• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak to bychom měli Elektron, roll-out Stratolauncheru.. a mezitím, mezi řádky, Indie předvedla, že má vlastní Titan III (cca, +/-):
    India’s launcher fleet gets an upgrade with successful test flight – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/.../05/indias-launcher-fleet-gets-an-upgrade-with-successful-test-flight/

    Navenek se to podobá Ariane 5, počtem použitých komponentů, palivem i výkonem je to ale fakt spíš něco mezi Titan IIIC a IIIE (indický kyslíkovodíkový poslední stupeň má větší tah než Transtage i dvoumotorový Centaur, tomu odpovídá i relativně vyšší nosnost na GEO, ale nižší na LEO).

    Jinak s touhle raketou se počítá pro (případný) indický pilotovaný kosmický program, takže úspěch zkušebního letu byl celkem klíčový. ISRO na to ale asi hned tak nedostane prachy, co jsem tak sledoval.
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    Pobavilo. Z diskuze o JWST.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    KAERO
    KAERO --- ---
    ARCHIMEDES: vyvojovy cas: no na blizkych zaberech vypadaji ty trupy jak "svarene" z velkych desek koupenych v bauhausu :) :

    http://1gr.cz/fotky/idnes/17/061/org/KUZ6bad17_stratonew3.jpg
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    REDGUY: na strankach pisou 2000 namornich mil
    Stratolaunch
    http://www.stratolaunch.com/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ARCHIMEDES: Odkud je to cislo? Ja nic nenasel. Kazdopadne to dava smysl. Par set kilometru nad more/poust od zakladny, par otocek na orbite, par set km zpatky plus rezerva.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    REDGUY: Akční rádius plánovaný cca 2000km je pro stroj tohohle kalibru poměrně pohoda.
    KAERO: Jinak ty dva trupy umožňují minimalizovat "nestandardnost" konstrukce. Sice to znamená kompromisy ve výkonech, ale u stroje, který nebude vyráběný v sériích (které by velký vývoj zaplatily) jsou důležitější snížení nároků na vývoj a vývojový čas. V podstatě se zadání dost podobá tomu, co řešil svého času Heinkel He 111 Z-1 Zwilling.
    http://forum.valka.cz/topic/view/8583/Heinkel-He-111-Z-1
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    EDA: Prostě tradá nahoru, vypustit, tradá dolů No ja bych zase ten dolet nepodcenoval. Tedy, ne dolet, ale vytrvalost. Jak u pozemnich, tak air-launched nosicu (viz Pegasus XL) mas vcelku normalni, ze se startovaci sekvence pozastavi/zdrzi/vrati kus dozadu, takze to letadlo by melo zvladat par okruhu na planovany startovaci pozici. Kdyby nemelo zadnou rezervu a pri kazdym zdrzeni by se muselo vracet na zakladnu, byla by to dost komplikace.
    EDA
    EDA --- ---
    SEJDA: No tak dvanáct, no :-) Prostě tradá nahoru, vypustit, tradá dolů. Nádrže oproti cestovnímu letadlu desetinové (jen hádám, prostě nemusí vydržet ve vzduchu patnáct hodin, ale jednu.)
    Letadla umí létat ve dvaceti, rakety umí startovat ze země, tadyto je průsečík v efektivitě...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    EDA: jenom 10 kilometru? stratosfera pry zacina az na 11 :D a ja doufal v nejakych 16 :D
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    BROUKOID: ted mi teprve doslo jake kraviny resime - pokud bude mit podvesenou raketu, cela debata o odporu je zbytecna, protoze jenom ta podvesena raketa (s tupym koncem) bude mit nejspis odpor vyssi nez cely zbytek letadla..
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    KAERO: ono je dost mozne, ze dva tyhle "tenke" trupy maji mensi odpor nez jeden "tlusty" trup, to se bez mereni v tunelu moc odhadnout neda...
    Navic bez ohledu na to ma kdo zafixovane - u letadla ktere vynasi jednou za cas kratkym letem raketu je ten vliv odporu (v podstate se da rict, ze ovlivnuje pouze spotrebu) v porovnani s ostatnimi naklady zanedbatelny - samozrejme pokud bychom se bavili o dopravnich letadlech, tak odpor hraje roli podstatne vyssi.
    Co se 1/2 trupu tyce - skoro bych rekl, ze i kdyby mely dva tenke trupy treba 2x vetsi odpor nez jeden tlusty (a myslim si ze realne to bude spis nejak tak max. 1.5x vyssi..), tak lehce vyssi cena paliva za jeden start bude bohate vykompenzovana tim, ze letadlo bude moci byt nalozeno bez zadnych specialnich ramp nebo "zakopu" (viz X1 do B50 napr.), ze nebude treba zadny extremne vysoky podvozek nebo tim, ze velikost rakety je temer neomezena (pouze hmotnosti).
    EDA
    EDA --- ---
    KAERO: No u letadel jo, ale tohle nemá lítat dálku, tohle vylétne deset kiláků nahoru, odhodí bobek a zase přistane, to celé párkrát do roka. Ale stejně to (podle mě od pohledu) vypadá nelétavě; dvěstě tun spojených jen uprostřed centroplánem, na který se dá navěsit čtyřista tun, tam budou hrozný momenty.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: ... bych tam dal třeba palivo. Ale třeba by se to hodilo do podvěsů.
    KAERO
    KAERO --- ---
    REDGUY: no jestli nekoho netrapi hmotnost nebo odpor, tak ano. ja mam tak nejak zafixovane ze u letadel to jsou hlavni parametry.
    samozrejme ze je vyhodne mit raketu uprostred. predstavuju si spis misto tech dvou velkych krabicovych trupu jen uzke nosniky k podvozku, podobne jako u letadel pred druhou svetovou. nebo ty trupy jsou necim nalozene? spis to budou z vetsi casti prazdne krabice hadam.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    KAERO: Odpor te netrapi, o tolik vetsi nebude a se sesti velkejma motorama si to muzes dovolit. Dtto hmotnost. Naproti tomu podves? Nekolikanasobne vyssi podvozek, ted to vypada na neco pres dva metry, kdyby se pod nej mel vejit i naklad, tak budes najednou nekde na sesti, osmi metrech, mozna deseti. Coz bych rekl, ze je zatracena komplikace, at uz konstrukcne, stabilitou pri startu a pristani ale treba i pristupem k vlastnimu nosici pri udrzbe (jo, a co hangar?). Plus samozrejme mnohem slozitejsi manipulace s nakladem: budes s nim klickovat mezi tema dlouhejma nohama podvozku? Nebo bude ukotvenej daleko v kridlech, ktery kvuli tomu budou komplikovanejsi? A kam bys ho zatahoval do kridla? Dalsi vec, kdyz mas velkej payload v podstate presne v ose symetrie a v tezisti a odhodis ho, letovy vlastnosti se ti (krome "skalarni" hmotnosti a souvisejiciho) nezmenej. Kdybys to mel v podvesu, tak ti v okamziku odhozu najednou vyskoci jak teziste, tak pusobiste odporu o par metru nahoru. Ooops, to nechces.

    Imho ta cena za dva trupy je nesrovnatelna s komplikacema, kterej by podves prinesl.
    KAERO
    KAERO --- ---
    CLUMP: me porad ten system dvou trupu prijde takovy zbytecny (velky odpor, hmotnost). premyslim proc to neni stylem jeden trup a rakety v podvesu? udelat delsi podvozkove nohy by u tak velkeho letadla snad nemusel byt problem?
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Největší letadlo světa bude nosit rakety do vesmíru. Jeho testování začalo — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/...etsi-letadlo-sveta-bude-nosit-rakety-do-vesmiru-jeho-testovani-zacalo

    Stratolaunch carrier aircraft rolled out
    http://www.youtube.com/watch?v=_FRE-4fTaxM
    RIVA
    RIVA --- ---
    This is the Most Detailed Map of the Universe to Date
    https://futurism.com/videos/detailed-map-date-place-universe/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam