• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: v tom případě mě fakt zajímá tvůj poměr Wp a kapacity baterií :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ked som to pocital tusim 2020 tak mi to vyslo 73%, tento rok by to bolo menej, lebo od polky dubna do asi cervenca som mal odstaveny bojler kvoli poruche, pretekalo tesnenie z nadoby do topneho telesa, az sa divim, ze to nevyskratovalo, ked to bolo defakto ponorene vo vode aj s elektronikou, muselo to tak valit par dni, nez som na to prisiel
    CUKI
    CUKI --- ---
    ELIJEN: já bych jel jen na jednu fázi mě tři fáze nedávají u RD smysl
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ELIJEN: no já vysvětloval, že to právě nejde :-) nicméně, podle mě třeba jen zvýšení kapacity baterií, aby na ně šlo jet 2-3 dny, místo třeba jen jedné noci, podle mě značně zvýší rozpětí toho, na jaké procento soběstačnosti se dům dostane. Poslední procenta soběstačnosti nad dejme tomu 90% budou šíleně drahá, to ano. Ale podle mě existuje rozpětí mezi těma 20% (na které se cca dosáhne přístupem solar-only, bez baterií) a nějkaýma cca 75-80% soběstačnosti, kde ty náklady nestoupnou tak šíleně. Ale já teprve projektuju... @DZODZO má reálné zkušenosti a asi by mohl prozradit, na kolik % soběstačnosti se svým systémem dostane...

    Tu akumulaci na celou zimu už musí podle mě řešit velký industriální hráč v rámci celé distribuční sítě. To ale neznamená, že částečná autonomie by nebyla pro zatížení sítě přínosem. A ty baterky a síla invertoru za nima mají ještě jeden zajímavý vliv: je možné si přihlásit slabší jistič - a spoléhat na to, že i v zimě špičky vykrejí baterky, které se dobijí přes ten slabší jistič. Do budoucna zrovna síla jističe možná bude hrát větší roli v ceně elektřiny, kromě samotného množství spotřebovaých kWh (není to jisté, ale je teorie, že větší podíl nepředvídatelných OZE povede právě k tomuhle...)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JIMIQ: Myslim, ze to jeste jde, ale budou to rusit, no.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ELIJEN: existuje navrh na navyseni maxima na 40kWp ale zatim to neproslo, mozna to nekdo blokuje

    Btw Lidl uz neumoznuje nabijet zadarmo afaik
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XCHAOS: Koncept, ze bych v lete nabijel baterie, ze kterych bych v zime bral energii je super, ale davalo by to vubec financne smysl? Za tu cenu baterii bych mohl mit 50 kWp panelu, ktere by i v zime vyrabeli dost elektriny :D
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XCHAOS: Tak sit nepozna jestli to tam davas ze solaru nebo z baterie.

    CUKI: Problem je hlavne limit 10 kW na menic, tzn 3.3 kW na fazi :-/ ... A kdybych mohl byt 100% autonomni i v zime, tak bych klidne sel i do mnohem vic nez 10 kWp.

    DZODZO: No, je skoda, ze to nejde. Mit 75 kWh baterii v podstate zdarma by bylo fakt super. To by nabijeni v Lidlu zdarma dostalo uplne novej rozmer :D :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ELIJEN: 10 kWp ti ročně vyrobí 10 MWh a to není málo. Na baterie limit není, ale skutečně v zimě by to zahrnovalo zásoby, třeba částečné, na odhadem 3 měsíce, tedy čtvrtinu roční spotřeby - a to je v řádu tisíců kWh. Takže překážka není 10kW limit, což je nějakých 50m^2, ale spíš náročnost akumulace.

    Podle mě by se měl podporovat zpětný odběr letních přebytků a řešení jejich akumulace v nějakém industriálním měřítku. Bez toho se budou OZE pořád jen zálohovat plynem a uhlím...

    Baterie u spotřebitelů ale pořád můžou řešit vykrývání špiček v té budoucí energetice. Jestli byla energie z powerwallů v Kalifornii fakt ve špičce vykupována za 2 USD/kWh, tak je to trend, který může přijít i sem, i když podle mě většina zdejších instalací může do sítě posílat jen přebytky že soláru, ale ne z baterií (ale vlastně nevím!)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: zalezi ako funguje domacnost, ci jazdis denne do prace alebo ostavas na HO a kolko tej energie potrebujes z baterie, u nas je priemerna denna spotreba asi 7-8kWh to by ukrojilo tak 50km dojazdu za predpokladu, ze by cez den nesvietilo slnko
    CUKI
    CUKI --- ---
    Největší problém-neefektivita FVE je při použití na vytápění. Protože v době kdy svítí tu energii získám napřímo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: ale jezdit s ní by jsi musel jedině v noci :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jak jsi přišel na těch 20%? Asi 1/3 celkové spotřeby jsem schopen ušetřit jen pomocí FVE bez baterie, ale pouze nahříváním vody.


    ELIJEN: A kolik Wp by jsi k tomu potřeboval? To dokáže vyrobit asi 3x až 4x více než celková dodaná energie do naší domácnosti. Je reálně není smysluplné použít ani polovičku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: keby mala tesla v2g tak mas jednu obrovsku baterku k dispozici, aj keby si nastavil iba vybijanie 20%
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XCHAOS: Jako ze bych si ke 10kWp panelum koupil 100kWh baterii? To je pres mega investice jen do baterii ...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XCHAOS: Tak stat nam ten vypocet zjednodusil tim, ze maximum pro domaci FVE stanovil na 10kWp s tim se o nake autonomii asi neda uvazovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No já bych se rád odpíchl od nějakých čísel. Čistě solární systém ušetří za rok nejvýše 20% spotřeby, a to ještě musí jít o domácnost s ledničkou a mrazákem, kde se i hodně pere přes den. 20% je fajn, ale návratnost investice to poněkud odsouvá a k autonomii to má daleko. A navíc je to ideální číslo, kterého zkrátka nebude nikdy dosaženo.

    Navrhnout bateriový systém, aby 5x předimenzované soláry daly za rok 100% spotřeby, je prakticky nemožné. Během 3 zimních měsíců by potřebná kapacita baterií byla mnohonásobkem denní spotřeby.

    Na druhou stranu, mezi 20% a 100% celoroční spotřeby existuje nějaké procento, na které má cenu cílit. Protože zrychlí návratnost i té počáteční investice do panelů a naplno využije jejich potenciál.. který v systému zcela bez baterií nebude plně využitý nikdy (ani ta blbá lednička nevrčí nonstop).

    První milestone je soběstačnost v letní sezóně, tedy cca kapacita odpovídající polovině denní spotřeby i denní produkce.

    No a dál, i když třeba je nesmysl cílit na 90-násobek denní spotřeby, což by byla cca garantovaná celoroční autonomie, tak pořád můžeme zkusit zajistit třeba 7-denní výdrž. Tím se autonomie posune z letních 3 měsíců na asi 9 měsíců.

    Samozřejmě na to asi existují nějaké tabulky, které určitě mají ty firmy, co ty instalace dělaj. Bude tam nějaké optimum, jak z hlediska procenta využití panelů, tak z hlediska životnosti baterií.

    Pro začátek, pětinásobek výkonu panelů oproti průměrné spotřebě je hodně - sice se dostaneme celoroční produkcí na celoroční spotřebu, ale nemáme to kam uložit. Panely tedy mají smysl mezi dvojnásobkem a pětinásobek průměrné spotřeby - pro třísezónní autonomii bych dal koeficient 3-4 (bavíme se o výkonu, Wh) . No a pro kapacitu baterií bych pak dal násobek denní spotřeby (bavíme se o energii, kWh).

    Obecně pokud ten koeficient výkomu bude 3 proti průměrné spotřebě, kapacita by mohla začínat na 10xWp a smysl podle mě dává až 70xWp. Ale baterie jsou dražší, než panely, tak se to spíš bude pohybovat u 10x Wp...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Nabijanie zalezi aj na chemii baterie, lifepo znasa nabijanie na 100% dobre
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ELIJEN: no, aby se to nenabíjelo do 100%, to lze samozřejmě regulátoru říct softwarově... ostatně stejně jako to vybíjení, pokud to není ostrovní systém. Není to o náhodě, ale o nastavení.

    Ale neměl jsem na mysli nevyužitý vyšší kapacitu jen jako trik na zvýšení životnosti. Jde i o nižší nabíjecí a vybíjecí proudy per-článek. Podle mě by ta baterka měla vydržet dýl i při normálním využívání, i když do 0% mi to přijde blbost, protože se pak ztrácí schopnost systému fungovat jako UPS při výpadcích...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ELIJEN: Vůbec netuším co plánuješ. Tedy dvojnásobek X které neznám je pro mě dost abstraktní pojem.

    Jak jsem psal nemám moc kladný vztah k k těmto domácím systémům, podle mě je to jen dobrej kšeft díky dotacím. Jinak to žádný zelený ani ekonomický přínos nemá.

    Pokud dělám ostrovní systém, je to něco jiného. Navíc pokud chci jet na FVE tak podle toho vybírám i spotřebiče a řeším celou sít. Na střídavou šťávu v reálu nic jet nemusí. Většina spotřeby se odehrává buď tepelně ( topení, TUV,...) a nebo jede i na 12V. Tedy žádné střídače a podobné nesmysly nejsou potřeba. jediné co je blbé že výkonové spotřebiče je potřeba rozdělit, aby jsi při vypínání nesvářel a nebo to řešit přes nějakej dražší odpojovač.
    Vyřešení ztrát v kabelech je věcí dobrého projektu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CUKI: No snazil jsem se najit priklad, kde by fakt ta zivotnost byla vic jak dvojnasobna a vyplatilo se tedy koupit dvojnasobnou kapacitu jen kvuli prodlouzeni zivotnosti ... to mi pri dnesnich cenach proste neprijde jako uplne rozumny, ale samozrejme zalezi jakej ma kdo budget a jak moc veri v pokles/rust cen v prubehu dalsich 10 let.

    Ve finale asi budu kapacitu baterie vybirat podle ceny. Tech 250k za baterie mi prijde jako uplnej strop, co bych do toho dal. To pro nabijeni EV vecer porad nebude zadna slava, ale aspon neco.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam