• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ONDRA_99: Jj, to je pravda. Ale upřímně, skoro prázdný aúplně prázdný I. stupeň už není moc rozdíl.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    BIDAK: On SEJDA hadam chce rict, ze si mysli, ze kdyz tam zbyde palivo, tak ze bude teziste niz a bude tak raketa stabilnejsi. Ale i na to je odpoved ze ne. Motory jsou tak vyrazne tezky oproti zybku, ze palivo vliv mit nebude (spis bych si i tipnul ze naopak prazdna raketa bude mit teziste niz).
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    SEJDA: No, nemohlo. Nelze ho tak použít, nejsou trysky. Zbylé palivo (cca 5t) se vypouští okamžitě po přistání a RP-1 vždycky chytne. Přistávací plošiny mají akítivní stabilizaci a tak se moc nehoupaj.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: Pproblem s vedlejsimi naklady jsou vypoustece. a to ti muze neprijemne navysit cenu vypousteni CubeSatu. No uvidime s cim prijdou pro Ariane 6, tam se porad mluvi o velke standardizaci, kterou chteji stlacovat cenu tim, ze se zvetsi mnozstvi dodavatelu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    REDGUY: ano, bylo to psané v určité nadsázce, pokud to nebylo poznat tak se omlouvám
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BIDAK: nechapu, o jake blbosti pises. Nikde jsem nenapsal, ze si nijake vlny nezaslouzi zajisteni lany. Psal jsem, ze SpaceX MOHLO o zbytkovem palivu ze zacatku premyslet jako o prostredku ke stabilizaci stupne.
    Blbost by to byla, kdybys odkazal na situaci, kdy by mne mohlo dojit, ze zbytkove palivo SpaceX bezezbytku vypousti vzdy kdyz .. a ted jde o to, jak je to kdyz daleko po "zuchnuti" resp. jak daleko pred "zajistenim", a co se stane, kdyz stupen "zuchne" do vody tou spatnou stranou.
    Vterina paliva, to je neco jako 0,5% hmotnosti paliva, tedy asi jako 50% hmotnosti prazdneho stupne? Tim dostaneme teziste kam?
    .. cisla si cucam z prstu, prvni stupen je aktivni 200 sekund? :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    TOXICMAN: Apollo 10 mělo záměrně méně paliva v přistávacím modulu, aby se posádka náhodou nepokusila o přistání Ne. Paliva meli malo, patrne by ho nemeli dost na start, ale nebylo to "aby se zabranilo posadce porusit plan a pristat". LEM Apolla 10 byl odlisnej, tezsi, min efektivni motor, vybaveni nebylo kompletni a pripraveny na pristani... Srsly, mas ty nejlepsi z nejlepsi, ktery prosli dlouhym, tvrdym vycvikem, vsema mozenejma testama a vysetrenima a presto si myslis, ze si jen tak reknou "fuck it, kdyz uz jsee tady, pristaneme? Meh. https://history.nasa.gov/SP-350/ch-10-5.html https://www.quora.com/Could-Apollo-10-have-technically-landed-on-the-Moon
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    věděli jste, že Apollo 10 mělo záměrně méně paliva v přistávacím modulu, aby se posádka náhodou nepokusila o přistání? :D respektive přistání by zřejmě zvládli, ale nebylo by dost paliva pro návrat (byli asi 12km nad povrchem Měsíce)

    a taky po testovacím oddělení návratového modulu se nekontrolovaně roztočili díky lidské chybě, kdy oba piloti přepli ten stejný přepínač
    Astronaut Gene Cernan Interview on Apollo 10 - (December 23, 2009)
    https://www.youtube.com/watch?v=fsObsxU08ys


    (Analysis revealed that the cause of the anomalous motion was human error. Inadvertently, the control mode of the LM abort guidance system was returned to AUTO rather than being left in the ATTITUDE HOLD mode for staging. In AUTO, the abort guidance system drove the LM to acquire the CSM which was not in accordance with the planned attitude timeline. The commander took over manual control to reestablish the proper attitude.)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    SEJDA: Blbost a dávej větší pozor. Nádrže toho F9 byly natlakované, ale prázdné. Stabilizační trysky jsou na dusík a slaboučké. Na stabilizaci na moři to fakt nestačí. A F9 přistává s méně než vteřinou rezervy paliva. Obvykle.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Earth-Moon-Mars distances to scale, at LIGHT SPEED!
    https://www.youtube.com/watch?v=CSqFBbNtt9c&feature=youtu.be
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: hm, a ja mel za to ze posledni dobou je spis tendence k vetsim raketam s vicenasobnym nakladem. cena na vyneseni 1 cubesatu bude hadam mensi u rakety s 50 cubesaty nez 10 cubesaty?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: ja si zase vzpominam, ze se SpaceX nemohlo k jednomu stupni, ktery "hladce" zuchnul do vody ani priblizit, protoze jeste nemeli/nepovedlo se vyprazdnit nadrze. Vlastne klidne mohli ze zacatku pouzivat zbytkove palivo ke stabilizaci stupne ve vertikalni poloze i na rozbourenejsim mori..

    Co se tyce tech maxim, ja bych se spise zamyslel nad tim jak se asi meni trh. Prijde Ariane 6, Indove uz ted maji hodne levny nosic. Glenn nemusi jit na sve maximum, kazdy kdo bude chtit vice, muze jit jinam. Bude to proste jako rozhodnuti RocketLab, litaji se super levnou lehkou raketou, ktera unese jenom par krabic na boty, nic vic. Chces vetsi, jdi jinam. Univerzalnim supermodulovatelnym raketam uz odzvonilo, jenom dobihaji projekty v ramci jejich posledni desetileltky :)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: To se mne nezda. By se tak v prvni rade snizila nosnost. Falcon casto pristava “nadoraz” na neake poletovani uz fakt nezbyva palivo. A v druhe rade zapezi jaky bude minimalni tah tech motoru vuci “suche hmotnosti”. Falcon neumi “poletovat”, protoze i nejmensi vykon je moc velky.

    Osobne bych to s Shepardem moc nesrovnaval. Technicky je to uplne neco jineho. Shepard je leti primo vzhuru do male vysky. Tam se uplne zastavi a zacne zrychlovat dolu. Jak rychlost pri navratu do atmosfery, tak rychlost pri zahajeni brzdeni je o hodbe mensi.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: ja bych to spise videl tak, ze je to Glenn, ten se bude umet vznaset:
    Nejdrive Glenn "pristane" (snizi svoji rychlost na 0) vedle lodi ve vzduchu a bude se vedle ni pohybovat ve vzprimene poloze stejnou rychlosti, no a za par sekund se presune nad palubu a dosedne. Pokud by posledni krok nemel vyjit, pomalu se Glenn od lode vzdali a lehne si do vln. ;)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    CLUMP: (more...?)
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Mission success! ULA's #DeltaIVHeavy launches the #NROL71 mission for the @NatReconOfc bit.ly/div_nrol71

    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    KAERO: Treba predtim posadka odpluje na zachranem clunu a vrati se po pristani. :D Dulezity prece je, ze je to plovuci a vetsi nez ta plosina od SpaceX.
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: to je novy Kerbal Space Program? Tu grafiku fakt vylepsili!
    Ne ale ted vazne, to opravdu bude pristavat prvni stupen na lod s lidskou posadkou (video 1:27)? Ja mel za to ze spacex ma samoriditelne pristavaci plosiny z toho duvodu ze kdyz to prvni stupen tesne nezvladne a zlikviduje lod, tak nikdo u toho nezhebne.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: 2 roky jsou vetsinou kratka doba na dohodu o vyneseni nakladu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLACKHEAD: proc by SpaceX stlacovala ceny na minimum? To snad dela konkurence ;)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: nemylim-li se, Blue Origin nikdy zadne detaily z vyvoje nezverejnovala
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam