• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    KURVADRAT
    KURVADRAT --- ---
    XCHAOS: Hlavne ale pro jine velikosti. Ty hydrofoily, ktere nejspis myslis, jsou v prvni rade male lodicky. Tam jsou ciste elektricke pohony pouzitelne, vzhledem k pokroku v polovodicich a bateriich v poslednich letech. Zvedani pri malych rychlostech je taky do znacne miry dano velikosti lode i kdyz i pokrokem v hydrodynamice. Velke vode pro 50+ pasazeru maj stale spalovaci motory a jeste nejaky cas je mit budou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KURVADRAT: no jo, ale s jinými pohony a pro jiné rychlosti. Tyhle elektrické hydrofoily se úplně potichu zvedají nad hladinu už asi při 30 km/h....
    KURVADRAT
    KURVADRAT --- ---
    XCHAOS: Jak nedelala driv? Tenhle typ lodi se komercne vyrabi a pouziva v lodni doprave od padesatych let.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    V Kalifornii už se pravidelně stává, že vždy při večerní špičce jsou největším zdrojem právě baterie (květen-říjen) a další roky se to bude posouvat na delší a delší část roku
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak teď je potřeba investovat do akumulace a stabilizace sítě, no. Podle mě už jen úložiště, které by udrželo zásoby na 48h, by změnilo v energetice strašně moc. Není potřeba hned celé sezónní úložiště, pro začátek by stačilo pálit plyn fakt jen v topné sezóně a mimo ní vůbec...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: 2035: Celosvětově je fotovoltaika největší zdroj elektřiny s 30% podílem, v Česku instalace dosáhly 6GW (2024 to bylo 4,5GW)
    :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: mě se tenhle trend těch elektrických létajících člunů líbí... nevím, čím to je, ale ten hydrofoil efekt se dá využívat i při nižší rychlosti, navíc ty elektrické lodi jsou méně hlučné... možná elektromotor lze celý ponořit pod hladinu a nemusí tam být dlouhá šikmá hřídel lodního šroubu... prostě nevím přesně, proč se taková plavidla nedělala dřív, ale je to super, dělají se i hydrofoil elektrická "surfovací prkna" a tak.. plavba ve výtlaku je energeticky neefektivní, je to podobný rozdíl, jako mezi vzducholodí a letadlem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Samostatné dotace na fotovoltaiku v roce 2025 jen pro nízkopříjmové domácnosti | Solární magazín
    https://solarnimagazin.cz/samostatne-dotace-na-fotovoltaiku-v-roce-2025-jen-pro-nizkoprijmove-domacnosti/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    elektricka lodicka s nizkou spotrebou

    Elektrická loď „přeletěla“ přes Gibraltarský průliv, náklady na plavbu byly mizivé - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/lifestyle-elektricka-lod-preletela-pres-gibraltarsky-pruliv-naklady-na-plavbu-byly-mizive-40523227
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MARASAN: a klasicky si to musis vsetko vybehat a vydokladovat sam, ako keby si to nevedel distributor zariadit automaticky podla miesta spotreby/vyroby, to ze mas elektrarnu uz predsa vedia :)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal v listopadu cenové rozhodnutí, kterým umožnil přetoky do 30 kWh za měsíc. Pokud jde o výrobnu elektřiny se sjednanou nulovou hodnotou rezervovaného výkonu, pak se jeho překročení účtuje od hodnoty naměřeného výkonu vyšší než 300 W, a to za celkovou maximální hodnotu čtvrthodinového elektrického výkonu dodaného do distribuční soustavy, pokud zároveň celková dodávka elektřiny do soustavy překročí v daném kalendářním měsíci 30 kWh.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    POOWL: no, v podstatě jo. Ale v případě prázdné baterky to není takový problém a to je podle mě to, co řešíš, ne?
    POOWL
    POOWL --- ---
    XCHAOS: baterka je klasika olovo.
    Čuju tam ale spíš problém v tom, že dnešní nabíjení (regulator nebo autonabijecka) není jen 0/1- nabijim/nenabijim, ale prizpusobuje nabíjecí proudy v reálném čase.
    Zjednodušeně si to predstavuju tak, ze jedna nabijecka nabiji nejakou svoji krivkou a tím ovlivňuje i chování druhé nabíječky, zanalyzuje to, ze je baterka nabitá (nepozná že proud není v baterce, ale leze z nabijecky č.1.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Taky nechápu co značí to bez přetoků. Naštěstí od konce ledna už nejsem na síti. A zvažuji že se stanu úplně ostrovním systémem i když jsem s tím při stavbě nepočítal. I kdyby ten podelanej jeden MWh udělal motor z mopedu, tak na tom pořád budu líp než u Čezu.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    XCHAOS: potrebuies ke oazdemu vyrobnimu EANu subjekt zodpovedny za odchylku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Co tohle přesně znamená?
    Vyrábíte elektřinu bez přetoků? Od léta musíte platit za odchylku výroby | Solární magazín
    https://solarnimagazin.cz/vyrabite-elektrinu-bez-pretoku-od-leta-musite-platit-za-odchylku-vyroby/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    POOWL: olověný baterie si nenechaj líbit tak velký nabíjecí proudy, jako lithiový. U lithiový baterie elektrokola jsem kombinovaný nabíjení ze solární nabíječky a současně ze zásuvkové provozoval, a nic hroznýho se nestalo. Asi jde o celkový výkon obou dvou těch nabíječek: prostě se podíváš, kolik dávaj (u soláru maximálně teoreticky), podíváš se, jaký maximální nabíjecí proud snese ta baterie - a vidíš.
    KURVADRAT
    KURVADRAT --- ---
    ANDY_WARHOL: Pokud je na to ten regulator delany a napriklad se ta nabijecka z 230V take zapojuje primo do nej, tak ok. Bez znalosti konkretniho vyrobku je to ale vesteni z kavove sedliny a plati, ze dva zdroje/nabijecky proti sobe je spatne reseni a je lepsi to separovat.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KURVADRAT: já to dělal sám, nabíječka byla už v karavanů, regulátor jsem koupil, ale v návodu k regulátoru (nebyl to nějaký extra drahy) bylo jak to zapojit dohromady. Ale je to už víc jak 5 let, tak si moc nepamatuji jak to přesně bylo, od té doby to funguje.
    KURVADRAT
    KURVADRAT --- ---
    Hm, moza to moc komplikuju a zadny hybridni menic tam neni. Dost mozna se pri pripojeni karavanu na zasuvku proste a jednoduse kompletne odstavi solarni cast a jede se ciste z 230V. Stale plati, ze dve nabijecky proti sobe neni stastne reseni.
    KURVADRAT
    KURVADRAT --- ---
    ANDY_WARHOL: Kdyz je to solar dodavany vyrobcem karavanu, tak to muze byt hybridni system a ten samozrejme umi dobijet z obojiho naraz. Hybridni menic a regulator jsou ale dve dost odlisna zarizeni. Zasadni rozdil oproti jednoduchemu regulatoru je mimo jine v tom, ze hybridni menic ma tu nabijecku 230V -> baterie uz integrovanou v sobe. Pokud je to bastleny system, tak plati co jsem psal.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam