkovacím místům, než k těm přepřahacím stanicím.

    podstatné je, že málokdy se společnost rozvíjí jen skrze drobnou technologickou změnu - většinou přichází zásadnější změna paradigmatu, protože bez té mají jinak lidé hroznou setrvačnost, jsou příliš pohodlní nato něco měnit (a to je tím horší dnes, kdy spojené síly boomerů a generace X představují dvě obrovské masy lidí ve věku, kdy už jsou zajetí ve stereotypech a nehodlají se měnit, a mladí jsou dnese početně výrazně slabší...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak možná v Nizozemsku a Dánsku, ale tam je zase jiná cenová hladina obecně (a i auta jsou dražší, aspoň v Dánsku) než u nás. Tady jsou (dle mě) elektrokola spíš jako zábava nebo dopravní prostředek pro churavé důchodce
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: naprosto nesouhlasím: elektrokolo je hybridní dopravní prostředek (na rozdíl od e-scooterů všeho druhu má záložní pohon - šlapání - zatímco v ostatních případech po vybití zcela končíš a max. tlačíš). jízdní kola byla součástí průmyslové revoluce všude na světě, šlo především ve své době o extrémně levnou formu mobility, která navíc dala masám nezávislost na dodavatelách energie (pokud nepočítáš náhradní díly a pneumatiky :-) V současné době jsou OZE právě tak na úrovni, že by lidé dosáhli na elektrokola - představa plošného nasazení elektromobilů dobíjených výhradně z OZE je utopie.

    Transformace taky bude muset být poměrně rychlá a tady bude hrát roli investiční náročnost. Pokud lidé pochopí, že elektrokola nejsou niche, ale nová forma městské mobility, tak je možná daleko rychlejší transformace, než když se jen statisíce lidé budou přesvědčovat, že jejich příští nové auto bude elektromobil - ale ve skutečnosti si zase budou moci dovolit jen ojeté auto na fosilní paliva (já to takhle dělal 20 let a nakonec mi to přestalo bavit)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jednou větou: mětská elektromobilita. Ve městě naprostá většina tras je pod 100 km, a když to spojíš s rychlostí nabíjení a hustou sítí dobíjecích stanic, tak ti levné baterie s městskou mobilitou výrazně pomůžou.

    Vem si třeba jen takové elektrobusy. Tam není problém je dobít na každé konečné... a autobusy jsou stejně těžké já kráva. problémem je vysoký počet dobíjecích cyklů a rychlost dobíjení.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je ale o nabídce a poptávce, ta cena. Ne o ceně vstupních surovin. Až opadne poptávka po elektrokolech, nebo se zvedne nabídka, tak ceny relativně klesnou. Ale je taky možný (s tím jak se rozjíždí ev byznys) že poklesnou ceny elektroaut ještě víc. Elektrokolo je ve své podstatě dost niche
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, jsou relativně levná.. ale když se podíváš na poměr ceny značkového elektrokola k ceně nového auta, tak přeci jen něco nehraje... když porovnáš množství materiálu, součástek, apod. (zase je fakt, že když je něco příliš levné, lidi si toho neváží, neopravují to, zahazují to...). V podstatě v současnosti ale koupíš nové elektrokolo dráž, než ojeté použitelné auto... a to je podle mě faktor, který hraje roli.

    DZODZO: kupodivu, roli hraje třeba i počet cyklů. Tesly mají bateriová pole, u kterých simulují cca konstantní kapacitu v čase podle mě tím, že její část zpočátku vůbec nepoužívají a smart balancer postupem času vyřazuje články, u kterých došlo k největšímu poklesu kapacity a zapojuje ty nepoužívané (nemůžu dát ruku do ohně za to, že to takto opravdu je, ale současně, bez tohoto mechanismu jsou některá čísla o poklesu kapacity baterie udávaná uživateli jen stěží uvěřitelná, u dané technologie).

    Pokud by si odlehčil baterii jako celek o nehořlavá oddělení (toto by mělo být možné u lithium-titanát baterií) a současně měl životnost článků tak vysokou, že bys sebou vláčel jen minimum těch dosud nezapojených či již vyřazených, tak by teoretická energetická hustota článku nehrála takovou roli - počítá se energetická hustota baterie jako celku a veškeré úsilí, které musíš vynaložit na nehořlavost, mechanickou kompaktnost, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vo Francúzsku objavili cintorín elektromobilov. Sú ich tisíce! - Magazín - Auto - Pravda.sk
    https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/581541-vo-francuzsku-objavili-cintorin-elektromobilov-su-ich-tisice/#google_vignette
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak vzdy mozu byt este levnejsie, to nicomu nevadi, ale hlavne aby boli lahsie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    proč by u elektrokol byly levné baterie přínosem když už teď jsou elektrokola relativně levná? Nikdo u elektrokola nepotřebuje dojezd 200km. Já vím, ty furt sníš o cargokole dopravě po celé Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jde i o cenu... a když bude dobíjení, tak budeš holt levně hopkat od nabíječky k nabíječce :-)

    třeba u elektrokol by levné baterie byly přínosem a vezmi si, že elektrické mopedy pořád občas jezdí i s olověnými baterkami, kde jsi těžce pod 100 Wh/kg... 160 Wh/kg je srovnatelné třeba s Li-Ti, což se už normálně dá...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: este musia dopilovat tu hustotu, inak budu tie auta stale moc tazke

    "The GMG-UQ battery heaves that forward to between 150 and 160Wh/kg and 7000W/kg."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokud by tohle byla pravda, byla by to naprostá bomba....
    Aluminum-Ion Battery Claimed to Charge 60 Times Faster, Hold 3X the Energy - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/story/21/05/16/2218209/aluminum-ion-battery-claimed-to-charge-60-times-faster-hold-3x-the-energy
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Mustafa chova kozy ale ti afghanci idu opiovy solarpunk pozeram

    What the heroin industry can teach us about solar power - BBC News
    https://www.bbc.com/news/science-environment-53450688
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: a zalévá tou vodou makový pole jako jejich souvěrci v Afghánistánu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tribal People Make Their New Year's Resolutions For The First Time
    https://youtu.be/wAeEESxyO2c


    V pakistane skipli centralnu energetiku a idu rovno decentralizovany solarpunk, hen Mustafa (ten dedek) panelmi krmi vodnu pumpu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NE7RA: uvažuju o něčem velmi podobném, ale nepotřebuju to Cerbo GX, počítám. Uvažuju o invertoru Multiplus, ale chci ho v režimu, že se na napájení ze sítě 220V přepne, když MPPT jednotka vypne spotřebič. Ale baterku jsem uvažoval připojit k MPPT regulátoru (jiného typu, než Victron) a ten nechat při poklesu napětí odpojit "spotřebič".....

    Čeho se trochu bojím, že když mi odběr "vyhodí pojistku" v MPPT, tak to bude vyžadovat ruční zásah, takže bych samozřejmě uvítal, kdyby ten Multiplus uměl nastavit výši proudu, při které se rovnou přepne z ostrovního systému na normální síť... ale nemám s tím zkušenost, nevím co všechno tam jde naprogramovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: s tím chlazením to odpovídá i mým zkušenostem
    NE7RA
    NE7RA --- ---
    Vlevo je stavajici stav - vpravo planovanej upgrade. Potrebuju nutne to Cerbo?

    EXCITE
    EXCITE --- ---
    CYBERHIPPY: Má pod tím ještě vůbec normální krytinu?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam