• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: no, ze zemí, kde elektromobliů jezdí víc, už nějaká data jsou:
    “Thatcham Research, the UK motor insurers’ research centre, conducted research from 2018 to 2020. They found that 0.001% of plug-in hybrids and 0.003% of range extended electric vehicles were the subject of fire claims. That was lower than the 0.007% of petrol vehicles and 0.011% of diesel vehicles.”
    Statistics on vehicle fires: comparing electric and non-electric vehicles - Port Skills & Safety
    https://www.portskillsandsafety.co.uk/about/news/statistics-on-vehicle-fires-comparing-electric-and-non-electric-vehicles/

    Bude to jako s létáním: když sem tam dojde k letecké katastrofě, je to hned ve zprávách, protože jsou to i stovky lidí mrtvých najednou. Ale kontinuální úmrtnost při silničních nehodách mezitím narůstá rychleji, akorát si na to všichni zvykli. Prostě se podařilo, že o nehodách aut se prostě nemluví vůbec: mrtví, požáry, to prostě neexistuje, lidi chtějí mít klid na práci a nechtějí se zbytečně stresovat.

    Takže stejně jako existuje strach z létání - který statisticky nedává smysl, protože létání je už pár desetiletí statisticky nejbezpečnější forma dopravy, teda po nějakém období 20-30 let, kdy nejbezpečnější fakt nebylo - tak bude existovat i strach z požárů elektromobilů. Ten je statisticky nesmyslný už teď... ale dovedeš si představit, až to bude v provozu taky 20-30 let, jako ta dopravní letadla, než šli výrobci do sebe a přestalo to padat, jak bezpečné to pak bude v té době?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ANDY_WARHOL: A vis, ze se ukazuje, ze BEV hori mene nez ICE a nejhorsi jsou v tomhle teda hybridy.

    Takze realne s vyssim narustem BEV pozaru ubude + pocitejme s tim, ze se technologie vcetne pozarnich postupu budr zlepsovat.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Elekteo auut je zlomek. Ve chvíli kdyby jich bylo třeba 50 procent, tak by to byla jiná písnička. Logicky by vzrostl jejich podíl na nehodách na těch 50 procent a pak by samozřejmě přibylo problémů.
    Dovozovat to z teď je nesmysl
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KUTAS: však já bych plyn v domě nechtel
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: větší i eko škoda je imho když shoří celý dům než když vytece pár litrů nafty nebo benzínu na zem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No já bych to viděl tak, že zatímco fóbie z jaderných elektráren stála na iracionálních pověrách a nelogickém strachu z radioaktivity a kontaminace, tak strach z lithiových baterií je samozřejmě vysoce racionální a logický. Četl jsem o tom v novinách, které vlastní uhlobaroni, takže to nemůže být jinak :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no rozhodující pro výbušnost je koncentrace směsi se vzduchem. čistý nesmíchaný vodík jen hoří, nevybuchuje :-)
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    CUKI: On hořící benzin taky není žádná hitparáda.

    Hašení lithia není problém: https://hasicitechnika.com/c-hasici-pristroje

    Komplexní info: https://hasicitechnika.com/c-281-haseni-lithiovych-baterii
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Ano li-ionka je mnohem nebezpečnější než nějaké ty LFP. A máme je všude. Dobře se s tím v nouzi rozdělává oheň :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Já tedy nevím, ale vodíku v podzemních garážích bych se zrovna tolik nebál. Na rozdíl od LPG je asi 14x lehčí než vzduch. Alespoň hrabe Von Zeppelin to tvrdil :-D

    Z baterií unikají právě plyny, které jsou nebezpečnější než samotné hoření.

    Prostě všechno má něco a je potřeba k tomu tak přistupovat.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ANDY_WARHOL: krom toho, že násobně víc hoří ICE než BEV (v poměru na počet aut), tak je to jinak podobná argumentace ve stylu - jak mohou lidi topit plynem a mít ho třeba ve sklepě, vždyť pak vyletí do vzduchu celej barák.... ostatně jsme v solar audítku a hoří i baterie zapojené na FVE, obzvlášť nějaké domácí bastly (podobně v případě BEV hoří čínské auta).

    Jako souhlasím s tím, že akumulátory, když chytnou, tak je to průšvih (ostatně Samsung o tom ví své - pamatuji si hlášení v letadlech, ať lidi rozeberou mobil). Ale doufal bych, že si můžeme odpustit výkřiky "...na 3 dny ponořit...". Respektive zkus případně dát nějaké studie, články, vyjádření odborníků nebo lidí co se kolem toho pohybují (zajímavé je např. tohle vlákno https://x.com/diagon_swarm/status/1654982917641105409?s=46).
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    ANDY_WARHOL: Tak asi na case vymysliet nieco chytrejsieho, hm? $$ v tom bude dost, na nieco sa pride.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: dobře, ale zase ti třeba na rozdíl od nafty nevytečou a nekontaminujou spodní vody. na rozdíl od plynu ti neunikají a nemísí se se vzduchem za vzniku výbušné směsi. Rizika jsou, ale musíš je dát do kontextu těch ostatních rizik Správně zapouzdřená baterie jen tak nechytne, nebo se požár nepřenese na sousední články. Četnost těch požárů média vůbec dost přeceňují. Dokonce když někomu (z dosud nejasných důvodů) bouchla amatérská instalace baterie k FV, tak se o tom psalo víc, než kdyby někomu bouchl doma plyn (což se popravdě děje docela často)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: nebezpečí lithiovych baterií je právě vbtom, že se nedají uhasit klasickou cestou, jak si správně psal, všechno v čem je uložena energie je potenciálně nebezpečné, ale lithium je v tomhle v pravdě zrádné. Fo prostě nelze popřít
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: ano, tomu se říká výbuch :-)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: ani vodikove auto nemusíš na 3 dny ponořit když chytne, vodík vyhori rychle
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: benzíňák "většinou"... akorát s LPG (a asi i CNG?) auty nesmíš do podzemních garážích vůbec, apod.

    Mediální hype vůči elektromobilům je uměle živený. Všechno, v čem je uložená nějaká energie, může v případě nějaké havárie v lepším případě chytnout, v horším vybuchnout. Už se těším na ta vodíková auta... vodík je mimochodem známý tím, že v podstatě nejde skladovat bez úniku, to znamená vodík a podzemní garáže si budou rozumět náramně...

    Docela bezpečná by asi v tomhle ohledu byla auta na uhlí :-)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: tak ale když ti chytne benzínový auto, tak ho nemusíš ponořit na 3 dny do kadeřnictví aby si to uhasil.
    Na dálnici je to asi jedno, ale v garáži pod obytným domem je to dvakrát rozdíl. Benzínak ti většinou nevhytne takhle v podzemí, nemá důvod, elektrické auto při nabíjení chytnout může. Ale ok, když budeme uvažovat, že ti chytne benzinak v takové garazi, tak ho uhasi i běžné sprinklery, elektrický auto ani omylem
    To je dost kvantitativní rozdíl.
    I ošklivé nehody po zapálení benzínových par ovlivnily jen bezprostřední okolí, neměly za následek kompletní destrukci celého domu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TLOUDEV: no, myslím, že vrtání do baterek se v rámci nějakého lidového povědomí rychle zařadí hned vedle strkání hřebíků do zásuvek nebo kouření na benzínové pumpě. Když se lid naučil přežít s riziky benzínových par, přežije i s lithiem a elektrolyty...
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    CYBERWOLF: promin, mas pravdu... my jsme se o tom bavili s kolegou, ktery ma 'technicke vzdelani' a bral jsem to nekriticky jako bernou minci, ted po prostudovani chemickych slozeni zjistuji, ze jsem zil v bludu. vlastnosti li-ion baterek jsou mozna jeste horsi, protoze iniciatorem je vzdusna vlhkost. prisli jsme na to uplnou nahodou, kdy v nejakem projektu (model letadla) nejaky borec upevnil baterku tak, ze ji provrtal samoreznym sroubem, a logicky pak drive ci pozdeji dojde k samovzniceni. mno, stane se :-) jen takovy model nechces nechat doma na nabijecce (coz se prave stalo).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam