• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    CERMI_FOX: kup a precti

    Speciál Fotovoltaika: srozumitelně, prakticky a užitečně — iKiosek
    https://www.ikiosek.cz/detail/specialy-66ffb630265c4f5334a9db96-fotovoltaika-srozumitelne-prakticky-a-uzitecne
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CERMI_FOX: asi bych začal tím, že bych neposlouchal rady od člověka, který rozumí úplně všemu...
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: No bez dotace mě to vyšlo v lepších (mnohem) lepších parametrech na cca 120k Kč Pokud započítám práci tak jsem tak na 200k Kč. Dotační byli cca kolem půl míče a víc po odečtení dotace jsem stále dost mimo. A hlavně bych měl asi poloviční baterii a mnohem horší bilanci soběstačnosti. Druhá věc je že v ceně nebyli započítány ruzné ochranné prvky a pod.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CUKI: mám k elměru připíchlý sledovač, co to periodicky vyčítá a kreslí grafíky, kde vidím, že občas mám spotřebu přes 7kW - třeba vařím pivo a u toho oběd a k tomu se pustí TČ. Maximum (počítáno jako maximální průměr za 15min) je 12kW, ale to se vyskytuje zřídkakdy. Každopádně 1x25A by pak bylo málo. Plus výhledově EV, současný auto už na jaře oslavilo plnoletost a jak stárnu, tak spalováky mě hlukem a vibracema začínají vadit :)

    TČ mi jede celoročně, nejvíc (počítáno poměrově k danýmu měsíci) samozřejmě sežere v zimě na topení, ale i ve zbytku roku jede na teplou vodu. Ta se nahřívá hlavně přes den. Jednotlivý spotřebiče změřený nemám, ale na spotřebě vidím docela solidní peaky v době, kdy se pustí TČ (sleduju, kdy se pouští a okem jsem si to zkoreloval).

    Co se týče dotace, tak tam jsem skeptický, že bez ní a bez přetoků by to vyšlo levnějc, prootže do ostrovu jít nechci, to mi přijde nepohodlný.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: Dá se mít 1x25A což by ti na obyč RD stačit mělo, nejhorší spotřebič je sporák. Pokud máš jedinou plotýnku zapojenou mezifázově tedy by ti nestačilo 5k7W, tak to už je slušnej kousek.

    Asi tě zklamu ale v době kdy pojede TČ pravděpodobně nepojde slunce. Na to by jsi musel mít asi mnohem větší baterii.

    Pokud nechceš prodávat a tedy nic posílat do sítě, tak můžeš jet bez přetoku. Tak to povzuje většina lidí bez dotací.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CUKI:
    Indukce je zapojená na 3f, bez toho má poloviční výkon. Stejně tak ty okruhy. A něco mi říká, že protože hybridní elektrárny jsou přifázované k síti, tak by nedělalo dobrotu mít 3f síť a 1f střídač :) Nebo nechápu, jak to myslíš.
    TČ určitě chci na FV, je to celkem žrout, bez toho by to dávalo výrazně menší smysl. To, že 1f je výrazně efektivnější jak asymetrická 3f, vím, bohužel nejsme v americe, aby mi někdo zapojil 1x50. 1x20, což je myslím maximum, co lokální čez umí, je málo bohužel.

    větší baterce se nebráním, naopak. Ale nedokážu takhle odhadnout, kolik by bylo optimum. Líbil by se mi systém, kdy bych mohl snadno přikoupit další krabici a zvýšit si tak kapacitu. Vím, že některý systémy to bez problému umí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: Indukce na 99% není 3f. Jde jen o to jak ji zapojíš. To že máš okruhy rozhozené po fázích je fuk. EV se dá nabíjet tak i tak. Pokud ho chceš nabíjet ze slunce, stejně ti je 3f nabíječka na pendrek. TČ může být taky na 1f a nebo ho zapojíš mimo FV, což dává smysl.
    Rozdíl mezi 3f a 1f je v efektivitě při zimním provozu. A obecně v chodu naprázdno. Já jsem o tom hodně dlouho přemýšlel a počítal a i když to chtělo několik zásahů do stávající instalace, přešel jsem na 1f. Zatím jedu 100% na FV, ale když bylo na obloze 3tí den mlíko tak bylo vidět jak málo FV vyrobí a kolik spolkne samotný měnič. Na 3f soustavě už bych tahal ze sítě.
    Baterii bych volil větší, dneska nic nestojí a když budeš fungovat alespoň na 16S, tak se dostaneš na 15-16kWh, protože menší články než 280Ah nemá smysl v dnešní době používat.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CUKI:
    střechu myslím vhodnou mám, částečně na JV, částečně na JZ, žádný strom ani nic jiného stínícího. Kolik se toho vleze nevim, to bych čekal, že spočítaj.
    baterku a střídač chci v "technickým koutku", což je poloodělená část garáže, kde je na to ideální místo, nebude to rušit, zároveň je to stavebně oddělené, kdyby to hořelo. Od rozvaděče je to sice trochu dál, ale kabely se daj vést v té garáži lištama, nic co by mě esteticky vadilo, skoro až k rozvaděci.
    výkon něco okolo 8kWp, záleží na ceně, baterku 10-12kW.
    3f je bohužel nutnost, mám tu 3f spotřebiče jako indukce, TČ a nejspíš brzo i nabíjení EV. Navíc okruhy jsou rozhozené po fázích.
    Jak moc je třeba překopat rozvody nevím, myslím že minimálně, ale tomu zas tolik nerozumim., Barák je novej.
    Dotace jo, co myslíš udržitelnějším provozem? Určitě hybrid, nebydlím na rovníku, abych barák uživil jen ze slunce.
    Prodávat spíš ne, rád bych lokálně spotřeboval maximum, ať už nahřát bojler na max, nebo do EV, nebo ja nevim, počítat bitcoiny :) Ale kdyby se ukázalo, že se to vyplatí, tak klidně prodávat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: Možná si nejdříve ujasni co zhruba chceš a co od toho očekáváš. A taky jaké máš možnosti.

    Tedy máš vhodnou střechu? Jk se to bude kotvit, kolik se tam toho vleze. Kde budeš mít baterii a střídač? Jaký výkon očekáváváš, jak moc "ostrovní" systém chceš. Potřebuješ nutně 3f? Nebo ti stačí 1f? Jak moc budeš na potřebovat překopat stávající rozvody? Chceš dotační nesmysl a nebo ti jde o udržitelnější provoz? Chceš energii prodávat?
    ...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    zvažuju pořídit fve na střechu RD. Chci, aby to bylo udělané kvalitně a aby se nejdřív udělal projekt, do kterýho můžu kecat (neboli aby přijel ne obchoďák, co mi spočte, že investice se vrátí do roka a do dne, ale technik, se kterým vymyslíme co a jak bude, aby to dávalo smysl jak technicky, tak uživatelsky - nechci, aby pak přijela parta rumunů, co nainstalují střídač do kuchyně "protože, šéfe, to bychom jinak museli tahat delší kabel"), přecijen to není malá investice.
    Je to vůbec v čr reálný? Jestli jo, jak? Má smysl koukat na weby typu refsite?

    A druhak, co je dneska dobrá značka střídačů s veřejným API? Solax?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no u toho skoku zrovna nikdo neměl čas tam lézt, ale potom už bylo napětí celkem normální. Samozřejmě to teď monitorujeme, ale už to jede normálně...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: No a jaké napětí tam bylo když to vyplo? A jaké napětí tam je když ti to ukáže že je tam 100%? Jeden z těch stavů asi není vhodně nastaven..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: napětí všech článků je podle BMS shodné...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: No ono by stálo to rozebrat a proměřit, pokud ti to neřekne sama BMSka. Ono ti taky mohl odejít balancer, pokud tam něco takového vůbec bylo a prostě BMS vyhodnotila jeden článek jako podbití a proto to padlo.
    Já jsem nedávno viděl právě baterii all in one z nějaké komerce a tam se dal navolit pouze provoz asi v pěti stupních. Jenže když tam uživatel zvolil proud eco, tak to jen snížilo maximální dobíjecí napětí a to tak že se dostal pod úroveň sepnutí balanceru. A dopadlo to přesně tak jak popisuješ.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no viz předchozí, analyzovali jsme to až zpětně... ono se nic hroznébo nestalo, druhý den se baterka prostě dobila od nuly a vešli se do ní, co by člověk čekal...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: jinak já mám ze solárního kola zkušenost spíš s Li-ion a tam je vztah mezi napětím naprázdno a stavem nabití v podstatě deterministický...

    Invertor na chatě napětí neprozradí, nebo ne v appce na mobilu. Musíme přímo do LCD menu baterie. Náš elektrárník se v tom po reklamaci nějak hrabal, tak uvidíme, jestli se to zlepší (mám podezření, že omezení limitu nabíjení na 90% kvůli životnosti baterie to "účtování" mohlo nějak rozhodit...)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: A spadne na nulu a odpojí se? Jak je při tom napětí na článcích?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: ano, mě přijde, že Deye počítá "má dáti - dal", akorát po letním období, kdy se baterie téměř nepoužívala, byl schooen spadnout skokově z 67% na 0%. Baterie mi poškozená nepřijde, protože po dobití z té nuly v ní ta kapacita je a dá se z ní čerpat. Ale prostě na indikátor úrovně dobití je spoleh jen bezprostředně po výraznějším vybití a dobití, po úplném cyklu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: DOD je u LFP hodně problematický obecně. Nejde to moc určit podle napětí, navíc při nestejnoměrném zatížení.
    Vlastně nejpřesnější systém je určit si napěťově horní i spodní hranici, při které se to "vynuluje" a počítat přidanou a odebranou energii. Pokud se přes ty hranice dostaneš často a určíš správě kapacitu mezi krajními stavby, dá se to použít.

    Spodní hranice se dá poměrně dobře určit i kapacitně já operuju na BMS s hranicí 3,1V na článek. Což je cca 10%. Ale počítám že se to tam při zatížení dostane už ve 20%. Tam je vlastně největší nepřesnost způsobena tím zatížením.

    S horní hranicí je to horší, protože záleží jestli ji dosáhneš při nabíjení a nebo tam zůstane. Tedy jestli hraje roli nastavení bulk a float. Tedy při nabíjení dosáhneš klidně hraničních 3,65V, ale i 3,4V může být 100% kapacity. Naštěstí tam to napětí stoupá tak rychle že jde o nepřesnost jednotek procent.

    No a když pak nastavíš že baterie nemá třeba 300Ah, ale -20% dole a cca 5-7% nahoře které nepoužiješ a nastavíš kapacitu na 220-225Ah. Bude to poměrně přesné.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LITTLEBOY007CZ: my Deye používáme. Víceméně s tím máme zkušenosti dobrý, problém jsou většinou různé ubastlenosti okolo (včetně staré elektroinstalace v domě a tak, zatím největší problém je, že skutečný stav baterie se zdá neodpovídat tomu, na kolik si invertor myslí, že je nabitá, ale pokládám to spíš za SW problém, než HW problém...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam