• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    PISTA1: Dobijet staci o vikendu. To se stejne vetesinou pretoky nedaji prodavat. Pripadne mit 20kWh+ baterku a kazdy den si z ni trosku cucnout. Nesmis ale dojizdet 200km denne, no :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: nebo dvě ojetá auta a střídat je :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: ano, je to stejné, jako s tím víkendem na chalupě. musel by tam být ještě bateriový systém. nákupy pro důchodce ok, ale dojíždění do práce je problém.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    Jen taková technická...
    To že budu tím elektromobilem dojížtět do práce a přitom ho doma zadarmo dobíjet z panelů, se celkem vylučuje.
    Teda pokud nebudu mít pouze noční..... :D
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: LIFEPO4 ale neni v cigarech atd, to si asi pletes s Li-pol atd. Lifepo4 opravdu vcemene doutna. A nevim ze by se Lifepo4 davala do levnejch aut. Tam se prava dava jina chemie ne ?


    viz video :

    Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!
    https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM&t=7s


    LiFePO4 Drill Test! Will it erupt in flames?
    https://www.youtube.com/watch?v=D8xNjz73p80&list=PL3KbwMueQA7xppdJ4kfFJFtD58g8W42qg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: požár a exploze jsou dvě různé věci... každopádně existuje velký zájem na šíření strachu z elektromobilů, to ano. ale vezmi si, jak vzácné jsou třeba požáry notebooků. U mobilů to byl konkrétní typ a rychle to vyřešili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: 20% z lidí, které dojíždějí
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: 20% čeho? Loňského roku? Subjektivně mi to nepřijde, spoje, kterýma jezdím já, tak jsou nacpané +- pořád stejně letos, loni i předloni.
    Možná jiné směry můžou být na tom jinak, nevím.

    A kdo způsobuje zácpy, nevím, ale vzhledem k tomu, že Praha pořád postrádá cca 2/3 vnějšího okruhu, tak to klidně můžou být lidi, kteří jen potřebují přes Prahu někam dál.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: nemáš pravdu, tohle dělá lithium. Vem si, co udělá blbá ecigareta a jak je v ní velká baterka a jak velká baterka je v autě. Pár dalších ukázek:

    Examples of Lithium Battery Fires
    https://www.youtube.com/watch?v=8nz5ijXcckI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: to nevypadá moc legit, co by tam vůbec bouchlo, to je jak raktový motor :-) i když sodíkové baterky a čínský přístup k technice, what could possibly go wrong :-)

    (rozhodně ale na tom videu není požár LiIon baterie, at už je na něm cokoliv... to probíhá totálně jinak)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: to přeceňované riziko vypadá nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=DwhnArkZTu8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: přesto počet lidí, co využívají PID místo auta prý klesl někam k 20% ... :-/ ty dopravní zácpy v Praze nevznikaj jen tak samy od sebe...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: LiFePO je v domácích bateriových úložištích. ano, hořící elektromobil na dvorku není nic příjemného, ale barák by od toho snad chytnout nemusel... obecně myslím, že se riziko přeceňuje, zvlášť u pomalého nabíjení, které se právě ze solární instalace na baráku dá většinu času čekat
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: LiFePO se používají spíš v levných čínských autech a jejich nevýhoda je, že jsou na svoji kapacitu výrazně těžší (tj. těžší auto, potřebuješ víc energie - a tak i větší baterku, víc se opotřebovávají mechanické části). Že LiFePO nezačnou hořet, ale jen čoudí není pravda. Hoří parádně. Riziko vznícení je ale podstatně nižší a není to tak dramatické (tj. auto shoří, ale nevystřelí ho to předtím 5 metrů do vzduchu). Pokud odhlédneme od pořizovací ceny, použití LiFePO v autech je dost neoptimální a pokud budou budoucí emisní normy řešit i oděr pneumatik a brzd, tak to bude znemanat problém.

    XCHAOS: že podíl lidí využívajících PID klesá slyším prvně.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: nemyslim, ze cena benzinu/energie je ten deal breaker, proc si najit bydleni o 10km dal od Prahy. Vzhledem k cene casu je cena energie nepodstatna a dojizdet do Prahy autem je v soucasny situaci casove narocnejsi nez jet PID, pokud tedy nebydli v 4+ tarifnim pasmu. Nehlede na to, ze v PIDu muzu spat/pracovat/relaxovat/chlastat, coz se, dokud nebudeme mit samoriditelna auta, dela v aute blbe.

    Aspon tohle je moje zkusenost, bydlim prave tech cca 10km od formalni hranice Prahy, takze tak 20km od Prahy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ano, ale podíl lidí dojíždějících PID klesá. je to dost katastrofa, ale zase zamíchat do mixu ojeté elektromobily asi to jediné, co se s tím dá dělat... že lidi nějak masivně nalákáš do PID je asi nereálné, jakous takous šanci mají příměstské vlaky, ale zabíjí je blokování rekonstrukce železničního mostu na Výtoni a zabržděná stavba rychlodráhy na Kladno (aspoň z Veleslavína dál, kde je to totálně po poli bez překážek a 30 let zpoždění prostě nechápu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: po poklesu kapacity na cca 80% to už tak hrozné není... LiFePO4 baterie nezačnou hořet, max. čoudit... ale jinak ok, těch ojetých aut se zřejmě lidi bojí a proto jejich cena klesá. a proto se vyplácení elektromobilem bude vyplácet, ale jak říkáš, bude lehce rizikové, ale to riziko lidi budou podstupovat (no, tak se v ojeté Tesle jako první věc naučíš, kde má ruční kliku od dveří :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: pozor - to jde proti plánům na zklidňování dopravy! Auta v Praze nechceme ;)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: v tom je pár háčků:
    1) nevíš jak dlouho ti to na to popojíždění po nákupech bude stačit (další životnost baterky se odhaduje blbě, málo referenčních dat)
    2) pro využívání přebytků by FVE mi jako usecase přišlo lepší vyndat baterii z auta a umístit v protipožárně zajištěné místnosti/boudě. Taky si spíš všimneš, když se začne nafukovat a můžeš ji včas vyhodit. Čímž se dostáváme ke zlatému hřebu...
    3) s dalším používáním baterie s klesající kapacitou klesá i účinnost, roste vnitřní odpor a zahřívání a tím i riziko vznícení - což je něco, u čeho nechceš být

    Ojeté auto je vždycky riziko, ale u těch elektrických mi přijde riziko výrazně vyšší a s ohledem na to je ta cena pořád dost vysoká a nebezpečí podceňované. IMHO
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jako že commuterům se díky solárům a ojetému EV prodlouží hranice kolem Prahy, odkud se vyplatí dojíždět, ale tím pádem se dostanou na nižší cenu pronájmů, že třeba o 10 km dál od Prahy bude už možné si pronajmout byt s garáží, kam dáš ty panely, zatímco platit těch 20 km za den cenu pohonných hmot by přesně už při dojíždění 5 dnů v týdnu nemuselo vycházet... ok, je to zatím litr měsíčně, ale solární instalace na dobíjení elektromobilu se propadal někam ke 20 000 Kč a je jen otázka kam ji dát...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam